číslo jednací: 40890/2021/500/AIv
spisová značka: S0514/2021

Instance I.
Věc Prováděcí objednávka č. I/2021 provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových služeb na území MČ Praha 5 na období říjen 2021 (…)
Účastníci
  1. Gardenline, s. r. o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2021
Datum nabytí právní moci 21. 12. 2021
Dokumenty file icon 2021_S0514.pdf 351 KB

 

Spisová značka: ÚOHS-S0514/2021/VZ

 

 

Číslo jednací:     ÚOHS-40890/2021/500/AIv

 

Brno 2. 12. 2021

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 8. 11. 2021 na návrh, jehož účastníky jsou

  • navrhovatel – Gardenline s.r.o., IČO 27263827, se sídlem Na Vinici 948/13, 412 01 Litoměřice,
  • strany smlouvy:

o   městská část Praha 5, IČO 00063631, se sídlem náměstí 14. října 1381/4, 150 00 Praha – Smíchov, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne
20. 10. 2021 Mgr. Tomášem Krutákem, advokátem, ev. č. ČAK 10739, se sídlem Revoluční 724/7, 110 00 Praha 1,

o   CENTRA a.s., IČO 18628966, se sídlem Na Zatlance 1350/13, Smíchov, 150 00 Praha 5, a C D V služby, s.r.o., IČO 49356445, se sídlem Na Zatlance 1350/13, Smíchov, 150 00 Praha 5, které uzavřely smlouvu o společnosti ze dne 13. 8. 2021,

ve věci návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy – „Prováděcí objednávka č. I/2021 provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových služeb na území MČ Praha 5 na období říjen 2021 (…)“, č. 0096/O/OSP/21 – uzavřené dne 22. 10. 2021 jmenovaným zadavatelem na základě „Rámcové dohody na provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových prací na území MČ Praha 5“ č. 0034/0/OSP/21 ze dne 23. 9. 2021 uzavřené mezi jmenovaným zadavatelem a jmenovanými společníky společnosti „CENTRA – CDV služby“ na základě jednacího řízení bez uveřejnění, které bylo zahájeno dne 12. 8. 2021 odesláním výzvy k podání nabídky z téhož dne,

vydává toto

 

usnesení

 

Správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0514/2021/VZ ve věci návrhu navrhovatele – Gardenline s.r.o., IČO 27263827, se sídlem Na Vinici 948/13, 412 01 Litoměřice – ze dne 8. 11. 2021 na zahájení správního řízení o uložení zákazu plnění smlouvy – „Prováděcí objednávka č. I/2021 provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových služeb na území MČ Praha 5 na období říjen 2021 (…)“, č. 0096/O/OSP/21 – uzavřené dne 22. 10. 2021 zadavatelem – městská část Praha 5, IČO 00063631, se sídlem náměstí 14. října 1381/4, 150 00 Praha – Smíchov – se podle § 257 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k podanému návrhu na uložení zákazu plnění citované smlouvy nebyl připojen doklad o složení kauce ve výši podle § 255 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel tento nedostatek návrhu ani ve lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže neodstranil.

 

Odůvodnění

 

I.        PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle ustanovení § 178, a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne8. 11. 2021 návrh navrhovatele –Gardenline s.r.o., IČO 27263827, se sídlem Na Vinici 948/13, Předměstí, 412 01 Litoměřice (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne (dále jen „návrh ze dne 8. 11. 2021“) na zahájení správního řízení o uložení zákazu plnění smlouvy – „Prováděcí objednávka č. I/2021 provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových služeb na území MČ Praha 5 na období říjen 2021 (…)“, č. 0096/O/OSP/21 – uzavřené dne 22. 10. 2021[1] (dále jen „prováděcí objednávka“) zadavatelem– městská část Praha 5, IČO 00063631, se sídlem náměstí 14. října 1381/4, 150 00 Praha – Smíchov, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 20. 10. 2021 Mgr. Tomášem Krutákem, advokátem, ev. č. ČAK 10739, se sídlem Revoluční 724/7, 110 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – na základě „Rámcové dohody na provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových prací na území MČ Praha 5“ č. 0034/0/OSP/21 ze dne 23. 9. 2021 (dále jen „rámcová dohoda“) uzavřené mezi zadavatelem a společníky společnosti „CENTRA – CDV služby“, kterými jsou CENTRA a.s., IČO 18628966, se sídlem Na Zatlance 1350/13, Smíchov, 150 00 Praha 5 (dále jen „společník CENTRA a.s.“), a CDV služby, s.r.o., IČO 49356445, se sídlem Na Zatlance 1350/13, Smíchov, 150 00 Praha 5, kteří uzavřeli dne 13. 8. 2021 smlouvu o společnosti (dále jen „společnost ,CENTRA – CDV službyʻ“), na základě jednacího řízení bez uveřejnění, které bylo zahájeno dne 12. 8. 2021 odesláním výzvy k podání nabídky z téhož dne.

2.             Úřad předně uvádí, že dne 14. 10. 2021 bylo zahájeno na návrh navrhovatele z téhož dne správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0469/2021/VZ (dále jen „správní řízení S0469/2021“) ve věci uložení zákazu plnění rámcové dohody uzavřené mezi zadavatelem a společností „CENTRA – CDV služby“ (dále jen „návrh podaný ve správním řízení S0469/2021“). V petitu předmětného návrhu se navrhovatel domáhal uložení zákazu plnění realizačních smluv uzavřených na základě rámcové dohody.

3.             Usnesením č. j. ÚOHS-37137/2021/523/PKř ze dne 4. 11. 2021 Úřad v rámci správního řízení S0469/2021 vyzval navrhovatele mj. k identifikaci prováděcích smluv uzavřených na základě rámcové dohody, jejichž zákaz plnění navrhuje uložit, a sdělení, kdy se navrhovatel dozvěděl o uzavření těchto prováděcích smluv.

4.             Dne 8. 11. 2021 Úřad obdržel od navrhovatele podání nadepsané „Upřesnění návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy dle § 254 zákona č. 134/2016 Sb.“ (dále jen „upřesnění návrhu“), ve kterém v části III. navrhovatel uvedl, že „[d]nešního dne 8.11.2021 navrhovatel nahlédl do registru smluv, kde zjistil, že dne 25.10.2021, tedy deset dnů po podání návrhu v nadepsané věci, byla uveřejněna objednávka č. I/2021, 0096/O/OSP/21 v hodnotě 4.290.683,86 Kč s DPH.“ Dále pak navrhovatel upravil petit návrhu v S0469/2021 následujícím způsobem: „S ohledem na vše výše uvedené stěžovatel navrhuje, aby nadepsaný Úřad zakázal plnění Rámcové dohody na provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových prací na území MČ Praha 5, č.0034/0/OSP/21 a zákaz plnění ze všech smluv uzavřených mezi zadavatelem a Poskytovatelem (či přímo společností CENTRA a.s., IČ: 18628966 a/nebo CDV služby, s.r.o., IČ: 49356445) na realizaci všech služeb na základě/ v souvislosti s Rámcovou dohodou na provizorní zajištění údržby zeleně a úklidových prací na území MČ Praha 5, č.0034/0/OSP/21, tedy objednávky č. I/2021, 0096/O/OSP/21 v hodnotě 4.290.683,86 Kč s DPH uveřejněné v registru smluv dne 25.10.2021 a všech dalších budoucích objednávek/samostatných smluv navazujících“. V citované části upřesnění návrhu je obsažen mj. návrh, kterým navrhovatel navrhuje uložit zákaz plnění smlouvy – prováděcí objednávky, který je třeba s ohledem na níže uvedené pokládat za samostatný návrh (odlišný od návrhu ve věci vedené pod sp.zn. S0469/2021).

5.             Především je nutno konstatovat, že návrh na uložení zákazu plnění, o kterém je vedeno správní řízení sp.zn. S0469/2021, byl Úřadu doručen dne 14. 10. 2021, přičemž prováděcí objednávka byla vystavena dne 7. 10. 2021, akceptována dne 22. 10. 2021 a uveřejněna v registru smluv dne 25. 10. 2021. Lze tedy konstatovat, že k uzavření (prováděcí) smlouvy mezi zadavatelem a společností, CENTRA – CDV službyʻ došlo dne 22. 10. 2021. V době podání „původního“ návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy navrhovatelem tedy ještě nebyla smlouva – prováděcí objednávka uzavřena, a tudíž navrhovatel nemohl v době podání návrhu ve správním řízení S0469/2021 navrhovat uložení zákazu jejího plnění.

6.             Podle § 254 odst. 1 písm. a) a b) zákona návrh na uložení zákazu plnění smlouvy na veřejnou zakázku může podat navrhovatel, který tvrdí, že zadavatel uzavřel smlouvu i) bez předchozího uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení, předběžného oznámení nebo výzvy k podání nabídek ve zjednodušeném podlimitním řízení, ačkoli byl povinen toto oznámení, předběžné oznámení nebo výzvu k podání nabídek ve zjednodušeném podlimitním řízení uveřejnit, ledaže uveřejnil dobrovolné oznámení o záměru uzavřít smlouvu podle § 212 odst. 2 zákona, nebo ii) přes zákaz jejího uzavření stanovený tímto zákonem nebo předběžným opatřením.

7.             Podle § 264 odst. 1 zákona Úřad uloží zadavateli v řízení zahájeném na návrh podle § 254 zákaz plnění smlouvy, byla-li smlouva na veřejnou zakázku nebo rámcová dohoda uzavřena postupem uvedeným v § 254 odst. 1 zákona. Platí, že smlouva, ohledně níž Úřad uložil zákaz plnění, aniž by postupoval podle § 264 odst. 3 zákona, je neplatná od samého počátku.

8.             Z citovaného ustanovení vyplývá, že uložením zákazu plnění smlouvy, která byla uzavřena postupem podle § 254 odst. 1 zákona, se uzavřená smlouva stává neplatnou od samého počátku. Z logiky věci pak vyplývá, že se neplatnou může stát pouze taková smlouva, která již byla uzavřena. Jinými slovy nelze uložit zákaz plnění neurčitého okruhu smluv, jejichž uzavření se do budoucna předpokládá. Domáhat se uložení zákazu plnění smlouvy tak lze pouze ve vztahu ke konkrétní, v době návrhu již existující (a v návrhu dostatečně přesně identifikované) smlouvě.

9.             S ohledem na výše uvedené proto Úřad posoudil, že upřesnění návrhu v části III., v němž je identifikována prováděcí objednávka, představuje nový návrh, s jehož podáním jsou s ohledem na znění zákona spojeny konkrétní povinnosti navrhovatele (viz k tomu dále v odůvodnění tohoto usnesení).

10.         Úřad obdržel uvedený návrh dne 8. 11. 2021 a tímto dnem bylo podle § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení na uložení zákazu plnění smlouvy.

11.         Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • navrhovatel
  • strany smlouvy:

o   zadavatel,

o   společnost „CENTRA – CDV služby“.

12.         Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-38610/2021/523/PKř ze dne 15. 11. 2021.

13.         Usnesením č. j. ÚOHS-38450/2021/523/PKř ze dne 15. 11. 2021, které bylo navrhovateli doručeno téhož dne, určil navrhovateli lhůtu tří pracovních dnů ode dne doručení usnesení k předložení dokladu, ze kterého by vyplývalo, kdy byl zadavateli doručen stejnopis návrhu a k předložení dokladu o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona v souvislosti s podaným návrhem.

14.         Dne 18. 11. 2021 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky vyjádření zadavatele k návrhu ze dne 8. 11. 2021 na uložení zákazu plnění prováděcí objednávky a dne 1. 12. 2021 vyjádření společnosti „CENTRA – CDV služby“ ze dne 29. 11. 2021. Obě strany smlouvy shodně uvádí, že závazek z předmětné prováděcí objednávky byl již splněn.

15.         V upřesnění návrhu navrhovatel mimo výše zmíněné uvedl, že spolu s původním návrhem složil kauci jak ve vztahu k předmětu správního řízení S0469/2021, tak k předmětu správního řízení vedeného pod sp. zn. ÚOHS-S0514/2021/VZ (dále jen „správní řízení S0514/2021“). Podle navrhovatele si nelze představit jiný výklad, než že má být skládána kauce jedna, jelikož jsou konkrétní realizační smlouvy zadávány na období v řádu měsíců, a současně jsou v registru smluv uveřejňovány, až když je splněno. Pro úplnost však navrhovatel uvedl, že pokud by Úřad dospěl v otázce kauce k odlišnému stanovisku, pak ať je o tomto vyrozuměn, aby mohl případné nedostatky napravit. 

II.             ZÁVĚRY ÚŘADU

16.         Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že k podanému návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy – prováděcí objednávky ze dne 8. 11. 2021 nebyl připojen doklad o složení kauce ve výši podle § 255 odst. 1 zákona a navrhovatel tento nedostatek návrhu ani ve lhůtě stanovené Úřadem neodstranil, a proto správní řízení usnesením podle § 257 odst. a) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

Relevantní ustanovení zákona

17.         Podle § 251 odst. 1 zákona platí, že návrh musí vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

18.         Podle § 251 odst. 4 zákona platí, že náležitosti návrhu podle odstavce 1 věty první a druhé citovaného ustanovení zákona nemohou být dodatečně měněny ani doplňovány s výjimkou odstranění nedostatků návrhu ve lhůtě stanovené Úřadem; Úřad k takovým změnám a doplněním nepřihlíží. K novým skutečnostem uvedeným v návrhu oproti skutečnostem obsaženým v námitkách podaných zadavateli přihlédne Úřad jen tehdy, jde-li o takové skutečnosti, které navrhovatel nemohl tvrdit již vůči zadavateli; navrhovatel je povinen prokázat, že jde o takové nové skutečnosti, které nemohl tvrdit již vůči zadavateli.

19.         Podle § 255 odst. 1 zákona platí, že ve lhůtě pro doručení návrhu je navrhovatel, nejde-li o případ podle odstavce 2 citovaného ustanovení zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

20.         Podle § 257 písm. a) zákona platí, že Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh neobsahuje obecné náležitosti podání stanovené správním řádem nebo označení zadavatele nebo v něm není uvedeno, čeho se navrhovatel domáhá, nebo k návrhu není připojen doklad o složení kauce ve výši podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a navrhovatel tyto nedostatky návrhu ve lhůtě stanovené Úřadem neodstranil.

K povinnosti připojit k návrhu doklad o složení kauce

21.         Navrhovatel doručil Úřadu dva návrhy na uložení zákazu plnění smlouvy, a to návrh, na jehož základě je vedeno správní řízení S0469/2021, a dále návrh ze dne 8. 11. 2021 obsažený v části III. podání označeného jako upřesnění návrhu, který je řešen v rámci předmětného správního řízení.

22.         Úřad v této souvislosti předně konstatuje, že zákonodárce stanovil v § 251 odst. 1 zákona náležitosti návrhu tak, že vedle obecných náležitostí podání podle § 37 odst. 2 správního řádu musí návrh obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu musí být také mj. doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona (v šetřeném případě připadá v úvahu pouze ustanovení § 255 odst. 1 zákona, neboť odstavec 2 citovaného ustanovení zákona se vztahuje ke kaucím v případě zadávání koncesí).

23.         Navrhovatel je podle § 255 odst. 1 zákona povinen v případě každého návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy složit na účet Úřadu kauci ve výši 200 000,- Kč. Jak již Úřad předestřel výše, navrhovatel podal dva návrhy (viz k tomu bod 5 – 8 odůvodnění tohoto usnesení), přičemž kauci složil pouze ve vztahu k návrhu, na jehož základě je vedeno správní řízení S0469/2021. Z uvedeného je pak zřejmé, že úvaha navrhovatele obsažená v upřesnění návrhu, že se kauce složená k správnímu řízení S0469/2021 vztahuje i k předmětnému správnímu řízení, je nesprávná.

24.         Úřad dále uvádí, že z ustanovení § 251 odst. 4 zákona vyplývá, že náležitosti návrhu požadované podle odstavce 1 věty první a druhé citovaného ustanovení zákona nemohou být dodatečně měněny a ani doplňovány s výjimkou odstranění nedostatků návrhu ve lhůtě stanovené Úřadem. Úřad proto, jak zde již uvedl, určil navrhovateli usnesením dodatečnou k předložení dokladu o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona k návrhu ze dne 8. 11. 2021. Předmětná lhůta činila tři pracovní dny ode dne doručení citovaného usnesení, přičemž citované usnesení bylo navrhovateli doručeno téhož dne, tj. 15. 11. 2021 (viz k tomu bod 13 odůvodnění tohoto usnesení). Posledním dnem uvedené lhůty pro doplnění dokladu o složení kauce tak byl pátek 19. 11. 2021.

25.         Úřad uvádí, že ve stanovené lhůtě (ani do dne vydání tohoto usnesení) od navrhovatele doklad o složení kauce neobdržel. Pro úplnost Úřad doplňuje, že dosud nedošlo ani ke složení samotné kauce.  

26.         S ohledem na výše uvedené skutečnosti považuje Úřad za jednoznačné, že navrhovatel k jím podanému návrhu ze dne 8. 11. 2021 nepřipojil doklad o složení kauce ve výši podle § 255 odst. 1 zákona, přičemž tento doklad nedoplnil ani následně v Úřadem stanovené dodatečné lhůtě.

27.         Úřad dále poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé,
že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. a) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí
za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu ze dne 8. 11. 2021, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

28.         Vzhledem k tomu, že nebyl k podanému návrhu navrhovatele na uložení zákazu plnění smlouvy – prováděcí objednávky ze dne 8. 11. 2021 připojen doklad o složené kauci ve výši podle § 255 odst. 1 zákona a navrhovatel tento nedostatek návrhu neodstranil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem, zastavil Úřad toto správní řízení podle § 257 písm. a) tak jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

 

Poučení

 

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

Obdrží

1.         Gardenline s.r.o, Na Vinici 948/13, Předměstí, 412 01 Litoměřice

2.         Mgr. Tomáš Kruták, advokát, Revoluční 724/7, 110 00 Praha 1

3.         CENTRA a.s., Na Zatlance 1350/13, Smíchov, 150 00 Praha 5

4.         C D V služby, s.r.o., Na Zatlance 1350/13, Smíchov, 150 00 Praha 5

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

 



[1] prováděcí objednávka byla zadavatelem vystavena dne 7. 10. 2021, přičemž k uzavření smlouvy došlo dnem potvrzení prováděcí objednávky ze strany společnosti CENTRA a.s., tj. dnem 22. 10. 2021

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz