číslo jednací: 06603/2022/500
spisová značka: S0037/2022/VZ

Instance I.
Věc FN Ostrava – rekonstrukce oddělení ORL v objektu Polikliniky
Účastníci
  1. Fakultní nemocnice Ostrava
  2. OSBAU s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
Rok 2022
Datum nabytí právní moci 14. 4. 2022
Související rozhodnutí 06603/2022/500
09934/2022/163
Dokumenty file icon 2022_S0037.pdf 283 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0037/2022/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-06603/2022/500

 

Brno  21. 2. 2022

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 27. 1. 2022 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Fakultní nemocnice Ostrava, IČO 00843989, se sídlem 17. listopadu 1790/5, 708 00 Ostrava,
  • navrhovatel – OSBAU s.r.o., IČO 02117436, se sídlem Radvanická 2269, 735 41 Petřvald,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „FN Ostrava – rekonstrukce oddělení ORL v objektu Polikliniky“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 13. 8. 2021 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 16. 8. 2021 pod ev. č. Z2021-029865, ve znění pozdější opravy, 

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť navrhovatel – OSBAU s.r.o., IČO 02117436, se sídlem Radvanická 2269, 735 41 Petřvald – nedoručil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zadavateli – Fakultní nemocnice Ostrava, IČO 00843989, se sídlem 17. listopadu 1790/5, 708 00 Ostrava – návrh ze dne 27. 1. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů jmenovaného zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „FN Ostrava – rekonstrukce oddělení ORL v  objektu Polikliniky“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 13. 8. 2021 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 16. 8. 2021 pod ev. č. Z2021-029865, ve znění pozdější opravy, ve lhůtě podle § 251 odst. 3 citovaného zákona, tj. nejpozději do 24. 1. 2022, nýbrž až dne 27. 1. 2022.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 27. 1. 2022 návrh navrhovatele – OSBAU s.r.o., IČO 02117436, se sídlem Radvanická 2269, 735 41 Petřvald (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů učiněných zadavatelem – Fakultní nemocnice Ostrava, IČO 00843989, se sídlem 17. listopadu 1790/5, 708 00 Ostrava (dále jen „zadavatel“) – při zadávání veřejné zakázky „FN Ostrava – rekonstrukce oddělení ORL v objektu Polikliniky“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 13. 8. 2021 a ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 16. 8. 2021 pod ev. č. Z2021-029865, ve znění pozdější opravy (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 27. 1. 2022, kdy Úřad obdržel shora uvedený návrh, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Návrh navrhovatele směřuje proti rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze dne 16. 12. 2021 ze zadávacího řízení, kdy navrhovatel namítá, že „zadavatel naprostou rezignací na vyjasnění zjištěných skutečností a rezignací na objasnění rozporů v obdržených vyjádřeních nedostatečně posoudil podmínky účasti Navrhovatele a zcela tak popřel účel a smysl a předpisů o zadávání veřejných zakázek […]“.

4.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-03371/2022/536 ze dne 28. 1. 2022.

6.             Dne 4. 2. 2022 Úřad obdržel od zadavatele prostřednictvím datové schránky vyjádření k návrhu ze dne 4. 2. 2022 a část dokumentace o zadávacím řízení. Zbývající dokumentaci o zadávacím řízení obdržel Úřad dne 8. 2. 2022 v listinné podobě.

7.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 3 zákona, a proto správní řízení podle § 257 písm. e) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

8.             Podle § 211 odst. 6 zákona při komunikaci uskutečňované prostřednictvím datové schránky je dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta.

9.             Podle § 245 odst. 1 zákona odešle zadavatel do 15 dnů od doručení námitek rozhodnutí o námitkách stěžovateli. V rozhodnutí uvede, zda námitkám vyhovuje nebo je odmítá; součástí rozhodnutí musí být odůvodnění, ve kterém se zadavatel podrobně a srozumitelně vyjádří ke všem skutečnostem uvedeným stěžovatelem v námitkách. Pokud zadavatel námitkám vyhoví, sdělí v rozhodnutí současně, jaké provede opatření k nápravě.

10.         Podle § 245 odst. 5 zákona pokud zadavatel o námitkách nerozhodne ve lhůtě podle odstavce 1, platí pro účely podání návrhu podle § 250 odst. 1 zákona, že námitky odmítl.

11.         Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

12.         Podle § 251 odst. 3 zákona pokud zadavatel o námitkách ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona nerozhodl, musí být návrh podle § 250 odst. 1 doručen Úřadu a zadavateli nejpozději do 25 dnů ode dne odeslání námitek stěžovatelem.

13.         Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.

14.         Z doložené dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že navrhovatel obdržel rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení dne 16. 12. 2021.

15.         Z doručenky datové zprávy vyplývá, že námitky navrhovatele ze dne 30. 12. 2021 (dále jen „námitky navrhovatele“) byly do datové schránky zadavatele dodány téhož dne, tedy dne 30. 12. 2021. Ve smyslu ustanovení § 211 odst. 6 zákona byly tímto námitky navrhovatele téhož dne zadavateli doručeny.

16.         Zadavatel odmítl námitky navrhovatele rozhodnutím o námitkách ze dne 17. 1. 2022 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“). Předmětné rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli odesláno prostřednictvím národního elektronického nástroje téhož dne, tedy dne 17. 1. 2022.

17.         Návrh navrhovatele ze dne 27. 1. 2022 byl do datové schránky Úřadu dodán téhož dne. Zadavatel obdržel návrh navrhovatele rovněž dne 27. 1. 2022.

18.         Podle § 251 odst. 2 zákona navrhovatel v případě, kdy se chce domoci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v zadávacím řízení před uzavřením smlouvy na realizaci veřejné zakázky ze strany Úřadu, musí návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele doručit Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitky odmítl. Výjimkou z tohoto postupu je však situace, kdy zadavatel o námitkách nerozhodne ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona, tedy pokud neodešle rozhodnutí o námitkách stěžovateli do 15 dnů od doručení námitek. Pak pro podání návrhu platí lhůta podle ust. § 251 odst. 3 zákona, a návrh tak musí být doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli nejpozději do 25 dnů ode dne odeslání námitek stěžovatelem (tj. navrhovatelem).

19.         V šetřeném případě zadavatel obdržel námitky navrhovatele dne 30. 12. 2021 a odmítl je rozhodnutím o námitkách ze dne 17. 1. 2022, které bylo navrhovateli odesláno téhož dne prostřednictvím národního elektronického nástroje.

20.         Z uvedeného vyplývá, že zadavatel nerozhodl o námitkách (tj. nerozhodl o nich a neodeslal rozhodnutí o námitkách navrhovateli) ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona, neboť poslední den této lhůty připadl na pátek 14. 1. 2022. Nastala tak skutečnost předvídaná v § 251 odst. 3 zákona. Pro úplnost Úřad dodává, že na uvedeném nic nemění ani to, že zadavatel následně o odmítnutí námitek navrhovatele rozhodl a toto rozhodnutí navrhovateli dne 17. 1. 2022 (po uplynutí zákonem stanovené lhůty) odeslal.

21.         Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem měl tedy v posuzovaném případě navrhovatel doručit návrh Úřadu a zadavateli nejpozději do 25 dnů ode dne, kdy odeslal své námitky zadavateli. Posledním dnem lhůty pro doručení návrhu podle § 251 odst. 3 zákona tak bylo pondělí 24. 1. 2022, avšak Úřad obdržel návrh navrhovatele prostřednictvím datové schránky až dne 27. 1. 2022, tedy o 3 dny později. Téhož dne, tj. 27. 1. 2022, pak obdržel stejnopis návrhu i zadavatel, jak sám potvrdil ve svém vyjádření k podanému návrhu.

22.         Rozhodující skutečností pro šetřený případ tedy je, že navrhovatel nedostál své zákonné povinnosti a nedoručil návrh Úřadu a zadavateli do 25 dnů ode dne 30. 12. 2021, kdy odeslal své námitky zadavateli.

23.         S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoručil Úřadu a zadavateli návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 3 zákona, tedy do 24. 1. 2022, nýbrž až dne 27. 1. 2022, a Úřad proto rozhodl o zastavení správního řízení dle § 257 písm. e) zákona, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

24.         Úřad pro úplnost poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Sekce ‑ veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle ustanovení § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle ustanovení § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

Obdrží:

1.             Fakultní nemocnice Ostrava, 17. listopadu 1790/5, 708 00 Ostrava

2.             OSBAU s.r.o., IČO 02117436, se sídlem Radvanická 2269, 735 41 Petřvald

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz