číslo jednací: VZ/S565/05

Instance I.
Věc Zajištění provozu ubytovny a správy bytového fondu pro ČR-ČSSZ
Účastníci
  1. ČSSZ ČR
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 97 odst. 2 - říz. zast. - nesložena kauce
Rok 2005
Datum nabytí právní moci 26. 11. 2005
Související rozhodnutí VZ/S565/05
3R96/05-Fr
Dokumenty file icon pis27697.pdf 72 KB
ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE

601 56 Brno, Joštova 8

ROZHODNUTÍ

Č.j.: S 565-R/05-404/140/Ná

V Praze dne 3.11.2005

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 22.9.2005 podle ustanovení § 96 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 437/2004 Sb., zákona č. 60/2005 Sb., zákona č. 124/2005 Sb. a zákona č. 253/2005 Sb., na základě návrhu uchazeče - BH obchodní s.r.o., se sídlem Novodvorská 1176/120, 140 00 Praha 4, IČ: 27188892, za kterého jedná jednatel Petr Havránek, na přezkoumání rozhodnutí zadavatele České republiky - České správy sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová č.p. 1292/25, 225 08 Praha 5, IČ: 00006963, jejímž jménem jedná vrchní ředitel úseku ekonomicko správního ČSSZ Mgr. Luboš Vaněk, o úkonech zadavatele učiněných v průběhu zadávání veřejné zakázky "Zajištění provozu ubytovny a správy bytového fondu pro ČR-ČSSZ", v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo uveřejněno na centrální adrese dne 30.5.2005 pod ev. č. 50009169 rozhodl takto:

Správní řízení vedené ve věci veřejné zakázky "Zajištění provozu ubytovny a správy bytového fondu pro ČR-ČSSZ" zadávané zadavatelem - Českou republikou - Českou správou sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová č.p. 1292/25, 225 08 Praha 5, IČ: 00006963, se podle § 97 odst. 2 v návaznosti na § 98 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 437/2004 Sb., zákona č. 60/2005 Sb. a zákona č. 124/2005 Sb., zastavuje.

Odůvodnění

Zadavatel - Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová č.p. 1292/25, 225 08 Praha 5, IČ: 00006963 (dále jen "zadavatel"), uveřejnil dne 30.5.2005 pod ev. č. 50009169 podle § 42 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 437/2004 Sb., zákona č. 60/2005 Sb. a zákona č. 124/2005 Sb. (dále jen "zákon") na centrální adrese oznámení o otevřeném zadávacím řízení na výše uvedenou veřejnou zakázku.

Na základě zveřejnění nadlimitní veřejné zakázky, zadané v otevřeném řízení, přijal zadavatel 2 nabídky. Pro posouzení a hodnocení nabídek zadavatel jmenoval v souladu s § 57 odst. 1 zákona hodnotící komisi. Otevírání obálek s nabídkami se uskutečnilo dne 24.6.2005, při kterém komise nevyřadila žádnou nabídku. Téhož dne se konalo jednání hodnotící komise o veřejné zakázce, na kterém komise rozhodla, ve smyslu § 61 odst. 4 zákona, požádat uchazeče CENTRA a.s., se sídlem Plzeňská 3185/5b, 150 00 Praha 5, IČ: 18628966, za kterou jedná předseda představenstva Ing. Michal Čamek (dále jen "CENTRA a.s."), o písemné vysvětlení nabídky z důvodu, zda nabídková cena obsahuje veškeré náklady na činnosti požadované zadávací dokumentací včetně nákladů uvedených v části V. SYSTÉM PROVOZU UBYTOVNY A SPRÁVY BYTOVÉHO FONDU ZAJIŠŤOVANÝCH UCHAZEČEM V BODĚ A. Dopisem ze dne 30.6.2005 č.j.: 25/0236 požádal předseda hodnotící komise uchazeče o vysvětlení, týkající se nabídkové ceny, které obdržel zadavatel dne 11.7.2005. Dne 29.7.2005 komise posuzovala nabídky uchazečů. Konstatovala, že obě předložené nabídky splnily všechny zadávací podmínky. Ekonomicky nejvýhodnější nabídkou komise vybrala nabídku uchazeče CENTRA a.s.

Dne 3.8.2005 č.j.: 222/89-05 rozhodl zadavatel o přidělení veřejné zakázky "Zajištění provozu ubytovny a správy bytového fondu pro ČR-ČSSZ", kdy ekonomicky nejvýhodnější nabídkou vyhodnotil nabídku uchazeče CENTRA a.s.

Dne 3.8.2005 zaslal zadavatel uchazečům rozhodnutí o přidělení veřejné zakázky, které uchazeč BH obchodní s.r.o., se sídlem Novodvorská 1176/120, 140 00 Praha 4, IČ: 27188892, za kterého jedná jednatel Petr Havránek (dále jen "uchazeč"), převzal dne 11.8.2005.

Proti rozhodnutí o přidělení veřejné zakázky podal uchazeč zadavateli dne 24.8.2005 námitky. Námitky uchazeče zadavatel přezkoumal a námitkám nevyhověl. Uchazeče o tom vyrozuměl písemným sdělením ze dne 1.9.2005 č.j.: 222/104-05, které uchazeč převzal dne 13.9.2005.

Dne 22.9.2005 byl Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu") doručen návrh uchazeče o přezkoumání úkonů zadavatele při zadání veřejné zakázky a přidělení veřejné zakázky.

V návrhu ze dne 20.9.2005 uchazeč uvedl, že byly zjištěny rozpory ve znění veřejné zakázky dle předběžného oznámení na centrální adrese dne 2.3.2005 a řádným oznámením zadávacího řízení zveřejněném na centrální adrese dne 30.5.2005, nebyla dodržena lhůta 52 dnů stanovená v § 52 odst. 2 písm. a) zákona.

Zadavatel rozdělil v zadávací dokumentaci zakázku za účelem stanovení ceny viz bod 14 části VIII., kde zcela explicitně zadavatel požadoval po uchazečích rozdělení nabídkové ceny na zajištění provozu ubytovny za jeden rok i 4 roky a dále na stanovení ceny za správu 1 bytové jednotky za jeden rok plnění a za 4 roky. Z grafického zpracování tabulky, podle které měla být zpracována nabídková cena, je patrné rozdělení ceny na 2 samostatné části. Rozdělení na části je patrné i z části V. zadávací dokumentace, kde v oddíle A. se pojednává zcela samostatně o zajištění provozu ubytovny a v oddíle B. o zajištění správy bytového fondu.

Dále uchazeč namítá, že ze zprávy o posouzení a hodnocení nevyplývá, zda a kteří členové hodnotící komise splňovali podmínku odborné způsobilosti ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 zákona. Uvádí, že mu bylo odmítnuto v rozporu s ustanovením § 60 odst. 3 zákona nahlédnutí do protokolu o otevírání obálek. Požadavek zadavatele, uvedený v čl.VIII.8 zadávací dokumentace na prokázání kvalifikace dle ustanovení § 32 odst. 1 písm. c) zákona doložením celkového obratu ve výši minimálně 20 mil. Kč za poslední tři roky, považuje za diskriminační s cílem vyřadit nové subjekty, když předpokládaná cena byla 16,8 mil. Kč bez DPH za 4 roky a předložené nabídky v rozmezí cca 10,9-12,1 mil. Kč (tedy cca 2,7-3mil. Kč/ročně) neodpovídají požadované výši obratu 20 mil. Kč. Uchazeč dále uvádí, že nabídková cena vítězného uchazeče 10 963 205,76 Kč bez DPH je zjevně dumpingová, když dosavadní správce ubytovacích zařízení ČSSZ po zkušenostech se správou těchto nemovitostí cenu vykalkuloval na minimálně 12 168 800,- Kč.

Uchazeč navrhuje, aby orgán dohledu zrušil rozhodnutí zadavatele o přidělení předmětné veřejné zakázky, případně zrušil zadání veřejné zakázky.

Správní řízení bylo zahájeno podle ustanovení § 96 zákona dnem 22.9.2005.

Účastníky správního řízení jsou podle § 99 zákona:

  1. Česká republika - Česká správa sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová č.p. 1292/25, 225 08 Praha 5, IČ: 00006963, jejímž jménem jedná vrchní ředitel úseku ekonomicko správního ČSSZ Mgr. Luboš Vaněk,

  2. BH obchodní s. r. o., se sídlem Novodvorská 1176/120, 140 00 Praha 4, IČ: 27188892, za kterou jedná jednatel Petr Havránek,

  3. CENTRA a. s., se sídlem Plzeňská 3185/5b, 150 00 Praha 5, IČ: 18628966, za kterou jedná předseda představenstva Ing. Michal Čamek.

Dopisem ze dne 5.10.2005 vyrozuměl orgán dohledu zadavatele o podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání jeho úkonů a vyzval zadavatele k předložení dokumentace o zadání veřejné zakázky včetně stanoviska k předmětnému návrhu.

Dne 14.10.2005 obdržel orgán dohledu od zadavatele dokumentaci a vyjádření ke shora uvedené veřejné zakázce.

Ve vyjádření ze dne 13.10.2005 k návrhu uchazeče zadavatel uvedl, že rozdíly mezi uveřejněným na centrální adrese předběžným oznámením a oznámením zadávacího řízení byly nepatrné povahy a v žádném případě nemohly ovlivnil obsah předmětu veřejné zakázky. Nabídkovou cenu zadavatel hodnotil jako celek. Členění na části bylo požadováno z důvodu posouzení konstrukce nabídkové ceny pro následné finanční vztahy. Dále zadavatel uvádí, že Správa a údržba nemovitostí je živnost volná, k jejímuž výkonu není třeba odborné ani jiné způsobilosti a podrobně se zabývá odborným profilem členů hodnotící komise. K námitce uchazeče týkající se tvrzení uchazeče, že uchazeči bylo znemožněno nahlédnout do protokolu o otevírání obálek uvádí, že má svědka, který potvrdí, že uchazeči nebylo znemožněno učinit nahlédnutí do protokolu o otevírání obálek. Zadávací podmínku - doložení celkového obratu - zadavatel zvolil z důvodu, že vybraný uchazeč bude spravovat majetek v hodnotě stovek milionů korun. K poslední námitce uchazeče ohledně nabídkové ceny společnosti CENTRA a.s. zadavatel uvedl, že hodnotící komise shledala vysvětlení nabídkové ceny tohoto uchazeče dostačující a nabídkové ceny uchazečů se od sebe výrazně nelišily. Zadavatel navrhuje, aby správní řízení bylo zastaveno.

Zahájení správního řízení oznámil orgán dohledu účastníkům řízení dopisem č.j.: S 565-O/05-404/140/Ná ze dne14.10.2005.

Vzhledem k tomu, že uchazeč neprokázal, že s podáním návrhu složil kauci v souladu s ustanovením § 98 odst. 1 zákona, orgán dohledu jej vyzval ve smyslu § 97 odst. 2 zákona přípisem ze dne 19.10.2005, aby prokázal složení kauce ve lhůtě pěti dnů ode dne doručení výzvy a odstranil nedostatky podání tak, aby předložil doklad prokazující včasné složení kauce. Současně uchazeče upozornil, že pokud ve stanovené lhůtě doklad prokazující včasné složení kauce nepředloží, orgán dohledu zahájené řízení zastaví. Do dne 2.11.2005 neobdržel orgán dohledu od uchazeče žádný doklad ani sdělení týkající se složení kauce.

Po přezkoumání případu na základě ustanovení § 96 zákona, orgán dohledu rozhodl o zastavení řízení, přičemž ke svému rozhodnutí uvádí následující rozhodné skutečnosti.

Podle § 98 odst. 1 zákona "s podáním návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele je navrhovatel povinen složit na účet orgánu dohledu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejvýše však 1 000 000,- Kč. Kauce musí být připsána na účet orgánu dohledu nejpozději poslední den lhůty pro podání návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele".

Uchazeč nesložil kauci na účet orgánu dohledu v zákonem stanovené lhůtě a nedodržel tak zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele vyplývající z ustanovení § 98 odst. 1 zákona a proto orgán dohledu rozhodl o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, Joštova 8, 601 56 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Jindřiška Koblihová

vrchní ředitelka úseku dohledu nad zadáváním veřejných zakázek

Rozhodnutí obdrží:

  1. Česká správa sociálního zabezpečení, Křížová č.p. 1292/25, 225 08 Praha 5

  2. BH obchodní s. r. o., Novodvorská 1176/120, 140 00 Praha 4

  3. CENTRA a. s., Plzeňská 3185/5b, 150 00 Praha 5

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en