Veřejná konzultace EK k problematice subvencí ze třetích zemí a jejich dopadů na jednotný trh

23. 6. 2020
Evropská komise vydala v minulém týdnu tzv. Bílou knihu, v níž se zabývá rušivými účinky zahraničních subvencí na jednotném trhu Evropské unie. Komise současně zahájila k této problematice veřejnou konzultaci a žádá zúčastněné strany, aby se k možnostem uvedeným v Bílé knize vyjádřily. Konzultace bude probíhat do 23. září 2020.

Zásadní roli při zajišťování spravedlivých podmínek na jednotném trhu hrají v EU pravidla hospodářské soutěže, nástroje na ochranu obchodu a pravidla pro zadávání veřejných zakázek. Subvence poskytované členskými státy proto vždy podléhaly pravidlům EU pro státní podporu. Tomuto dohledu však unikají subvence, které společnostem působícím v EU poskytují vlády nečlenských států, což může mít negativní dopad na hospodářskou soutěž na jednotném trhu. Podle Komise se objevuje stále více případů, kdy se zdá, že zahraniční subvence zjevně napomohly k akvizici společností z EU, ovlivnily investiční rozhodnutí, tržní operace nebo cenovou politiku příjemců případně ovlivnily podávání nabídek ve veřejných zadávacích řízeních v neprospěch „nedotovaných“ společností.

Stávající pravidla na ochranu obchodu se navíc vztahují pouze na vývoz zboží ze třetích zemí, a neřeší tak všechna narušení trhu způsobená zahraničními subvencemi ze zemí mimo EU. V případech, kdy mají zahraniční subvence podobu finančních toků usnadňujících akvizice společností z EU, kdy přímo podporují působení společností v EU nebo kdy usnadňují podávání nabídek ve veřejném zadávacím řízení, zjevně existují nedostatky v regulačním rámci.

Komise proto v Bílé knize navrhuje řešení a požaduje nové nástroje k odstranění těchto nedostatků v platných a účinných právních předpisech. V této souvislosti předkládá několik možných přístupů. První tři možnosti (tzv. „moduly“) jsou zaměřeny na řešení rušivých účinků zahraničních subvencí i) na jednotný trh obecně (modul 1), ii) na akvizice společností z EU (modul 2) a iii) na zadávání veřejných zakázek v EU (modul 3). Nejedná se o alternativy, ale o moduly, které se mohou vzájemně doplňovat. V Bílé knize je rovněž stanoven obecný přístup k zahraničním subvencím v kontextu financování z prostředků EU.

Modul 1 navrhuje zavedení obecného nástroje dohledu nad trhem, který má zachytit všechny možné situace na trhu, v nichž mohou zahraniční subvence jednotný trh narušit. V rámci tohoto modulu by orgán dohledu, kterým by byl příslušný vnitrostátní orgán nebo Komise, mohl na základě jakéhokoli náznaku nebo informací, že společnost působící v EU využívá zahraniční subvence, podniknout příslušné kroky. Pokud by byla existence zahraniční subvence prokázána, orgán by uložil opatření k nápravě pravděpodobného rušivého dopadu, např. vyrovnávací platby, strukturální nápravná opatření či nápravná opatření z hlediska tržního chování. Mohl by však rovněž dospět k názoru, že dotovaná činnost nebo investice má pozitivní dopad, který nad rušivými účinky převažuje, a v šetření dále nepokračovat (tzv. analýza z hlediska zájmů EU).

První modul by mohl být doplněn modulem 2. Tento modul by měl konkrétně řešit narušení způsobená zahraničními subvencemi, které usnadňují akvizice společností v EU. Jeho cílem je zajistit, aby zahraniční subvence neposkytovaly příjemcům nespravedlivou výhodu při získávání (podílů) společností z EU, a to buď přímo poskytnutím subvence na danou akvizici, nebo nepřímo de facto zvýšením finanční síly nabyvatele. Společnosti, které jsou příjemci finanční podpory vlády nečlenské země, by musely oznamovat své akvizice společností z EU nad stanovenou prahovou hodnotu příslušnému orgánu dohledu. V Bílé knize je jako příslušný orgán dohledu navrhována Komise. Transakce by nemohly být uzavřeny, dokud Komise záležitost nepřezkoumá. Pokud by orgán dohledu zjistil, že se akvizice uskutečňuje s pomocí zahraniční subvence a narušuje jednotný trh, mohl by buď přijmout závazky oznamující strany, které narušení účinně napravují, nebo by v krajním případě mohl akvizici zakázat.

Zahraniční subvence by rovněž mohly mít škodlivý účinek na průběh zadávání veřejných zakázek v EU. Tato otázka je řešena v rámci modulu 3. Díky zahraničním subvencím mohou uchazeči získat nespravedlivou výhodu a například předkládat nabídky pod tržní cenou či dokonce pod úrovní nákladů. Mohou tak získat veřejné zakázky, které by jinak nezískali. V rámci tohoto modulu navrhuje Bílá kniha mechanismus, v jehož rámci by uchazeč musel informovat veřejného zadavatele, zda obdržel finanční příspěvek od země, která není členem EU. Příslušný zadavatel a orgán dohledu by poté posoudili, zda se jedná o zahraniční subvenci a zda tato subvence narušila spravedlivý průběh zadávacího řízení. V takovém případě by byl uchazeč ze zadávacího řízení vyloučen.

Bílá kniha rovněž stanoví způsoby, jak řešit problematiku zahraničních subvencí v případě žádostí o finanční podporu EU. Všechny hospodářské subjekty by měly soutěžit o finanční prostředky EU za stejných podmínek. Zahraniční subvence však mohou tento proces narušit tím, že jejich příjemcům zajistí lepší podmínky pro zažádání o podporu. Bílá kniha navrhuje možnosti, jak těmto nespravedlivým výhodám zabránit. Pokud jde mimo jiné o finanční prostředky rozdělované prostřednictvím veřejných nabídkových řízení nebo grantů, použil by se obdobný postup jako u zadávání veřejných zakázek v EU. Bílá kniha navíc zdůrazňuje, že je důležité zajistit, aby mezinárodní finanční instituce, které provádějí projekty podporované z rozpočtu EU, jako je Evropská investiční banka nebo Evropská banka pro obnovu a rozvoj, uplatňovaly stejný přístup i na zahraniční subvence

Tisková zpráva Evropské komise

Bílá kniha o narovnání podmínek u subvencí ze třetích zemí

Tiskové oddělení ÚOHS
20/057

15. dubna 2021 / Výroční zpráva Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za rok 2020 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil výroční zprávu shrnující jeho významné aktivity v roce 2020 a nastiňující agendu v roce 2021, v němž Úřad slaví 30. výročí svého založení

14. dubna 2021 / Řízení letového provozu nakupovalo instruktážní služby bez soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil příkazem pokutu ve výši 500 000 korun státnímu podniku Řízení letového provozu České republiky za chybné zadávání veřejných zakázek...

9. dubna 2021 / Předseda Úřadu snížil pokutu pro zadavatele TEPO s. r. o. na 1,7 milionu korun Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna uložil pokutu ve výši 1 700 000 korun zadavateli TEPO s.r.o. za rozdělení předmětu několika nadlimitních veřejných zakázek...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz