číslo jednací: R345/2014/VZ-4397/2015/322/KMz

Instance II.
Věc Zubrnice – ČOV a kanalizace
Účastníci
  1. ALSTAP s.r.o.
  2. POHL cz, a.s.
  3. obec Zubrnice
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok rozhodnutí zrušeno, řízení zastaveno
Rok 2014
Datum nabytí právní moci 24. 2. 2015
Dokumenty file icon 2014_R345.pdf 329 KB

 

Č. j.:ÚOHS-R345/2014/VZ-4397/2015/322/KMz

 

16. února 2015

 

 

Ve správním řízení o rozkladu ze dne 1. 10. 2014 doručeném Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže téhož dne navrhovatelem –

  • ALSTAP s.r.o., IČO 29000238, se sídlem V Korytech 972/12, 100 00 Praha 10,
  • POHL cz, a.s., IČO 25606468, se sídlem Nádražní 25, 252 63 Roztoky

proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S561/2014/VZ-19476/2014/511/JNv ze dne 16. 9. 2014 vydanému ve správním řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky s názvem „Zubrnice – ČOV a kanalizace“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 19. 4. 2013 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 22. 4. 2013 pod ev. č. zakázky 351712, ve znění oprav uveřejněných dne 3. 5. 2013 a dne 20. 5. 2013, jehož dalším účastníkem je zadavatel –

  • obec Zubrnice, IČO 00556874, se sídlem Zubrnice 38, 400 02 Zubrnice

 

jsem podle § 90 odst. 4 ve spojení s § 66 odst. 1 písm. g) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, na základě návrhu rozkladové komise, jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona rozhodl takto:

 

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S561/2014/VZ-19476/2014/511/JNv ze dne 16. 9. 2014

 

r u š í m

 

a správní řízení

 

z a s t a v u j i .

 

Odůvodnění

I. Správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1], k výkonu dohledu nad postupem zadavatelů při zadávání veřejných zakázek a návrhu o soutěž, obdržel dne 10. 7. 2014 návrh navrhovatele ‒ obchodní společnosti ALSTAP s.r.o., IČO 29000238, se sídlem V Korytech 972/12, 100 00 Praha 10 a obchodní společnosti POHL cz, a.s., IČO 25606468, se sídlem Nádražní 25, 252 63 Roztoky (dále jen „navrhovatel“) – na přezkoumání úkonů učiněných zadavatelem ‒ obec Zubrnice, IČO 00556874, se sídlem Zubrnice 38, 400 02 Zubrnice (dále jen „zadavatel“) při zadávání veřejné zakázky s názvem „Zubrnice – ČOV a kanalizace“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 19. 4. 2013 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 22. 4. 2013 pod ev. č. zakázky 351712, ve znění oprav uveřejněných dne 3. 5. 2013 a dne 20. 5. 2013 (dále jen „veřejná zakázka“).

2. Navrhovatel se návrhem domáhal, aby zadavatel zrušil rozhodnutí o vyloučení uchazeče z dalšího průběhu zadávacího řízení, jakož i veškeré navazující úkony a provedl posouzení a hodnocení nabídek znovu, nebo aby bylo celé zadávací řízení zrušeno. Navrhovatel rovněž podal návrh na vydání předběžného opatření podle § 117 odst. 1 písm. a) zákona.

3. Úřad rozhodnutím č. j. ÚOHS-S561/2014/VZ-16128/2014/511/JNv ze dne 31. 7. 2014 zamítl návrh navrhovatele na vydání předběžného opatření podle § 117 odst. 1 písm. a) zákona.

II. Napadené rozhodnutí

4. Dne 16. 9. 2014 vydal Úřad rozhodnutí č. j. ÚOHS-S561/2014/VZ-19476/2014/511/JNv z téhož dne (dále jen „napadené rozhodnutí“).

5. Výrokem I. napadeného rozhodnutí Úřad zamítl návrh navrhovatele v části týkající se postupu zadavatele při vyloučení navrhovatele z účasti v zadávacím řízení na veřejnou zakázku pro neodůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny obsažené v navrhovatelově nabídce podle § 118 odst. 5 písm. a) zákona, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření podle § 118 odst. 1 zákona.

6. Výrokem II. napadeného rozhodnutí Úřad zamítl návrh navrhovatele v části týkající se neumožnění nahlédnutí do zprávy o posouzení nabídek podle § 80 odst. 3 zákona a v části týkající se porušení § 44 odst. 1 zákona spočívajícího v nedostatečně určitém vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku, neboť návrh nebyl v těchto částech podán oprávněnou osobou.

7. V odůvodnění napadeného rozhodnutí Úřad k vyloučení navrhovatele z účasti v zadávacím řízení konstatoval, že ve vysvětlení navrhovatele, resp. v rozboru předmětných položek soupisu prací podle zadavatelem požadovaného kalkulačního vzorce, skutečně nejsou náklady na odvody navrhovatelem uvedeny, a ani v komentářích k jednotlivým položkám kalkulačního vzorce nejsou tyto náklady jakkoliv zmíněny. Z uvedeného je zřejmé, že ačkoliv zadavatel jako jednu z položek v kalkulačním vzorci stanovil položku „odvody“, navrhovatel náklady na tuto položku ve svém zdůvodnění neuvedl. S ohledem na to Úřad ve shodě s odůvodněním zadavatele konstatuje, že navrhovatel neodůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu obsaženou v jeho nabídce v souladu s požadavky zadavatele uvedenými v žádosti, a zadavatel tedy správně posoudil zdůvodnění navrhovatele jako neopodstatněné a v souladu s § 77 odst. 6 zákona nabídku navrhovatele vyřadil a navrhovatele následně podle § 76 odst. 6 zákona vyloučil z účasti v zadávacím řízení.

8. Úřad dále konstatoval, že vzhledem k tomu, že podání návrhu v části týkající se neumožnění nahlédnutí do zprávy o posouzení a hodnocení nabídek a v části týkající se porušení § 44 odst. 1 zákona zadavatelem nepředcházely řádně a včasně podané námitky ve stejné věci, a tudíž tato části návrhu nebyla podána oprávněnou osobou, rozhodl Úřad ve vztahu k těmto částem návrhu tak, jak je uvedeno ve výroku II. napadeného rozhodnutí.

III. Námitky rozkladu

9. Dne 1. 10. 2014 podal navrhovatel rozklad z téhož dne proti napadenému rozhodnutí, které mu bylo doručeno dne 16. 9. 2014. Rozklad tak byl podán v zákonem stanovené lhůtě.

10. Navrhovatel předně namítá, že zadavatel dostatečně neodůvodnil, proč shledal navrhovatelovu nabídku jako celek za mimořádně nízkou. Navrhovatel v této souvislosti poukazuje na skutečnost, že nabídka dalšího uchazeče, jejíž hodnota byla jen o 1 % vyšší, než navrhovatelova cenová nabídka, zadavatel jako mimořádně nízkou neshledává. Taktéž zadavatel v odůvodnění uvedl, že důvodem vyloučení navrhovatelovy nabídky bylo, že „Mimořádně nízká nabídková cena byla zadavatelem zjištěna u některých položek nabídky, nikoliv u celkové nabídkové ceny“. Tímto zadavatel sám potvrdil, že nepostupoval dle zákona, neboť neposuzoval mimořádně nízkou nabídkovou cenu ve vztahu k předmětu veřejné zakázky jako celku. Následně zadavatel sám potvrdil v odůvodnění rozhodnutí o odmítnutí námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky, že navrhovatelova celková nabídková cena nebyla mimořádně nízká.

11. Navrhovatel dále namítá, že Úřad se neseznámil s obsahem kalkulačních vzorců, jinak by si musel být jednoznačně vědom skutečnosti, že navrhovatel tuto položku v kalkulačním vzorci uvedl. Zadavatel využil navíc pro posouzení ceny odborníka ze společnosti RTS, a.s., přičemž právě tato společnost provozuje veřejný portál, a tudíž zadavatel musel znát a vědět, že navrhovatel odvody kalkuloval správně a v dostatečné míře a i ve správné položce „ostatní přímé náklady“.

12. Navrhovatel k tomu blíže namítá, že zadavatel je povinen zkoumat cenu výkonu kalkulovanou na danou konkrétní potřebu předmětné stavby a právě z tohoto důvodu mají být členy komise odborníci, případně si může komise vyžádat názor a stanovisko jiných odborníků. Pokud tak však komise učiní a opět si stanovisko vyžádá zjevně od odborníka, který pracuje sice s vlastním programem, nicméně na bázi URS, a tomuto odborníkovi nedodá veškeré podklady a neseznámí jej s postupem výstavby dodavatele, pak nelze se o tento posudek objektivně opřít při rozhodování. Úřad tak neposoudil navrhovatelovo podání ve vzájemných souvislostech, ale po celou dobu se upíná ke zdůvodnění 4 položek rozpočtu, což je nepřípustné.

13. K alternativám technologických postupů na oceňování jednotlivých položek rozpočtu navrhovatel konstatuje, že Úřad se zabýval celým podáním velmi nedbale, či spíš se jím nezabýval vůbec.

14. Navrhovatel také nesouhlasí s názorem Úřadu, že podstatné pro posouzení nabídkové ceny je posouzení jednotlivých položek, zda některá z nich není mimořádně nízká. Pak jako mimořádně nízká může být vyřazena každá nabídka podaná uchazečem, a to i v případě, že bude nabídkou s jednoznačně nejvyšší nabídkovou cenou a vysoce přesahující předpokládanou hodnotu veřejné zakázky.

Závěr rozkladu

15. Na základě výše uvedeného se navrhovatel domáhá toho, aby předseda Úřadu vyhověl jeho rozkladu, shledal rozhodnutí Úřadu v dané věci jako vadné a toto rozhodnutí zrušil a jako nápravu vadného rozhodnutí aby pak nařídil Úřadu nové projednání návrhu navrhovatele s ohledem na zákon.

IV. Vyjádření zadavatele

16. Dne 20. 10. 2014 bylo Úřadu doručeno vyjádření zadavatele k podanému rozkladu ze dne 17. 10. 2014, ve kterém zadavatel uvádí, že se ztotožňuje se závěry Úřadu, že stěžovatel neodůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu v souladu s požadavky zadavatele, což již samo o sobě odůvodňuje vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení. Rozklad tedy není dle zadavatele opodstatněný.

17. Vzhledem k uvedenému zadavatel navrhuje, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí jako správné potvrdil a podaný rozklad zamítl.

18. Zadavatel dále sděluje Úřadu, že dne 18. 9. 2014 uzavřel s vybraným uchazečem „Sdružení Mameiom – Česká voda – Czech Water Zubrnice“ smlouvu na předmět plnění veřejné zakázky.

V. Řízení o rozkladu

19. Úřad po doručení rozkladu neshledal podmínky pro postup podle § 87 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) a podle § 88 odst. 1 správního řádu předal spis se svým stanoviskem předsedovi Úřadu k rozhodnutí o rozkladu.

Stanovisko předsedy Úřadu

20. Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení rozhodných skutečností s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise jsem dospěl k následujícímu závěru.

21. Jelikož jsem zjistil, že ve smyslu § 90 odst. 4 správního řádu nastala v průběhu řízení orozkladu skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího jsem napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil.

VI. K důvodům zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení

22. Správní řízení vedené Úřadem pod sp. zn. ÚOHS-S561/2014/VZ bylo zahájeno na základě návrhu navrhovatele, který se domáhal, aby bylo zadavateli uloženo nápravného opatření podle § 118 odst. 1 zákona spočívající v podobě zrušení rozhodnutí o vyloučení uchazeče z dalšího průběhu zadávacího řízení, jakož i veškerých navazujících úkonů a nové posouzení a hodnocení nabídek, nebo v podobě zrušení celého zadávacího řízení.

23. V prvé řadě odkazuji na § 152 odst. 4 správního řádu, podle kterého nevylučuje-li to povaha věci, platí pro řízení o rozkladu ustanovení o odvolání.

24. Podle § 90 odst. 4 správního řádu je odvolací správní orgán povinen v situaci, kdy zjistí, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího zrušit napadené rozhodnutí a řízení zastavit. Tím je ze zákona vyloučeno, aby v rámci tohoto řízení o rozkladu došlo k jinak samozřejmému přezkumu souladu napadeného rozhodnutí s právními předpisy a jeho správnosti v rozsahu námitek rozkladu navrhovatele podle § 89 odst. 2 správního řádu.

25. Podmínky pro zastavení řízení jsou upraveny v § 66 odst. 1 správního řádu. Toto ustanovení vymezuje důvody, na základě kterých musí správní orgán řízení zastavit. Jedním z těchto důvodů je podle § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu situace, kdy se žádost stala zjevně bezpředmětnou. Jak judikoval NSS v rozsudku ze dne 19. 3. 2012, č. j. 8 As 103/2011 – 92 „důvod pro zastavení řízení podle § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu je dán tehdy, pokud v průběhu řízení o žádosti dojde k takové změně okolností, že rozhodnutí správního orgánu o žádosti již nebude mít pro žadatele význam“. I kdyby totiž správní orgán rozhodl o žádosti, nijak by toto rozhodnutí právní postavení žadatele nezměnilo.

26. Na základě vyjádření zadavatele doručeného Úřadu dne 20. 10. 2014 bylo prokázáno, že zadavatel dne 18. 9. 2014 uzavřel podle § 82 zákona s vybraným uchazečem smlouvu na předmět plnění veřejné zakázky. Na základě této skutečnosti nastal nově stav, kdy zanikla možnost Úřadu uložit zadavateli nápravné opatření. Návrh se tak stal v průběhu vedení tohoto správního řízení zjevně bezpředmětnou žádostí ve smyslu § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu a byla zároveň naplněna hypotéza stanovená v § 90 odst. 4 správního řádu.

27. V přezkoumávané věci lze proto konstatovat, že by případné rozhodnutí o rozkladu nesplnilo svůj účel – tj. i kdyby případně byly navrhovatelovy námitky shledány v řízení o rozkladu důvodnými. V takovém případě by totiž Úřad nemohl vůbec žádné nápravné opatření v již neexistujícím zadávacím řízení na veřejnou zakázku uložit, tj. vyhovět návrhu navrhovatele, neboť již není zadávacího řízení, jež by Úřad podle § 118 odst. 1 zákona mohl svým rozhodnutím zrušit nebo v rámci kterého by mohl Úřad podle § 118 odst. 1 zákona zrušit jen jednotlivý úkon zadavatele. Z uvedeného je proto možné shrnout, že v přezkoumávané věci došlo k takové změně okolností, že rozhodnutí o rozkladu nemá pro navrhovatele žádný význam, neboť jeho právní postavení by se ani vydáním rozhodnutí o rozkladu nezměnilo. Na okraj poznamenávám, aniž bych jakkoli meritorně posuzoval podaný rozklad a předjímal výsledek případného řízení o rozkladu, že Úřad pro uložení nápravného opatření nebo nařízení předběžného opatření nezjistil žádné důvody.

28. Vzhledem k tomu, že je z obsahu spisu tohoto správního řízení zřejmé, že žádný z účastníků netvrdil ani neprokázal, že by jiné rozhodnutí o rozkladu mohlo mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků nezbývá, než postupem dle § 90 odst. 4 správního řádu napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit.

VII. Závěr

29. Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že zadavatel uzavřel s vybraným uchazečem smlouvu na plnění předmětu veřejné zakázky, jsem dospěl k závěru, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení řízení.

30. Vzhledem k výše uvedenému, když jsem shledal důvody, pro které bylo nutno napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit, rozhodl jsem tak, jak je ve výroku tohoto rozhodnutí uvedeno.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí se podle § 91 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 152 odst. 4 téhož zákona nelze dále odvolat.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

Ing. Petr Rafaj

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 

 

 

Obdrží:

1. ALSTAP s.r.o., V Korytech 972/12, 100 00 Praha 10

2. POHL cz, a.s., Nádražní 25, 252 63 Roztoky

3. obec Zubrnice, Zubrnice 38, 400 02 Zubrnice

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1]Pokud je v rozhodnutí uveden odkaz na zákon, jedná se vždy o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení ve smyslu ust. § 26 zákona v návaznosti na ust. § 158 odst. 1 a 2 zákona.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz