číslo jednací: VZ/S093/02-152/3417/02-Te

Instance I.
Věc Nákup zdravotnického materiálu v roce 1999
Účastníci
  1. Nemocnice v Ústí nad Orlicí
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 30 - zastaveno - důvod, zpětvzetí
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 30. 8. 2002
Dokumenty file icon pis3446.pdf 64 KB

Č. j.: VZ/S93/02-152/3417/02-Te

V Brně dne 12. července 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 17.5.2002 z vlastního podnětu podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, ve věci přezkoumávání rozhodnutí a dalších úkonů zadavatele Nemocnice v Ústí nad Orlicí, Čs. Armády 1076, 562 18 Ústí nad Orlicí, zastoupené MUDr. Martinem Procházkou, ředitelem, učiněných při níže uvedených nákupech (veřejných zakázkách) v roce 1999:

  1. "nákup podložek pod pacienty",

  1. "nákup pracích prášků",

  1. "nákup ochranných pomůcek pro zaměstnance",

  1. "nákup ústavního prádla".

rozhodl takto:

Správní řízení se podle § 30 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, zastavuje.

Odůvodnění

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu"), který vykonává dohled nad dodržováním zákona při zadávání veřejných zakázek, obdržel dne 12.4.2002 podnět od Policie ČR - okresní ředitelství, 568 14 Svitavy, ve kterém je poukazováno na možné porušení zákona o zadávání veřejných zakázek zadavatelem Nemocnicí v Ústí nad Orlicí, Čs. Armády 1076, 562 18 Ústí nad Orlicí, zastoupenou MUDr. Martinem Procházkou, ředitelem (dále jen "zadavatel"), při nákupech podložek pod pacienty, pracích prášků, ochranných pomůcek pro zaměstnance a ústavního prádla učiněných v r. 1999.

Na základě podnětu si orgán dohledu vyžádal dopisem č. j. VZ/P65/02-152/1967/02-Te ze dne 19.4.2002 stanovisko, které by objasnilo postup zadavatele při výše uvedených nákupech a související dokumentaci. Protože orgán dohledu po přezkoumání předložené dokumentace získal pochybnosti o správnosti úkonů zadavatele, zahájil dne 17.5.2002 z vlastního podnětu správní řízení ve věci přezkoumávání rozhodnutí a dalších úkonů zadavatele.

Zahájení správního řízení oznámil orgán dohledu zadavateli, jako jedinému účastníku správního řízení dopisem č. j. VZ/S93/02-152/2391/02-Te ze dne 13.5.2002 a stanovil lhůtu, ve které se mohl vyjádřit ke skutečnostem, které budou podkladem pro rozhodnutí, jakož i ke způsobu jejich zjištění, popřípadě navrhnout doplnění šetření. Zadavatel obdržel uvedený dopis dne 17.5.2002, a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno.

K zahájení správního řízení se zadavatel vyjádřil dopisem ze dne 5.6.2002, ve kterém mj. uvedl, že při odběru podložek, pracích prostředků, nemocničního prádla a ochranných pomůcek postupoval dle výkladu ke způsobu zadávání veřejných zakázek podle § 49b zákona obsaženého v publikaci Veřejné zakázky v praxi, autora Ing. Václava Šedivého a kol. vydané v nakladatelství Sagit. Zadavatel dále sdělil (jak již mj. uvedl ve stanovisku k podnětu), že v průběhu roku 1999 odebral podložky od více dodavatelů a žádná jednotlivá zakázka nepřesáhla 100 000,- Kč a totéž platí i pro dodávky ochranných pomůcek pro zaměstnance a nákup ústavního prádla. Výklad uveřejněný v cit. publikaci je totožný s výkladem orgánu dohledu k předmětné problematice (pozn. orgánu dohledu).

Orgán dohledu po přezkoumání a zhodnocení všech podkladů, včetně stanoviska zadavatele, zjistil tyto rozhodné skutečnosti a dospěl k následujícím závěrům.

Z předložené dokumentace (faktur a dodacích listů) bylo zjištěno, že nákupy podložek pod pacienty, pracích prášků, ochranných pomůcek pro zaměstnance a ústavního prádla byly provedeny v průběhu roku 1999 a tudíž postup zadavatele bylo nutno přezkoumat podle právní úpravy účinné v roce 1999, tedy podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. (dále jen "zákon").

Zadavatel v roce 1999 uskutečnil tyto nákupy (uvedeny jsou celkové částky uhrazené dodavatelům):

1. Podložky pod pacienty od následujících dodavatelů:

PROMEDICA PRAHA GROUP, a. s.

119 875,36 Kč

SEMEX

35 520,00 Kč

BATIST s. r. o.

32 393,60 Kč

MEDICAMENTA a. s.

2 298,74 Kč

HARRMED, s. r. o.

172 972,80 Kč

HARTMANN RICO, a. s.

120 069,00 Kč

celkem podložky za

483 129,50 Kč"

2. Prací prášky v celkové hodnotě za 428 839,40 Kč vč. DPH od dodavatele "BALACO, s. r. o. Svitavy".

3. Ochranné pomůcky pro zaměstnance od následujících dodavatelů:

"Vladimír Procházka

202 421,00 Kč

SEIMEX

64 300,00 Kč

DITIS, spol. s r. o. Ústí nad Orlicí

75 927,30 Kč

ŘEMPO HOLOUBEK

6 157,10 Kč

celkem ochranné pomůcky za

348 805,40 Kč"

4. Ústavní prádlo od následujících dodavatelů:

"SEIMEX

249 160,00 Kč

MEDITRONIK Brno s. r. o.

41 399,60 Kč

celkem ústavní prádlo za

290 559,60 Kč"

Po prostudování zaslaných podkladů prokazujících výše uvedené nákupy a s ohledem na vyjádření zadavatele ze dne 5.6.2002 a vyjádření ze dne 29.4.2002 k č. j. VZ/P65/02-152/1967/02 orgán dohledu konstatuje, že uskutečněné nákupy zadavatel prováděl průběžně podle své potřeby a částky za tyto nákupy jednotlivě nepřevýšily finanční limit pro zadání veřejné zakázky podle § 49b zákona (t. j. částku 100 000,- Kč stanovenou v § 49b zákona, platnou v době uskutečněných nákupů, tedy v období leden 1999 až prosinec 1999). V šetřených případech se tedy jednalo o veřejné zakázky malého rozsahu dle § 49b zákona.

Nákupy potřebného množství zdravotnického materiálu a pracích prášků, stejně jako např. nákupy potravin či léků, nelze na delší dobu přesně stanovit, přičemž rovněž dochází k častému pohybu a kolísání výše cen. Pro nákup uvedených komodit se tudíž jako ekonomicky vhodnější a z provozního hlediska výhodnější jeví postup dle § 49b zákona - realizace nákupu komodit jako veřejných zakázek malého rozsahu, u nichž zadavatel může rozhodnout o jejich přímém zadání za cenu obvyklou v místě plnění, přičemž je povinen vycházet z informací o trhu a svých zkušeností.

K výše uvedenému je nutno dále konstatovat, že při zadání veřejných zakázek podle § 49b zákona (veřejné zakázky malého rozsahu) se podle § 49c zákona nepoužijí ustanovení § 2a až 2g, § 64a a § 67 zákona; tzn. u veřejných zakázek zadávaných podle § 49a a 49b zákona se nesčítají výše peněžitých závazků (jednotlivých nákupů), které vzniknou zadavateli z takto zadaných jednotlivých veřejných zakázek v jednom rozpočtovém roce, a to ani jsou-li stejného druhu plnění a třeba i od jediného dodavatele.

Orgán dohledu konstatuje, že postup zadavatele při nákupu výše specifikovaného zboží v roce 1999 nebyl v rozporu se zákonem, a proto dle § 30 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

JUDr. Petr Hanák

ředitel odboru

Obdrží:

Nemocnice v Ústí nad Orlicí, Čs. Armády 1076, 562 18 Ústí nad Orlicí, zast. MUDr. Martinem Procházkou

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz