číslo jednací: S879/2014/VZ-25816/2014/543/EDo

Instance I.
Věc Architektonická soutěž o návrh - URBANISTICKO-DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ MĚSTA KROMĚŘÍŽE - IDEOVÝ NÁVRH
Účastníci
  1. Město Kroměříž
  2. Ing. arch. Milan Krouman
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok SŘ zastaveno
Rok 2014
Datum nabytí právní moci 30. 12. 2014
Dokumenty file icon 2014_S879.pdf 342 KB

 

Č. j.: ÚOHS-S879/2014/VZ-25816/2014/543/EDo

 

5. prosince 2014

 


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 23.10.2014 na návrh ze dne 22.10.2014, jehož účastníky jsou:

  • zadavatel – Město Kroměříž, IČO 00287351, se sídlem Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž,
  • navrhovatel – Ing. arch. Milan Krouman, č. autorizace u ČKA 2630, s místem podnikání Kollárova 629, 767 01 Kroměříž,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných v soutěži o návrh „Architektonická soutěž o návrh - URBANISTICKO-DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ MĚSTA KROMĚŘÍŽE - IDEOVÝ NÁVRH“, jejíž oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 26.5.2014 a uveřejněno dne 27.5.2014 pod ev. č.  488557,

rozhodl takto:

Správní řízení se podle § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel – Ing. arch. Milan Krouman, č. autorizace u ČKA 2630, s místem podnikání Kollárova 629, 767 01 Kroměříž – kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

 

 

Odůvodnění

 

SOUTĚŽ O NÁVRH

1. Město Kroměříž, IČO 00287351, se sídlem Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž (dále jen „zadavatel“), odeslalo podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), do Věstníku veřejných zakázek dne 26.5.2014 a uveřejnilo dne 27.5.2014 pod ev.č. 488557 oznámení soutěže o návrh „Architektonická soutěž o návrh - URBANISTICKO-DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ MĚSTA KROMĚŘÍŽE - IDEOVÝ NÁVRH“ (dále jen „soutěž o návrh“).

 

2. Podle bodu II.1.2) oznámení soutěže o návrh je jejím  předmětem „zpracování základní strategie urbanisticko-dopravního řešení města Kroměříže. V rámci návrhu dopravní koncepce je kladen důraz na uspořádání všech druhů dopravy v Kroměříži a jeho přilehlých místních částech ve vazbě na strukturu města“.

 

3. Podle bodu IV.3) oznámení soutěže o návrh stanovil zadavatel kritéria, podle kterých budou soutěžní návrhy vyhodnocovány, bez pořadí významnosti následně:

a) kvalita, přehlednost a srozumitelnost celkového řešení;

b) schopnost rozpoznat základní problémy, témata a rozhodující momenty rozvoje území;

c) schopnost reagovat na specifické a osobité podmínky řešeného území.

 

4. Na straně 11 soutěžních podmínek stanovil zadavatel 1. cenu v soutěži o návrh ve výši 200 000,- Kč, 2. cenu ve výši 100 000,- Kč a 3. cenu ve výši 80 000,- Kč.

 

5. V bodě 16.3 soutěžních podmínek stanovil zadavatel celkovou cenu veřejné zakázky navazující na soutěž o návrh v maximální a nepřekročitelné výši 1 000 000,- Kč bez DPH.

 

6. Dle protokolu o průběhu soutěže o návrh ze dne 12.9.2014 obdržel zadavatel 7 soutěžních návrhů, z nichž návrh č. 5 od autorů Ing. arch. Ondřeje Vysloužila, Ing. arch. Martiny Mlčochové a Ing. arch. Pavla Řiháka obdržel 1. cenu v soutěži o návrh.

 

7. Oznámení rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnějšího návrhu ze dne 17.9.2014, jehož přílohou byl protokol o průběhu soutěže o návrh ze dne 12.9.2014, bylo Ing. arch. Milanu Kroumanovi, č. autorizace u ČKA 2630, s místem podnikání Kollárova 629, 767 01 Kroměříž (dále jen „navrhovatel“), doručeno dne 19.9.2014.

 

8. Proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnějšího návrhu ze dne 17.9.2014 podal navrhovatel námitky ze dne 29.9.2014, které zadavatel obdržel téhož dne. Zadavatel rozhodnutím o námitkách ze dne 7.10.2014, které bylo navrhovateli doručeno dne 13.10.2014, námitkám nevyhověl.

PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

9. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o jeho námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal dne 23.10.2014 návrh ze dne 22.10.2014  na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“). Zadavatel obdržel stejnopis návrhu taktéž dne 23.10.2014.

10. Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

o zadavatel,

o navrhovatel.

11. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23286/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014.

12. Jelikož návrh neobsahoval všechny náležitosti ve smyslu § 114 odst. 3 zákona, Úřad usnesením č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014, které bylo navrhovateli doručeno dne 13.11.2014, stanovil navrhovateli lhůtu pěti dnů ode dne doručení tohoto usnesení ke složení kauce ve výši 100 000,- Kč a doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona. Úřad současně tímto usnesením správní řízení přerušil do doby uplynutí lhůty pro doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona.

13. Dne 20.11.2014 obdržel Úřad žádost navrhovatele ze  dne 18.11.2014 o prodloužení lhůty ke složení kauce ve výši 100 000,- Kč stanovené usnesením č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014, kterou odůvodnil obtížností získat danou částku ve stanovené lhůtě.

ZÁVĚRY ÚŘADU

14. Návrh musí podle ustanovení § 114 odst. 3 zákona vedle obecných náležitostí podání obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 115 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty podle § 67 odst. 4 zákona.

15. Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel s podáním návrhu povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, nebo že nabídková cena, která je předmětem hodnocení, je při zadávání rámcové smlouvy stanovena pouze jako cena za jednotku plnění nebo v případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

16. Podle § 117a písm. a) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže návrh nemá předepsané náležitosti podle § 114 odst. 3 zákona a navrhovatel jej ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní.

17. Podle § 117a písm. b) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesloží ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem.

18. Dne 23.10.2014 podal navrhovatel návrh ze dne 22.10.2014, avšak součástí návrhu nebyl doklad o složení kauce.

19. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil na účet Úřadu kauci, určil Úřad navrhovateli usnesením č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014 lhůtu pěti dnů ode dne doručení tohoto usnesení ke složení kauce ve výši 100 000,- Kč, neboť se nejednalo o podání nabídky v zadávacím řízení, když navrhovatel podal návrh v soutěži o návrh, a doplnění návrhu o doklad o jejím složení podle § 115 odst. 1 zákona.

20. Úřad zároveň navrhovatele upozornil na skutečnost, že jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce a navrhovatel ji nesloží ani v dodatečné lhůtě, Úřad zahájené správní řízení podle § 117a písm. b) zákona zastaví.

21. Usnesení č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014 bylo navrhovateli doručeno dne 13.11.2014. Lhůta ke složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona marně uplynula dne 18.11.2014, přičemž navrhovatel v této lhůtě kauci na účet Úřadu nesložil.

22. K žádosti navrhovatele o prodloužení lhůty pro složení kauce Úřad uvádí, že důvod pro zastavení správního řízení stanovený v § 117a písm. b) zákona je nutno vykládat restriktivně, a to tak, že složit kauci podle § 115 odst. 1 zákona je nutné s podáním návrhu nebo v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem. Nesplnění této podmínky již není možné nijak zhojit a Úřad je povinen správní řízení zastavit. Zákon totiž vůbec neupravuje situaci, kdy by byla kauce uhrazena po dodatečné lhůtě určené Úřadem. Z toho lze dovodit, že úhrada kauce po uplynutí dodatečné lhůty stanovené Úřadem není možná, jak bylo též deklarováno v rozhodnutí předsedy Úřadu č.j. ÚOHS-R196/2012/VZ-4098/2013/310/DBa ze dne 6.3.2013, na jehož závěry Úřad v této souvislosti odkazuje.

23. K okamžiku složení kauce Úřad konstatuje, že v § 115 odst. 1 zákona je výslovně zakotveno, že navrhovatel je povinen složit kauci na účet Úřadu, a tedy je nutno z prostého jazykového a logického výkladu tohoto ustanovení dovodit, že tato povinnost navrhovatele je splněna tehdy, když se na účtu Úřadu příslušná částka kauce skutečně nachází. Kauce tak musí být připsána na účet Úřadu v době podání návrhu, nejpozději však v dodatečné lhůtě navrhovateli k tomu stanovené Úřadem.

24. Úřad v daném případě uvádí, že dne 20.11.2014 obdržel žádost navrhovatele o prodloužení lhůty stanovené usnesením č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014. Žádost byla Úřadu doručena po uplynutí lhůty stanovené k dodatečnému uhrazení kauce, tedy dne 18.11.2014. Obecně Úřad konstatuje, že v případě, kdy je navrhovateli poskytnuta dodatečná lhůta ke složení kauce, neboť navrhovatel nesplnil svou zákonnou povinnost a kauci neuhradil v souladu s ustanovením § 115 odst. 1 zákona, je nutno dodatečnou lhůtu, kterou Úřad navrhovateli poskytuje, považovat za lhůtu konečnou, kterou již nelze prodloužit.

25. K tomuto svému stanovisku Úřad uvádí následující. Z dikce ustanovení § 114 odst. 3 zákona lze dovodit, že navrhovatel je povinen kauci v plné výši uhradit ke dni podání návrhu k Úřadu, neboť jak je ve výše citovaném ustanovení uvedeno, součástí návrhu je i doklad o složení kauce podle § 115 zákona. V šetřeném případě navrhovatel kauci nesložil vůbec a doklad o složení kauce nebyl součástí návrhu. Úřad následně umožnil navrhovateli uhradit kauci v zákonem stanovené výši v dodatečně stanovené lhůtě určené v usnesení č.j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014. Úřad současně ve výše citovaném usnesení navrhovatele poučil o tom, že v případě, když nebude kauce v dodatečné lhůtě Úřadu uhrazena, bude správní řízení ve smyslu ustanovení 117a písm. b) zákona zastaveno.

26. Jak již Úřad uvedl v bodu 24 odůvodnění tohoto rozhodnutí, považuje Úřad lhůtu určenou v usnesení č. j. ÚOHS-S879/2014/VZ-23290/2014/543/EDo ze dne 3.11.2014 k dodatečnému složení kauce za lhůtu, kterou již nelze prodloužit, a to i s ohledem na splnění požadavku právní jistoty a rovnosti účastníků správních řízení vedených u Úřadu. Žádosti navrhovatele o prodloužení lhůty nemohlo být z výše uvedených důvodů vyhověno.

27. V šetřeném případě tedy navrhovatel nesložil kauci ani s podáním návrhu ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem. Rovněž jak bylo uvedeno výše, složení kauce po uplynutí dodatečné lhůty stanovené Úřadem není možné.

28. Vzhledem k výše uvedenému proto rozhodl Úřad podle § 117a písm. b) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

 

Poučení

 

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

Obdrží

1. Město Kroměříž, Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž

2. Ing. arch. Milan Krouman, Kollárova 629, 767 01 Kroměříž

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz