číslo jednací: VP/S043/03-160

Instance I.
Věc Investiční pobídky pro spol. Parker Hannifin Industria s.r.o.
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. Parker Hannifin Industrial s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 26. 5. 2003
Dokumenty file icon pis11463.pdf 122 KB

Č.j. VP/S 43/03-160

V Brně dne 19. května 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 13.3.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 11.3.2003, č.j. 13838/03/3800/0533, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o., a to:

  1. hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši 200 000 Kč na jedno pracovní místo

  2. hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši 35 % ze skutečně vynaložených souhrnných nákladů příjemce veřejné podpory na školení a rekvalifikaci celkového počtu nově zaměstnaných osob

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, nepřekročí 49 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. ze dne 11.3.2003, č.j.1383/03/3800/0533 a zároveň nepřekročí částku 219,67 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

  2. Investice bude zachována nejméně 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jichž se investiční pobídka týká.

  3. Veřejná podpora vytváření nových pracovních míst, souvisejících s realizací investičního projektu, je podmíněna zachováním vytvořených pracovních míst po dobu nejméně 5 let ode dne účinnosti pracovních smluv uzavřených na dobu neurčitou.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 13.3.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. popisu investičního projektu,

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách") a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o zaměstnanosti"),

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek,

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a přílohy k tiskopisu,

  6. popisu rekvalifikací včetně rozpisu nákladů vynaložených na rekvalifikace,

  7. seznamu strojního zařízení,

  8. vývoje podílu na trhu společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. za posledních 5 let a v příštích 3 letech,

  9. odhadu daňové povinnosti společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  10. struktury vlastníků společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  11. zdrojů financí a seznamu hlavních konkurentů společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  12. seznamu již obdržených pobídek pro společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  13. čestného prohlášení společnosti společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. o nezahájení prací na projektu,

  14. účetní závěrky za roky 2000, 2001 a předběžné účetní závěrky za rok 2002 společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  15. kopie zakladatelské listiny společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  16. kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  17. dopisu Úřadu, č.j. VP/S 43/03-160/606, ze dne 2.4.2003 obsahujícího výzvu k doplnění údajů potřebných k posouzení žádosti o povolení,

  18. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu, č.j. 13838/03/3800/0533, ze dne 11.4.2003 obsahujícího doplňující údaje k investičnímu záměru společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o.,

  19. Usnesení Vlády ČR č. 371 o udělení investičních pobídek společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. ze dne 10.4.2000.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo práce a sociálních věcí

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. Společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. byla do obchodního rejstříku zapsána dne 14.3.2000. Sídlo společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. je Na Moráni č.p. 5480, 430 01 Chomutov, Česká republika, IČO společnosti je 25415123. Předmětem podnikání společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. je výroba pryžových výrobků, výroba plastových výrobků, kovoobráběčství, výroba strojů a zařízení pro všeobecné účely a výzkum, vývoj a výzkum v oblasti technických věd. Vlastníkem společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. je společnost … (dále jen "společnost …") se sídlem …. Společnost Parker Hannifin je …% vlastněna společností …. V roce 2002 dosáhla společnost Parker Hannifin celosvětového obratu … mil. Kč a celosvětově měla … zaměstnanců.

Dne 10.4.2000 přijala Vláda ČR své Usnesení č. 371 o udělení investičních pobídek společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. ve formě účelové dotace a bezúročné půjčky na tvorbu nových pracovních míst a školení a rekvalifikaci zaměstnanců, přičemž celková hodnota veřejné podpory nesmí překročit 50% celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

V roce 2002 dosáhl evropský tržní podíl společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. hodnoty …%. K hlavním konkurentům společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. u výroby hydraulických ventilů patří společnosti … a …, v oblasti výroby hydraulických a mazacích filtrů se jedná o společnosti … a …, v oblasti výroby gerotormotorů se jedná o společnosti … a …, v oblasti montáže klima hadic jde o společnosti …, … a ….

Vzhledem k tomu, že společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. v roce 2002 zaměstnávala celosvětově … zaměstnanců, její obrat činil … mil. Kč a celková aktiva dosáhla výše … mil. Kč a dále vzhledem k tomu, že společnost …, která nenaplňuje znaky malého a středního podnikatele, vlastní 100 % podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o., nejedná se v případě příjemce veřejně podpory o malého a středního podnikatele.

VI. Údaje o investici

Společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. má v úmyslu uskutečnit v České republice investici v částce 448,3 mil. Kč, z toho do technologií 194 mil. Kč.

Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště: 1.rok … mil. Kč,

  2. budovy: 1.rok … mil. Kč,

  3. instalace, stroje: 1.rok … mil. Kč, 2.rok … mil. Kč, 3.rok … mil. Kč, 4.rok … mil. Kč, 5.rok … mil. Kč.

Společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. plánuje v městě Chomutov, okres Chomutov, rozšíření výroby komponentů pro pohyb a řízení tekutin. Součástí projektu bude obrábění, tvarování, čištění, montáž, pájení a testování součástek a systémů pro pohybové spoje.

Předpokládaný začátek investice je plánován na únor 2003, přičemž náběh nové výroby se datuje k lednu 2004. Dokončení investičního projektu a dosažení plánovaného rozsahu výroby je plánováno na rok 2008, kdy u hydraulických pump by mělo být dosaženo kapacity výroby … tis. jednotek za rok, u ventilů … tis. jednotek za rok, u prvků do hydraulických filtrů … tis. jednotek za rok, u montáží pro klimatizační hadice … tis. jednotek za rok, u spojovacích fitinek … tis. jednotek za rok a u spojovacích hadic … tis. jednotek za rok.

Přidaná hodnota vytvořená v České republice se bude u jednotlivých výrobků pohybovat od 10% do 30 %, přičemž 100% produkce společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. bude exportováno. Perspektivními dodavateli společnosti Parker Hannifin Industrial s.r.o. jsou společnosti …. Potencionálními zákazníky nové produkce jsou společnosti …, …, …, …, … a další. Společnost Parker Hannifin Industrial s.r.o. odhaduje, že po dokončení projektu dojde u výroby komponentů pro pohyb a řízení tekutin pouze k nepatrnému zvýšení podílu na evropském trhu o … %.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okresu Chomutov v letech 2003 až 2008 celkem 350 přímých pracovních míst, z toho 18 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 35 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 297 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Provedením investice také dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1.2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory rozšířit výrobu komponentů pro pohyb a řízení, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu výroby a prodeje komponentů pro pohyb a řízení kapalin ze současných …% na …%,

  • produkce z nového závodu bude ze …% exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla")

  2. Nařízení Evropské komise č. 68/2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES v oblasti školení - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení")

Ad I.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okresu Chomutov, tj. v regionu NUTS II Severozápad, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 55,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50% investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okresu Chomutov a z vlivu investičního projektu na region. V okresu Chomutov míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v březnu roku 2003 výše 18,5 %, tj. 185 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně nízká, přičemž investice předpokládá vytvoření 350 přímých pracovních míst, z toho 18 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 35 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 297 pracovních míst se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a vysoce pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož …% produkce z nového výrobního závodu je určeno na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, na přímou či nepřímou zaměstnanost ve strukturálně znevýhodněném regionu, kterou investice přinese, a dále vzhledem k tomu, že maximální míra veřejné podpory v případě regionu NUTS II Severozápad činí 50%, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 49 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje rozšíření výroby komponentů pro pohyb a řízení tekutin, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25%. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 49% celkových nákladů vhodných na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu …, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Podle čl. 4.11., poznámka č. 32, Pravidel se předpokládá, že pracovní místo souvisí s prováděním investičního projektu, pokud bylo vytvořeno během tří let od dokončení projektu. Tato podmínka je obsažena v bodě C návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek, podle kterého příjemce veřejné podpory může uvedené prostředky za tímto účelem čerpat, pokud vytvoří nová pracovní místa k zajištění provozu podniku, a to nejdéle do 5 let ode dne vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek. Podle předložených podkladů příjemce veřejné podpory vytvoří stanovený počet pracovních míst v letech 2003 - 2008. Ukončení investičního projektu se předpokládá v roce 2008. Je tedy zřejmé, že se bude jednat o pracovní místa související s prováděním investičního projektu. Příjemce veřejné podpory uzavře s pracovníky přijatými na takto vytvořená pracovní místa pracovní smlouvy, jimiž se sjedná pracovní poměr na dobu neurčitou. Čl. 4.14. Pravidel stanoví, že vytvořená pracovní místa musí být zachována nejméně po dobu 5 let. Navrhovaná investiční pobídka v podobě hmotné podpory vytváření pracovních míst podle zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši 200 tis. Kč na jednoho zaměstnance splňuje podmínky stanovené v Pravidlech.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 49 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

Ad II.

Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory rekvalifikace nepřekročí 35 % ze skutečně vynaložených souhrnných nákladů příjemce veřejné podpory na školení a rekvalifikaci zaměstnanců, je poskytována na základě zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, a splňuje podmínky stanovené v nařízení. V souladu s rozhodnutím Evropské komise č. 2000/424/C ze dne 16.11. 1999, publikovaném v Official Journal dne 6.7. 2000, hmotná podpora rekvalifikace se nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v uvedené výši poskytnout.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců dle § 5a a § 6b zákona o zaměstnanosti.

Veřejná podpora formou hmotné podpory vytváření pracovních míst se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podle předložených podkladů činí celková předpokládaná hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory (výše investice do hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory a výše investice do nehmotných aktiv) … mil. Kč, z toho:

  1. pozemky a příprava staveniště (… mil.Kč)

  2. budovy (… mil. Kč)

  3. instalace, stroje (… mil. Kč)

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", maximální povolená míra intenzity veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, činí v souladu s čl. 4.8. Pravidel 49 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, současně nesmí přesáhnout částku 219,67 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 17.4.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz