číslo jednací: 25111/2022/500
spisová značka: S0292/2022/VZ

Instance I.
Věc Svazková základní škola v Úvalech - generální projektant - DÚR, DSP, DPS a AD
Účastníci
  1. Dobrovolný svazek obcí Povýmolí
  2. Arch.Design, s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2022
Datum nabytí právní moci 11. 8. 2022
Dokumenty file icon 2022_S0292.pdf 322 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0292/2022/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-25111/2022/500

 

Brno  26. 7. 2022

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 8. 7. 2022 na návrh ze dne 7. 7. 2022, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Dobrovolný svazek obcí Povýmolí, IČO 04363531, se sídlem Pražská 276, 250 82 Úvaly, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 18. 7. 2022 Mgr. Filipem Karpíškem, advokátem, ev. č. ČAK 9494, se sídlem Nemocniční 321, 471 54 Cvikov,
  • navrhovatel – Arch.Design, s.r.o., IČO 25764314, se sídlem Sochorova 3262/23, 616 00 Brno,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Svazková základní škola v Úvalech - generální projektant - DÚR, DSP, DPS a AD“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 11. 5. 2022 a uveřejněno dne 16. 5. 2022 pod ev. č. Z2022-018521, ve znění pozdější opravy a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 16. 5. 2022 pod ev. č. 2022/S 094-259910, ve znění pozdější opravy,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k návrhu navrhovatele – Arch.Design, s.r.o., IČO 25764314, se sídlem Sochorova 3262/23, 616 00 Brno – ze dne 7. 7. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Dobrovolný svazek obcí Povýmolí, IČO 04363531, se sídlem Pražská 276, 250 82 Úvaly – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Svazková základní škola v Úvalech - generální projektant - DÚR, DSP, DPS a AD“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 11. 5. 2022 a uveřejněno dne 16. 5. 2022 pod ev. č. Z2022-018521, ve znění pozdější opravy a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 16. 5. 2022 pod ev. č. 2022/S 094-259910, ve znění pozdější opravy, zaslanému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže před uzavřením smlouvy na předmět plnění citované veřejné zakázky nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 8. 7. 2022 návrh navrhovatele – Arch.Design, s.r.o., IČO 25764314, se sídlem Sochorova 3262/23, 616 00 Brno (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 7. 7. 2022. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Dobrovolný svazek obcí Povýmolí,
IČO 04363531, se sídlem Pražská 276, 250 82 Úvaly, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 18. 7. 2022 Mgr. Filipem Karpíškem, advokátem, ev. č. ČAK 9494, se sídlem Nemocniční 321, 471 54 Cvikov (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Svazková základní škola v Úvalech - generální projektant - DÚR, DSP, DPS a AD“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 11. 5. 2022 a uveřejněno dne 16. 5. 2022 pod ev. č. Z2022-018521, ve znění pozdější opravy a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 16. 5. 2022 pod ev. č. 2022/S 094-259910, ve znění pozdější opravy (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Navrhovatel spatřuje porušení zákona ze strany zadavatele zejména v tom, že zadavatel „změnil parametry hodnocení uchazečů s cílem diskriminovat některé uchazeče.“ Toto tvrzení navrhovatel v rámci podaného návrhu podporuje odkazem na dřívější zadávací řízení, jejichž cílem mělo být zadání veřejné zakázky s totožným předmětem plnění, kdy zadavatel poté, co obdržel nabídky, předmětná zadávací řízení zrušil. Navrhovatel je tedy přesvědčen, že zadavatel v rámci nyní posuzované veřejné zakázky neměl přistoupit ke změně zadávacích podmínek. Dle navrhovatele „[z]adavatel využil znalosti referencí uchazečů z předchozích a následně zrušených výběrových řízení a nově upravil parametry hodnocení tak, aby dříve uvedené reference nepostačovaly pro hodnocení.“

3.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

4.             Zahájení správního řízení Úřad oznámil účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-22811/2022/536 ze dne 8. 7. 2022.

Závěry Úřadu

5.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky nesplňuje podmínky stanovené v § 251 odst. 1 zákona, neboť jeho součástí není (coby zákonem vyžadovaná náležitost návrhu) doklad o doručení námitek zadavateli, a proto správní řízení zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

6.             Podle § 251 odst. 1 zákona návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem musí obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

7.             Úřad konstatuje, že dne 8. 7. 2022 obdržel od navrhovatele prostřednictvím datové schránky datovou zprávu, která obsahovala následující dokumenty:

  • „Svazková základní škola v Úvalech – generální projekt – DÚR, DSP, DPS a AD“ (zadávací dokumentace)
  • Příloha č. 2 – rozpis nabídkové ceny
  • Příloha č. 3 – vzor smlouvy na plnění veřejné zakázky
  • Návrh navrhovatele ze dne 7. 7. 2022 na přezkoumání úkonu zadavatele

8.             Navrhovatel v textu návrhu jako jeho přílohy výslovně uvedl a označil:

1)      Zadávací dokumentace

2)      Rozpis nabídkové ceny (s předepsaným procentuálním rozdělením nabídkové ceny)

3)      Smlouva

9.             K požadavku zákona na přiložení dokladu o doručení námitek zadavateli k návrhu obsaženému v § 251 odst. 1 zákona Úřad v obecné rovině uvádí, že význam tohoto dokladu pro samotné řízení o návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele spočívá zejména v určení, zda podání návrhu předcházelo včasné podání námitek ve smyslu § 242 zákona.

10.         Zakotvením povinnosti učinit součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli (ve spojení s negativním následkem v podobě zastavení správního řízení v případě nesplnění uvedené povinnosti) je sledováno, aby Úřad mohl rychle a správně posoudit splnění procesních podmínek vedení správního řízení, a tedy, aby postupy zadavatelů mohly být v zahájeném správním řízení Úřadem co nejdříve přezkoumány nebo správní řízení pro nesplnění podmínek řízení co nejdříve zastaveno, aby tak bylo zabráněno bezdůvodnému blokování zadávacích řízení, resp. soutěží o návrh.

11.         Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i § 257 písm. d) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu.

12.         Navrhovatel Úřadu zaslal shora uvedené dokumenty, v rámci nichž doklad o doručení námitek zadavateli ve smyslu § 251 odst. 1 zákona absentuje. Nad rámec právě uvedeného Úřad uvádí, že z obsahu návrhu rovněž není patrné, že by byly námitky navrhovatele ve smyslu § 244 zákona zadavateli kdykoliv doručeny. Z postupu navrhovatele tedy zároveň vyplývá důvodný předpoklad, že námitky v zákonem stanovené lhůtě nepodal. Úřad se však touto otázkou s ohledem na naplnění hypotézy § 257 písm. d) zákona blíže nezabýval.

13.         S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že návrh navrhovatele nenaplnil všechny zákonné požadavky, když v rozporu s § 251 odst. 1 zákona nebyl součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli.

14.         Jelikož k návrhu navrhovatele doručenému Úřadu dne 8. 7. 2022 nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli, což je dle § 257 písm. d) zákona bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, rozhodl Úřad tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

15.         Úřad pro úplnost uvádí, že z důvodu procesní ekonomie nepovažoval za účelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. d) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

otisk úředního razítka

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

Obdrží:

1.      Mgr. Filip Karpíšek, advokát, Nemocniční 321, 471 54 Cvikov

2.      Arch.Design, s.r.o., IČO 25764314, se sídlem Sochorova 3262/23, 616 00 Brno

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz