číslo jednací: VZ/S79/06

Instance I.
Věc Odstranění havarijního stavu čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na zimním stadionu v Kladně
Účastníci
  1. Sportovní areály města Kladna s.r.o. IČ 26154170, ul. Sportovců čp. 818, 270 01 Kladno
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok jiné - zák. č. 199/1994 Sb.
Rok 2006
Datum nabytí právní moci 1. 9. 2006
Související rozhodnutí VZ/S79/06
3R056/05-Fr
Dokumenty file icon pis31264.pdf 74 KB
ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE

601 56 Brno, Joštova 8

ROZHODNUTÍ

Č.j.: VZ/S079/2006/SZ-05296/2006/550-OŠ

V Praze dne 21.4.2006

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném z vlastního podnětu dne 28.3.2006 ve smyslu ustanovení § 57 ve spojení s § 60a zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., ve věci postupu zadavatele - Sportovní areály města Kladna s.r.o., IČ: 261 54 170, se sídlem ul. Sportovců čp. 818, 270 01 Kladno, za kterou jedná jednatel Lukáš Kubica, při zadání veřejné zakázky na "Odstranění havarijního stavu čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na zimním stadionu v Kladně" výzvou jednomu zájemci podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) cit. zákona rozhodl takto:

Zadavatel Sportovní areály města Kladna s.r.o., porušil ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., a zákona č. 142/2001 Sb. tím, že zadal veřejnou zakázku na "Odstranění havarijního stavu čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na zimním stadionu v Kladně" výzvou jednomu zájemci podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) cit. zákona, aniž by byly splněny podmínky pro zadání části veřejné zakázky - provedení rekonstrukce zimního stadionu a s tím spojenou novou technologii chlazení, instalaci temperovaného podloží ledové plochy, montáže 3 nových kompresorů, podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) posledně citovaného zákona.

Odůvodnění

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu") obdržel od Policie ČR podnět na přezkoumání úkonů zadavatele - Sportovní areály města Kladna s.r.o., IČ: 261 54 170, se sídlem ul. Sportovců čp. 818, 270 01 Kladno, za kterou jedná jednatel Lukáš Kubica (dále jen "zadavatel") při zadání veřejné zakázky na "Odstranění havarijního stavu čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na zimním stadionu v Kladně" výzvou jednomu zájemci podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb. (dále jen "zákon").

Z předložené dokumentace od Policie ČR orgán dohledu zjistil tyto skutečnosti:

V odůvodnění použití ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona při zadání veřejné zakázky na "Odstranění havarijního stavu čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na zimním stadionu v Kladně" ze dne 19.4.2002 je uvedeno kromě jiného, že dne 19.2.2002 bylo na základě provedení výkonu dozoru podle ust. § 4 zákona č. 174/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ve dnech 19.12.2001, 10.1. a 19.2.2002 vydáno rozhodnutí Inspektorátu bezpečnosti práce pro Středočeský kraj, kterým bylo nařízeno vyřazení potrubního rozvodu NH3z prostoru strojovny do ocelového roštu ledové plochy a vydán zákaz používání technologického čpavkového rozvodu a hlavní ledové plochy. Dále bylo zjištěno v rámci revize čpavkového chladícího zařízení, že technologické zařízení je zastaralé a rozvody čpavku jsou v havarijním stavu. Dne 16.4.2002 bylo vydáno rozhodnutí odboru výstavby Magistrátu města Kladno o nařízení neodkladných zabezpečovacích prací a nezbytných úprav. Zadavatel byl nucen reagovat na výše uvedená rozhodnutí státních orgánů a bezodkladně přijmout řešení, aby odstranil vzniklé ohrožení a uvedl objekt do souladu s právními předpisy. Z tohoto důvodu postupoval zadavatel při zadání veřejné zakázky podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona, tj. výzvou jednomu zájemci.

Dne 22.4.2002 předložil zadavatel společnosti ENERGIE KLADNO, a.s., IČ: 45146802, se sídlem Vašíkova 3081, 272 04 Kladno, za kterou jedná místopředseda představenstva Jaromír Jágr, písemnou výzvu jednomu zájemci k podání nabídky. Dne 30.4.2002 na základě rozhodnutí Rady města Kladna proběhlo jednání hodnotící komise, jehož náplní bylo posouzení a hodnocení nabídky. Komise konstatovala, že zájemce splnil veškeré kvalifikační a další požadavky stanovené zadavatelem ve výzvě. Téhož dne zadavatel uzavřel smlouvu o dílo s vyzvaným zájemcem za nabídkovou cenu, která byla uvedena v nabídce uchazeče.

Orgán dohledu shledal možné porušení zákona zadavatelem, a to konkrétně ust. § 3 odst. 2 zákona tím, že zadavatel nepostupoval podle tohoto ustanovení při zadání předmětné veřejné zakázky, protože na havarijní stav technologie čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na Zimním stadionu v Kladně byl upozorněn již v roce 1999 a opakovaně v roce 2001. Na základě tohoto zjištění požádal orgán dohledu dopisem ze dne 21.3.2006 č.j. VZ/S079/2006/SZ-05296/2006/550-OŠ zadavatele o zdůvodnění výjimečného způsobu zadání předmětné veřejné zakázky podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona, příp. o předložení další dokumentace, kterou neodevzdal Policii ČR.

Zadavatel dne 30.3.2006 zaslal orgánu dohledu své vyjádření, ve kterém kromě jiného uvádí, že vlastníkem objektu Zimního stadionu v Kladně byla až do 13.6.2001 Česká republika s tím, že právo hospodaření s majetkem státu příslušelo Okresnímu úřadu v Kladně, se sídlem 17. listopadu 2840, Kladno. Dne 13.6.2001 byl Katastrálnímu úřadu v Kladně doručen návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí ve prospěch Statutárního města Kladna k objektu Zimního stadionu v Kladně, a to na základě darovací smlouvy uzavřené mezi Českou republikou - Okresním úřadem v Kladně, jako dárcem a Statutárním městem Kladnem, jako obdarovaným. Vklad vlastnického práva byl povolen rozhodnutím Katastrálního úřadu v Kladně dne 17.9.2001. Z výše uvedených skutečností je tedy zřejmé, že zadavatel, resp. Statutární město Kladno, jež je jediným společníkem zadavatele, nabylo vlastnické právo k objektu Zimního stadionu v Kladně, na základě rozhodnutí Katastrálního úřadu v Kladně až v září 2001 a na situaci k objektu Zimního stadionu v Kladně nebyl předem (v roce 1999 a 2001) upozorněn zadavatel, nýbrž Okresní úřad v Kladně, jako vlastník objektu Zimního stadionu v Kladně.

Účastníkem řízení ve smyslu § 58 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb., je:

Sportovní areály města Kladna s.r.o., IČ: 26154170, se sídlem ul. Sportovců čp. 818, 270 01 Kladno, za kterou jedná jednatel Lukáš Kubica.

Orgán dohledu přezkoumal na základě ustanovení § 57 a násl. zákona postup zadavatele při zadání veřejné zakázky na "Odstranění havarijního stavu čpavkového hospodářství dvou ledových ploch na zimním stadionu v Kladně" výzvou jednomu zájemci podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona s odvoláním na ustanovení § 61 zákona zjišťování a dokazování obsahem dokumentace o zadání veřejné zakázky vč. vyjádření zadavatele, přičemž dospěl k následujícím závěru, že zadavatel porušil ust. § 3 odst. 2 zákona ve spojení s § 50 odst. 1 písm. a) zákona.

Podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané jednomu zájemci o veřejnou zakázku k podání nabídky se připouští v případě naléhavé potřeby, jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí, havárií, přírodní katastrofu nebo hrozí-li nebezpečí škody velkého rozsahu.

Součástí dokumentace jsou:

  • Rozhodnutí Inspektorátu bezpečnosti práce pro Středočeská kraj č.j. 2/6481/04.51/02/P ze dne 19.2.2002, ve kterém je mimo jiné uvedeno, že nařizuje vyřadit z provozu dnem 10.4.2002, od 0.00 hod, potrubní rozvod NH3, který jde z prostoru strojovny do ocelového roštu ledové plochy a zakazuje dnem 10.4.2002, od 0.00 hod, používání technologického kanálu čpavkového rozvodu a hlavní ledové plochy;

  • Protokol České inspekce životního prostředí, okresní inspektorát, oddělení ochrany vod a ovzduší ze dne 28.3.2002, ve kterém konstatovala, že provedla revizi čpavkového chladícího zařízení v rámci vodohospodářského dozoru a zjistila, že technologické zařízení je v havarijním stavu;

  • Rozhodnutí odboru výstavby Magistrátu města Kladno ze dne 16.4.2002 č.j. Výst. 1552/02/Vá/330, ve kterém konstatoval, že stavba ohrožuje svým stavem život a zdraví osob a nařídil provést neodkladné zabezpečovací práce, a to zabezpečení potrubních rozvodů NH3 včetně technologického zařízení v prostoru strojovny a hlavní ledovou plochu tak, aby byla vyloučena možnost ohrožení života a zdraví a Rozhodnutím ze dne 16.4.2002 č.j. Výst. 1558/02/Vá/330 nařídil provést nezbytné úpravy, tj. demontáž a montáž potrubních rozvodů NH3 technologického kanálu, provedení nové betonové desky hlavní ledové plochy a úpravy strojovny za účelem výměny technologického zařízení. Odbor výstavby stanovil lhůtu k provedení nezbytných úprav do 31.8.2002.

S ohledem na vzniklou havarijní situaci, ohrožení životů a zdraví lidí a také s ohledem na rozhodnutí státních orgánu, z nichž vyplývala povinnost zadavatele provést zabezpečovací práce a nezbytné úpravy neodkladně, byl odůvodněn postup podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona. Jak vyplynulo z předložených dokladů, Statutární město Kladno se stalo vlastníkem objektu Zimního stadionu až v září 2001 a svěřilo správu a provozování Zimního stadionu na základě čl. 4 zakladatelské listiny zadavateli. Na havarijní situaci nebyl (v roce 1999 a 2001) upozorněn zadavatel, nýbrž tehdejší vlastník Česká republika - Okresní úřad Kladno.

Ze zprávy o rekonstrukci ledové plochy a chladícího zařízení ze dne 16.9.2002 orgán dohledu dále zjistil, že součástí kompletní rekonstrukce ledové plochy a chladícího zařízení strojovny, která trvala 5 měsíců, byla nejenom ekologická likvidace 15 tun čpavku, demolice 3 vrstev betonových ploch a téměř 70 km starého chladícího potrubí, ale i instalace temperovaného podloží ledové plochy a to novou technologii chlazení, která spolu s izolační polystyrénovou vrstvou umožňuje celoroční využití tohoto sportovního zařízení. Následovalo položení trubek soustavy chlazení cca 22 km potrubí a pak konečná betonáž plochy o síle 14 cm betonu. Po dobu nutného vyzrávání betonové plochy (asi 7 týdnů) byly namontovány mantinely s plexiskly, probíhala oprava ochozů a jiné práce, nezbytné pro zahájení provozu. Současně s rekonstrukcí ledové plochy byla realizována rekonstrukce strojovny chladícího zařízení. Byly nainstalovány 3 nové kompresory, expanzní nádoby na čpavek a provedena montáž dalšího potřebného technologického zařízení. Všechny tyto vyjmenované práce, které již zajišťovaly samotnou rekonstrukci, nelze považovat za naléhavou potřebu, kde jde o ohrožení životů nebo zdraví lidí, havárií, přírodní katastrofu, nebo kde hrozí nebezpečí velkého rozsahu, jak je uvedeno v ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona. Na vlastní rekonstrukci zimního stadionu měl zadavatel již postupovat podle ust. § 3 odst. 2 zákona a zadat část veřejné zakázky podle výše peněžitého závazku.

Podle § 62 odst. 1 zákona "zjistí-li orgán dohledu, že zadavatel závažně či opětovně porušil ustanovení tohoto zákona, může mu uložit pokutu do výše 1 % ceny zakázky…".

Před uložením pokuty orgán dohledu rovněž ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená ve větě druhé § 62 odst. 1 zákona po novele, a to, že pokutu lze uložit jen do jednoho roku ode dne, kdy se orgán dohledu dozvěděl, že zadavatel porušil ustanovení tohoto zákona, nejpozději však do tří let ode dne, kdy došlo k tomuto porušení. O porušení zákona se orgán dohledu dozvěděl na základě podnětu Policie ČR, který obdržel dne 10.3.2006. K porušení zákona došlo na základě uzavření smlouvy o dílo dne 30.4.2002, podle které zadavatel souhlasil i s pracemi, které neměly havarijní charakter, podle ust. § 50 odst. 1 písm. a) zákona.

Vzhledem k tomu, že uplynula lhůta, kdy došlo ke shora uvedenému porušení zákona nemůže orgán dohledu volit postup podle § 62 odst. 1 zákona, tzn. zadavateli uložit pokutu.

Poučení:

Proti tomuto usnesení je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - sekce veřejných zakázek, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl orgán dohledu zaslat jeden stejnopis.

Mgr. Jindřiška Koblihová

náměstek předsedy ÚOHS

pověřený řízením sekce veřejných zakázek

Rozhodnutí obdrží:

Sportovní areály města Kladna s.r.o., ul. Sportovců čp. 818, 270 01 Kladno

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en