číslo jednací: VZ/S0116/01

Instance I.
Věc Návrh na uzavření smlouvy na nájem, provoz a údržbu tepelného hospodářství města Chomutov
Účastníci
  1. město Chomutov
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 60 písm. a) - zamítnuto
Rok 2001
Související rozhodnutí VZ/S0116/01
3R041/01-Ku
Dokumenty file icon pis8118.pdf 67 KB

Č.j.: S 116-R/01-792/140/ZH

V Praze dne 16.8.2001

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, odbor dohledu nad zadáváním veřejných zakázek ve správním řízení, zahájeném dne 22.6.2001 podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., na základě návrh uchazeče Milan Jelínek - KOMTERM, IČO 101 52 407, s místem podnikání Závišova 9,143 00 Praha 4,zast. Milanem Jelínkem, na přezkoumání rozhodnutí zadavatele - Město Chomutov, se sídlem Zborovská 4602, 430 28 Chomutov, zast. starostou Alexandrem Novákem, o vyloučení ve veřejné zakázce "o nejvhodnější návrh na uzavření smlouvy na nájem, provoz a údržbu tepelného hospodářství města Chomutov", vyhlášené jako obchodní veřejnou soutěž dne 18.4.2001 v Obchodním věstníku č. 16/01, pod zn. 118433-16/01,

rozhodl takto:

CXCX rozhodnutím zadavatel - Střední policejní škola Ministerstva vnitra v Praze, se sídlem Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9, zast. ředitelem Pplk. Ing. Bc. Jiřím Zlámalem, nebyl porušen zákon a proto se návrh uchazeče ve smyslu § 60 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb a zákona 142/2001 Sb, zamítá

CXCXCXCXCXCXCX

O d ů v o d n ě n í

Město Chomutov, se sídlem Zborovská 4602, 430 28 Chomutov, zast. starostou Alexandrem Novákem (dále jen "zadavatel"), vyhlásilo obchodní veřejnou soutěž dne 18.4.2001 v Obchodním věstníku č. 16/01, pod zn. 118433-16/01 ve smyslu zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb, (dále jen "zákon"), o "nejvhodnější návrh na uzavření smlouvy na nájem, provoz a údržbu tepelného hospodářství města Chomutov".

Zadavatel přijal 12 nabídek. Dne 25.5.2001 provedl otevírání obálek s nabídkami. Komise provedla kontrolu úplnosti nabídek podle požadavků uplatněných v zadání veřejné zakázky. Komise doporučila zadavateli 3 nabídky vyřadit, 2 z důvodu neúplnosti a 1 z důvod oznámeného odstoupení z veřejné zakázky.

Komise pro posouzení a hodnocení převzala 9 nabídek, z nichž po posouzení komise navrhla zadavateli k vyřazení 5 nabídek. Z rozhodnutí statutárního orgánu zadavatele byla vzata zpět do hodnocení nabídka, která jiným dokladem v nabídce prokázala splnění podmínky zadavatele o založení akciové společnosti.

Jednou z vyřazených nabídek byla nabídka Milan Jelínek - KOMTERM, IČO 101 52 407, s místem podnikání Závišova 9, 143 00 Praha 4, zast. Milanem Jelínkem. Oznámení o vyloučení z veřejné zakázka ze dne 5.6.2001 obdržel uchazeč dne 6.6.2001. Uchazeč zaslal zadavateli námitku ze dne 11.6..2001 faxem a následně dopisem, proti vyloučení s požadavkem o sdělení jeho důvodu a domáhá se nápravy zařazením zpět do veřejné zakázky.

Zadavatel přezkoumal námitku uchazeče s odůvodněním návrhu komise pro posouzení a hodnocení nabídek s tím, že nabídka nesplnila obsahově bod 5 odst.1 zadání, tento požadavek byl do zadání zapracován v souladu s ustanovením § 2f zákona jako požadavek na zprávu auditora k účetním uzávěrkám za roky 1998 a 1999, případně rok 2000. Oznámení o přezkoumání námitek ze dne 15.6.2001, kterým zadavatel nevyhověl, obdržel uchazeč dne 18.6.2001.

Dne 22.6.2001 byl Úřadu doručen návrh uchazeče na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách, tímto dnem bylo zahájeno správní řízení podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona.

Účastníky správního řízení podle § 58 zákona jsou:

  1. Město Chomutov, se sídlem Zborovská 4602, 430 28 Chomutov, zast. starostou Alexandrem Novákem,

  2. Milan JelínekA - KOMTERM, IČO 101 52 407, s místem podnikání Závišova 9, 143 00 Praha 4, zast. Milanem Jelínkem

V rámci správního řízení obdržel Úřad od zadavatele dokumentaci předmětné veřejné zakázky dne 2.7.2001, stanovisko k návrhu uchazeče na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o jeho vyloučení obdržel Úřad rovněž 2.7.2001.

Dne 19.7.2001 zaslal odbor dohledu uchazeči výzvu k zaplacení správního poplatku č.j.: 116-PV/01 - 792/01. Uchazeč správní poplatek ve stanovené lhůtě uhradil dne 27.7.2001.

V návrhu uchazeč uvádí, že:

Zadavatelem vyhlášené prokázání dalšího předpokladu pod bodem 5 odst. 1 zvýhodňuje ty právnické osoby a obchodní společnosti, kterým zákon č 536/1991 Sb., o účetnictví, stanovuje povinnost ověření účetní uzávěrky auditorem. Podle § 20 zákona o účetnictví nemáme tuto povinnost a naše účetnictví neobsahuje roční účetní uzávěrky ve smyslu § 20 odst. 2 zákona o účetnictví, natož jejich ověření auditorem. Podle tohoto zákona je je účetní uzávěrce potvrzené auditorem u fyzických osob ekvivalentní přiznání k dani z příjmů fyzických osob potvrzené finančním úřadem, které jsou za rok 1998, 1999 a 2000 v nabídce předloženy včetně příslušných rozvah a výsledovek.

Podle § 11 odst. 1 zákona nesmí být žádný z uchazečů v obchodní veřejné soutěži oproti ostatním účastníkům zvýhodněn s výjimkami v odst. 2 a 3 citovaného ustanovení. Jakákoliv jiná zvýhodnění jsou tedy v rozporu se zákonem.

Za výslovné porušení zákona je nutno považovat omezení stanovené jako podmínka soutěže (zde vyhlášená jako další předpoklad pro plnění veřejné zakázky podle § 2f zákona) a při nesplnění podmínky následné vyloučení ze soutěže.

Uchazeč spatřuje porušení zákona v ustanovení § 11 zákona vyhlášením skrytých diskriminačních podmínek k účasti v soutěži a domáhá se zařazení nabídky zpět do soutěže.

Zadavatel ve stanovisku ze dne 2.7.2001 uvedl, že:

Považoval za nutné, aby uchazeči prokázali, že mají předpoklady pro plnění této veřejné zakázky mimo jiné i tím, že předloží dle bodu 5 odst. 1 zadání, zprávy auditora k účetním uzávěrkám,

uchazeči, kteří nemají povinnost mít účetní uzávěrku ověřenou auditorem, měli dostatek času(soutěžní lhůta činila 28 dní), aby si nechali zpracovat zprávu auditora a tím splnili podmínku soutěže,

z tohoto důvodu zadavatel zásadně nesouhlasí s tvrzením uchazeče, že se jedná o skryté diskriminační podmínky pro plnění veřejné zakázky fyzickou osobou a o porušení § 11 odst. 1 zákona,

zadavatel ani nesouhlasí s doměnkou uchazeče, že účetní uzávěrce potvrzené auditorem je ekvivalentní přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Daňové přiznání a zprávu auditora nelze v žádném případě ztotožňovat a ani toto není uvedeno v zákoně č. 563/1991 Sb., v platném znění, o účetnictví, jak tvrdí uchazeč.

Na závěr zadavatel uvádí, že uchazeč požadované podmínky soutěže nesplnil a proto byl komisí pro posouzení a hodnocení nabídek v souladu s ustanovením § 34 odst. 4 zákona navržen a zadavatelem rozhodnutím vyloučen.

Úřad přezkoumal v souladu s ustanovením § 57 a následujících zákona napadnuté rozhodnutí zadavatele veřejné zakázky. Ve správním řízení odbor dohledu provedl, podle ustanovení § 32 odst.1 a § 34 zákona č. 71/1967 Sb.,o správním řízení ve znění pozdějších předpisů a ve spojení s ustanovením § 61 zákona, dokazování obsahem předané dokumentace o zadání veřejné zakázky, dále pak obsahem návrhu na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách a obsahem stanoviska zadavatele k návrhu uchazeče.

Úřad konstatuje následující:

Nabídka uchazeče neobsahuje …….CXCXCXCXCXCXCXCv čestném prohlášení ve smyslu ustanovení § 2b odst. 1 písm. f) zákona sdělení že nemá splatný nedoplatek na penále na veřejné zdravotní pojištění, nebo na penále na sociální zabezpečení. K námitkám proti vyloučení byla připojena potvrzení, která lze uznat za odpovídající požadavku cit. ustanovení, byla však podána opožděně, tj. nebyla součástí nabídky k prokázání této části kvalifikačních předpokladů a proto správně nebyla zadavatelem brána na zřetel.

Uchazeč nesplnil podmínku prokázání

V rozhodnutí orgán dohledu zohlednil nabytí účinnosti jednotlivých novel zákona o zadávání veřejných zakázek. V této souvislosti pak poukazuje na rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci č.j. 2 A 5/99 ze dne 4.11.1999 (poslední odstavec na str. 8), z něhož vyplývá, že závazný postup zadavatelů musí být vždy podle předpisů platných v době rozhodování, neboť hlava III a IV části čtvrté zákona má charakter zvláštního procesního předpisu, kterým se Úřad řídí, a na nějž přechodná ustanovení novelizací nedopadají.

Odbor dohledu s ohledem na všechny uvedené skutečnosti, které prokázal v průběhu správního řízení rozhodl tak jak je uvedeno ve výroku.

P o u č e n í :

Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a to prostřednictvím odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, Lazarská 7, pošt. příhr. 871, 111 21 Praha 1.



Ing. Petr A n t o n í n

ředitel odboru dohledu nad zadáváním

veřejných zakázek v Praze


Rozhodnutí obdrží:

  1. Střední policejní škola Ministerstva vnitra, Pod Táborem 120/5, 190 24 Praha 9, zast. ředitelem Pplk. Ing. Bc. Jiřím Zlámalem,

  2. ALFA ŘÍČANY, a.s., Černokostelecká 1623, 251 01 Říčany, za niž jedná předseda představenstva Milan Svoboda

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en