číslo jednací: S238/2013/VZ-11645/2013/523/JDo

Instance I.
Věc Zprostředkování prodeje nemovitostí ve vlastnictví Zlínského kraje
Účastníci
  1. Zlínský kraj
  2. Zlínská realitní kancelář
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb.
Rok 2013
Datum nabytí právní moci 9. 7. 2013
Dokumenty file icon 2013_S238.pdf 280 KB

Č. j.: ÚOHS-S238/2013/VZ-11645/2013/523/JDo

 

21. června 2013

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112  zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 22.4.2013 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

 

  • zadavatel – Zlínský kraj, IČO 70891320, se sídlem třída T. Bati 21, 761 90 Zlín,

 

  • navrhovatel – Zlínská realitní kancelář, IČO 46979646, se sídlem Školní 492, 760 01 Zlín,

 

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vymezené obsahem návrhu učiněných ve veřejné zakázce „Zprostředkování prodeje nemovitostí ve vlastnictví Zlínského kraje“, zadávané formou zjednodušeného podlimitního řízení, jehož oznámení bylo na profilu zadavatele uveřejněno dne 25.2.2013 pod ID P13V00000019,

 rozhodl takto:

  

Správní řízení se podle § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel – Zlínská realitní kancelář, IČO 46979646, se sídlem Školní 492, 760 01 Zlín – kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, ani do doby vydání tohoto rozhodnutí.

 

Odůvodnění

Zadávací řízení

1. Zlínský kraj, IČO 70891320, se sídlem třída T. Bati 21, 761 90 Zlín (dále jen „zadavatel“) uveřejnil dne 25.2.2013 podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), na profilu zadavatele  pod ID P13V00000019 oznámení  za účelem zadání veřejné zakázky „Zprostředkování prodeje nemovitostí ve vlastnictví Zlínského kraje“ (dále jen „veřejná zakázka“), zadávané formou zjednodušeného podlimitního řízení.

 

2. Předmětem plnění veřejné zakázky je zprostředkování prodeje nemovitostí ve vlastnictví zadavatele spočívající ve vyvíjení činnosti směřující k tomu, aby zadavatel měl příležitost uzavřít smlouvu o úplatném převodu nemovitého majetku se třetí osobou.

 

3. Z protokolu o otevírání obálek ze dne 13.3.2013 vyplývá, že ve lhůtě pro podání nabídek zadavatel obdržel nabídky od tří uchazečů.

 

4. Dne 27.3.2013 na základě zjištění komise pro posouzení kvalifikace zadavatel rozhodl o zrušení zadávacího řízení podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona z důvodu zřejmého rozporu v zadávací dokumentaci.

 

5. Proti rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení  podal navrhovatel dne 3.4.2013 námitky.

 

6. Dne 11.4.2013 zadavatel rozhodl o námitce tak, že námitkám nevyhověl s odůvodněním, že jednal v souladu s § 84 odst. 2 písm. e) zákona, neboť se vyskytly takové důvody hodné zvláštního zřetele, jež spočívají v rozporu v zadávací dokumentaci, které zadavatele  opravňovaly  zadávací řízení zrušit.

 

7. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal k Úřadu dne 22.4.2013 návrh na přezkoumání úkonů zadavatele.

 

Obsah návrhu

8. Navrhovatel v návrhu uvádí, že dne 27.3.2013 obdržel od zadavatele oznámení o zrušení předmětného zadávacího řízení podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona. Navrhovatel namítá, že důvody v rozhodnutí uváděné nepatří mezi důvody hodné zvláštního zřetele, pro které by zadavatel byl oprávněn zrušit zadávací řízení, v rámci kterého byla nabídka navrhovatele z hlediska hodnotícího kritéria nejnižší nabídková cena hodnocena jako nejvýhodnější.

 

9. Navrhovatel dále namítá, že ke zrušení předmětného zadávacího řízení došlo až po otevření obálek s nabídkami, kdy vešly ve známost nabídkové ceny jednotlivých uchazečů o veřejnou zakázku, neboť zadavatel prakticky bezodkladně po zrušení předmětné veřejné zakázky vyhlásil veřejnou zakázkou novou, a to s totožným plněním.

 

10. Navrhovatel i v této nově vyhlášené veřejné zakázce byl na základě hodnotícího kritéria nejnižší nabídkové ceny hodnocen jako nejvýhodnější uchazeč, přesto se obává, že nová veřejná zakázka bude zadavatelem opět zrušena.

 

Řízení před správním orgánem

11. Úřad obdržel návrh dne 22.4.2013 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

 

12. Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

 

13. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-S238/2013/VZ-7821/2013/523/JDo ze dne 7.5.2013. Úřad dále účastníkům řízení usnesením č. j. ÚOHS-S238/2013/VZ-7822/2013/523/JDo  z téhož dne určil lhůtu, ve které byli oprávněni navrhovat důkazy či činit jiné návrhy a vyjádřit svá stanoviska v řízení, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí. Úřad citovaným usnesením rovněž zadavateli určil lhůtu pro provedení úkonů, a to předložení dokumentace o veřejné zakázce a zaslání vyjádření k obdrženému návrhu.

 

14. Usnesením č.j. ÚOHS-S238/2013/VZ-8816/2013/523/JDo ze dne 16.5.2013 určil navrhovateli lhůtu k doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona a současně účastníkům řízení oznámil přerušení správního řízení do doby uplynutí lhůty pro doplnění návrhu o doklad o složení kauce.

 

15. Dne 21.5.2013 Úřad obdržel písemné sdělení navrhovatele, ve kterém uvádí, že kauci nezaplatí. Navrhovatel v tomto sdělení uvádí: „Přestože do podpisu Rámcové smlouvy o předmětu veřejné zakázky VZ/2013/6/030/2 zadavatelem my, jako vybraní uchazeči, žijeme v nejistotě, nesložíme nevratnou zákonnou kauci ve výši 100 000 ,- Kč a podstoupíme ono riziko.“

 

Závěry Úřadu

16. Úřad přezkoumal na základě § 112 a násl. ustanovení zákona náležitosti návrhu navrhovatele a rozhodl o zastavení řízení. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

 

17. Podle § 114 odst. 3 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 115 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty podle § 67 odst. 4 zákona.

 

18. Podle § 115 odst. 1 zákona je s podáním návrhu navrhovatel povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, nebo že nabídková cena, která je předmětem hodnocení, je při zadávání rámcové smlouvy stanovena pouze jako cena za jednotku plnění nebo v případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

 

19. Podle § 117a písm. b) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesloží ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem.

 

20. Vzhledem k tomu, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce na účet Úřadu a ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývalo, že kauce byla na jeho účet složena, určil Úřad navrhovateli usnesením č.j. ÚOHS-S238/2013/VZ-8816/2013/523/JDo ze dne 16.5.2013 lhůtu k provedení úkonu, a to doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona ve výši 100 000,- Kč.

 

21. Zároveň Úřad navrhovatele upozornil na skutečnost, že jestliže ve stanovené lhůtě kauci na účet Úřadu nesloží a nedoloží doklad o jejím složení, Úřad zahájené správní řízení podle § 117a písm. b) zákona zastaví.

 

22. Shora citované usnesení Úřadu bylo navrhovateli doručeno dne 17.5.2013. Lhůta k doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle ustanovení § 115 odst. 1 zákona marně uplynula dne 24. 5. 2013.

 

23. Úřad proto konstatuje, že navrhovatel nesložil kauci na účet Úřadu ani s podáním návrhu, ani ve lhůtě stanovené usnesením č.j.ÚOHS-S238/2013/VZ-8816/2013/523/JDo ze dne 16.5.2013, ani později, a nedodržel tak zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Navíc z výše uvedeného sdělení navrhovatele má Úřad za prokázané, že navrhovatel projevil vůli kauci nezaplatit, a tak podle § 117a písm. b) zákona řízení zastavil.

24. Vzhledem k výše uvedenému Úřad rozhodl o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

 

 

Poučení

 Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

Obdrží:

Zlínská realitní kancelář, Školní 492, 760 01 Zlín

Zlínský kraj, třída T. Bati 21, 761 90 Zlín

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz