číslo jednací: 38152/2023/500
spisová značka: S0557/2023/VZ

Instance I.
Věc UK – Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum
Účastníci
  1. Univerzita Karlova
  2. HOCHTIEF CZ a. s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2023
Datum nabytí právní moci 21. 10. 2023
Dokumenty file icon 2023_S0557.pdf 296 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0557/2023/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-38152/2023/500

 

Brno  5. 10. 2023

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 11. 9. 2023 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Univerzita Karlova, IČO 00216208, se sídlem Ovocný trh 560/5, 110 00 Praha 1,
  • navrhovatel – HOCHTIEF CZ a. s., IČO 46678468, se sídlem Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „UK – Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 5. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 5. 2023 pod ev. č. Z2023-018663, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5. 5. 2023 pod ev. č. 2023/S 088-268265, ve znění pozdějších oprav,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení zahájené na návrh navrhovatele – HOCHTIEF CZ a. s., IČO 46678468, se sídlem Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5 – ze dne 11. 9. 2023 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Univerzita Karlova, IČO 00216208, se sídlem Ovocný trh 560/5, 110 00 Praha 1 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „UK – Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 5. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 5. 2023 pod ev. č. Z2023-018663, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5. 5. 2023 pod ev. č. 2023/S 088-268265, ve znění pozdějších oprav, se podle § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť cit. zadavatel přijal požadované opatření k nápravě, tj. prodloužil lhůtu pro podání nabídek o celou její původní délku.

 

Odůvodnění

I.               PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle ustanovení § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona obdržel dne 11. 9. 2023 návrh navrhovatele – HOCHTIEF CZ a. s., IČO 46678468, se sídlem Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Univerzita Karlova, IČO 00216208, se sídlem Ovocný trh 560/5, 110 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „UK – Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 5. 2023 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 5. 2023 pod ev. č. Z2023-018663, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 5. 5. 2023 pod ev. č. 2023/S 088-268265, ve znění pozdějších oprav (dále jen „zadávací řízení“).

2.             Úřad obdržel uvedený návrh dne 11. 9. 2023 a tímto dnem bylo podle § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0557/2023/VZ.

3.             V podaném návrhu navrhovatel namítá nezákonný postup zadavatele při prodloužení lhůty pro podání nabídek, neboť zadavatel nejprve opomenul prodloužit předmětnou lhůtu v souvislosti se změnou zadávacích podmínek a poté ji prodloužil chybně, resp. ne o celou její původní délku.

4.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou zadavatel a navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení přípisem ze dne 12. 9. 2023.

6.             Dne 22. 9. 2023 obdržel Úřad vyjádření zadavatele k návrhu na zahájení správního řízení z téhož dne. Zároveň zadavatel zpřístupnil Úřadu dokumentaci o zadávacím řízení uloženou v certifikovaném elektronickém nástroji. Část dokumentace o zadávacím řízení zadavatel doručil Úřadu dne 2. 10. 2023.

II.             ZÁVĚRY ÚŘADU

7.             Podle § 257 písm. i) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo přijal požadované opatření k nápravě.

8.             Zadavatel zahájil dne 2. 5. 2023 zadávací řízení a stanovil lhůtu pro podání nabídek do 16. 6. 2023 do 12:00 hodin, tj. délka lhůty pro podání nabídek činila v předmětném zadávacím řízení v době jeho zahájení 45 dnů. Následně byla předmětná lhůta prodlužována až do 7. 9. 2023[1] do 12:00 hodin.

9.             Dne 10. 8. 2023 zadavatel uveřejnil na profilu zadavatele[2] vysvětlení zadávací dokumentace č. 31 z téhož dne, kterým mj. odpověděl na dotaz navrhovatele. Zadavatel v souvislosti s předmětným vysvětlením zadávací dokumentace č. 31 nepřistoupil k prodloužení lhůty pro podání nabídek. Navrhovatel dne 25. 8. 2023 odeslal zadavateli námitky z téhož dne proti neprodloužení lhůty pro podání nabídek. Zadavatel rozhodnutím o námitkách ze dne 29. 8. 2023 námitkám navrhovatele vyhověl, načež dne 30. 8. 2023 v souvislosti s vysvětlením zadávací dokumentace č. 40 z téhož dne prodloužil lhůtu pro podání nabídek do 25. 9. 2023 do 12:00 hodin, tj. prodloužil předmětnou lhůtu pouze o 26 dnů, tedy nikoliv o celou její původní délku, čehož se navrhovatel domáhal svými námitkami. Navrhovatel tak dne 11. 9. 2023 podal návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele k Úřadu.

10.         Dne 22. 9. 2023[3] však zadavatel přistoupil k opětovnému prodloužení lhůty pro podání nabídek, a to do 7. 11. 2023 do 12:00 hodin, čímž došlo k prodloužení předmětné lhůty o celou její původní délku, tj. o 45 dnů.

11.         Z uvedeného je zřejmé, že zadavatel dne 22. 9. 2023 přijal navrhovatelem požadované nápravné opatření spočívající v prodloužení lhůty pro podání nabídek o celou její původní délku (45 dnů). K tomu Úřad dodává, že přestože navrhovatel požadoval v návrhu, aby Úřad »zrušil výše specifikované úkony zadavatele spočívající ve změně zadávací dokumentace, v rámci kterých (nezákonně) opomenul prodloužit lhůtu pro podání nabídek a všechny další úkony směřující k zadání veřejné zakázky«, je zřejmé, že přijetím předmětného opatření k nápravě došlo k „vyčerpání“ předmětu správního řízení, neboť gros návrhu představovalo údajné neprodloužení lhůty pro podání nabídek o celou její původní délku. Jelikož Úřad je ze zákona oprávněn jako nápravné opatření pouze rušit úkony zadavatele (či zrušit celé zadávací řízení), je pochopitelné, že navrhovatel takovým způsobem konstruoval svůj návrh (zadavatel volil pouze ze zákonem „dovolených“ forem nápravných opatření, které může ukládat Úřad ve správním řízení). Zadavatel má však širší možnosti, jak zajistit požadovanou nápravu. Tím, že zadavatel dne 22. 9. 2023 prodloužil lhůtu pro podání nabídek o 45 dnů, podstata podaných námitek týkajících se neprodloužení předmětné lhůty dle zákona, tj. o celou její původní délku, odpadla. Další vedení správního řízení by tak bylo bezpředmětné, neboť přijetím účinného opatření (prodloužení lhůty pro podání nabídek o celou její původní délku) dochází k naplnění účelu předmětného správního řízení u Úřadu.

12.         V souladu s výše uvedenými skutečnostmi Úřad dospěl k závěru, že v případě šetřeného zadávacího řízení došlo k naplnění zákonem předpokládané hypotézy uvedené v § 257 písm. i) zákona, a Úřadu nezbývá než zahájené správní řízení ve smyslu předmětného ustanovení zákona zastavit.

13.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, mohlo účastníkům řízení způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

14.         S ohledem na vše shora uvedené Úřad rozhodl o zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.             Univerzita Karlova, Ovocný trh 560/5, 110 00 Praha 1

2.             HOCHTIEF CZ a. s., Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Uveřejněním „Vysvětlení ZD 27“ dne 31. 7. 2023 na profilu zadavatele.

[2] Dostupné na https://zakazky.cuni.cz/.

[3] Uveřejněním „Vysvětlení 46“ na profilu zadavatele.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz