číslo jednací: VP/S146/02-160

Instance I.
Věc Prominutí daňového příslušenství - autodoprava
Účastníci
  1. Finanční úřad ve Vsetíně
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok zastaveno
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 28. 12. 2002
Dokumenty file icon pis6714.pdf 87 KB

Č.j.: VP/S 146/02-160

V Brně dne 10. prosince 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 26. 11. 2002 na základě žádosti Finančního úřadu ve Vsetíně č.j. 93820/02/403912/6111 ze dne 20.11.2002 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto :

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve výši 2 219 Kč ve formě prominutí penále k daňovému nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob, dani z přidané hodnoty a silniční dani (…..)

zastavuje.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 26.11.2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podal Finanční úřad ve Vsetíně dopisem ze dne 20.11.2002, č.j. 93820/02/403912/6111.

I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Finanční úřad ve Vsetíně

  • orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Finanční úřad ve Vsetíně, Smetanova 1110

  • kontaktní osobou je Pavla Grohmannová

  • názvem veřejné podpory je "prominutí příslušenství daně (penále) dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů"

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů

  • odhadovaná ztráta pro veřejný rozpočet je uváděna ve výši 69 437,- Kč.

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Finanční úřad ve Vsetíně.

III. Charakteristika příjemce podpory

Příjemcem veřejné podpory je (…..), který provozuje nákladní autodopravu, přičemž provozování uvedené podnikatelské činnosti přerušil, (…..).

IV. Popis a forma podpory

Z důvodu druhotné platební neschopnosti vznikly příjemci veřejné podpory nedoplatky na dani z příjmů fyzických osob, dani z přidané hodnoty a silniční dani, které byly uhrazeny dne 28.12.2001 a 28.1.2002. Finanční úřad ve Vsetíně vyměřil (…..) k uvedeným nedoplatkům penále v celkové výši 92 584 Kč a v souladu s § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují finanční orgány k promíjení příslušenství daně, navrhuje prominout penále v celkové výši 69 437 Kč.

V. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených.

Podle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění může Ministerstvo financí ČR rozhodnout o prominutí příslušenství k dani z důvodu odstranění tvrdosti zákona. Vyhláškou č. 299/1993 Sb. zmocnilo Ministerstvo financí ČR k promíjení příslušenství daně územní finanční orgány.

V případě promíjení penále má podnikatelský subjekt v důsledku neplacení daně k dispozici volné finanční prostředky, které byl povinen zaplatit organizaci hospodařící s veřejnými prostředky. Veřejnou podporou se obecně rozumí jakékoliv zvýhodnění, které plyne z veřejných prostředků. Dle čl. 24 Oznámení Evropské komise o uplatnění pravidel státní pomoci na podporu týkající se přímého zdanění podniků, které je příjmem státního rozpočtu, publikovaného v Official Journal C 384/3, 10.12.1998, nepředstavují veřejnou podporu nástroje, jejichž cílem je optimalizace vymáhání daňových a obdobných dluhů od podnikatelských subjektů. Při neplacení pojistného podnikatelský subjekt obrazně čerpá od státu půjčku, přičemž úrok, tj. penále činí 36,5 %. Ve srovnání s komerčními půjčkami jsou podmínky značně nevýhodné. Důvodem je skutečnost, že penále v sobě obsahuje sankční část, která je zahrnuta s cílem donutit dlužníka zaplatit dluh co nejdříve. V souladu s ustanovením výše uvedeného Oznámení Evropské komise je tedy za veřejnou podporu považována jen ta část penále, která představuje ekonomickou výhodu pro dlužníka daně a odpovídá hodnotě úroku z prodlení. Zbývající, tj. sankční část není do veřejné podpory zahrnuta. Základem pro stanovení ekvivalentní hodnoty úroku z prodlení, tedy i výše veřejné podpory, je celková výše vyměřeného penále a referenční sazba pro výpočet veřejné podpory u výhodných půjček. V souladu s Oznámením Evropské komise o způsobu stanovení výše referenčních a diskontních sazeb, publikovaným v Official Journal C 273, 9.9.1997, je použita referenční sazba ve výši 10 %.

V případě promíjení penále dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění, představuje veřejná podpora částku převyšující rozdíl mezi penále ve výši 36,5 % z dlužné částky a ekonomickým ekvivalentem komerčního úroku, který Úřad vyjadřuje tzv. referenční sazbou, která je pro účely výpočtu veřejné podpory pro oblast odpouštění penále stanovena ve výši 10 % z dlužné částky.

10

Veřejná podpora je -------- x 100 % z celkové výše vyměřeného penále = 27 % z vyměřeného penále

36,5


Prominutí penále do výše 73 % z celkové výše penále nepředstavuje veřejnou podporu. Teprve prominutí penále vyšší než 73 % z celkové výše penále (73 až 100) představuje veřejnou podporu.

Celková výše penále vyměřená Finančním úřadem ve Vsetíně činí 92 584 Kč. Částka 25 366 Kč, tj. 27 % vyměřeného penále, představuje veřejnou podporu v případě, kdyby byla prominuta celá výše penále. Finanční úřad ve Vsetíně však hodlá prominout penále ve výši 69 437 Kč.

Pro účely zjištění výše veřejné podpory, která odpovídá prominutí penále v navrhované výši 69 437 Kč, je nutné zjistit částku, která nespadá do hodnoty veřejné podpory. Tato částka je dána rozdílem mezi celkovým vyměřeným penále a veřejnou podporou při prominutí penále v plné výši. Její hodnota činí 67 218 Kč.

Z celkově promíjeného penále ve výši 69 437 Kč pak představuje veřejnou podporu rozdíl mezi celkovou výší promíjeného penále, tj. 69 437 Kč, a částkou 67 218 Kč.

Veřejná podpora v případě prominutí penále ve výši 69 437 Kč, tedy činí 2 219 Kč.

S ohledem na velmi nízkou výši veřejné podpory lze usoudit, že nejsou naplněny všechny znaky zakázané veřejné podpory dle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, konkrétně podmínka dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. V rozhodnutí Soudního dvora ze dne 19.9.2000 v případu C-156/98 (Německo v. Komise - podpora poskytnutá podnikům formou daňového zvýhodnění investic) je uvedeno, že obchod Evropské unie je dotčen podporou tehdy, jestliže tato podpora vede k posílení pozice podniku ve srovnání s ostatními podniky soutěžícími na trhu Evropské unie.

Vzhledem k tomu, že tato částka je velmi nízká a příjemce působí pouze na trhu České republiky, nejedná se o veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

Vzhledem k tomu, že se nejedná o zakázanou veřejnou podporu podle zákona o veřejné podpoře, Úřad řízení podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře zastavil.

VI. Závěr

Dne 4. 12. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Poučení o odvolání:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, odbor veřejná podpora, Brno, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Finanční úřad ve Vsetíně

Smetanova 1110

755 01 Vsetín

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz