číslo jednací: VP/S104/01-160

Instance I.
Věc Akce Českomoravské doly, a.s. Kladno-Likvidace propadlin v lesním terénu "Pustinka" v k.ú. Žilina
Účastníci
  1. českomoravské doly,a.s.
  2. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno
Rok 2001
Datum nabytí právní moci 8. 10. 2001
Dokumenty file icon pis5905.pdf 83 KB

Č.j.: VP/S 104/01-160 V Brně dne 27. září 2001

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 4.9.2001 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky ze dne 31.8.2001 č.j. 39925/01/5220 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto :

Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve formě přímé dotace ze státního rozpočtu společnosti Českomoravské doly, a.s. k nápravě škod na životním prostředí do výše 100 % nákladů na likvidaci propadlin v lesním terénu Pustinka v k.ú. Žilina

s e p o v o l u j e.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 4.9.2001 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky dopisem ze dne 31.8.2001, č.j. 39925/01/5220.

Údaje získané z žádosti o povolení výjimky :

  • poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • kontaktní osobou je Ing. Jaroslav Kuneš, ředitel odboru hornictví Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (dále jen "horní zákon")

  • druhem podpory je dotace na ochranu životní prostředí v oblasti těžby uhlí

  • míra podpory jako podíl výše veřejné podpory k nákladům je 100 %

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků

  • počet let trvání podpory 3 roky

Podklady pro rozhodnutí

  • žádost o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona

  • pokyny pro poskytování finančních prostředků odváděných do státního rozpočtu podle § 32a horního zákona vydané Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR pod č.j. 15180/01/5220/5200 v dubnu 2001

  • projektová dokumentace Projekční řešení likvidace a zabezpečení propadlin na zlomových liniích v k.ú. Žilina, okres Kladno

Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V řízení o povolení výjimky podle § 6 zákona při posuzování otázky, zda se jedná o veřejnou podporu, je třeba vycházet z definičních znaků zakázané veřejné podpory stanovených v § 2 odst. 1 zákona. Veřejnou podporou se dle § 3 písm. a) zákona rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory, poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním úřadem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Pokud je tato podpora poskytována způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením hospodářské soutěže tím, že zvýhodňuje podnikání nebo odvětví výroby v míře, v níž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jedná se o zakázanou veřejnou podporu ve smyslu § 2 zákona. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Zdroj finančních prostředků na nápravu škod na životním prostředí vzniklých v souvislosti s dobýváním vyhrazených nerostů tvoří roční úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě a zušlechtění, provedeném v souvislosti s jejich dobýváním, které jsou povinny důlní společnosti zaplatit dle § 32a odst. 2 horního zákona na účet obvodního báňského úřadu. Z výnosu úhrady převede obvodní báňský úřad 50 % do státního rozpočtu České republiky. Tyto prostředky jsou pak Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR přerozděleny na konkrétní projekty, se kterými se musí jednotliví žadatelé přihlásit u Ministerstva průmyslu a obchodu ČR do 28.2. příslušného kalendářního roku.

Veřejnou podporu ve formě přímé finanční dotace představuje úhrada 100% celkových nákladů investice na nápravu škod na životním prostředí. Příjemcem veřejné podpory určené k nápravě škod na životním prostředí je společnost provozující hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem.

Veřejná podpora bude poskytnuta za účelem likvidace propadlin v lesním terénu Pustinka v k.ú. Žilina vzniklých v důsledku důlní činnosti. Na liniích propadlin bylo pozorováno s ročním časovým odstupem zvětšování jejich šířek i hloubek. Doposud byl problém ochrany osob řešen obehnáním propadlin ocelovými lany a vyvěšením tabulek o zákazu vstupu, což se neosvědčilo. Z hlediska dlouhodobého zabezpečení bylo tedy přijato řešení zasypání nezpevněným (zemina) a zpevněným (popílkocementové směsi) materiálem, které neohrozí vývoj a růst lesního porostu a zabrání tvorbě mokřadů.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře

  • část produkce bude též exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

  • tato výhoda zvýhodňuje příjemce dotace uhrazením části nákladů na daná opatření, které by příjemce musel uhradit ze svých vlastních prostředků,

jedná se o veřejnou podporu podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES:

- Smlouva o založení Evropského společenství uhlí a oceli (dále jen "Smlouva")

- Rozhodnutí Komise č. 3632/93/ESUO z 28.12.1993, kterým se stanovují pravidla pro státní podporu v uhelném průmyslu - publikovaná v Official Journal L 49/94 (dále jen "Rozhodnutí").

Jelikož Smlouva v článku 4 písm. c) zakazuje veškeré subvence nebo podpory poskytované státy nebo zvláštní poplatky jimi ukládané v jakékoli formě, přijala Komise v souladu s procedurou v čl. 95 Smlouvy výše zmíněné Rozhodnutí. Veřejná podpora bude v souladu se Smlouvou, pokud bude vyhovovat čl. 2 - 9 Rozhodnutí, které specifikují a blíže rozvádějí jednotlivé druhy podpor a podmínky jejich poskytnutí. Čl. 5 Rozhodnutí, týkající se podpor na krytí výjimečných nákladů, pak umožňuje veřejnou podporu uhelným podnikům na krytí nákladů vzniklých při modernizaci a racionalizaci, pokud podpora nepřesáhne tyto náklady. Kategorie konkrétních oprávněných nákladů jsou pak definovány v Dodatku, který je nedílnou součástí Rozhodnutí. Z 15 druhů zde uvedených nákladů, lze zamýšlenou veřejnou podporu podřadit pod písm. f) a g) jako podporu na dodatečné podzemní zabezpečovací práce a důlní škody způsobené na šachtách, které byly v provozu.

Veřejnou podporu dle čl. 5 odst. 1 Rozhodnutí lze považovat za přípustnou, pokud její výše nepřesáhne výši nákladů na tyto projekty. Je proto přípustná i veřejná podpora, která dosáhne 100 % celkových nákladů, což je i tento případ.

Vzhledem k tomu, že poskytování veřejné podpory ve formě, výši, za účelem a podmínek, které byly popsány v předložené žádosti vyhovuje podmínkám stanoveným v Rozhodnutí Komise č.3632/93/ESUO a § 5 písm.c) zákona, Úřad výjimku ze zákazu veřejné podpory povoluje.

Závěr

Dne 14.9.2001 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník nevyužil.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Jaroslava Kuneše

ředitele odboru hornictví

110 15 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz