číslo jednací: S219/2007/VZ-19704/2007/530/RP

Instance I.
Věc Pronájem nemocnic v Prostějově, Přerově a Šternberku
Účastníci
  1. Nemocnice Olomouckého kraje a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok individuální výjimka nepovolena
Rok 2007
Datum nabytí právní moci 13. 12. 2007
Dokumenty file icon pis38021.pdf  45 KB

Č. j.: S219/2007/VZ-19704/2007/530/RP

V Brně dne 26. listopadu 2007

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ve správním řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zahájeném dne 28.8.2007 z vlastního podnětu podle zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), jehož účastníkem je

-  zadavatel – Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., IČ 26873346, se sídlem Jeremenkova 1191/40a, 779 00 Olomouc, Hodolany, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 6.9.2007 JUDr. Petrem Ritterem, advokátem, AK Ritter-Šťastný, se sídlem Riegrova 12, 772 00 Olomouc,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při uzavírání smlouvy o nájmu podniku ze dne 15.6.2007, jejímž předmětem je nájem nemocnic v Prostějově, Přerově a Šternberku,

rozhodl podle § 67 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb., v návaznosti na § 10 cit. zákona takto:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže není k přezkoumání postupu zadavatele – Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., při uzavírání výše uvedené smlouvy věcně příslušný.

Odůvodnění

Společnost Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., IČ 26873346, se sídlem Jeremenkova 1191/40a, 779 00 Olomouc, Hodolany (dále jen „Nemocnice Olomouckého kraje, a. s.“ nebo „zadavatel“), zahájila uveřejněním v tisku dne 29.3.2007 obchodní veřejnou soutěž podle zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a to ve věci nejvhodnějšího návrhu na uzavření smlouvy o nájmu podniku – nemocničních zařízení v Prostějově, Přerově a Šternberku.

Jako jediná podala žádost o účast a poté nabídku společnost Středomoravská nemocniční a. s., IČ: 27797660, se sídlem, Konská 453, 739 61 Třinec (nyní Jeremenkova 1211/40B, 772 00 Olomouc, Hodolany). Jelikož zadavatel shledal, že jmenovaná společnost splnila požadavky stanovené v obchodní veřejné soutěži, uzavřel s ní dne 15.6.2007 smlouvu o nájmu podniku (dále jen „smlouva“), a to s účinností od 1.7.2007.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) obdržel podnět, na jehož základě si od zadavatele vyžádal kopii smlouvy a související dokumentaci. Jelikož Úřad po předběžném posouzení předložené dokumentace získal pochybnosti, zda zadavatel při uzavírání smlouvy nepostupoval v rozporu se zákonem č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), zahájil správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

Účastníkem řízení je podle § 27 odst. 1 písm. b) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb. (dále jen „správní řád“), zadavatel, ve správním řízení zastoupený na základě plné moci ze dne 6.9.2007 JUDr. Petrem Ritterem, advokátem, AK Ritter-Šťastný, se sídlem Riegrova 12, 772 00 Olomouc.

Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli dopisem ze dne 24.8.2007, ve kterém jej zároveň seznámil se zjištěnými skutečnostmi a usnesením č. j. S219/2007/VZ-15654/2007/530/RP ze dne 24.8.2007 stanovil lhůtu, v níž mohl zadavatel navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., se vyjádřila dopisem ze dne 10.9.2007, v němž zejména uvedla, že nejsou naplněny pojmové znaky koncesní smlouvy, když se nejedná o přenechání veřejné služby a zadavatel nemůže odpovídat za škodu způsobenou koncesionářem. Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., dále namítá, že nenaplňuje definici veřejného zadavatele dle § 2 odst. 1 písm. d) koncesního zákona.

Usnesením č. j. S219/2007/VZ–17990/2007/530/RP ze dne 3.10.2007 si Úřad od zadavatele vyžádal doplnění dokumentace a přiměřeně prodloužil lhůty, v níž účastník řízení níž mohl navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., zaslala Úřadu své vyjádření dopisem ze dne 18.10.2007, v němž argumentuje, že není zadavatelem, neboť ve veřejném zájmu je dle Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech „veřejné zdraví“, nikoliv poskytování zdravotní péče. Opětovně pak poukazuje na nutnost převodu odpovědnosti za poskytování péče na nájemce. Veřejný zájem je dle zadavatele zájmem dle zákonného příkazu přenesené působnosti samosprávného celku, zatímco zdravotnická péče je v působnosti samostatné.

Úřad přezkoumal na základě § 24 a následujících koncesního zákona případ ve všech vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů rozhodl jak je uvedeno ve výroku. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

Podle § 10 správního řádu správní orgány jsou věcně příslušné jednat a rozhodovat ve věcech, které jim byly svěřeny zákonem nebo na základě zákona. Podle § 67 odst. 1 správního řádu rozhodnutím správní orgán v určité věci zakládá, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá, nebo v zákonem stanovených případech rozhoduje o procesních otázkách.

Ustanovení § 19 odst. 3, které je umístěno v části III. koncesního zákona, kde je vymezena „koncesní smlouva“ stanoví, že za škodu způsobenou koncesionářem v přímé souvislosti s poskytováním služby uživatelům odpovídá uživatelům služby zadavatel.

V průběhu správního řízení Úřad zjistil, že v případě přezkoumávané smlouvy je vyloučeno, aby za škodu v přímé souvislosti s poskytováním služby uživatelům (poskytování zdravotní péče) odpovídal uživatelům služby zadavatel. Uvedená smlouva tak není koncesní smlouvou ve smyslu části III. koncesního zákona. Z uvedeného důvodu není Úřad věcně příslušný přezkoumávat postup společnosti Nemocnice Olomouckého kraje, a. s., při uzavírání cit. smlouvy a rozhodl tedy tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl úřad zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Jindřiška Koblihová

místopředsedkyně ÚOHS

pověřená řízením sekce veřejných zakázek

 Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 13.12.2007

 

Obdrží:

JUDr. Petr Ritter, advokát, AK Ritter-Šťastný, Riegrova 12, 772 00 Olomouc

 

Na vědomí:

Nemocnice Olomouckého kraje a. s., Jeremenkova 1191/40a, 779 00 Olomouc, Hodolany

Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz