číslo jednací: VP/S034/01-160

Instance I.
Věc Obnova řízení - VP org. jedn. ČSOB - IPB
Účastníci
  1. IPB/ČSOB
  2. Ministerstvo zemědělství
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno
Rok 2001
Datum nabytí právní moci 5. 4. 2001
Dokumenty file icon pis5826.pdf 53 KB

VP/S 34/01-160 V Brně dne 19. března 2001

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako správní orgán příslušný podle § 63 odst. 1 zákona č. 71/1967, o správním řízení (správní řád), ve znění zákona č. 29/2000 Sb., rozhodl

takto:

Návrhu účastníka řízení Ministerstva financí České republiky, se sídlem Letenská 15, Praha 1, č.j. 06/25684/2001, ze dne 9. března 2001, na obnovu řízení ve věci rozhodnutí č.j. VP/S 9/00-160, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory Československé obchodní bance, a.s. podle Smlouvy a státní záruky ze dne 19. 6. 2000 se vyhovuje a ve smyslu ustanovení

§ 62 odst. 1 písm. a) správního řádu se povoluje obnova řízení.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") vydal na základě žádosti Ministerstva financí České republiky ze dne 18.6. 2000 rozhodnutí ze dne 20.6. 2000, č.j. VP/S 9/00-160, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory Československé obchodní bance, a.s., s podmínkami. Rozhodnutí nabylo právní moci dne 20.6. 2000.

Část podmínky č. 2, ukládající Ministerstvu financí České republiky, jako účastníku řízení, povinnost do 6 měsíců od nabytí právní moci rozhodnutí sdělit Úřadu konkrétní výši záruky, Ministerstvo financí České republiky v dané lhůtě nesplnilo.

V průběhu přípravy předběžného výkazu Čisté hodnoty aktiv vyšla najevo závažná skutečnost, že aktiva IPB, a.s., nedosahují kvality, kterou IPB, a.s., vykazovala v hlášeních pro ČNB, dále vznikly nové soudní spory, týkající se uplatněných nároků ze škod, které účastník řízení nemohl v době vydání rozhodnutí předpokládat. Pokud by Úřad trval na dodržení šestiměsíční lhůty pro stanovení výše záruky, musel by účastník řízení, Ministerstvo financí České republiky, přistoupit na to, aby ČSOB, a.s., z důvodu obezřetnosti, ocenila položky určitých nekvalitních aktiv na nulu, naopak u pasivních položek na hodnotu odpovídající maximální možné ztrátě. Tento přístup k ocenění by ve svém důsledku vedl k podstatnému nárůstu záporné čisté hodnoty aktiv, a tedy objemu státní záruky a nepřesnému vyčíslení výše veřejné podpory.

Výkaz Čisté hodnoty aktiv má dle Smlouvy a státní záruky rozhodující význam pro konečnou výši záruky a následně výši veřejné podpory.

O výše popsaných skutečnostech bylo Ministerstvo financí České republiky informováno dopisem Mgr. Jana Lamsera, člena představenstva ČSOB, a.s., ze dne 8.3. 2001, č.j. Jla/346/06/2001.

V tomto ohledu je nepochybné, že po právní moci rozhodnutí vyšly najevo nové skutečnosti, které mohly mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohly být v řízení uplatněny bez zavinění účastníka řízení.

Návrh na obnovu řízení byl podán ve lhůtě stanovené v § 63 odst. 3 správního řádu. Správní orgán proto dospěl k závěru, že návrh na obnovu řízení je důvodný, a proto rozhodl tak, jak je shora uvedeno.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze podat rozklad do 15 dnů ode dne jeho doručení k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže odboru veřejná podpora, Joštova 8, Brno.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Vážený pan

Doc. Ing. Pavel Mertlík, CSc.

místopředseda vlády a ministr financí ČR

Letenská 15

Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz