číslo jednací: S247/2011/VZ-12543/2011/540/VKu

Instance I.
Věc Závěrečný audit individuálních projektů národních v operačním programu vzdělávání pro konkurenceschopnost
Účastníci
  1. Česká republika - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  2. INTEREXPERT BOHEMIA, spol. s r. o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 66 odst. 1 písm. g) zák. č. 500/2004 Sb. - zastaveno
Rok 2011
Datum nabytí právní moci 2. 9. 2011
Dokumenty file icon 2011_S247.pdf 245 KB

 

Č. j.:ÚOHS-S247/2011/VZ-12543/2011/540/VKu

 

16. srpna 2011


 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle ust. § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 27.6.2011 na návrh ze dne 24.6.2011, jehož účastníky jsou

  • zadavatel - Česká republika - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, IČ 00022985, se sídlem Karmelitská 529/7, Praha 1, Malá Strana, jejímž jménem jedná Mgr. Josef Dobeš, ministr,
  • navrhovatel - INTEREXPERT BOHEMIA, spol. s r.o., IČ 48112500, se sídlem Mikulandská 2/123, 110 00 Praha 1, za niž jedná Ing. Emil Bušek, jednatel,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v nadlimitní veřejné zakázce „Závěrečný audit individuálních projektů národních v operačním programu vzdělávání pro konkurenceschopnost“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 1.4.2011 pod evidenčním číslem 60058173, ve znění oprav uveřejněných dne 12.4.2011, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5.4.2011 pod ev. č. 2011/S 66-107311, vydává podle ust. § 76 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, toto

 usnesení:

Správní řízení se podle ust. § 66 odst. 1 písm. g) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť se žádost stala zjevně bezpředmětnou.

 

Odůvodnění

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle ust. § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, obdržel dne 27.6.2011 návrh společnosti INTEREXPERT BOHEMIA, spol. s r.o., IČ 48112500, se sídlem Mikulandská 2/123, 110 00 Praha 1, za niž jedná Ing. Emil Bušek, jednatel (dále jen „navrhovatel“), na přezkoumání úkonů zadavatele České republiky - Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, IČ 00022985, se sídlem Karmelitská 529/7, Praha 1, Malá Strana, jejímž jménem jedná Mgr. Josef Dobeš, ministr (dále jen „zadavatel“), ve veřejné zakázce „Závěrečný audit individuálních projektů národních v operačním programu vzdělávání pro konkurenceschopnost“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 1.4.2011 pod evidenčním číslem 60058173, ve znění oprav uveřejněných dne 12.4.2011, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5.4.2011 pod ev. č. 2011/S 66-107311 (dále jen „veřejná zakázka“).

Ze zadávací dokumentace vyplývá, že předmětem veřejné zakázky je postupné provádění externích auditů projektového účetnictví a uznatelnosti výdajů národních individuálních projektů realizovaných v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Audity národních individuálních projektů budou prováděny každý samostatně v časové návaznosti na termín jejich ukončení. Zadavatel nepřipustil možnost dílčího plnění. 

Ve lhůtě pro podání nabídek obdržel zadavatel pouze jednu nabídku, a to nabídku sdružení společnosti BDO Audit s.r.o., IČ 45314381, se sídlem Olbrachtova 5/1980, 140 00 Praha 4 a společnosti BDO CA s.r.o., IČ 25535269, se sídlem Marie Stejskalové 315/14, 616 00 Brno. Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 2.6.2011 vyplývá, že podaná nabídka vyhověla kontrole úplnosti.

Proti zadávacím podmínkám podal navrhovatel námitky dopisem ze dne 6.6.2011. Zadavatel těmto námitkám, které mu byly doručeny dne 7.6.2011, po jejich přezkoumání nevyhověl. Rozhodnutí o námitkách ze dne 16.6.2011 bylo navrhovateli doručeno dne 17.6.2011.

Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal k Úřadu návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Součástí návrhu je i návrh na vydání předběžného opatření, jímž by měl být zadavateli podle ust. § 117 odst. 1 písm. a) zákona uložen zákaz uzavřít v zadávacím řízení smlouvu. Návrh ze dne 24.6.2011 byl Úřadu doručen dne 27.6.2011 a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno. Zadavateli byl návrh doručen téhož dne.

Navrhovatel v návrhu zejména namítá, že zadavatel postupoval v rozporu s ust. § 6 ve spojení s ust. § 50 odst. 2 a 3 zákona a ust. § 56 odst. 2 písm. e) zákona, když nestanovil požadavky na prokázání kvalifikace přiměřené povaze a rozsahu zadávané veřejné zakázky (požadavky na vzdělání a certifikaci členů pracovního týmu). Dále navrhovatel napadá postup zadavatele při stanovení požadavku na předložení certifikátu systému řízení jakosti dle norem řady ČSN EN ISO 9001 nebo rovnocenného dokladu vydaného v ČR nebo jiném státě EU, který považuje  za v rozporu s ust. § 6 zákona ve spojení s ust. § 50 odst. 3 zákona a ust. § 56 odst. 4 zákona. Navrhovatel rovněž zpochybňuje transparentnost způsobu vymezení hodnocení nabídek podle stanovených dílčích hodnotících kritérií „Metodika nabízeného plnění“ a „Návrh komunikace a součinnosti se zadavatelem“.

Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem č. j. ÚOHS-247/2011/VZ-10505/2011/540/VKu ze dne 29.6.2011. Úřad dále účastníkům řízení usnesením č. j. ÚOHS-247/2011/VZ-10519/2011/540/VKu z téhož dne stanovil lhůtu, v níž mohli navrhovat důkazy, činit jiné návrhy a vyjádřit v řízení své stanovisko, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

Dne 14.7.2011 bylo Úřadu doručeno vyjádření zadavatele ze dne 11.12.2009.

Po předběžném přezkoumání šetřeného případu získal Úřad pochybnosti o tom, zda zadavatel postupoval v souladu se zákonem při stanovení požadavků na prokázání technické kvalifikace a při vymezení způsobu hodnocení nabídek podle dílčích hodnotících kritérií „Metodika nabízeného plnění“ a „Návrh komunikace a součinnosti se zadavatelem“. Na základě těchto pochybností rozhodl Úřad v rozsahu nezbytném pro zajištění účelu řízení předběžným opatřením č. j. ÚOHS-S247/2011/VZ-10527/2011/540/VKu ze dne 29.6.2011 o uložení zákazu uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.

Dne 8.8.2011 bylo Úřadu doručeno rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení ze dne 4.8.2011. Jako důvod zrušení zadávacího řízení uvádí zadavatel skutečnost, že v zadávacím řízení obdržel pouze jednu nabídku.

Podle ust. § 84 odst. 3 písm. b) zákona může zadavatel zrušit zadávací řízení až do doby rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, pokud byla podána jenom jedna nabídka nebo pokud byly všechny nabídky kromě jedné vyřazeny.

Podle ust. § 84 odst. 7 zákona odešle zadavatel oznámení o zrušení zadávacího řízení k uveřejnění v informačním systému podle ust. § 157 zákona do 3 dnů ode dne přijetí rozhodnutí; tato povinnost neplatí pouze pro jednací řízení bez uveřejnění a řízení na základě rámcové smlouvy.

Z citovaného ust. § 84 odst. 3 písm. b) zákona vyplývá, že zadavatel je oprávněn zadávací řízení zrušit v případě, že obdržel pouze jednu nabídku. Zákon tak umožňuje zadavateli řešit situaci, kdy zadavatel nemá objektivně možnost porovnat nabídky více uchazečů a nejvhodnější nabídku vybrat na základě stanovených hodnotících kritérií. Pokud zadavatel v šetřeném případě obdržel pouze jednu nabídku a následně dospěl k závěru, že z důvodu nemožnosti porovnat nabídky více uchazečů zadávací řízení zruší, nelze jeho postupu s odkazem na dané ustanovení nic vytknout.

Pro úplnost Úřad uvádí, že z informačního systému o veřejných zakázkách zjistil, že oznámení zrušení zadávacího řízení bylo  uveřejněno dne 9.8.2011 pod evidenčním číslem 60058173, zadavatel jej odeslal dne 5.8.2011, tedy v souladu s citovaným ust. § 84 odst. 7 zákona do 3 dnů od přijetí rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení.  

Podle § 66 odst. 1 písm. g) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, správní orgán řízení o žádosti usnesením zastaví, jestliže žádost se stala zjevně bezpředmětnou.

Vzhledem ke skutečnosti, že zadavatel veřejnou zakázku zrušil, stal se návrh bezpředmětným, neboť žádosti nelze vyhovět vzhledem k tomu, že předmětná veřejná zakázka nebude realizována.

S ohledem na výše uvedené rozhodl Úřad tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad nemá odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

 otisk úředního razítka

 

 

v z. JUDr. Jiřina Valešová

ředitelka odboru veřejných zakázek III

 

Mgr. Kamil Rudolecký

místopředseda

 

 

 

Obdrží:

1. Česká republika - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 529/7, Praha 1, Malá Strana

2. INTEREXPERT BOHEMIA, spol. s r.o., Mikulandská 2/123, 110 00 Praha 1

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz