číslo jednací: VP/S015f/00-160

Instance I.
Věc Programy výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok zastaveno
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 2. 10. 2000
Související rozhodnutí VP/S015a/00-160
VP/S015b/00-160
VP/S015c/00-160
VP/S015d/00-160
VP/S015e/00-160
VP/S015g/00-160
VP/S015f/00-160
Dokumenty file icon pis5817.pdf 114 KB

Č.j.: VP/S 15f/00-160 V Brně dne 19. září 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 26.6.2000 na základě žádosti účastníka řízení Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky ze dne 15.6.2000, č.j. 14133/00/3010/3000, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve spojení s § 18 odst.1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl takto:

Řízení ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory, která bude poskytnuta Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky v rámci realizace projektu výzkumu a vývoje s názvem "Veřejná zakázka - Grant - Revitalizace montovaných skeletových objektů - STAVBA", uvedeném v přiložené Koncepci výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, a to ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků

s e z a s t a v u j e .

Odůvodnění :

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 26.6.2000 návrh na zahájení správního řízení formou žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory dle

§ 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ( dále jen "zákon" ) ve věci poskytnutí veřejné podpory v rámci projektu průmyslového výzkumu a vývoje, kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

- formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona , část 1 a část 2,

- žádosti o podporu projektu v oblasti výzkumu a vývoje,

- Koncepce výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

včetně příloh,

  • podmínek vyhlášení veřejné soutěže na výběr projektů v rámci programů výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky na rok 2001,

- zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje a zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

Část první

  1. poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky,

  2. orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky,

  3. kontaktní osobou je Ing. Milan Aschenbrener, ředitel odboru průmyslového výzkumu a vývoje,

  4. názvem veřejné podpory je : "Veřejná zakázka - grant - Revitalizace montovaných skeletových objektů - STAVBA ,

  5. právním základem je zákon č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění a zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

  6. jedná se o jednorázovou realizaci projektu výzkumu a vývoje, jehož cílem je vyvinout nejvhodnější technologie pro revitalizaci veřejných budov v typizovaných konstrukčních soustavách

  7. míra podpory bude závislá na charakteru jednotlivých k podpoře přijatých projektů, o její výši rozhodne Rada programu v souladu s platnými pravidly a bude činit maximálně 25% oprávněných nákladů

  8. rámcová kritéria jsou uvedena v přiložené Koncepci výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky,

  9. formou veřejné podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků,

  10. návratnost spočívá v naplnění cílů hospodářské politiky státu a návazně v naplnění Střednědobé resortní politiky a je naplněna smlouvou. Záruky jsou dány celým procesem výběru projektů k veřejné podpoře a konkrétního příjemce veřejné podpory. Sankce za nedodržení smluvně zajištěných podmínek jsou důvodem pro odstoupení od smlouvy a jsou uvedeny v příloze.,

  11. Projekt "Veřejná zakázka - grant - STAVBA" se předpokládá vyhlásit v roce 2001. V případě neúspěchu se bude vyhlášení opakovat i v dalších letech až do úplného vyřešení problematiky.

  12. počet příjemců podpory poskytnuté v rámci projektu "Veřejná zakázka - grant - STAVBA" se bude pohybovat v řádu jednotlivých příjemců, předpoklad je maximálně 10 příjemců veřejné podpory.

Část druhá

  1. cíl projektu "Veřejná zakázka - grant - STAVBA" je uveden v přiložené Koncepci výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky,

  2. rozvrh poskytnutí podpory - jednotlivý projekt podporovaný v rámci tohoto grantu může spadat do kterékoliv fáze počínaje základním výzkumem a konče předkonkurenční vývojovou činností. V některých případech může jeden projekt zahrnovat dvě i více navazujících fází,

  3. detailní kalkulaci nákladů nelze uvést. Obecně platí, že v prvním roce podpory nemohou být použity prostředky podpory na nákup investičních prostředků. Vždy se upřednostňuje podpora na tzv. neinvestiční náklady. Při financování projektu je nutná spoluúčast jeho nositele,

  4. kooperační výzkum - podpora projektů přijatých do tohoto grantu není omezena kooperací mezi firmami, žádné podmínky v této oblasti neexistují,

  5. mezinárodní aspekt - spolupráce s partnery z cizích zemí je zahrnuta v tomto projektu pouze v obecné rovině dané "Dohodou mezi vládou České republiky a Evropskými společenstvími o recipročním zpřístupnění českých národních programů a projektů výzkumu a vývoje, odpovídajících programům a aktivitám 5. Rámcového programu Evropského společenství v oblasti výzkumu, technologického rozvoje a demonstrací (1998 - 2002) a 5. Rámcového programu Evropského společenství pro atomovou energii pro výzkum a vzdělávání (1998 - 2002), výzkumným a vývojovým subjektům ustaveným v členských státech Evropského společenství", kde je rozhodující podmínkou účasti zahraničního subjektu vlastní financování,

  6. použití výsledků - pro účely řešení projektu "Veřejná zakázka - grant - STAVBA" je vlastnictví výsledků získaných řešením projektu jednoznačně určeno. Tím, že Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky uzavře smlouvu k provedení řešení projektu "Veřejná zakázka - grant - STAVBA" v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., v platném znění, stane se jediným vlastníkem výsledků, které bezplatně zveřejní a poskytne všem zájemcům.

III. Druh a forma podpory

Na základě projektu "Veřejná zakázka - grant - STAVBA" (dále jen "Projekt") bude poskytnuta podpora formou přímého poskytnutí finančních prostředků. Finanční prostředky na veřejnou podporu pro výzkum a vývoj se budou poskytovat podle Pravidel pro poskytování účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu projektů výzkumu a vývoje (dále jen "Pravidla"). Pravidla jsou uvedena v příloze k usnesení vlády č. 247 ze dne 23.4.1997 . Podpora může být poskytnuta v rámci projektu výzkumu a vývoje, který bude vybrán na základě veřejné soutěže. Při výběru bude přihlíženo především ke splnění vyhlášených podmínek při podání návrhu projektu, technicko-ekonomické úrovni a komplexnosti řešení, znalosti řešení analogických problémů v zahraničí, srovnatelnosti výrobku nebo technologie se světovou úrovní z hlediska technických parametrů, kvality a ceny, dále k předpokládanému objemu výroby a možnosti jejího umístění, k přiměřenosti časového rozvrhu navrhovaného projektu, tj. včasnému splnění cílů, termínu zavedení na trh, přiměřenosti finančních požadavků projektu, šetrnosti projektu k životnímu prostředí, energetické úspoře, smluvnímu doložení spolupráce mezi výzkumnou a výrobní sférou, smluvnímu doložení vícenásobného využití výsledků projektu v souvislosti s žádostí o dotaci, prokázání odborné způsobilosti řešitelského týmu, realizaci projektu na území České republiky.

IV. Charakteristika Projektu

Výsledek Projektu je zaměřen na revitalizaci montovaných objektů škol, školek, jeslí, nemocnic a dalších veřejných budov v typizovaných stavebních soustavách.

Cílem řešení Projektu je vývoj nejvhodnějších technologií pro revitalizaci veřejných budov v typizovaných montovaných konstrukčních soustavách realizovaných v letech 1959 - 1990, jejichž technický stav vzhledem ke stáří budov, ohrožuje bezpečnost většího počtu osob a tyto budovy vykazují nedostatky, které vyplývají z projekčních chyb, nevhodného provádění staveb a i z nedostatečné údržby.

Řešení musí vyústit do návrhů doporučených technologických postupů revitalizace montovaných konstrukčních soustav, vypracovaných formou definitivních, závazných postupů pro realizátory staveb. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky realizuje Projekt prostřednictvím veřejné zakázky podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění.

Svým zaměřením odpovídá projekt socioekonomickému směru "Produktivita a technologie pro průmysl" a zasahuje také do směrů "Infrastrukturní a územní záležitosti" a "Ochrana životního prostředí". V prioritách Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky odpovídá tématickému programu Konkurenceschopnost.

V. Charakteristika příjemců podpory

Výběr řešitelů ( příjemců podpory) bude proveden podle následujících hledisek, které budou uvedeny v zadání veřejné zakázky a uvedeny do konkrétních hodnotících kriterií:

  • odborné znalosti problematiky typových konstrukčních soustav občanské vybavenosti

  • zkušenosti s diagnostikou stavebních konstrukcí a odstraňováním vad panelové výstavby

  • technické, jakostní, funkční a estetické parametry navržených řešení regenerace a možnost jejich praktického využití,

  • technická náročnost provádění regenerace z hlediska šesti základních požadavků na stavby ( viz § 43 stavebního zákona)

  • dostupnost původních typových podkladů konstrukčních soustav

  • životnost stavby a garanční doba

  • ekologické parametry řešení i jeho realizace

  • ekonomické parametry řešení i jeho realizace

  • doba plnění

  • cena zakázky

Koncepce výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu o obchodu České republiky je založena na Národní politice výzkumu a vývoje České republiky (schválena vládním usnesením č. 16 ze dne 5.1.2000) a Střednědobé resortní politiky Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky (přijatá usnesením vlády č. 53 ze dne 12. 1. 2000 ). Z uvedených materiálů vychází hospodářská strategie státu, která směřuje k dosažení konkurenceschopnosti našich výrobků, technologií i služeb ve vztahu ke státům s rozvinutou tržní ekonomikou, zajištění výrazného hospodářského růstu, zaměstnanosti a solidarity. Cestou k těmto cílům je vytváření podmínek pro úzkou vazbu mezi základním a firemním výzkumem a vývojem, podpora spolupráce podniků, zejména malých a středních, s výzkumně vývojovými organizacemi, s výzkumnými pracovišti jednotlivých vysokých škol, ústavy Akademie věd, vytváření podmínek pro transfer výsledků výzkumu a vývoje k průmyslovému využití a k využití v malých a středních podnicích. K tomu účelu slouží aktivní šíření informací o výsledcích programů výzkumu a vývoje podporovaných ze státního rozpočtu. Příjemci veřejné podpory pro výzkum a vývoj musí prokázat schopnost splnit vyhlášené podmínky a prokázat odbornou způsobilost k řešení projektu. Koncepce výzkumu a vývoje neurčuje budoucího příjemce podpory - naopak zabezpečuje možnost získat podporu všem právnickým i fyzickým osobám s trvalým sídlem v České republice, bez ohledu na formu vlastnictví.

Řešení Projektu vyústí do závazných postupů realizace staveb, v nichž budou popsány technologie použitelné pro revitalizaci montovaných skeletových objektů škol, školek , jeslí, nemocnic a dalších budov. Tyto závazné postupy budou na vyžádání poskytovány všem zájemcům.

VI. Údaje o investici

Veřejná podpora výzkumu a vývoje v rámci Projektu bude poskytována ze státního rozpočtu podle zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění, podle Pravidel a podle zákona č. 199/1994 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění. Míra podpory bude závislá na charakteru jednotlivých k podpoře přijatých projektů. Její výši doporučí Rada programu v souladu s platnými Pravidly a nepřesáhne 25% oprávněných nákladů.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o veřejné podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 , podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropským společenstvím a jejími členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o veřejné podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kriterií vyplývajících z uplatnění pravidel čl. 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle čl. 4 odst. 3 Prováděcích pravidel .

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je nutno postupovat v souladu s následujícím předpisem ES :

Souhrn opatření Společenství pro podporu na výzkum a vývoj (96/C 45/06) - publikováno v Official Journal OJ C 45 ze dne 17.2.1996.

Čl. 2.5 Souhrnu opatření Společenství pro podporu na výzkum a vývoj (96/C 45/06) stanoví, že veřejné orgány si mohou objednat u firem výzkum a vývoj nebo od nich přímo odkoupit výsledky výzkumu a vývoje. Pokud je smlouva mezi veřejným orgánem a firmou uzavírána podle tržních podmínek, předpokládá se, že není poskytována veřejná podpora podle § 2 odst. 1 zákona. Dle přiložených podkladů pro rozhodnutí bude maximální míra podpory činit 25% oprávněných nákladů a výsledky výzkumu a vývoje, realizované v rámci veřejné zakázky, budou na náklady Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky zveřejněny a poskytnuty všem zájemcům. Realizace projektu výzkumu a vývoje bude probíhat na základě zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, čímž jsou zaručeny transparentní podmínky výběru zájemců o veřejnou zakázku a splněna základní podmínka pro zastavení řízení podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží :

Ministerstvo průmyslu a obchodu

k rukám Doc. Ing. Zdeňka Vorlíčka, Csc.,

náměstka ministra

Na Františku 32

110 15 PRAHA 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz