číslo jednací: 10725/2020/533/LHl
spisová značka: S0146/2020/VZ

Instance I.
Věc Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí – Výzva 1-2020
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo financí
  2. ALTEPRO solutions a.s. (dříve Huatech a. s.)
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2020
Datum nabytí právní moci 6. 5. 2020
Dokumenty file icon 2020_S0146.pdf 469 KB

Spisová značka:

 

 

ÚOHS-S0146/2020/VZ

 

 

Číslo jednací:

 

 

ÚOHS-10725/2020/533/LHl

 

Brno: 20. dubna 2020

 

 

 



 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle ustanovení § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 31. 3. 2020 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • centrální zadavatel – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha,
  • navrhovatel – ALTEPRO solutions a.s. (v době podání návrhu Huatech a. s.), IČO 03665496, se sídlem Na Maninách 1092/20, 170 00 Praha, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 27. 3. 2020 Advokátní kanceláří Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o., IČO 24225029, se sídlem Klimentská 1216/46, 110 00 Praha,

ve věci přezkoumání úkonů centrálního zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí – Výzva 1-2020“ na základě výzvy k podání nabídky ze dne 31. 1. 2020 v dynamickém nákupním systému s názvem „Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí“, který byl zaveden v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 1. 6. 2018 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 4. 6. 2018 pod ev. č. Z2018-018121, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 6. 2018 pod ev. č. 2018/S 105-239091,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh navrhovatele – ALTEPRO solutions a.s. (v době podání návrhu Huatech a. s.), IČO 03665496, se sídlem Na Maninách 1092/20, 170 00 Praha – ze dne 31. 3. 2020 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů centrálního zadavatele – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí – Výzva 1-2020“ na základě výzvy k podání nabídky ze dne 31. 1. 2020 v dynamickém nákupním systému s názvem „Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí“, který byl zaveden v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 1. 6. 2018 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 4. 6. 2018 pod ev. č. Z2018-018121, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 6. 2018 pod ev. č. 2018/S 105-239091, nebyl doručen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ve stejnopisu jmenovanému centrálnímu zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy do 10 dnů ode dne 20. 3. 2020, v němž jmenovaný navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým jmenovaný centrální zadavatel odmítnul jeho námitky, tj. do 30. 3. 2020, nýbrž Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a centrálnímu zadavateli byl doručen až dne 31. 3. 2020

 

Odůvodnění

I.               PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle ustanovení § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle ustanovení § 178, a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne 31. 3. 2020 návrh navrhovatele – ALTEPRO solutions a.s. (v době podání návrhu Huatech a. s.), IČO 03665496, se sídlem Na Maninách 1092/20, 170 00 Praha, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 27. 3. 2020 Advokátní kanceláří Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o., IČO 24225029, se sídlem Klimentská 1216/46, 110 00 Praha (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů centrálního zadavatele – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí – Výzva 1-2020“ na základě výzvy k podání nabídky ze dne 31. 1. 2020 v dynamickém nákupním systému s názvem „Dynamický nákupní systém na prostředky ICT v resortu Ministerstva financí“ který byl zaveden v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 1. 6. 2018 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 4. 6. 2018 pod ev. č. Z2018-018121, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 6. 2018 pod ev. č. 2018/S 105-239091 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 31. 3. 2020, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle ustanovení § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Návrh navrhovatele směřuje proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky. Navrhovatel namítá, že zadávací podmínky jsou diskriminační, nepřiměřené a netransparentní. Navrhovatel brojí zejména proti obsahu čl. 13.11 Výzvy k podání nabídek v dynamickém nákupním systému, který vymezuje poptávané řešení ve vztahu ke splnění požadavků dle zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů. Navrhovatel rovněž uvádí, že zadavatel v rozhodnutí o námitkách nevypořádal jeho veškeré námitky.

4.             Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-10195/2020/533/LHl ze dne 3. 4. 2020.

6.             Dne 3. 4. 2020 obdržel Úřad sdělení zadavatele z téhož dne k návrhu na zahájení správního řízení. Ve svém vyjádření zadavatel upozornil na skutečnost, že rozhodnutí o námitkách navrhovateli odeslal do datové schránky dne 20. 3. 2020, přičemž s ohledem na ustanovení § 211 odst. 6 zákona, byl dokument tímto okamžikem navrhovateli doručen. Lhůta pro podání návrhu tak končila dne 30. 3. 2020, Návrh byl však doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli až dne 31. 3. 2020 a byl proto podán opožděně. Zadavatel žádá, aby Úřad správní řízení z uvedeného důvodu dle § 257 písm. e) zákona zastavil. Ke svému podání zadavatel přiložil předmětné rozhodnutí o námitkách vč. související doručenky z informačního systému datových schránek.

7.             Dne 6. 4. 2020 navrhovatel doručil Úřadu vyjádření z téhož dne k přípisu zadavatele ze dne 3. 4. 2020, ve kterém se navrhovatel obšírně vyjadřuje k problematice komunikace a doručování v zadávacím řízení. Dle navrhovatele výklad zadavatele o doručování odporuje textaci ustanovení § 211 odst. 6 zákona a rovněž systemizaci zákona. Dle navrhovatele ustanovení § 211 odst. 6 zákona nedopadá na doručování rozhodnutí o námitkách, ale na komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem dle části první až deváté zákona a nikoliv na oznamování rozhodnutí dle části třinácté zákona. Dle § 251 odst. 2 zákona platí, že návrh je nutno doručit Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí o námitkách. Navrhovatel uvádí, že v doručence datové zprávy je uveden okamžik doručení rozhodnutí o námitkách 21. 3. 2020, 10:04:56 hod. Dle navrhovatele má doručenka datové zprávy povahu veřejné listiny a navrhovatel na ni spoléhal. Ke svému podání navrhovatel přiložil datovou zprávu obsahující předmětnou doručenku z informačního systému datových schránek.

8.             Dne 14. 4. 2020 obdržel Úřad vyjádření zadavatele ze dne 9. 4. 2020 k návrhu spolu s dokumentací o zadávacím řízení.

9.             Dne 15. 4. 2020 obdržel Úřad od navrhovatele žádost z téhož dne o zaslání vyjádření zadavatele k návrhu do datové schránky.

II.             ZÁVĚRY ÚŘADU

10.         Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k úkonu podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, k čemuž uvádí následující rozhodné skutečnosti.

11.         Podle § 211 odst. 1 zákona komunikace mezi zadavatelem a dodavateli v zadávacím řízení a při zvláštních postupech podle části šesté probíhá písemně; není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, lze použít i ústní komunikaci, je-li obsah v dostatečné míře zdokumentován, zejména zápisy, zvukovými nahrávkami nebo souhrny hlavních prvků komunikace.

12.         Podle § 211 odst. 6 zákona při komunikaci uskutečňované prostřednictvím datové schránky je dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta.

13.         Podle § 251 odst. 1 zákona návrh musí vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

14.         Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

15.         Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle odstavce 2, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

16.         Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.

17.         Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.

18.         K ustanovení § 211 odst. 6 zákona Úřad uvádí, že předmětné ustanovení představuje speciální úpravu stanovení okamžiku doručení dokumentu při komunikaci prostřednictvím datové schránky, kdy je datová zpráva doručena již v okamžiku dodání do datové schránky adresáta. Toto ustanovení přitom nerozlišuje, zda je adresátem datové zprávy zadavatel či dodavatel, resp. účastník zadávacího řízení, a vztahuje se tedy na oba případy. Komentářová literatura[1] k tomuto ustanovení uvádí: „Vzhledem k roztříštěnosti pravidel doručování dokumentů do datové schránky v návaznosti na osobu příjemce (orgán veřejné moci, ostatní fyzické a právnické osoby) bylo zákonem stanoveno jednotné a speciální pravidlo při zadávání veřejných zakázek, dle kterého je při komunikaci prostřednictvím datové schránky dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta. Není přitom rozhodné, zda je adresátem zadavatel nebo dodavatel. Není rozhodný ani obsah konkrétního dokumentu nebo fáze zadávacího řízení, ke které se konkrétní dokument vztahuje.Zákon tak vymezil zvláštní úpravu doručování oproti § 17 a 18a EIÚkon [zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů], která musí být při zadávání veřejných zakázek aplikována. Zadavatelé i dodavatelé tak již nemusí vyčkávat, až se do datové schránky přihlásí oprávněná osoba popřípadě, až nastane fikce doručení. Na druhou stranu tato nová právní úprava bude zejména na dodavatele klást vyšší nároky spočívající v potřebě zajišťovat skutečně pravidelnou kontrolu datové schránky, neboť jednotlivé lhůty stanovené zadavatelem či zákonem k provedení určitého úkonu začnou běžet již okamžikem dodání dokumentu do datové schránky.“.

19.         Jak již Úřad uvedl výše, podle ustanovení § 251 odst. 2 zákona musí být návrh doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

20.         Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že rozhodnutí zadavatele ze dne 20. 3. 2020, kterým byly odmítnuty námitky navrhovatele ze dne 5. 3. 2020, bylo do datové schránky navrhovatele dodáno dne 20. 3. 2020. Předmětnou doručenku ze systému datových schránek, ze které vyplývá datum dodání rozhodnutí o námitkách dne 20. 3. 2020, předložil v rámci svého vyjádření ze dne 3. 4. 2020 i navrhovatel.

21.         Úřad konstatuje, že ve světle výše uvedeného ustanovení § 211 odst. 6 zákona je rozhodnutí zadavatele ze dne 20. 3. 2020 o námitkách navrhovatele považováno za doručené dodáním do datové schránky navrhovatele, tj. dne 20. 3. 2020. Jak tedy Úřad výše vyložil, nelze se ztotožnit s názorem navrhovatele, že rozhodnutí o námitkách mu bylo doručeno až dne 21. 3. 2020 (přihlášením oprávněné osoby), ale je nutno učinit závěr, že okamžikem doručení bylo již dodání rozhodnutí o námitkách do datové schránky navrhovatele dne 20. 3. 2020. V této souvislosti Úřad odkazuje např. na závěry usnesení Úřadu vydaného pod sp. zn. ÚOHS-S0452/2017/VZ, které bylo potvrzeno rozhodnutím předsedy Úřadu vydaným pod sp. zn. ÚOHS-R0229/2017/VZ, kde je daná problematika o doručování (konkrétně okamžik doručení rozhodnutí o námitkách) obdobně řešena, a to i vzhledem k systemizaci zákona.

22.         Návrh navrhovatele ze dne 31. 3. 2020 byl Úřadu doručen téhož dne. Téhož dne byl stejnopis návrhu doručen i zadavateli (navrhovatel přílohou návrhu učinil el. doručenku z datové schránky svědčící o tomto okamžiku doručení stejnopisu návrhu zadavateli).

23.         S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že 10. den ode dne 20. 3. 2020, tj. ode dne v němž navrhovatel ve smyslu ustanovení § 211 odst. 6 zákona obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul, nastal v šetřeném případě dne 30. 3. 2020. Je tedy zřejmé, že návrh nebyl doručen Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli v zákonné lhůtě.

24.         Podle ustanovení § 251 odst. 2 zákona, není-li stanoveno jinak, musí být návrh doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

25.         Podle ustanovení § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle ustanovení § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle ustanovení § 254 odst. 3 zákona.

26.         Úřad dále doplňuje, že přílohou návrhu je doklad ze dne 31. 3. 2020 o složení kauce ve výši 598 262, 37 Kč. Z výpisu účtu Úřadu vyplývá, že tato kauce byla na účet Úřadu připsána dne 1. 4. 2020. Ustanovení § 255 odst. 1 zákona explicitně stanoví, že navrhovatel je povinen složit na účet Úřadu kauci ve lhůtě pro doručení návrhu, tzn. nelze připustit, aby byla kauce na účet Úřadu složena později. V této souvislosti lze odkázat např. na komentářovou literaturu[2], kde je k citovanému ustanovení zákona uvedeno, že „Kauci je navrhovatel povinen složit spolu s podáním návrhu, a to nejpozději do konce lhůty pro doručení návrhu podle § 251 odstavec 2 nebo 3.“. Obdobně lze odkázat též na jiný komentář k citovanému ustanovení[3] zákona, kde je uvedeno »S podáním návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele je navrhovatel povinen složit na účet ÚOHS kauci. Zákon v komentovaném ustanovení stanoví, že kauce musí být složena "ve lhůtě pro doručení návrhu", tedy v poslední den lhůty již musí být připsána na účet ÚOHS, a proto je třeba složit kauci na účet ÚOHS v dostatečném předstihu.«.

27.         V souvislosti se skutečností, že posledním dnem pro podání návrhu byl den 30. 3. 2020, jak Úřad výše dovodil, přičemž v této lhůtě měla být i kauce připsána (složena) na účet Úřadu, avšak tato byla připsána (složena) až 1. 4. 2020, tedy o 2 dny později než dle § 255 odst. 1 zákona připsána (složena) být měla, byla by tato skutečnost dalším samostatným důvodem pro zastavení správního řízení dle § 257 písm. c) zákona.

28.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu ustanovení § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle ustanovení § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle ustanovení § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle ustanovení § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

29.         Na základě shora uvedeného Úřad konstatuje, že navrhovatel nesplnil všechny zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, když návrh nedoručil Úřadu a ve stejnopisu zadavateli ve lhůtě stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, tj. ve lhůtě do 10 dnů ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitky odmítnul.

30.         S ohledem na shora uvedené Úřad rozhodl o zastavení správního řízení podle ustanovení § 257 písm. e) zákona, neboť návrh nebyl doručen Úřadu a stejnopis návrhu zadavateli ve lhůtě stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle ustanovení § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle ustanovení § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

Obdrží:

1.             Ministerstvo financí, Letenská 525/15, 118 00 Praha

2.             Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o., Klimentská 1216/46, 110 00 Praha

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] DVOŘÁK, D., MACHUREK, T., NOVOTNÝ, P., ŠEBESTA, M. a kolektiv autorů. Zákon o zadávání veřejných zakázek, 1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2017, s. 1030 – 1035.,

[2] HERMAN, Pavel. Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2016, ISBN 978-80-7380-595-1

[3] Podešva V. a kol., Zákon o zadávání veřejných zakázek. Komentář, Wolters Kluwer (ČR), ASPI, Praha: 2016)],

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz