číslo jednací: S0524/2018/VZ-24455/2019/513/JHa

Instance I.
Věc Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina
Účastníci
  1. Kraj Vysočina
  2. ICZ a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2018
Datum nabytí právní moci 26. 9. 2019
Dokumenty file icon 2018_S0524.pdf 448 KB

Č. j.:ÚOHS-S0524/2018/VZ-24455/2019/513/JHa

 

Brno: 9. září 2019

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 27. 12. 2018 na návrh ze dne 26. 12. 2018, jehož účastníky jsou:

 

  • zadavatel – Kraj Vysočina, IČO 70890749, se sídlem Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, ve správním řízení zastoupený na základě plné moci ze dne 29. 1. 2019 společností Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář, s.r.o., IČO 28360125, se sídlem Helfertova 2040/13, Černá Pole, 613 00 Brno,
  • navrhovatel – ICZ a.s., IČO 25145444, se sídlem Na hřebenech II 1718/10, 140 00 Praha 4 – Nusle, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 20. 11. 2016 Mgr. Petrou Koutnou, advokátkou, ev. č. ČAK 11082, se sídlem Kostelní 875/6, 170 00 Praha 7,

o přezkoumání úkonů zadavatele – Kraj Vysočina, IČO 70890749, se sídlem Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava – učiněných při zadávání veřejné zakázky –„Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina, zadávané v jednacím řízení s uveřejněním podle § 60 odst. 2 ve spojení s § 61 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zahájeném dne 7. 12. 2017 odesláním výzvy k podání předběžné nabídky dodavatelům ICZ a.s., IČO 25145444, se sídlem Na hřebenech II 1718/10, 140 00 Praha 4 – Nusle, a STAPRO s.r.o., IČO 13583531, se sídlem Pernštýnské náměstí 51, 530 02 Pardubice, kteří prokázali kvalifikaci ve veřejné zakázce „Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina“ zadávané podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 27. 9. 2016 a uveřejněno pod ev. č. zakázky 643679 dne 29. 9. 2016, oznámení o zrušení zadávacího řízení bylo uveřejněno dne 11. 12. 2017,

vydává toto

 

 

 

usnesení:

Správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže pod sp. zn. S0524/2018/VZ ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Kraj Vysočina, IČO 70890749, se sídlem Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava – učiněných při zadávání veřejné zakázky –„Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina“, zadávané v jednacím řízení s uveřejněním podle § 60 odst. 2 ve spojení s § 61 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zahájeném dne 7. 12. 2017 odesláním výzvy k podání předběžné nabídky dodavatelům ICZ a.s., IČO 25145444, se sídlem Na hřebenech II 1718/10, 140 00 Praha 4 – Nusle, a STAPRO s.r.o., IČO 13583531, se sídlem Pernštýnské náměstí 51, 530 02 Pardubice, kteří prokázali kvalifikaci ve veřejné zakázce „Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina“ zadávané podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 27. 9. 2016 a uveřejněno pod ev. č. zakázky 643679 dne 29. 9. 2016, oznámení o zrušení zadávacího řízení bylo uveřejněno dne 11. 12. 2017, se podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel Kraj Vysočina, IČO 70890749, se sídlem Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava – výše specifikované zadávací řízení rozhodnutím ze dne 13. 8. 2019 zrušil.

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vede na základě návrhu ze dne 26. 12. 2018 podaného navrhovatelem – ICZ a.s., IČO 25145444, se sídlem Na hřebenech II 1718/10, 140 00 Praha 4 – Nusle, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 20. 11. 2016 Mgr. Petrou Koutnou, advokátkou, ev. č. ČAK 11082, se sídlem Kostelní 875/6, 170 00 Praha 7 (dále jen „navrhovatel“) správní řízení sp. zn. S0524/2018/VZ o přezkoumání úkonů zadavatele – Kraj Vysočina, IČO 70890749, se sídlem Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, ve správním řízení zastoupený na základě plné moci ze dne 29. 1. 2019 společností Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář, s.r.o., IČO 28360125, se sídlem Helfertova 2040/13, Černá Pole, 613 00 Brno (dále jen „zadavatel“) – o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina“, zadávané v jednacím řízení s uveřejněním podle § 60 odst. 2 ve spojení s § 61 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zahájeném dne 7. 12. 2017 odesláním výzvy k podání předběžné nabídky navrhovateli a dodavateli STAPRO s.r.o., IČO 13583531, se sídlem Pernštýnské náměstí 51, 530 02 Pardubice, kteří prokázali kvalifikaci ve veřejné zakázce „Nemocniční informační systém pro nemocnice Kraje Vysočina“ zadávané podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 27. 9. 2016 a uveřejněno pod ev. č. zakázky 643679 dne 29. 9. 2016, oznámení o zrušení zadávacího řízení bylo uveřejněno dne 11. 12. 2017 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 27. 12. 2018, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona, ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Účastníky správního řízení § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

4.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-S0524/2018/VZ-38493/2018/513/JHa ze dne 28. 12. 2018.

5.             Navrhovatel v návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zpochybňuje postup zadavatele vedoucí k vyloučení navrhovatele z předmětného zadávacího řízení, resp. žádá Úřad, aby zrušil rozhodnutí zadavatele o jeho vyloučení ze zadávacího řízení ze dne 13. 11. 2018, kterým zadavatel vyloučil navrhovatele ze zadávacího řízení s odkazem na ustanovení § 48 odst. 2 zákona. Podle zadavatele měl navrhovatel v průběhu zadávacího řízení, po uplynutí lhůty pro podání nabídek, neoprávněně změnit svoji nabídku, resp. vzorek, který měl být hodnocen, což odporuje ustanovení § 46 odst. 2 zákona, a podle hodnotící komise zadavatele navrhovatel:

  • v rozporu se zadávacími podmínkami, čl. 6 zadávací dokumentace veřejné zakázky, dne 29.08.2018 nepředvedl stejný vzorek NIS, jako byl předveden dne 04.05.2018;
  • v rozporu se zákonem provedl změnu vzorku, který měl být hodnocen;
  • neobjasnil rozpory vzorku NIS předvedeného dne 04.05.2018 a dne 29.08.2018;
  • dne 29.08.2018 předvedl NIS, který je v rozporu se skutečně nabízeným NIS.

6.             Úřad získal pochybnost, zda zadavatel nestanovil zadávací podmínky v rozporu s ustanovením § 114 odst. 1 zákona a se zásadou transparentnosti uvedenou v § 6 odst. 1 zákona tím, že jako kritérium hodnocení v zadávacím řízení v zadávací dokumentaci stanovil i skutečnosti, které nejsou součástí nabídky účastníků zadávacího řízení, čímž uničil způsob hodnocení nabídek nečitelným a hůře kontrolovatelným, když v článku 6. zadávací dokumentace – „Hodnocení předběžných nabídek/nabídek“ – jako 4. dílčí hodnotící kritérium s váhou 45 % stanovil „Kvalita NIS – hodnocení ukázky vybraných procesů a funkcionalit“, neboť skutečnosti, které mají být předmětem ukázky v rámci tohoto 4. dílčího hodnotícího kritéria, netvoří součást nabídky, když zadavatel v zadávací dokumentaci na str. 9 v článku 6. zadávací dokumentace uvedl, že „V rámci zadávací dokumentace byl definován seznam vzorových procesů a funkcionalit budoucího nemocničního informačního systému, které budou hodnoceny. Seznam a podrobný popis vzorových procesů a funkcionalit jsou uvedeny v příloze č. 5 této zadávací dokumentace. Účastník předvede nabízený nemocniční systém zadavateli při posuzování a hodnocení předběžných nabídek/nabídek. Předvedení nemocničního informačního systému bude provedeno na základě písemné výzvy zadavatele k předvedení nemocničního informačního systému (dále jen „výzva“). Předvedení nemocničního informačního systému proběhne namístě a v čase dle pokynů zadavatele“, a lhůtu pro podání nabídek podle bodu 4. Výzvy k podání nabídek ze dne 26. 3. 2018 zadavatel stanovil na 16. 4. 2018, 12:00 hod., a když v zadávacích podmínkách současně nevyžadoval předložení vzorku sloužícího k ukázce nabízeného systému v rámci hodnocení nabídek zadavateli v uvedené lhůtě pro podání nabídek. V důsledku uvedeného Úřad zahájil správní řízení z moci úřední vedené pod sp. zn. S0302/2019/VZ.

7.             Otázka, zda zadavatel nestanovil zadávací podmínky v rozporu s ustanovením § 114 odst. 1 zákona a se zásadou transparentnosti uvedenou v § 6 odst. 1 zákona, jak bylo popsáno výše, představovala ve vztahu ke správnímu řízení sp. zn. S0524/2018/VZ předběžnou otázku ve smyslu § 57 správního řádu a její zodpovězení bylo nezbytné pro vydání rozhodnutí ve správním řízení sp. zn. S0524/2018/VZ. Pokud by se totiž ukázalo, že zadavatel zadávací podmínky stanovil v rozporu se zákonem, bylo by následně bezpředmětné zkoumat, jestli zadavatel postupoval v souladu se zákonem při vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení. S ohledem na povahu předběžné otázky byl k jejímu vyřešení příslušný sám Úřad.

8.             Jelikož vydání rozhodnutí ve správním řízení sp. zn. S0524/2018/VZ záviselo na řešení výše popsané předběžné otázky, rozhodl Úřad podle § 64 odst. 1 písm. c) správního řádu, o přerušení tohoto řízení do doby, než rozhodnutí ve správním řízení vedeném pod sp. zn. S0302/2019/VZ nabyde právní moci.

9.             Dne 14. 8. 2019 Úřad v rámci správního řízení sp. zn. S0302/2019/VZ obdržel podání zadavatele z téhož dne „Informace o úkonech v zadávacím řízení“, jehož přílohu tvořilo „Rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení“ ze dne 13. 8. 2019, v němž zadavatel mimo jiné uvádí, že v souladu s ustanovením § 127 odst. 2 písm. d) zákona ruší zadávací řízení na předmětnou veřejnou zakázku.

10.         Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.

11.         S ohledem na skutečnost, že zadavatel rozhodl dne 13. 8. 2019 o zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku, a tedy nastala skutečnost předvídaná v § 257 písm. g) zákona, Úřad usnesením č. j. ÚOHS-S0302/2019/VZ-22583/2019/513/JHa ze dne 16. 8. 2019, které nabylo právní moci dne 4. 9. 2019, rozhodl o zastavení správního řízení sp. zn. S0302/2019/VZ.

12.         Přípisem č. j. ÚOHS-S0524/2018/VZ-22591/2019/513/JHa ze dne 5. 9. 2019 oznámil Úřad účastníkům řízení, že se ve správním řízení sp. zn. S0524/2018/VZ pokračuje.

13.         Po nabytí právní moci usnesení č. j. ÚOHS-S0302/2019/VZ-22583/2019/513/JHa ze dne 16. 8. 2019 však Úřad rozhodl rovněž o zastavení správního řízení sp. zn. S0524/2018/VZ, neboť rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku je i v případě správního řízení sp. zn. S0524/2018/VZ skutečností předvídanou v § 257 písm. g) zákona, jejímž důsledkem je zastavení tohoto správního řízení.

14.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie (vzhledem k tomu, že nastal důvod pro zastavení správního řízení v důsledku zrušení zadávacího řízení zadavatelem) již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí ve správním řízení sp. zn. S0524/2018/VZ za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

15.         S ohledem na výše uvedené skutečnosti rozhodl Úřad tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek.  Rozklad  nemá  podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

 

1.             Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář, s.r.o., Helfertova 2040/13, Černá Pole, 613 00 Brno

2.             Mgr. Petra Koutná, advokátka, Kostelní 875/6, 170 00 Praha 7

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz