číslo jednací: S261/2009/VZ-15784/2009/510/IFa

Instance I.
Věc Provádění úklidových prací
Účastníci
  1. Česká pošta, s.p.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 66 odst. 2 zák. č. 500/2004 - zastaveno, odpadl důvod
Rok 2009
Datum nabytí právní moci 7. 12. 2009
Dokumenty file icon 2009_S261.pdf  86 KB

Č. j. ÚOHS-S261/2009/VZ-15784/2009/510/IFa      V Brně dne 7. prosince 2009

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 14.10.2009 z moci úřední, jehož účastníkem je

•   zadavatel – Česká pošta, s. p., IČ 47114983, se sídlem Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha, zastoupená Ing. Petrem Sedláčkem, generálním ředitelem,

ve věci veřejné zakázky „Provádění úklidových prací“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 8.6.2009 pod ev. č. 60032333 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6.6.2009 pod ev. č. 2009/ S 107-155381, vydává toto usnesení:

  Správní řízení se podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje.

Odůvodnění

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle ust. § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), se rozhodl na základě podnětu prošetřit postup zadavatele  – Česká pošta, s. p., IČ 47114983, se sídlem Politických vězňů 909/4,  225 99 Praha, zastoupená Ing. Petrem Sedláčkem, generálním ředitelem (dále jen „zadavatel“), při zadávání veřejné zakázky  „Provádění úklidových prací“ formou otevřeného řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 8.6.2009 pod  ev. č. 60032333 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6.6.2009 pod ev. č. 2009/ S 107-155381. Úřad si vyžádal příslušnou dokumentaci předmětné veřejné zakázky. Z dokumentace o veřejné zakázce získal Úřad pochybnosti o souladu postupu zadavatele se zákonem, a to při stanovení technických kvalifikačních předpokladů a dalších zadávacích podmínek. Z výše uvedených důvodů zahájil Úřad správní řízení z moci úřední. Z dokumentace o veřejné zakázce nevyplývá, že by zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky.

Účastníkem správního řízení podle § 116 zákona je zadavatel.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli dopisem č. j. ÚOHS-S261/2009/VZ-13305/2009/510/IFa ze dne 12.10.2009. Úřad dále zadavateli usnesením č. j. ÚOHS-S261/2009/VZ-13306/2009/510/IFa ze dne 12.10.2009 stanovil lhůtu ve které je podle § 36 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, oprávněn navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a podle § 36 odst. 2 správního řádu vyjádřit v řízení své stanovisko, dále lhůtu k provedení úkonu – podání informace Úřadu o úkonech, které zadavatel provede v šetřeném zadávacím řízení v průběhu správního řízení.

Rozhodnutím č.j. ÚOHS-S261/2009/VZ-13308/2009/510/IFa ze dne 12.10.2009 Úřad vydal z moci úřední podle § 117 odst. 1 písm. a) zákona v návaznosti na § 61 zákona  č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, předběžné opatření, kterým byl zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno.

Dne 14.10.2009 bylo oznámení o zahájení správního řízení doručeno zadavateli a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno.

Dne 21.10.2009 nahlédl do spisu zadavatel.  Protokol o nahlížení je součástí správního spisu.

Dne 10.11.2009 obdržel Úřad (faxem) dopis zadavatele, jehož obsahem je rozhodnutí o zrušení předmětného zadávacího řízení z téhož dne. V rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení je uvedeno, že zadavatel se rozhodl zrušit toto zadávací řízení vzhledem k důvodným pochybnostem, zda postupoval při zadávání veřejné zakázky v souladu se zákonem a dospěl k závěru, že z důvodu nutnosti opětovného zadání veřejné zakázky na úklidové služby bude časově výhodnější zrušit předmětné zadávací řízení podle ustanovení  § 84 odst. 2 písm. e) zákona.

Zrušení zadávacího řízení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 13.11.2009 pod  ev. č. 60032333 a do Úředního věstníku Evropské unie bylo oznámení o zrušení zadávacího řízení odesláno k uveřejnění dne 12.11.2009.

Podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona může zadavatel bez zbytečného odkladu zrušit zadávací řízení, pokud se v průběhu zadávacího řízení vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, pro které nelze na zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval.

Zadavatel vzhledem k pochybnostem o souladu jeho postupu se zákonem při vymezení odpovídající úrovně splnění kvalifikačních předpokladů, a to povinnosti dodavatelů prokázat průměrnou míru fluktuace zaměstnanců, která nesměla za poslední 3 roky překročit 15 % za jednotlivá sledovaná období, jakož i při stanovení dalších zadávacích podmínek, které jsou stanoveny v článku 8.2 Závazek zajištění plnění veřejné zakázky, kdy zadavatel považoval za dostatečné technické vybavení dodavatelů, dispozici provozovnami, a to ve všech krajích ČR, přičemž každá provozovna musela disponovat minimálně 5 servisními vozidly, rozhodl o zrušení předmětného zadávacího řízení s tím, že předmětnou veřejnou zakázku zadá v novém zadávacím řízení, přičemž se zadavatel ztotožnil s pochybnostmi Úřadu uvedenými v rozhodnutí o uložení předběžného opatření.

Skutečnosti uvedené v rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení ze dne 10.11.2009 lze považovat za důvod ke zrušení zadávacího řízení podle ust. § 84 odst. 2  písm. e) zákona. V dané situaci nelze po zadavateli požadovat, aby pokračoval v zadávacím řízení, neboť po přezkoumání dokumentace o veřejné zakázce Úřad zjistil, že stanovení minimální úrovně kvalifikačního předpokladu neodpovídalo druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky. Dále měl Úřad pochybnosti o  stanovení některých dalších zadávacích podmínek v souladu se zákonem. Jestliže tedy zadavatel zrušil zadávací řízení, lze výše uvedené důvody ke zrušení podle § 84 odst. 2  písm. e) zákona, pokládat za opodstatněné.

Jelikož v průběhu správního řízení zadavatel zadání šetřené veřejné zakázky v souladu s ust. § 84 odst. 2 písm. e) zákona zrušil, zanikla tak veřejná zakázka, která má být Úřadem přezkoumána.

Podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů řízení vedené z moci úřední správní orgán usnesením zastaví, jestliže zjistí, že u některého správního orgánu již před zahájením tohoto řízení bylo zahájeno řízení v téže věci, nebo jestliže v řízení, ve kterém nemohou pokračovat právní nástupci, odpadl jeho důvod, zejména jestliže účastník zemřel nebo zanikl, anebo zanikla věc nebo právo, jehož se řízení týká. Toto usnesení se pouze poznamená do spisu.

Vzhledem k tomu, že v šetřeném případě odpadly důvody pro vedení správního řízení z moci úřední, neboť zadávací řízení, které bylo předmětem šetření Úřadem, bylo v souladu se zákonem zrušeno, Úřad rozhodl usnesením podle § 66 odst. 2 správního řádu o jeho zastavení.

Poučení:

Proti tomuto usnesení, které se pouze poznamenává do spisu, nelze podat dle § 76 odst. 5 správního řádu, rozklad.

Mgr. Kamil Rudolecký

místopředseda

 

 

 

 

Poznamenáno do spisu č.j. S161/2009/VZ dne 7.12.2009

Na vědomí:

Česká pošta, s. p., Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz