číslo jednací: 01634/2021/541/AKf
spisová značka: S0008/2021/VZ

Instance I.
Věc Zajištění podpory provozu IS ARES 2021
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo financí
  2. Asseco Central Europe, a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
Rok 2021
Datum nabytí právní moci 2. 2. 2021
Dokumenty file icon 2021_S0008.pdf 357 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0008/2021/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-01634/2021/541/AKf

 

Brno 15. ledna 2021

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 8. 1. 2021 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha 1,
  • navrhovatel – Asseco Central Europe, a.s., IČO 27074358, se sídlem Budějovická 778/3a, 140 00 Praha 4,  

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění podpory provozu IS ARES 2021“ v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 20. 10. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 23. 10. 2020 pod ev. č. Z2020-037108, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 23. 10. 2020 pod ev. č. 2020/S 207-504329,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh navrhovatele – Asseco Central Europe, a.s., IČO 27074358, se sídlem Budějovická 778/3a, 140 00 Praha 4 – ze dne 8. 1. 2021 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha 1 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění podpory provozu IS ARES 2021“ v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 20. 10. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 23. 10. 2020 pod ev. č. Z2020-037108, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 23. 10. 2020 pod ev. č. 2020/S 207-504329, nebyl doručen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ve stejnopisu jmenovanému zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy nejpozději do 7. 1. 2021, nýbrž až dne 8. 1. 2021.

 

Odůvodnění

I.               PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem, obdržel dne 8. 1. 2021 návrh navrhovatele – Asseco Central Europe, a.s., IČO 27074358, se sídlem Budějovická 778/3a, 140 00 Praha 4 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Česká republika – Ministerstvo financí, IČO 00006947, se sídlem Letenská 525/15, 118 00 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění podpory provozu IS ARES 2021“ v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 20. 10. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 23. 10. 2020 pod ev. č. Z2020-037108, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 23. 10. 2020 pod ev. č. 2020/S 207-504329 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

2.             Navrhovatel svým návrhem brojí proti oznámení o výběru dodavatele ze dne 11. 12. 2020, přičemž odkazuje na své námitky podané dne 23. 12. 2020, jejichž součástí bylo též „Oznámení o pochybnostech Navrhovatele o dokladech kvalifikace Vybraného dodavatele“ (dále jen „oznámení o pochybnostech“), a které byly odmítnuty rozhodnutím zadavatele o námitkách ze dne 28. 12. 2020. Pochybení zadavatele spočívá dle navrhovatele v tom, že zadavatel v rozporu s § 39 odst. 2 písm. a) zákona rozhodl o výběru dodavatele, aniž by řádně posoudil splnění podmínek účasti v zadávacím řízení ze strany tohoto dodavatele, popř. v tom, že takové posouzení sice učinil, avšak v rozporu se zásadou transparentnosti dle § 6 odst. 1 zákona ve spojení s § 123 zákona nezachytil průběh tohoto posouzení do oznámení o výběru dodavatele, tzn. neuvedl rozhodné informace o prověření předložených údajů pro prokázání splnění jednotlivých kritérií kvalifikace. V této souvislosti navrhovatel uvádí, že ve svých námitkách, resp. v oznámení o pochybnostech, předložil zadavateli svou pochybnost o tom, zda informační systém podporovaný vybraným dodavatelem měl po dobu 3 let před zahájením zadávacího řízení na veřejnou zakázku modulární architekturu, prováděl ověření totožnosti registrovaných uživatelů, měl nejméně 100 registrovaných uživatelů a byl založen na platformě Oracle Solaris SPARC a databázi INFOMIX, a uvádí, že na svých námitkách dále trvá. S ohledem na výše uvedené navrhovatel navrhuje, aby Úřad zrušil oznámení o výběru dodavatele.

3.             Dne 11. 1. 2021 obdržel Úřad přípis od zadavatele z téhož dne, v němž zadavatel primárně upozornil na skutečnost, že dle jeho názoru navrhovatel nesplnil zákonnou povinnost dle § 251 odst. 2 zákona doručit stejnopis návrhu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel odmítl jeho námitky. Ke svému přípisu připojil zadavatel mj. doklad o doručení stejnopisu návrhu navrhovatele a doklad o doručení rozhodnutí o námitkách navrhovateli.

4.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-01634/2021/541/AKf ze dne 12. 1. 20201, přičemž zároveň upozornil zadavatele na jeho povinnost doručit Úřadu vyjádření k obdrženému návrhu společně s dokumentací o veřejné zakázce.

5.             Dne 13. 1. 2021 obdržel Úřad vyjádření zadavatele z téhož dne, v němž zadavatel opětovně uvedl, že návrh navrhovatele byl podán opožděně, a navrhl, aby Úřad vedené správní řízení dle § 257 písm. e) zákona zastavil.

6.             Dne 13. 1. 2021 obdržel Úřad od zadavatele též dokumenty tvořící dokumentaci o zadávacím řízení.

II.             ZÁVĚRY ÚŘADU

7.             Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nesplnil požadavky stanovené v § 251 odst. 2 zákona, když svůj návrh nedoručil Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitky odmítl, k čemuž Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

8.             Podle § 211 odst. 6 zákona platí, že při komunikaci uskutečňované prostřednictvím datové schránky je dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta.

9.             Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

10.         Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.

11.         Jak vyplývá z obdržené dokumentace o zadávacím řízení, zadavatel rozhodl dne 11. 12. 2020 o výběru dodavatele, a téhož dne odeslal oznámení o výběru dodavatele ke zveřejnění prostřednictvím Národního elektronického nástroje pro administraci a zadávání veřejných zakázek a koncesí (dále jen „NEN“).

12.         Námitky navrhovatele ze dne 22. 12. 2020 proti oznámení o výběru dodavatele byly zadavateli doručeny dne 23. 12. 2020. Jak vyplývá z předložené dokumentace o zadávacím řízení, zadavatel předmětné námitky navrhovatele odmítl rozhodnutím ze dne 28. 12. 2020, které bylo, jak vyplývá z dokladu o doručení rozhodnutí o námitkách, dodáno do datové schránky navrhovatele téhož dne ve 20:00 hodin, přičemž navrhovatel se do své datové schránky přihlásil dne 29. 12. 2020 v 8:07 hodin.

13.         Podle § 251 odst. 2 zákona, není-li stanoveno jinak, musí být návrh doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel (resp. navrhovatel) obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul. Vzhledem k výše uvedenému, tj. především s ohledem ustanovení § 211 odst. 6 zákona, které upravuje okamžik doručení dokumentu v případě použití datové schránky, Úřad konstatuje, že v šetřeném případě byl poslední den desetidenní lhůty pro doručení návrhu Úřadu a jeho stejnopisu zadavateli den 7. 1. 2021.

14.         Jak vyplývá z  dokladu o doručení návrhu Úřadu, návrh navrhovatele byl dodán do datové schránky Úřadu dne 8. 1. 2021 v 15:48 hodin. Z dokladu o doručení stejnopisu návrhu zadavateli pak vyplývá, že stejnopis návrhu byl do datové schránky zadavatele dodán dne 8. 1. 2021 v 15:51 hodin.

15.         Na základě výše uvedeného Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoručil návrh Úřadu a ve stejnopisu zadavateli ve lhůtě stanovené v § 251 odst. 2 zákona, tedy nejpozději do 7. 1. 2021, nýbrž tak učinil až dne 8. 1. 2021, čímž nesplnil všechny zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, a proto Úřad podle § 257 písm. e) zákona správní řízení vedené pod sp. zn. S0008/2021/VZ zastavil, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

16.         Pro úplnost Úřad dodává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

Obdrží:

1.      Česká republika – Ministerstvo financí, Letenská 525/15, 118 00 Praha 1

2.      Asseco Central Europe, a.s., Budějovická 778/3a, 140 00 Praha 4

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz