číslo jednací: S315/2013/VZ-16812/2013/514/MPr

Instance I.
Věc Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009
Účastníci
  1. Obec Doubravice
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 120 odst. 2 písm. a) zák. č. 137/2006 Sb. - pokuta
Rok 2013
Datum nabytí právní moci 26. 9. 2013
Dokumenty file icon 2013_S315.pdf 187 KB

 

Č. j.: ÚOHS-S315/2013/VZ-16812/2013/514/MPr

 

5. září 2013

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 31. 5. 2013 z moci úřední, jehož účastníkem je

· zadavatel – Obec Doubravice, IČO 00251101, se sídlem Doubravice 43, 387 35 Doubravice,

ve věci možného spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) citovaného zákona zadavatelem – Obec Doubravice, IČO 00251101, se sídlem Doubravice 43, 387 35 Doubravice, při uzavření smlouvy o dílo ze dne 4. 10. 2010 na plnění předmětu veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ zadávané na základě výzvy ze dne 9. 9. 2010, při uzavření smlouvy o dílo ze dne 18. 11. 2010 na plnění předmětu veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ zadávané na základě výzvy ze dne 15. 9. 2010 a při uzavření smlouvy o dílo ze dne 3. 1. 2011 na plnění předmětu veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ zadávané na základě výzvy ze dne 22. 11. 2010,

rozhodl takto:

I.

Zadavatel – Obec Doubravice, IČO 00251101, se sídlem Doubravice 43, 387 35 Doubravice – se dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů tím, že nedodržel postup stanovený v § 13 odst. 3 citovaného zákona, když rozdělil předmět veřejné zakázky tak, že došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v § 12 citovaného zákona, v důsledku čehož nedodržel postup stanovený v § 21 odst. 1 citovaného zákona, když veřejnou zakázku na opravu nádrže, obnovu koryta, komunikace a odvodu dešťových vod po povodni v roce 2009 v k. ú. Nahošín rozdělil na tři veřejné zakázky malého rozsahu

· „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“, k níž byla na základě výzvy k podání nabídek ze dne 9. 9. 2010 uzavřena smlouva o dílo ze dne 4. 10. 2010,

· „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“, k níž byla na základě výzvy k podání nabídek ze dne 15. 9. 2010 uzavřena smlouva o dílo ze dne 18. 11. 2010,

· „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“, k níž byla na základě výzvy k podání nabídek ze dne 22. 11. 2010 uzavřena smlouva o dílo ze dne 3. 1. 2011,

a nezadal předmětnou veřejnou zakázku v příslušném zadávacím řízení, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a došlo k uzavření smluv s vybraným uchazečem – PROTOM Strakonice s.r.o., IČO 43841252, Písecká 290, 386 01 Strakonice.

II.

Za spáchání správního deliktu uvedeného ve výroku I. tohoto rozhodnutí se zadavateli – Obec Doubravice, IČO 00251101, se sídlem Doubravice 43, 387 35 Doubravice – ukládá podle § 120 odst. 2 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších přepisů

pokuta ve výši 40 000,- Kč (čtyřicet tisíc korun českých).

Pokuta je splatná do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

Odůvodnění

1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 8. 8. 2012 a dne 21. 2. 2013 podání, která obsahují podněty k přezkoumání postupu zadavatele – Obec Doubravice, IČO 00251101, se sídlem Doubravice 43, 387 35 Doubravice – při uzavírání smluv na veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“, „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“. Po posouzení obsahu vyžádané dokumentace získal Úřad pochybnosti o tom, zda úkony zadavatele spojené s uzavřením předmětných smluv byly učiněny v souladu se zákonem, a proto zahájil správní řízení z moci úřední vedené pod sp. zn. ÚOHS-S315/2013/VZ/514/MPr.

2. Z předložené dokumentace Úřad zjistil následující skutečnosti. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ zadávané na základě výzvy ze dne 9. 9. 2010 činila 1 500 000,- Kč bez DPH. Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil v bodu 2 dokumentu nazvaném „Výzva k podání nabídky a textová část zadávací dokumentace“ (dále jen „výzva ze dne 9. 9. 2010“) jako provedení stavebních prací spojených s opravou obecní nádrže v katastrálním území Nahošín v rozsahu projektové dokumentace. Místem plnění výše uvedené veřejné zakázky byla vodní nádrž v k.ú. Nahošín a předpokládanou dobu realizace veřejné zakázky zadavatel stanovil v období od září roku 2010 do října téhož roku, což uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 9. 9. 2010.

3. Zadavatel obdržel tři nabídky na plnění veřejné zakázky. Zadavatelem sestavená hodnotící komise pro neúplnost nabídky nevyřadila žádného z uchazečů o veřejnou zakázku. Na základě hodnotícího kritéria nabídková cena byla jako nejvhodnější nabídka vybrána dne 24. 9. 2010 nabídka uchazeče PROTOM Strakonice s.r.o., IČO 43841252, Písecká 290, 386 01 Strakonice (dále jen dále jen „PROTOM Strakonice s.r.o.“ nebo „vybraný uchazeč“), s nabídkovou cenou 1 480 448,- Kč včetně DPH (1 233 707,- Kč bez DPH).

4. Na předmět plnění veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla dne 4. 10. 2010 uzavřena se společností PROTOM Strakonice s.r.o. smlouva o dílo.

5. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ zadávané na základě výzvy ze dne 15. 9. 2010 činila 940 000,- Kč bez DPH. Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil v bodu 2 dokumentu nazvaném „Výzva k podání nabídky a textová část zadávací dokumentace“ (dále jen „výzva ze dne 15. 9. 2010“) jako provedení veškerých stavebních prací spojených s opravou kamenného koryta na odvod dešťových vod v katastrálním území Nahošín v rozsahu projektové dokumentace. Zadavatel si dále vymínil, že vzhledem k deformaci kamenného koryta, místně poškozené konstrukční vrstvy konstrukce kamenného koryta bude provedena obnova stěn koryta z lom. kamene, obnova dna koryta z lom. kamene a obnova betonového potrubí. Místem plnění výše uvedené veřejné zakázky byl pozemek „č. kat. 1/1, 130/1 v k.ú. Nahošín“ a předpokládanou dobu realizace veřejné zakázky zadavatel stanovil v období od 1. 12. 2010 do 30. 6. 2011, což uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 15. 9. 2010.

6. Zadavatel obdržel tři nabídky na plnění veřejné zakázky. Zadavatelem jmenovaná hodnotící komise pro neúplnost nabídky nevyřadila žádného z uchazečů o veřejnou zakázku. Na základě hodnotícího kritéria nabídková cena byla jako nejvhodnější nabídka vybrána dne 8. 11. 2010 nabídka uchazeče PROTOM Strakonice s.r.o., s nabídkovou cenou 1 090 280,- Kč včetně DPH (908 567,- Kč bez DPH).

7. Na předmět plnění veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla dne 18. 11. 2010 uzavřena se společností PROTOM Strakonice s.r.o. smlouva o dílo.

8. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ zadávané na základě výzvy ze dne 22. 11. 2010 činila 4 999 000,- Kč bez DPH. Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil v bodu 2 dokumentu nazvaném „Výzva k podání nabídky a textová část zadávací dokumentace“ (dále jen „výzva ze dne 22. 11. 2010“) jako provedení veškerých stavebních prací spojených s opravou místní komunikace v rozsahu projektové dokumentace. Zadavatel v bodu 2 výzvy ze dne 22. 11. 2010 dále uvedl, že „se jedná o MK, kterou lze dle ČSN 73 6110 podle svého charakteristického použití zařadit do funkční skupiny C – obslužná MK umožňující přímou obsluhu všech přilehlých pozemků a nemovitostí“. Místem plnění výše uvedené veřejné zakázky byl pozemek „č. kat. 445/1 v k.ú. Nahošín“ a předpokládanou dobu realizace veřejné zakázky zadavatel stanovil v období od 3. 1. 2011 do 30. 9. 2011, což uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 22. 11. 2010.

9. Zadavatel obdržel tři nabídky na plnění veřejné zakázky. Zadavatelem sestavená hodnotící komise pro neúplnost nabídky nevyřadila žádného z uchazečů o veřejnou zakázku. Na základě hodnotícího kritéria nabídková cena byla jako nejvhodnější nabídka vybrána dne 10. 12. 2010 nabídka uchazeče PROTOM Strakonice s.r.o., s nabídkovou cenou 4 948 116,- Kč včetně DPH (4 123 430,- Kč bez DPH).

10. Na předmět plnění veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla dne 3. 1. 2011 uzavřena se společností PROTOM Strakonice s.r.o. smlouva o dílo.

11. S ohledem na shora uvedené skutečnosti vznikla pochybnost, zda zadavatel uzavřením výše uvedených smluv o dílo, jejichž předmět vykazuje znaky věcné, místní a časové souvislosti, bez provedení zadávacího řízení, neporušil ustanovení § 21 zákona v návaznosti na porušení zákazu stanoveného v ustanovení § 13 odst. 3 zákona, když rozdělil předmět veřejné zakázky na tři veřejné zakázky malého rozsahu, čímž došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limity stanovené v § 12 zákona.  Na základě výše uvedených pochybností zahájil Úřad správní řízení ex offo vedené pod sp. zn. S315/2013/VZ/514/MPr.

I. Průběh správního řízení

12. Účastníkem správního řízení je podle § 116 zákona zadavatel.

13. Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli přípisem č. j. ÚOHS-S315/2013/VZ-9626/2013/514/MPr ze dne 27. 5. 2013, ve kterém účastníka řízení seznámil se zjištěnými skutečnostmi, jež budou podkladem pro rozhodnutí. Úřad dále zadavateli usnesením č. j. ÚOHS-S315/2013/VZ-9628/2013/514/MPr ze dne 27. 5. 2013 stanovil lhůtu, v níž mohl navrhovat důkazy, činit jiné návrhy a vyjádřit v řízení své stanovisko a lhůtu, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

14. Zadavatel obdržel oznámení o zahájení správního řízení dne 31. 5. 2013 a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno.

15. Ke zjištěním Úřadu, uvedeným v oznámení o zahájení správního řízení (viz výše), se zadavatel vyjádřil ve svém stanovisku ze dne 3. 6. 2013 doručeném Úřadu dne 4. 6. 2013 elektronicky do datové schránky a dne 5. 6. 2013 fyzicky prostřednictvím České pošty, s. p.

Vyjádření zadavatele ze dne 3. 6. 2013

16. Zadavatel do úvodu svého vyjádření zakomponoval tabulku, ve které jsou uvedena následující data a skutečnosti související s šetřenými veřejnými zakázkami, resp. veřejnou zakázkou: „podání žádosti“, „podpoření žádosti MMR vydáním registrace akce“, „vyhlášení VŘ“, „rozhodnutí zadavatele o výběru nabídky“, „vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace“, „vydání pokynu k nastavení limitky“, „realizace dle SOD“, „předpokládaná hodnota VZ“.

17. Zadavatel uvádí, že veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byly podpořeny dotací ze strany Ministerstva pro místní rozvoj České republiky (dále jen „MMR“) v časově blízkém období.

18. Zadavatel dále uvádí, že žádost o dotaci na veřejnou zakázku „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla podána již v únoru roku 2010, tzn. „o 3 měsíce dříve“ než žádosti o dotaci na veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“. Zadavatel konstatuje, že finanční „podpora akce“, resp. veřejných zakázek „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla „schválena“ v září a říjnu roku 2010. Zadavatel se tedy domníval, že veřejná zakázka „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ podpořena nebude, jelikož žádosti o dotaci na veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byly podány později, tj. až v květnu roku 2010 a v červnu téhož roku.

19. Zadavatel tvrdí, že veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ „vyhlásil“ v září roku 2011. Zadavatel uvádí, že „poskytovatel dotace v průvodním dopisu Registrace akce určuje termín, do kdy se musí předložit podklady k vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace“. Zadavatel dále uvádí, že součástí podkladů je i kopie smlouvy o dílo. Zadavatel tvrdí, že z časových důvodů „vysoutěžil zhotovitele“ plnění předmětných veřejných zakázek.

20. Zadavatel konstatuje, že o podpořené „akci“ „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ se dozvěděl „doručením Registrace akce, která byla vydána poskytovatelem“ dne 2. 2. 2011.

21. Zadavatel má za to, že „z výše uvedeného je patrná časová posloupnost událostí“. Zadavatel je toho názoru, že pouze pružně reagoval na zaslané dokumenty o „podpoře akce“ a nepředpokládal, že bude dodatečně finančně podpořena i veřejná zakázka „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“.

22. Ke svému vyjádření přiložil zadavatel „registrační listy akcí“.

II. Závěry Úřadu

23. Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona případ ve všech vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů zejména dokumentace o veřejné zakázce, vyjádření zadavatele a na základě vlastního zjištění konstatuje, že zadavatel nepostupoval v souladu s § 13 odst. 3 zákona, když rozdělil předmět veřejné zakázky do tří samostatných veřejných zakázek malého rozsahu, které vykazují znaky věcné, místní a časové souvislosti, čímž došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limit stanovený v § 12 odst. 2 zákona a v důsledku toho neprovedl zadávací řízení podle § 21 zákona.

III. Relevantní ustanovení zákona

24. Podle § 7 odst. 3 zákona se veřejné zakázky podle výše jejich předpokládané hodnoty dělí na nadlimitní veřejné zakázky, podlimitní veřejné zakázky a veřejné zakázky malého rozsahu.

25. Podle § 12 odst. 1 zákona se nadlimitní veřejnou zakázkou rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota podle § 13 zákona bez daně z přidané hodnoty dosáhne nejméně finančního limitu stanoveného prováděcím právním předpisem pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek, případně kategorie dodávek nebo služeb.

26. Podle § 2 odst. 3 nařízení vlády 77/2008 Sb. o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou – Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu, finanční limit podle § 12 odst. 1 zákona v případě veřejných zakázek na stavební práce činí 125 451 000 Kč.

27. Podle § 12 odst. 2 zákona se podlimitní veřejnou zakázkou rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota činí v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby nejméně 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce nejméně 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty a nedosáhne finančního limitu podle odstavce 1 citovaného ustanovení.

28. Podle § 12 odst. 3 zákona se veřejnou zakázkou malého rozsahu rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty.

29. Podle § 13 odst. 1 zákona se předpokládanou hodnotou veřejné zakázky pro účely tohoto zákona rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky, který je zadavatel povinen stanovit pro účely postupu v zadávacím řízení před jeho zahájením. Při stanovení předpokládané hodnoty je vždy rozhodná cena bez daně z přidané hodnoty.

30. Zadavatel podle ustanovení § 13 odst. 3 zákona nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod zákonné finanční limity stanovené v § 12 zákona.

31. V ustanovení § 21 odst. 1 zákona jsou uvedeny druhy zadávacích řízení, které zákon upravuje. Jedná se o tyto druhy zadávacích řízení a) otevřené řízení, b) užší řízení, c) jednací řízení s uveřejněním, d) jednací řízení bez uveřejnění, e) soutěžní dialog, f) zjednodušené podlimitní řízení.

IV. Skutečnosti vyplývající z dokumentace o veřejné zakázce „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“

32. Z obdržené dokumentace vyplývá, že „Registrace akce“ s názvem „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla MMR provedena dne 8. 9. 2010.

33. Z obdržené dokumentace dále vyplývá, že zadavatel na základě výzvy ze dne 9. 9. 2010 zahájil poptávkové řízení v rámci veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“.

34. Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil v bodu 2 výzvy ze dne 9. 9. 2010 jako provedení stavebních prací spojených s opravou obecní nádrže v katastrálním území Nahošín v rozsahu projektové dokumentace.

35. Místem plnění výše uvedené veřejné zakázky byla vodní nádrž v k.ú. Nahošín, což zadavatel uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 9. 9. 2010.

36. Předpokládanou dobu realizace veřejné zakázky zadavatel stanovil v období od září roku 2010 do října téhož roku, což uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 9. 9. 2010.

37. Předpokládanou hodnotu veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ ve výši 1 500 000,- Kč bez DPH zadavatel stanovil v bodu 6 výzvy ze dne 9. 9. 2010.

38. Zadavatel obdržel tři nabídky na plnění veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“, které podali uchazeči PROTOM Strakonice s.r.o, KVINT Vlachovo Březí spol. s.r.o., IČO 60647621, Konopiště 45, 384 22 Vlachovo Březí (dále jen „KVINT Vlachovo Březí spol. s.r.o.“) a Lesostavby Třeboň a.s., IČO 47239328, Novohradská 226, 379 25 Třeboň (dále jen „Lesostavby Třeboň a.s.“). Zadavatelem sestavená hodnotící komise pro neúplnost nabídky nevyřadila žádného z uchazečů o veřejnou zakázku. Na základě hodnotícího kritéria nabídková cena byla jako nejvhodnější nabídka vybrána dne 24. 9. 2010 nabídka uchazeče PROTOM Strakonice s.r.o.

39. Dne 4. 10. 2010 byla s vybraným uchazečem uzavřena smlouva o dílo. Cena díla obsažená ve smlouvě činila částku 1 480 448,- Kč včetně DPH (1 233 707,- Kč bez DPH).

V. Skutečnosti vyplývající z dokumentace o veřejné zakázce „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“

40. Z obdržené dokumentace vyplývá, že zadavatel na základě výzvy ze dne 15. 9. 2010 zahájil poptávkové řízení v rámci veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“.

41. Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil v bodu 2 výzvy ze dne 15. 9. 2010 jako provedení veškerých stavebních prací spojených s opravou kamenného koryta na odvod dešťových vod v katastrálním území Nahošín v rozsahu projektové dokumentace. Zadavatel si dále vymínil, že vzhledem k deformaci kamenného koryta, místně poškozené konstrukční vrstvy konstrukce kamenného koryta bude provedena obnova stěn koryta z lom. kamene, obnova dna koryta z lom. kamene a obnova betonového potrubí.

42. Místem plnění výše uvedené veřejné zakázky byl pozemek „č. kat. 1/1, 130/1 v k.ú. Nahošín“, což zadavatel uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 15. 9. 2010.

43. Předpokládanou dobu realizace veřejné zakázky zadavatel stanovil v období od 1. 12. 2010 do 30. 6. 2011, což uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 15. 9. 2010.

44. Předpokládanou hodnotu veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ ve výši 940 000,- Kč bez DPH zadavatel stanovil v bodu 6 výzvy ze dne 15. 9. 2010.

45. „Registrace akce“ s názvem „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla MMR provedena dne 4. 10. 2010.

46. Zadavatel obdržel tři nabídky na plnění veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“, které podali uchazeči PROTOM Strakonice s.r.o, KVINT Vlachovo Březí spol. s.r.o. a Lesostavby Třeboň a.s. Zadavatelem sestavená hodnotící komise pro neúplnost nabídky nevyřadila žádného z uchazečů o veřejnou zakázku. Na základě hodnotícího kritéria nabídková cena byla jako nejvhodnější nabídka vybrána dne 8. 11. 2010 nabídka uchazeče PROTOM Strakonice s.r.o.

47. Dne 18. 11. 2010 byla s vybraným uchazečem uzavřena smlouva o dílo. Cena díla obsažená ve smlouvě činila částku 1 090 280,- Kč včetně DPH (908 567,- Kč bez DPH).

VI. Skutečnosti vyplývající z dokumentace o veřejné zakázce „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“

48. Z obdržené dokumentace vyplývá, že zadavatel na základě výzvy ze dne 22. 11. 2010 zahájil poptávkové řízení v rámci veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“.

49. Předmět plnění veřejné zakázky zadavatel vymezil v bodu 2 výzvy ze dne 22. 11. 2010 jako provedení veškerých stavebních prací spojených s opravou místní komunikace v rozsahu projektové dokumentace. Zadavatel v bodu 2 výzvy ze dne 22. 11. 2010 dále uvedl, že „se jedná o MK, kterou lze dle ČSN 73 6110 podle svého charakteristického použití zařadit do funkční skupiny C – obslužná MK umožňující přímou obsluhu všech přilehlých pozemků a nemovitostí“. Bod 2 výzvy ze dne 22. 11. 2010 dále obsahuje informaci, že z hlediska automobilové dopravy je v předmětné lokalitě vedena pouze doprava zdrojová a cílová. Stávající stav z hlediska kvalitativního výskytu poruch zadavatel charakterizoval následovně: značné poškození vlivem přívalových dešťů v červenci roku 2009, lokální výtluky (četnější), lokální deformace konstrukční vrstvy komunikace, lokální deformace konstrukce koryta (četnější), deformace betonového potrubí, absence základu opěrné zdi.

50. Místem plnění výše uvedené veřejné zakázky byl pozemek „č. kat. 445/1 v k.ú. Nahošín“, což zadavatel uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 22. 11. 2010.

51. Předpokládanou dobu realizace veřejné zakázky zadavatel stanovil v období od 3. 1. 2011 do 30. 9. 2011, což uvedl v bodu 3 výzvy ze dne 22. 11. 2010.

52. Předpokládanou hodnotu veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ ve výši 4 999 000,- Kč bez DPH zadavatel stanovil v bodu 6 výzvy ze dne 22. 11. 2010.

53. Zadavatel obdržel tři nabídky na plnění veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“, které podali uchazeči PROTOM Strakonice s.r.o, KVINT Vlachovo Březí spol. s.r.o. a Znakon a.s., IČO 26018055, Sousedovice 44, 386 01 Strakonice (dále jen „Znakon a.s.“). Zadavatelem sestavená hodnotící komise pro neúplnost nabídky nevyřadila žádného z uchazečů o veřejnou zakázku. Na základě hodnotícího kritéria nabídková cena byla jako nejvhodnější nabídka vybrána dne 10. 12. 2010 nabídka uchazeče PROTOM Strakonice s.r.o.

54. Dne 3. 1. 2011 byla s vybraným uchazečem uzavřena smlouva o dílo. Cena díla obsažená ve smlouvě činila částku 4 948 116,- Kč včetně DPH (4 123 430,- Kč bez DPH).

55. „Registrace akce“ s názvem „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla MMR provedena dne 2. 2. 2011.

VII. K postupu zadavatele při rozdělení předmětu veřejné zakázky

56. Úřad nejprve v obecné rovině uvádí, že zadavatel má právo vymezit předmět veřejné zakázky podle vlastního rozhodnutí, je však vždy povinen dodržet pravidlo zákazu dělení předmětu veřejné zakázky ve smyslu § 13 odst. 3 zákona, pokud by v důsledku toho došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v § 12 zákona v návaznosti na nařízení vlády č. 77/2008 Sb. Je však potřebné vymezit, co je možné považovat za jedinou veřejnou zakázku. Při posuzování, zda se v konkrétním případě jedná o jednu veřejnou zakázku, jejíž předmět byl rozdělen, či o více samostatných veřejných zakázek s odlišným předmětem plnění, je nutné posoudit věcnou, místní a časovou souvislost, a případně též skutečnost, zda předmět plnění veřejné zakázky tvoří jeden funkční celek.

57. V šetřeném případě Úřad tedy nejprve zkoumal, vykazují-li předměty šetřených veřejných zakázek věcnou, místní, časovou souvislost.

58. Předmětem plnění veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ bylo provedení stavebních prací spojených s opravou obecní nádrže v katastrálním území Nahošín v rozsahu projektové dokumentace. Předmětem plnění veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ bylo provedení veškerých stavebních prací spojených s opravou kamenného koryta na odvod dešťových vod v katastrálním území Nahošín v rozsahu projektové dokumentace. Zadavatel si vymínil, že vzhledem k deformaci kamenného koryta, místně poškozené konstrukční vrstvy konstrukce kamenného koryta bude provedena obnova stěn koryta z lom. kamene, obnova dna koryta z lom. kamene a obnova betonového potrubí. Předmětem plnění veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ bylo provedení veškerých stavebních prací spojených s opravou místní komunikace v rozsahu projektové dokumentace. Zadavatel specifikoval, že „se jedná o MK, kterou lze dle ČSN 73 6110 podle svého charakteristického použití zařadit do funkční skupiny C – obslužná MK umožňující přímou obsluhu všech přilehlých pozemků a nemovitostí“. Z hlediska automobilové dopravy byla v předmětné lokalitě vedena pouze doprava zdrojová a cílová. Z výzvy ze dne 22. 11. 2010 Úřad zjistil, že stav před opravou z hlediska kvalitativního výskytu poruch představoval značné poškození vlivem přívalových dešťů v červenci roku 2009, lokální výtluky (četnější), lokální deformace konstrukční vrstvy komunikace, lokální deformace konstrukce koryta (četnější), deformace betonového potrubí, absence základu opěrné zdi. Z výše uvedeného vyplývá, že na nádrž v k.ú. Nahošín tvořící prostor k dlouhodobějšímu zadržení vody a na kamenné koryto sloužící k odvodu dešťových vod v k.ú. Nahošín mimo jiné působí četnost výskytu a intenzita dešťových srážek. Komunikace a odvod dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín také představují díla, na která působí četnost výskytu a intenzita dešťových srážek. Nádrž a kamenné koryto na odvod dešťových vod jsou součástí vodního hospodářství představujícího soubor opatření ke zkoumání, ochraně a racionálnímu užívání vodních zdrojů pro potřeby národního hospodářství a k ochraně proti škodlivým účinkům vod, jehož cílem je zajištění optimálního životního prostředí. V případě přechodného výrazného zvýšení hladiny vodních toků či jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku, může být dotčena i komunikace. Z logiky věci je patrné, že komunikace může být bez omezení využívána pouze v případě, že není dotčena funkčnost vodní nádrže v její blízkosti. Z toho je zřejmé, že od řádného stavu a funkčnosti vodní nádrže a koryta neoddělitelně odvisí možnost užívat přilehlou komunikaci. Stav těchto objektů tedy spolu bezprostředně souvisí. Úřad má tedy za to, že z výše uvedeného vyplývá, že šetřené veřejné zakázky spolu věcně souvisely.

59. Úřad z hlediska místní souvislosti předmětů veřejných zakázek uvádí, že místní souvislost je nutné vždy zkoumat s ohledem na povahu předmětů plnění veřejných zakázek. O prokázání místní souvislosti v šetřeném případě svědčí to, že předmětné plnění se vždy místně vztahovalo ke k. ú. Nahošín.

60. O časové souvislosti svědčí fakt, že realizace předmětů plnění proběhla v navazujícím časovém sledu. Výzva k podání nabídky na veřejnou zakázku „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla vyhotovena dne 9. 9. 2010, výzva k podání nabídky na veřejnou zakázku „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla vyhotovena dne 15. 9. 2010 a výzva k podání nabídky na veřejnou zakázku „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla vyhotovena dne 22. 11. 2010. Smlouva o dílo na plnění předmětu veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla uzavřena dne 4. 10. 2010. Smlouva o dílo na plnění předmětu veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla uzavřena dne 18. 11. 2010. Smlouva o dílo na plnění předmětu veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla uzavřena dne 3. 1. 2011. Předpokládaná doba realizace veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla stanovena od září roku 2010 (datum zahájení) do října téhož roku (datum dokončení). Předpokládaná doba realizace veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla stanovena od 1. 12. 2010 (datum zahájení) do 30. 6. 2011 (datum dokončení). Předpokládaná doba realizace veřejné zakázky Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla stanovena od 3. 1. 2011 (datum zahájení) do 30. 9. 2011 (datem dokončení). Výzvy k podání nabídek byly zaslány v relativně úzké časové návaznosti (tj. dne 9. 9. 2010, dne 15. 9. 2010 a dne 22. 11. 2010) a rovněž data uzavření smluv (tj. dne 4. 10. 2010, dne 18. 11. 2010 a dne 3. 1. 2011) i termíny realizací plnění předmětů veřejných zakázek (tj. od měsíce září roku 2010 do měsíce října roku 2010, od dne 1. 12. 2010 do dne 30. 6. 2011 a od dne 3. 1. 2011 do dne 30. 9. 2011) vykazují znaky vzájemné časové souvislosti.

61. Úřad k výše uvedenému konstatuje, že ze smluv o dílo vyplývá, že jejich předmět vykazuje znaky věcné, místní, časové souvislosti. Proto bylo nutné zadat veřejné zakázky společně v některém z odpovídajících druhů zadávacího řízení postupem podle zákona.

62. Předpokládaná hodnota veřejných zakázek „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“, „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla zadavatelem stanovena v částce 7 439 000,- Kč bez DPH (tj. 1 500 000,- + 940 000,- + 4 999 000,- = 7 439 000,-) a finanční částka sjednaná za poskytnutí předmětných plnění činila 6 265 704,- Kč bez DPH (tj. 1 233 707,- + 908 567,- + 4 123 430,- = 6 265 704,-) a 7 518 844,- Kč včetně DPH (tj. 1 480 448,- + 1 090 280,- + 4 948 116 = 7 518 844,-).

63. Podle § 12 odst. 3 zákona se veřejnou zakázkou malého rozsahu rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty. Finanční limit podle § 2 odst. 3 nařízení vlády č. 77/2008 Sb., v případě nadlimitních veřejných zakázek na stavební práce činí částku ve výši 125 265 000 Kč. Jak je uvedeno výše, celková předpokládaná hodnota šetřené veřejné zakázky dosáhla výše finančního limitu stanoveného pro podlimitní veřejnou zakázku na stavební práce. Zadavatel tak měl povinnost veřejnou zakázku na předmětná plnění zadat jako podlimitní veřejnou zakázku na stavební práce v některém z druhů zadávacích řízení podle § 21 zákona.

64. Úřad dále konstatuje, že § 98 zákona umožňuje zadavateli v situaci, kdy předmět veřejné zakázky obsahuje několik plnění, která tvoří předmět jedné veřejné zakázky, a zároveň vykazují určitá specifika, rozdělit předmět veřejné zakázky na části. Pokud by tedy zadavatel jednu veřejnou zakázku rozdělil na části, mohl zohlednit specifika dílčích plnění a zároveň postupovat v souladu se zákonem.

65. Úřad uvádí, že zadavatel při „zadávání“ šetřených veřejných zakázek „malého rozsahu“ „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ a „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ oslovil výzvou vždy stejný okruh dodavatelů, tj. PROTOM Strakonice s.r.o., KVINT Vlachovo Březí spol. s.r.o. a Lesostavby Třeboň a.s. Při zadávání veřejné zakázky „malého rozsahu“ „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ zadavatel oslovil následující dodavatele: PROTOM Strakonice s.r.o., KVINT Vlachovo Březí spol. s.r.o. a Znakon a.s.  Smlouvy o dílo ve všech třech případech uzavřel s uchazečem PROTOM Strakonice s.r.o.

66. Úřad v této souvislosti odkazuje na rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 62 Ca 37/2008-206 ze dne 23. 9. 2009, kde mj. Krajský soud s odkazem na judikaturu Nejvyššího správního soudu (sp. zn. 2 Afs 198/2006) konstatoval, že zadáním jedné veřejné zakázky, spočívající v plnění stejného nebo srovnatelného druhu, je nutno rozumět i souhrn jednotlivých zadání určitých samostatných plnění, týkají-li se tato zadání plnění spolu úzce souvisejících zejména z hledisek místních, funkčních, časových nebo technologických.

67. Z vyjádření zadavatele vyplývá, že se zadavatel domnívá, že zdroj financování veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ je pro posouzení šetřeného případu rozhodující. Úřad k tomuto uvádí, že zdroj financování výše uvedené veřejné zakázky nelze v tomto případě považovat za rozhodnou skutečnost a neopravňuje zadavatele k porušování zákona. Rozhodnou skutečností je naplnění znaků věcné, místní, časové, popř. funkční souvislosti.

68. Z vyjádření zadavatele (z tabulky) a příloh vyjádření dále vyplývá, že podání žádosti o dotaci od MMR na veřejnou zakázku „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ se uskutečnilo dne 27. 2. 2010, podání žádosti o dotaci od MMR na veřejnou zakázku „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ se uskutečnilo dne 10. 5. 2010 a podání žádosti o dotaci od MMR na veřejnou zakázku „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ se uskutečnilo dne 7. 6. 2010. Vyjádření zadavatele také obsahuje data o „Podpoření žádosti MMR vydáním Registrace akce“. Dne 2. 2. 2011 byla registrována „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“, dne 8. 9. 2010 byla registrována „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ a dne 4. 10. 2010 byla registrována „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“. Zadavatel dále uvádí, že veřejná zakázka „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla vyhlášena dne 22. 11. 2010, veřejná zakázka „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ byla vyhlášena dne 9. 9. 2010 a veřejná zakázka „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ byla vyhlášena dne 15. 9. 2010. Úřad k výše specifikovaným časovým údajům uvádí následující. K vyhlášení výběrových řízení na veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ (dne 22. 11. 2010) a „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ (dne 15. 9. 2010) došlo dříve, než byla vydána MMR Registrace akce (dne 2. 2. 2011 a dne 4. 10. 2010), tzn., že zadavatel v době vyhlášení výběrových řízení nedisponoval informacemi o získání dotací. Úřad má za to, že z výše uvedeného lze dovozovat, že zadavatel měl v plánu veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ a „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ realizovat i v případě neudělení dotace, jelikož kdyby tomu tak nebylo, vyčkal by s vyhlášením výběrových řízení na potvrzení o „podpoření žádosti, resp. žádostí MMR“. Úřad v souvislosti s šetřenými veřejnými zakázkami dodává, že vzhledem k předmětu veřejných zakázek a naléhavosti jejich realizace je vysoce pravděpodobné, že pokud by nedošlo k jejich finančnímu podpoření ze strany MMR, musel by zadavatel neprodleně nalézt jinou alternativu financování a zajistit brzkou realizaci předmětných veřejných zakázek. 

69. Úřad uvádí, že účelnost a hospodárnost vynakládání veřejných finančních prostředků souvisí s vytvářením soutěžního prostředí v procesu zadávání veřejných zakázek. Pokud objektivně neexistují překážky pro vytváření soutěžního prostředí, tzn. v případě, kdy se o veřejnou zakázku může ucházet více zájemců, je povinností zadavatele rozhodnout o výběru nejvhodnější nabídky pro zabezpečení svých potřeb při zachování základních principů zákona. Nelze tedy akceptovat omezování přístupu zájemců o veřejnou zakázku např. tím, že veřejná zakázka není zadána v zadávacím řízení, aniž by bylo skutečně prokázáno, že k takovému postupu vedly zadavatele oprávněné objektivní důvody.

70. Úřad má za to, že závěr Úřadu o tom, že zadavatel nepostupoval v souladu se zákonem, když vyhlásil na požadované plnění tři samostatná výběrová řízení, potvrzuje skutečnost, že v rámci předmětných řízení byla jako nejvhodnější vybrána nabídka stejného uchazeče. Tento fakt dokládá vzájemnou souvislost předmětných plnění, jelikož vybraný uchazeč v rámci předmětu plnění zakázek ve své podstatě pouze navázal na plnění zakázky předešlé, a takovýto postup dokládá, že povaha prací u jednotlivých plnění nebyla natolik odlišná a specifická, že by vyžadovala plnění ze strany odlišných dodavatelů, a neopravňovala zadavatele rozdělit předmět veřejné zakázky.

71. Na základě výše uvedených skutečností dospěl Úřad k závěru, že zadavatel v šetřeném případě porušil zákaz stanovený v § 13 odst. 3 zákona, když rozdělil předmět veřejné zakázky tak, že tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limit stanovený v § 12 odst. 2 zákona, v důsledku čehož nedodržel postup stanovený v § 21 zákona a nezadal veřejnou zakázku v odpovídajícím druhu zadávacího řízení, přičemž tento postup mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Nelze vyloučit, že by zadavatel v rámci transparentně uskutečněného zadávacího řízení neobdržel i jinou, pro něj třeba ještě mnohem výhodnější nabídku. Proto Úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku I. tohoto rozhodnutí.

VIII. Uložení sankce

72. Podle ustanovení § 120 odst. 1 písm. a) zákona se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nedodrží postup stanovený tímto zákonem pro zadání veřejné zakázky, přičemž tím podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a uzavře smlouvu na veřejnou zakázku.

73. Zadavatel se při zadávání předmětných veřejných zakázek dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona tím, že nedodržel postup v § 13 odst. 3 zákona a rozdělil předmět veřejné zakázky do tří samostatných smluv, resp. do veřejných zakázek malého rozsahu, čímž došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v § 12 zákona, v důsledku čehož nezadal předmětnou veřejnou zakázku v některém z druhů zadávacích řízení a uzavřel s vybraným uchazečem smlouvy o dílo. Smlouvy o dílo byly se společností PROTOM Strakonice s.r.o. uzavřeny dne 4. 10. 2010, dne 18. 11. 2010 a dne 3. 1. 2011. Celková cena veřejné zakázky „Oprava nádrže zničené při povodni 2009 v k.ú. Nahošín“ činila částku 1 233 707,- Kč bez DPH (1 480 448,- Kč včetně DPH). Celková cena veřejné zakázky „Obnova kamenného koryta na odvod dešťových vod v k.ú. Nahošín po povodni 2009“ činila částku 908 567,- Kč bez DPH (1 090 280 Kč včetně DPH). Celková cena veřejné zakázky „Obnova komunikace a odvodu dešťových vod p.č.kat. 445/1 k.ú. Nahošín po povodni 2009“ činila částku 4 123 430,- Kč bez DPH (4 948 116,- Kč včetně DPH).

74. Podle ustanovení § 120 dost. 2 písm. a) zákona se za správní delikt uloží pokuta do 5 % ceny veřejné zakázky nebo do 10 000 000,- Kč, nelze-li celkovou cenu veřejné zakázky zjistit, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. a) tohoto zákona.

75. Cena veřejných zakázek, při jejímž „zadání“ se zadavatel dopustil správního deliktu, a za kterou může být zadavateli uložena pokuta, činí celkem 7 518 844,- Kč včetně DPH. Horní hranice možné pokuty (5 % z ceny veřejné zakázky) tedy činí částku ve výši 375 942,- Kč.

76. Podle § 121 odst. 2 zákona při určení výměry pokuty zadavateli, který je právnickou osobou, se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

77. Při stanovení výše pokuty vzal Úřad v úvahu tu skutečnost, že zadavatel rozdělil předmět veřejné zakázky, čímž došlo ke snížení její předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené zákonem, v důsledku čehož nedodržel postup stanovený v § 21 zákona a neprovedl zadávací řízení. Svým postupem znemožnil účast dalších případných dodavatelů a výrazně tak narušil soutěžní prostředí.

78. Nezákonné omezení principu soutěže, na němž je zadávání veřejných zakázek založeno, je jedním z vůbec nejzávažnějších porušení zákona. Rozdělení předmětu veřejné zakázky pod finanční limity podle § 12 zákona představuje jeden ze zásadních zásahů do procesu zadávání veřejných zakázek. Za situace, kdy zadavatel při zadávání veřejných zakázek nepostupuje v režimu zákona, ačkoliv je povinen, dochází k popření jeho primárního účelu, kterým je hospodárné vynakládání veřejných prostředků.

79. Co se týče způsobu spáchání správního deliktu, zadavatel tím, že předmětnou veřejnou zakázku nezadal v zadávacím řízení podle zákona, nýbrž rozdělil předmět veřejné zakázky tak, že došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v § 12 zákona a jednotlivé části zadal jako zakázky malého rozsahu, omezil soutěžní prostředí, přičemž s ohledem na předmět veřejné zakázky lze předpokládat, že by zadavatel při dodržení postupů stanovených v § 21 zákona obdržel nabídky od více dodavatelů.

80. Následkem jednání zadavatele byl stav, kdy o předmětném zadávacím řízení byl informován menší okruh dodavatelů, než by byl v případě řádně provedeného zadávacího řízení podle zákona. V takovém případě by o zahájení zadávacího řízení byl informován širší okruh potenciálních dodavatelů, kteří mohli nabídnout výhodnější plnění pro zadavatele a ten by tak mohl dostát základnímu účelu zákona, tj. efektivnímu vynakládání veřejných financí. Úřad pro úplnost dodává, že zákon označuje za správní delikt nejen jednání, které prokazatelně ovlivnilo zadávací řízení, ale i takové jednání, které pouze mělo potenciál takového ovlivnění, aniž nutně k tomuto ovlivnění prokazatelně došlo. Právě úvaha Úřadu nad případnými následky úkonů zadavatele je však v této souvislosti legální součástí správního uvážení Úřadu a je pojmovou součástí skutkové podstaty spáchání správního deliktu.

81. Úřad uvádí, že odpovědnost zadavatele za protiprávní jednání je v šetřeném případě odpovědností objektivní, tzn., že se jedná o odpovědnost za protiprávní stav, resp. za výsledek, bez ohledu na zavinění.

82. Za přitěžující okolnost považuje Úřad skutečnost, že problematika dělení veřejných zakázek je opakovaně řešena v rámci rozhodovací praxe Úřadu i soudů a nejedná se tedy o doposud nevyloženou problematiku (ustanovení zákona).

83. Při stanovení výše pokuty Úřad jako polehčující okolnost zohlednil skutečnost, že zadavatel oslovil při zadávání předmětných veřejných zakázek čtyři dodavatele a nevyloučil tak zcela soutěžní prostředí.

84. Podle § 121 odst. 3 zákona odpovědnost zadavatele, který je právnickou osobou, za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 5 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy byl spáchán.

85. V návaznosti na posledně citované ustanovení zákona Úřad před uložením pokuty ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená v § 121 odst. 3 zákona. V šetřeném případě se Úřad o spáchání správního deliktu dozvěděl z podnětů, které obdržel dne 8. 8. 2012 a dne 21. 2. 2013. Ke spáchání správního deliktu došlo uzavřením smlouvy o dílo dne 4. 10. 2010, uzavřením smlouvy o dílo dne 18. 11. 2010 a uzavřením smlouvy o dílo dne 3. 1. 2011. Správní řízení bylo zahájeno dne 31. 5. 2013. Z uvedených údajů vyplývá, že v šetřeném případě odpovědnost zadavatele za správní delikt nezanikla.

86. Úřad při stanovení výše pokuty dále přihlédl i k ekonomické situaci zadavatele. Ze závěrečného účtu za rok 2012 dostupného na webových stránkách (http://www.doubravice.eu) zadavatele vyplývá, že zadavatel ve sledovaném období hospodařil s příjmy ve výši 7 059 550,72 Kč. Úřad konstatuje, že stanovenou výši pokuty nelze vzhledem k výši finančních prostředků, jimiž zadavatel v rámci svého rozpočtu disponuje, považovat za likvidační.

87. Vzhledem k nutnosti naplnění sankčních účinků, zejména předcházení budoucího porušování zákona, má Úřad za to, že nelze zcela minimalizovat výši sankčního postihu. Úřad při stanovení výše pokuty dále zohlednil skutečnost, že uložená pokuta musí být natolik intenzivní, aby byla zadavatelem pociťována jako újma, neboť uložením velmi nízké pokuty by nedošlo k naplnění jejího účelu, tj. sankce za protiprávní jednání.

88. Pokuta uložená zadavateli za nedodržení postupu stanoveného zákonem má splnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a především funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Po zvážení všech okolností případu a uvážení všech argumentů Úřad stanovenou výši pokuty vzhledem k souvislostem případu posoudil jako dostačující. Jak již bylo uvedeno, uložená pokuta se pohybuje na samé dolní hranici zákonné sazby a plní tak výrazně preventivní funkci. Úřad však má za to, že dostatečně splňuje obě výše uvedené funkce právní odpovědnosti.

89. Pokuta je splatná do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Celního úřadu v Brně zřízeného u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-17721621/0710, variabilní symbol – IČ zadavatele.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží

Obec Doubravice, Doubravice 43, 387 35 Doubravice

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz