číslo jednací: S380/2012/VZ-14291/2012/514/ZČ

Instance I.
Věc Zajištění stravování žáků a zaměstnanců Střední školy technické, Praha 4, Zelený pruh 1294
Účastníci
  1. Střední škola technická
  2. Rens trading – zařízení školního stravování s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok SŘ zastaveno
Rok 2012
Datum nabytí právní moci 31. 8. 2012
Dokumenty file icon 2012_S380.pdf  102 KB

Č. j.: ÚOHS-S380/2012/VZ-14291/2012/514/ZČa

V Brně dne 14. srpna 2012


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 28. 6. 2012 na návrh ze dne 27. 6. 2012, jehož účastníky jsou

·  zadavatel – Střední škola technická, IČ 14891522, se sídlem Zelený pruh 1294/50, Praha 4 – Bráník, zastoupená Ing. Drahoslavem Matonohou, ředitelem školy, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 1. 3. 2012 JUDr. Jakubem Vozábem, advokátem, číslo registrace u ČAK 11135, Advokátní kancelář Vozáb & Co., se sídlem Pod vilami 747/10, 140 00 Praha 4,

·  navrhovatel – Rens trading – zařízení školního stravování s.r.o., IČ 62417061, se sídlem Zelený pruh 1294/50, 147 08 Praha 4 – Bráník, za niž jednají společně Ladislav Chlapec a Patrik Matuščin, jednatelé,

ve věci nadlimitní veřejné zakázky „Zajištění stravování žáků a zaměstnanců Střední školy technické, Praha 4, Zelený pruh 1294“, zadávané formou užšího řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 5. 3. 2012 pod ev. č. 208750,

rozhodl takto:

Správní řízení se podle § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel – Rens trading – zařízení školního stravování s.r.o., IČ 62417061, se sídlem Zelený pruh 1294/50, 147 08 Praha 4 – Bráník – kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Odůvodnění

I. Zadávací řízení

1.  Zadavatel – Střední škola technická, IČ 14891522, se sídlem Zelený pruh 1294/50, Praha 4 – Bráník, zastoupená Ing. Drahoslavem Matonohou, ředitelem školy, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 1. 3. 2012 JUDr. Jakubem Vozábem, advokátem, číslo registrace u ČAK 11135, Advokátní kancelář Vozáb & Co., se sídlem Pod vilami 747/10, 140 00 Praha 4 (dále jen „zadavatel“), uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), oznámení užšího zadávacího řízení za účelem zadání nadlimitní veřejné zakázky „Zajištění stravování žáků a zaměstnanců Střední školy technické, Praha 4, Zelený pruh 1294“, které bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 5. 3. 2012 pod ev. č. 208750 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.  Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil jako zajištění stravování žáků a zaměstnanců v prostorách Střední školy technické, Praha 4, Zelený pruh 1294. Kuchyň, jídelna a další zařízení, ve kterých bude stravování zajišťováno, bude předmětem nájemní smlouvy uzavřené mezi zadavatelem a vybraným uchazečem, přičemž výše nájmu za nebytový prostor činí minimálně 70 000,- Kč měsíčně bez DPH, a dále výše nájmu za movité věci činí minimálně 14 280,- Kč měsíčně bez DPH. Zajištění stravování znamená příprava/výroba jídel v zařízení poskytnutém uchazeči zadavatelem na základě nájemní smlouvy, výdej jídel pro žáky a zaměstnance, odvoz zbytků a úklid přípravny a výdejny v objektu zadavatele. I když je rozsah veřejné zakázky vymezen množstvím 250 jídel denně, celková kapacita potenciálního pronajímaného zařízení je 1200 stravních dávek denně.

3.  Z protokolu o posouzení kvalifikace ze dne 10. 4. 2012 vyplývá, že v řádném termínu byly doručeny 4 žádosti zájemců o účast v zadávacím řízení, z protokolu o otevírání obálek ze dne 23. 5. 2012 vyplývá, že zadavatel obdržel 2 nabídky, které splnily kontrolu úplnosti. Z protokolu ze zasedání hodnotící komise ze dne 23. 5. 2012 vyplývá, že hodnotící komise shledala nutnost vyžádat si písemné vysvětlení obou doručených nabídek.

4.  Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 28. 5. 2012 vyplývá, že žádná nabídka nebyla z posuzování a hodnocení vyřazena a hodnotící komise doporučila zadavateli jako ekonomicky nejvýhodnější nabídku uchazeče CHARLY AMUSEMENT – zařízení školního stravování, spol. s r.o., IČ 25106805, se sídlem Jánského 2415/31, 155 00 Praha 5 – Stodůlky (dále jen „Charly Amusement s.r.o.“).

5.  Dne 13. 6. 2012 byly zadavateli doručeny námitky uchazeče Rens trading – zařízení školního stravování s.r.o., IČ 62417061, se sídlem Zelený pruh 1294/50, 147 08 Praha 4 – Bráník, za niž jednají společně Ladislav Chlapec a Patrik Matuščin, jednatelé (dále jen „navrhovatel“), v nichž navrhovatel napadá porušení zákona zadavatelem spočívající v jeho postupu v rozporu s § 76 odst. 1 a 3 zákona.

6.  Vzhledem k tomu, že zadavatel podaným námitkám rozhodnutím ze dne 19. 6. 2012 nevyhověl, podal navrhovatel k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) návrh na přezkoumání úkonů zadavatele v předmětné veřejné zakázce spolu s návrhem na nařízení předběžného opatření. Předmětný návrh Úřad obdržel dne 28. 6. 2012 a tímto dnem bylo podle § 113 zákona zahájeno správní řízení ve věci přezkoumávání úkonů zadavatele.

II. Obsah návrhu

7.  Navrhovatel ve svém návrhu uvádí, že zadavatel při hodnocení nabídek vyzval oba uchazeče, aby vysvětlili nejasnosti v nabídkách. Následně zadavatel umožnil uchazeči Charly Amusement s.r.o. upravit nabídku tak, aby byla vítězná. Konkrétně v části nabídky „poměr ceny potravin a režijních nákladů včetně zisku v rámci nabídkové ceny“, kde byla váha hodnotícího kritéria podle § 44 odst. 3 písm. h) zákona stanovena na 35 %, a jednalo se tedy o dílčí kritérium s nejvyšším bodovým ohodnocením. Tento uchazeč podle navrhovatele upravil nabídku ceny potravin, čímž překonal výhodnější nabídku navrhovatele.

8.  Navrhovatel spatřuje porušení zákona v postupu zadavatele v rozporu s § 76 odst. 3 zákona, a tedy v nesprávném postupu hodnotící komise, která požádala uchazeče Charly Amusement s.r.o. o upřesnění nabídky poté, co mu sdělila nabízenou cenu navrhovatele a nechala ho nabídku upravit v části dílčího kritéria s nejvyšším bodovým ohodnocením. Navrhovatel se domnívá, že nově upravená nabídka uchazeče Charly Amusement s.r.o. pouze kopírovala nabídku navrhovatele tak, že k jeho ceně surovin bylo připočteno DPH. Taková nabídka je podle navrhovatele zcela nereálná a nemůže pokrývat režijní náklady.

9.  Navrhovatel dále spatřuje porušení zákona v postupu zadavatele v rozporu s § 76 odst. 1 zákona, jelikož nabídka uchazeče Charly Amusement s.r.o. měla být vyřazena z důvodů podle § 22 odst. 1 písm. d) zákona. Navrhovatel uvádí, že podrobnosti školního stravování upravuje vyhláška č. 107/2005 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, o školním stravování (dále jen „vyhláška“). Podle § 1 odst. 2 vyhlášky se školní stravování řídí výživovými normami stanovenými v příloze č. 1 k této vyhlášce a rozpětím finančních limitů na nákup potravin stanovených v příloze č. 2 k této vyhlášce. Podle § 5 odst. 1 vyhlášky je úplata za školní stravování v zařízení školního stravování určena výší finančního normativu, ten je dán v příloze č. 2, kde je stanoven finanční limit strávníka skupiny 4. (věk 15 a více let) za oběd ve výši 20,- Kč až 37,- Kč. Finanční normativ je závazný, žák hradí za oběd pouze sumu, která je rovna finančnímu normativu. Ze strany zřizovatele je zařízení školního stravování poskytována pouze dotace, a to podle počtu žáků účastnících se školního stravování, tato dotace slouží na provoz zařízení školního stravování. Pokud uchazeč Charly Amusement s.r.o. upravil v průběhu zadávacího řízení nabídku tak, že uvedl poměr ceny potravin a režijních nákladů včetně DPH 44,40 Kč/20,60 Kč, tj. 37,- Kč bez DPH/17,16 bez DPH, dostal se mimo meze normativu, neboť limit finančního normativu je 37,- Kč/oběd včetně DPH, což je dáno tím, že se jedná o plnění bez nároku odpočtu daně.

Vyjádření zadavatele

10.  Dne 25. 7. 2012 bylo Úřadu doručeno vyjádření zadavatele ze dne 20. 7. 2012 k výše uvedenému návrhu, který považuje za nedůvodný v celém rozsahu.

11.  Zadavatel je přesvědčen, že hodnotící komise postupovala v souladu se zákonem a hodnocená nabídka uchazeče Charly Amusement s.r.o. nebyla v rozporu se zákonem ani v rozporu se zadávacími podmínkami. Komise by naopak postupovala nezákonně, kdyby danou nabídku z hodnocení vyřadila. Komise shledala nejasnosti v jednom z hodnocených kritérií u uvedeného uchazeče, a to v případě poměru cen a potravin a režijních nákladů včetně zisku v rámci nabídkové ceny, z tohoto důvodu požádala uchazeče Charly Amusement s.r.o. o jejich písemné vysvětlení. Podle zadavatele by bylo protiprávní, kdyby hodnotící komise relevantní nabídku pro početní chyby nemající vliv na celkovou nabídkovou cenu z hodnocení vyřadila. Zadavatel zdůrazňuje, že o písemné vysvětlení nabídky byl požádán i navrhovatel.

12.  Zadavatel dále uvádí, že aniž by byl odborníkem na podnikání ve stravování a byl schopen provést detailní analýzu reálnosti/nereálnosti nabídky, tak podle zadavatele je nabídka Charly Amusement s.r.o. reálná s přihlédnutím k celému předmětu veřejné zakázky zahrnující provoz stravovacího zařízení s celkovou kapacitou prakticky desetinásobně převyšující předpokládaný počet jídel vydaných žákům a pracovníkům zadavatele. Zadavatel se  domnívá, že nabídka Charly Amusement s.r.o. nemůže být ani v rozporu s právními předpisy pouze kvůli tomu, že se v ní zavázal k dodržení poměru ceny a potravin a režijních nákladů ve výhodnějším poměru pro zadavatele a žáky zadavatele, než kolik stanoví finanční normativy pro školní stravování.

13.  K námitce vzniklé újmy navrhovatele z důvodu, že stávající smlouvy byly vypovězeny a v důsledku ukončení provozování zařízení školního stravování by musel navrhovatel omezit svoji činnost, vyhledat jinou provozovnu a propustit část zaměstnanců, zadavatel uvádí, že tyto smlouvy vypověděl již ke dni 30. 3. 2012 a považuje smluvní vztah s navrhovatelem za ukončený. Průběh zadávacího řízení pro danou veřejnou zakázku ani průběh správního řízení u Úřadu nemají žádný vliv na ukončení výše uvedených smluv mezi účastníky. V současné době je tedy navrhovatel povinen pronajaté nebytové prostory vyklidit a na tom nic nezmění výsledek správního řízení, a to ani v případě neúspěchu zadavatele.

III. Řízení u správního orgánu

14.  Účastníky řízení podle § 116 zákona jsou

o  zadavatel,

o  navrhovatel.

15.  Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem č. j. ÚOHS-S380/2012/VZ-12501/2012/540/ZČa ze dne 9. 7. 2012. Usnesením č. j. ÚOHS-S380/2012/VZ-12503/2012/540/ZČa z téhož dne Úřad stanovil účastníkům řízení lhůtu, v níž byli oprávněni navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, vyjádřit svá stanoviska v řízení, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí. Uvedeným usnesením Úřad stanovil navrhovateli lhůtu k doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona na účet Úřadu a lhůtu k prokázání doručení námitek zadavateli v zákonem stanovené lhůtě.

16.  Rozhodnutím č. j. ÚOHS-S380/2012/VZ-14782/2012/540/ZČa ze dne 7. 8. 2012 Úřad zamítl návrh na vydání předběžného opatření.

IV. Závěry Úřadu

17.  Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že spolu s návrhem na přezkoumání úkonů zadavatele ve věci předmětné veřejné zakázky, ani později, nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona, a proto správní řízení podle § 117a  písm. b) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

18.  Podle § 114 odst. 3 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 115 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty podle § 67 odst. 4 zákona.

19.  Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel povinen s podáním návrhu složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele nebo že nabídková cena, která je předmětem hodnocení, je při zadávání rámcové smlouvy stanovena pouze jako cena za jednotku plnění nebo v případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč.

20.  Podle § 117a písm. b) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesloží ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem.

21.  Vzhledem k tomu, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce na účet Úřadu, a ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývalo, že kauce byla na jeho účet složena, stanovil Úřad navrhovateli usnesením č. j. ÚOHS-S380/2012/VZ-12503/2012/540/ZČa ze dne 9. 7. 2012 lhůtu k provedení úkonu – doplnění návrhu o doklad o složení kauce. Zároveň Úřad navrhovatele v odůvodnění usnesení upozornil na skutečnost, že jestliže ve stanovené lhůtě kauci na účet Úřadu nesloží nebo nedoloží doklad prokazující její složení, Úřad podle § 117a písm. b) zákona zahájené správní řízení zastaví.

22.  Shora citované usnesení Úřadu bylo navrhovateli doručeno dne 10. 7. 2012. Lhůta k doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle ustanovení § 115 odst. 1 zákona marně uplynula dne 15. 7. 2012.

23.  Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoložil doklad o složení kauce na účet Úřadu s podáním návrhu, ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem, ani později, a tudíž nedodržel zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, kterou je podle § 114 odst. 3 zákona mimo jiné i doklad o složení kauce podle § 115 zákona.

24.  Vzhledem k tomu, že navrhovatel nedoplnil návrh o doklad o složení kauce podle ustanovení § 115 odst. 1 ve lhůtě stanovené Úřadem, rozhodl Úřad podle § 117a písm. b) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

otisk úředního razítka

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

Obdrží:

1.  Rens trading – zařízení školního stravování s.r.o., Zelený pruh 1294/50, 147 08 Praha 4 – Bráník

2.  JUDr. Jakub Vozáb, AK Vozáb & Co., Pod vilami 747/10, 140 00 Praha 4

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz