číslo jednací: VP/S100/02-160

Instance I.
Věc Nabídka na investiční pobídky spol. Franz Mayr-Melnhof, Sage und Hobelwerke GmbH
Účastníci
  1. Mayr-Melnhof Säge Paskov s.r.o.
  2. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 29. 11. 2002
Dokumenty file icon pis5357.pdf 149 KB

Č.j. VP/S 100/02-160

V Brně dne 25. listopadu 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 22.7. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 18.7. 2002, č.j. 32133/02/2040/1262, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Mayr-Melnhof Säge Paskov s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH, a to:

  1. slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  2. hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 28 mil. Kč, a to 200 000 Kč na jedno pracovní místo

  3. hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 6,3 mil. Kč

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, nepřekročí 45 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti založené za účelem realizace investičního záměru společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH ze dne 18.7. 2002, č.j. 32133/02/2040/1262 a zároveň nepřekročí částku 618,3 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jichž se investiční pobídky týkají.

  3. Veřejná podpora vytváření nových pracovních míst, souvisejících s realizací investičního projektu, je podmíněna zachováním vytvořených pracovních míst po dobu nejméně 5 let ode dne účinnosti pracovních smluv uzavřených na dobu neurčitou. Pokud tato podmínka nebude splněna, veřejná podpora vytváření nových pracovních míst bude zkrácena o její poměrnou část vztahující se k těm pracovním místům, která nebyla zachována.

  4. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR je povinno bez zbytečného odkladu po zapsání společnosti Mayr-Melnhof Säge Paskov s.r.o. založené za účelem realizace investičního záměru společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH, která bude příjemcem veřejné podpory formou výše uvedených investičních pobídek, doložit notářsky ověřený výpis z obchodního rejstříku této společnosti.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 22.7. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost založenou za účelem realizace investičního záměru společnostiFranz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH, kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách"), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů") a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o zaměstnanosti")

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a příloh k tiskopisu

  6. společenské smlouvy společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH

  7. výpisu z rakouského obchodního rejstříku týkající se společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH

  8. hospodářských výsledků společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH za roky 1999, 2000, 2001

  9. údajů o výkonu průmyslu Evropské unie z internetových stránek Eurostatu

  10. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 22.8. 2002, č.j. 35427/02/2040/1387 a přílohy dopisu obsahující specifikaci vytvoření nepřímých pracovních míst, údaje o trhu řeziva a konkurentech společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH, základní údaje o převodu infrastruktury obce Paskov (k.ú. Staříč) na nově založenou společnost

  11. faxové zprávy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 21.11. 2002 obsahující údaje o vzniku společnosti založené za účelem realizace investičního záměru společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvy odpovědnými za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory průmyslových investic /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH"

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny přímé poskytnutí finančních prostředků a daňové úlevy.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Mayr-Melnhof Säge Paskov s.r.o. založená dne 2.10. 2002 za účelem realizace investičního záměru společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH. (dále jen "nová společnost"). Jelikož je nutné znát vymezení příjemce veřejné podpory, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR je povinno bez zbytečného odkladu doložit notářsky ověřený výpis z obchodního rejstříku této společnosti, proto je tato podmínka též obsažena ve výroku rozhodnutí.

Předmětem podnikání společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH je dřevovýroba, a to výroba řeziva. Mezi hlavní konkurenty společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH patří např. společnosti Stora Enso Timber, UPM-Kymene Timber, Klenk, Finnforest + Moelven. Současný podíl skupiny MM-Sägegruppe, jejíž součástí je i společnost Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH, je na trhu EU v oblasti řeziva odhadován na (…..) %.

Vzhledem k tomu, že celá skupina MM-Sägegruppe v roce 2001 zaměstnávala celosvětově (…..) zaměstnanců a její obrat činil (…..) mil. Kč, nejedná se v případě příjemce veřejné podpory o malého a středního podnikatele.

VI. Údaje o investici

Společnost Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH má v úmyslu uskutečnit v České republice investici v částce 1529 mil. Kč, z toho do technologií 984 mil. Kč, a to do vybudování nového výrobního závodu. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště (1. rok 170 mil. Kč, 2. rok 126 mil. Kč)

  2. budovy (2. rok 94 mil. Kč)

  3. stroje a jejich instalace (1. rok 295 mil. Kč, 2. rok 295 mil. Kč, 3. rok 394 mil. Kč)

  4. nářadí (3. rok 77 mil. Kč)

  5. ostatní (2. rok 39 mil. Kč, 3. rok 39 mil. Kč).

Společnost Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH plánuje prostřednictvím své dceřinné společnosti v obci Paskov, okres Frýdek-Místek, výstavbu nového výrobního závodu, a to pily na výrobu řeziva. Výrobní kapacita pily má činit cca. (…..) řeziva ročně, přičemž (…..) % produkce má být exportováno. Odběrateli budou převážně stavební, nábytkářské a balící společnosti.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okrese Frýdek-Místek v období příštích 3 let 140 přímých pracovních míst, z toho 15 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 75 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 50 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory snížit náklady na výstavbu nového výrobního závodu, a to pily na výrobu řeziva, což mu umožní snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku může dojít k posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu řeziva,

  • produkce z nového závodu bude exportována též do členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla")

  2. Multisektorální rámec pro regionální pomoc velkým investičním projektům - publikovaný v Official Journal C 107, 7.4.1998 (dále jen "Rámec")

  3. Nařízení Evropské komise č. 68/2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES v oblasti školení - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení")

Ad I)

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okresu Frýdek-Místek, tj. v regionu NUTS II Moravskoslezsko který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 58,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50% investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okresu Frýdek-Místek a z vlivu investičního projektu na region. V okresu Frýdek-Místek míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v srpnu roku 2002 výše 14,2 %, tj. 151 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně vysoká, přičemž investice předpokládá 140 přímých pracovních míst, z toho 15 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 75 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 50 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a vysoce pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož (…..) % produkce z nového výrobního závodu je určeno na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje výstavbu nové pily na výrobu řeziva, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25%. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 45 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku tohoto rozhodnutí.

Podle čl. 4.11., poznámka č. 32, Pravidel se předpokládá, že pracovní místo souvisí s prováděním investičního projektu, pokud bylo vytvořeno během tří let od dokončení projektu. Tato podmínka je obsažena v bodě C návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek, podle kterého příjemce veřejné podpory může uvedené prostředky za tímto účelem čerpat, pokud vytvoří nová pracovní místa k zajištění provozu podniku, a to nejdéle do 3 let ode dne vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek. Podle předložených podkladů příjemce veřejné podpory vytvoří stanovený počet pracovních míst do roku 2005. Ukončení investičního projektu se předpokládá v roce 2004. Je tedy zřejmé, že se bude jednat o pracovní místa související s prováděním investičního projektu. Příjemce veřejné podpory uzavře s pracovníky přijatými na takto vytvořená pracovní místa pracovní smlouvy, jimiž se sjedná pracovní poměr na dobu neurčitou. Čl. 4.14. Pravidel stanoví, že vytvořená pracovní místa musí být zachována nejméně po dobu 5 let. Navrhovaná investiční pobídka v podobě hmotné podpory vytváření pracovních míst podle zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek ve výši 28 mil. Kč (200 000 Kč na jednoho zaměstnance) splňuje podmínky stanovené v Pravidlech.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 45 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

Ad. II)

Podle čl. 2.1. Rámce, je tento předpis nutné aplikovat v případě, že navrhovaná výše veřejné podpory splňuje jedno z následujících kritérií:

  1. celkové náklady na projekt jsou alespoň 50 mil. EUR a kumulativní intensita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, je alespoň 50 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti a podpora na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo činí alespoň 40 000 EUR

nebo

b) celková veřejná podpora je alespoň 50 mil. EUR.

Vzhledem k tomu, že:

  • celkové náklady na projekt dosahují výše 1529 mil. Kč (cca 50,4 mil. EUR přepočteno kursem 30,36 CZK/EUR ke dni 22.7. 2002),

  • kumulativní intensita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, dosahuje 63,4 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti, neboť výše předpokládaných nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 1374 mil. Kč, výše předpokládané slevy na dani činí 407 mil. Kč a výše hmotné podpory vytváření nových pracovních míst činí 28 mil. Kč - celkem tedy předpokládaná výše podpory činí 435 mil. Kč, míra podpory by tedy mohla činit až 31,7 %,

  • podpora na jedno vytvořené pracovní místo (předpokládá se vytvoření 140 pracovních míst) činí cca 102 143 EUR, přičemž celková výše předpokládané podpory činí cca 14,3 mil. EUR - přepočteno kursem 30,36 CZK/EUR ke dni 22.7. 2002,

jsou splněny všechny podmínky uvedené v čl. 2.1. písm. a) Rámce.

Maximální přípustná míra veřejné podpory se v souladu s čl. 3.1. Rámce určuje následujícím způsobem:

  1. za základ je brána výše regionální podpory (R), kterou lze získat v příslušné oblasti. Vzhledem k tomu, že, že region NUTS II Moravskoslezsko, ve kterém má být investice realizována, je brán jako oblast Společenství uvedená v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství a že dle Regionální mapy intensity veřejné podpory na období let 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala dne 10.12. 2001 na vědomí svým usnesením, č. 1315, činí strop (maximální míra) regionální podpory v případě regionu NUTS II Moravskoslezsko 50 % a jelikož společnost příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik je maximální přípustná míra veřejné podpory stanovena na 50 % hodnoty investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Tato maximální výše nesmí být překročena.

  2. maximální přípustnou míru intensity veřejné podpory je třeba upravit na základě následujících faktorů:

  1. faktor soutěže (T)

Podle čl. 7.6. Rámce relevantní geografický trh zahrnuje Evropskou hospodářskou oblast nebo alternativně jakoukoliv její významnou část, pokud je možné podmínky soutěže ve zmíněné oblasti dostatečně odlišit od jiných oblastí. Multisektorální rámec připouští možnost pojímat jako relevantní trh také celosvětový trh. Podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je třeba u veřejné podpory zvažovat možnost dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Jako relevantní trh v tomto případě budou sloužit oblasti, ve kterých dochází k hospodářské soutěži mezi společnostmi z členských států Evropské unie a společností Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH. Podle předložených podkladů zaslaných účastníkem správního řízení činí podíl společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH v Evropské unii na trhu řeziva (…..) %. Jako relevantní trh lze tedy pojímat trh Evropské unie, neboť tato oblast je dostatečně přesně identifikovatelná a vyhovuje tak požadavkům Rámce.

Podle čl. 3.2. Rámce má jakékoliv povolení podpory společnostem v odvětví, které trpí problémem strukturální nevyužité kapacity, tendenci narušit soutěž. Podle čl. 3.3. Rámce je třeba posuzovat problém strukturální nevyužité kapacity jako rozdíl mezi průměrnou mírou využití kapacity pro zpracovatelský průmysl jako celku a mírou využití kapacity příslušného sektoru, za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje. Pokud není k dispozici dostatek informací o využití kapacity, je nutné posoudit, zda se nejedná o investici na klesajícím trhu. Podle čl. 3.4. Rámce je třeba posuzovat problematiku klesajícího trhu jako rozdíl mezi průměrným tempem růstu zpracovatelského průmyslu jako celku a tempem růstu spotřeby určitého výrobku za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje.

Jelikož údaje o využití výrobních kapacitách výrobců řeziva nejsou k dispozici, Úřad posuzoval dle čl. 3.4. Multisektorálního rámce, zda se investice neuskutečňuje na klesajícím trhu. V následující tabulce je popsána spotřeba řeziva v Rakousku, Itálii a ostatní státy Evropy za období 1997-2001 (údaje v mil. m3).

Rok

1997

1998

1999

2000

2001

Celkový růst 1997-2001

Rakousko

4,5

4,6

4,8

5,3

4,8

0,3

Meziroční míry růstu

----

2,2 %

4,4 %

10,4 %

- 9,4 %

6,6 %

Itálie

5,5

5,7

6,0

6,8

6,4

0,9

Meziroční míry růstu

----

3,6 %

5,3 %

13,3 %

- 5,9 %

16,4 %

Ostatní státy Evropy

46,3

47,5

49,4

51,1

49,1

2,8

Meziroční míry růstu

----

2,6 %

4 %

3,4 %

- 3,9 %

6,05 %

Zdroj: tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

V následující tabulce je dále popsán vývoj produkce zpracovatelského průmyslu v Evropské unii za období pro které jsou známy údaje, tj. za období 1995-1999 (ve stálých cenách v mld. EUR).

Rok

1995

1996

1997

1998

1999

Celkový růst 1995-1999

Produkce

3352,5

3506,4

3749,9

3879,8

3946,9

594,4

Meziroční míry růstu

----

4,6 %

6,9 %

3,5 %

1,7 %

17,7 %

Zdroj: Eurostat

Ve srovnatelných obdobích, tj. v obdobích 1997-1998, 1998-1999 poptávka po řezivu tedy pravděpodobně nevykazovala ani absolutní ani relativní pokles. Jelikož se dle předložených podkladů předpokládá v dalších letech mírný nárůst evropského trhu s řezivem, který je však spojen s hospodářským cyklem jednotlivých ekonomik států, byl v souladu s čl. 3.10.1. Rámce stanoven faktor soutěže na 1,0.

  1. faktor kapitálu - pracovní síly (I)

Uvedený faktor se počítá jako podíl hodnoty investice do investičních nákladů, vhodných na poskytnutí podpory, zjištěných podle Pravidel, a pracovních míst - vytvořených a zachovaných v rámci plánovaného investičního projektu. V případě investice společnosti Franz Mayr-Melnhof, Säge- und Hobelwerke GmbH je nutno částku 1374 mil. Kč (cca 45,3 mil. EUR přepočteno kursem 30,36 CZK/EUR ke dni 22.7. 2002) dělit 140 (ze záměru získat investiční pobídky vyplývá, že bude vytvořeno 140 pracovních míst), výsledkem je částka cca 323,6 tis. EUR, tedy faktor kapitálu - pracovní síly v souladu s čl. 3.10.2. Rámce činí 0,9.

  1. faktor vlivu na region (M)

Faktor vlivu na region bere v úvahu výhody, které přinese investice oblasti, ve které je investice uskutečňována. Investice bude realizována v oblasti shodné s oblastmi vymezenými v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení ES. Podle údajů uvedených v podkladech vyplývá, že bude vytvořeno 140 přímých pracovních míst. Dle podkladů se předpokládá nízký stupeň vytváření nepřímých pracovních míst: na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Vzhledem k těmto skutečnostem lze stanovit v souladu s čl. 3.10.3. Rámce hodnotu tohoto faktoru na 1,0.

IV. Výpočet maximální míry veřejné podpory

Maximální přípustná míra veřejné podpory se počítá podle vzorce: R x T x I x M, tedy 50 x 1,0 x 0,9 x 1,0, tj. maximální přípustná míra veřejné podpory s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace činí 45 % investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Ad III)

Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory rekvalifikace činí v souladu se zákonem o zaměstnanosti a nařízením vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, 6,3 mil. Kč a zároveň splňuje podmínky stanovené v nařízení. V souladu s rozhodnutím Evropské komise č. 2000/424/C ze dne 16.11. 1999, publikovaném v Official Journal dne 6.7. 2000, hmotná podpora rekvalifikace se nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v uvedené výši poskytnout.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců dle § 5a a § 6b zákona o zaměstnanosti.

Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podpory se očekává ve výši: 1. rok (…..) mil. Kč, 2. rok (…..) mil. Kč, 3. rok (…..) mil. Kč, 4. rok (…..) mil. Kč, 5. rok (…..) mil. Kč, 6. rok (…..) mil. Kč, 7. rok (…..) mil. Kč, 8. rok (…..) mil. Kč, 9. rok (…..) mil. Kč, 10. rok (…..) mil. Kč. Předpokládaná výše slevy na dani příjemce veřejné podpory od roku 2003 po dobu následujících 10 let bude dle předložených podkladů činit: 1. rok (…..) Kč, 2. rok (…..) Kč, 3. rok (…..) Kč, 4. rok (…..) mil. Kč, 5. rok (…..) mil. Kč, 6. rok (…..) mil. Kč, 7. rok (…..) mil. Kč, 8. rok (…..) mil. Kč, 9. rok (…..) mil. Kč, 10. rok (…..) mil. Kč. Slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona o daních z příjmů, lze uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona o daních z příjmů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a hmotné podpory vytváření pracovních míst se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podle předložených podkladů činí celková předpokládaná hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory (výše investice do hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory) 1374 mil. Kč, z toho:

  1. pozemky a příprava staveniště (296 mil. Kč)

  2. budovy (94 mil. Kč)

  3. instalace, stroje (984 mil. Kč).

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", činí maximální povolená míra veřejné podpory s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace dle článku 3.10. Rámce 45 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, současně nesmí přesáhnout částku 618,3 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 3.10. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz