číslo jednací: S67/2/09-6372/2009/530/RPá

Instance I.
Věc Vysoký Újezd – Kozolupy – splašková kanalizace
Účastníci
  1. obce Vysoký Újezd
  2. Oldřichem Mertou – MERTASTAV
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok SŘ zastaveno
Rok 2009
Datum nabytí právní moci 2. 1. 2010
Související rozhodnutí S67/2/09-6372/2009/530/RPá
R91/2009/VZ--16395/2009/310/PMo
Dokumenty file icon 2009_S067.pdf  83 KB

Č.j.: ÚOHS-S67/2/09-6372/2009/530/RPá

V Brně dne 22. května 2009

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 16.3.2009 na návrh ze dne 12.3.2009, jehož účastníky jsou

·  zadavatel - obec Vysoký Újezd, IČ 00234010, 276 16 Vysoký Újezd, zastoupená Marií Severinovou, starostkou,

·  navrhovatel - Oldřich Merta - MERTASTAV, podnikatel, IČ 13376471, se sídlem Štěpánovská 1176, 666 02 Předklášteří,

·  vybraný uchazeč - společnost AQUASTAV s r. o., IČ 61503916, se sídlem Hurbanova 1305/11, 142 00 Praha 4, za niž jedná Ing. Jaroslav Chládek, jednatel,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných ve veřejné zakázce „Vysoký Újezd -Kozolupy - splašková kanalizace“ zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy ze dne 16.12.2008, rozhodl takto:

Správní řízení se podle § 114 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť Úřad pro ochranu hospodářské soutěže není příslušný k rozhodnutí o návrhu.

Odůvodnění

Obec Vysoký Újezd, IČ 00234010, 276 16 Vysoký Újezd, zastoupená Marií Severinovou, starostkou, (dále jen „zadavatel“), vyzvala výzvou podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vyzvala potenciální dodavatele k podání nabídky ve veřejné zakázce „Vysoký Újezd - Kozolupy -splašková kanalizace“ zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy ze dne 16.12.2008.


Proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky podal v zákonem stanovené lhůtě námitky Oldřich Merta - MERTASTAV, podnikatel, IČ 13376471, se sídlem Štěpánovská 1176, 666 02 Předklášteří (dále jen „navrhovatel“). Zadavatel podaným námitkám nevyhověl. Vzhledem k tomu, že se s rozhodnutím zadavatele neztotožnil, podal dopisem ze dne 12.3.2008 návrh na zahájení řízení proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky a proti dalším úkonům zadavatele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Navrhovatel v návrhu zejména uvádí, že zadavatel změnil pořadí nabídek oproti hodnotící komisí, dále není uvedeno, zda námitku zamítá či nikoliv a není zde poučení o možnosti odvolání. Závěrem požaduje zrušení zadání veřejné zakázky.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel návrh rovněž dne 16.3.2009 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

·  zadavatel,

·  navrhovatel,

·  vybraný uchazeč - společnost AQUASTAV s r.o., IČ 61503916, se sídlem Hurbanova 1305/11, 142 00 Praha 4, za niž jedná Ing. Jaroslav Chládek, jednatel,

Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-S67/2/09/4211-2009/530/RKr ze dne 9.4.2009.

Současně Úřad usnesením č. j. UOHS-S67/2/09/4213/2009/530/RKr ze dne 6.4.2009 podle § 39 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb. (dále jen „správní řád“), stanovil účastníkům řízení lhůty, ve kterých jsou oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, a dále byla zadavateli stanovena lhůta k provedení úkonu - doplnění a doložení, dokumentů o tom, zda vykonává relevantní činnost ve smyslu ustanovení § 4 odst. 1 písm. d) zákona v odvětví vodárenství.

Požadované materiály Úřad obdržel od zadavatele dne 13.5.2009 faxem (doplněno 16.3.2009 poštou).

Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících zákona případ ve všech souvislostech a po zhodnocení všech podkladů a vyjádření, předložených účastníky řízení a na základě vlastního zjištění rozhodl o zastavení řízení, neboť není věcně příslušný k rozhodnutí o obdrženém návrhu, k čemuž uvádí následující.

Podle § 2 odst. 7 zákona vykonává-li veřejný zadavatel jednu či více relevantních činností podle § 4 zákona, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti veřejného zadavatele.

Podle § 19 odst. 1 sektorový zadavatel postupuje podle tohoto zákona pouze v případě nadlimitních veřejných zakázek zadávávaných v souvislosti s výkonem relevantní činnosti.

Podle § 4 odst. 1 zákona se relevantní činností pro účely zákona o veřejných zakázkách podle písm. d) v odvětví vodárenství rozumí dle bodu 1. poskytování vodovodu, sloužícího veřejné potřebě, pro účely provozování takového vodovodu podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s výrobou nebo dodávkou pitné vody, dle bodu 2. provozování vodovodu sloužícího veřejné potřebě podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s výrobou nebo dodávkou pitné vody, nebo dle bodu 3. dodávka pitné vody do vodovodu podle bodů 1 a 2.

Podle § 4 odst. 1 písm. e) bod 2. se relevantní činností rozumí rovněž činnost osob vykonávajících relevantní činnost podle písmene d), pokud tato činnost souvisí s odváděním odpadních vod kanalizací sloužící veřejné potřebě nebo s čištěním odpadních vod.

Z dokladů předložených zadavatelem v rámci správního řízení je zřejmé, že zadavatel jednak poskytuje pevné sítě k zásobování veřejnosti v souvislosti s přepravou pitné vody, jejímž je majitelem. Tyto skutečnosti zadavatel doložil Úřadu rozhodnutím Krajského Úřadu Středočeského kraje č. j. 1783/17892/04/OŽPúV-Hav ze dne 6.4.2004, ze kterého vyplývá, že Krajský úřad Středočeského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství povoluje obci Vysoký Újezd podle § 6 odst. 2 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, provozování vodovodu v obci Vysoký Újezd., jehož vlastníkem je obec.

V šetřeném případě se hodnota veřejné zakázky podle obdržených nabídek pohybuje v rozmezí od 14,371 do 16,990 mil. Kč bez DPH. Jedná se tedy jednoznačně o zakázku podlimitní (viz § 12 odst. 1 zákona), jejímž předmětem je vybudování splaškové a dešťové kanalizace v části obce.

Na základě výše uvedených skutečností je zřejmé, že obec Vysoký Újezd zadává zakázku (výstavba kanalizace) v souvislosti s výkonem relevantní činnosti podle § 4 odst. 1 písm. e) bod 2., neboť obec Vysoký Újezd je poskytovatelem (vlastníkem) a provozovatelem veřejného vodovodu (viz § 4 odst. 1 písm. d) bod 1. a 2. zákona) a poskytovatelem (vlastníkem) budované kanalizace. Obec Vysoký Újezd jako veřejný zadavatel se v šetřeném případě řídí § 2 odst. 7 zákona, podle kterého vykonává-li veřejný zadavatel jednu či více relevantních činností podle § 4 zákona, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti veřejného zadavatele. To mimo jiné znamená, že se na šetřený případ vztahuje rovněž ust. § 19 odst. 1 zákona, podle kterého sektoroví zadavatelé postupují podle zákona o veřejných zakázkách pouze při zadávání nadlimitních veřejných zakázek. Jelikož šetřená veřejná zakázka je podlimitní a souvisí s výkonem relevantní činnosti obce Vysoký Újezd, lze dospět k závěru, že zadavateli nevznikla povinnost při zadávání této veřejné zakázky postupovat podle zákona.

Podle ustanovení § 112 odst. 1 zákona Úřad vykonává dohled nad dodržováním tohoto zákona, při kterém přezkoumává zákonnost úkonů zadavatele s cílem zajistit zachování zásad podle § 6, tedy zachování zásad transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.

Podle ustanovení odst. 2 cit. paragrafu zákona Úřad vydává předběžná opatření, rozhoduje o tom, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu s tímto zákonem, ukládá nápravná opatření a sankce, projednává správní delikty, kontroluje úkony zadavatele při zadávání veřejných zakázek podle zvláštního právního předpisu, (tím ovšem není dotčena působnost jiných orgánů vykonávajících takovou kontrolu podle zvláštních právních předpisů) a plní další úkoly, stanoví-li tak zvláštní právní předpis. Podle § 114 odst. 3 zákona jestliže návrh nemá předepsané náležitosti podle odstavce 2 a navrhovatel jej ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní nebo nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 113 odst. 2 nebo 3 nebo nebyl podán oprávněnou osobou nebo není-li Úřad věcně příslušný k rozhodnutí o návrhu, Úřad zahájené řízení zastaví; pokud má důvodné podezření, že došlo k porušení tohoto zákona, zahájí správní řízení z moci úřední.

S ohledem na to, že zadavatel není při zadání šetřené zakázky povinen postupovat podle zákona a provádět zadávací řízení, není Úřad věcně příslušný k rozhodnutí o přijatém návrhu, a proto podle ustanovení § 114 odst. 3 zákona rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl úřad zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Pavel Herman

ředitel sekce veřejných zakázek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

Obec Vysoký Újezd, 276 16 Vysoký Újezd

Oldřich Merta - MERTASTAV, podnikatel, Štěpánovská 1176, 666 02 Předklášteří

AQUASTAV s r. o., Hurbanova 1305/11, 142 00 Praha 4

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz