Úřad provedl rozsáhlé sektorové šetření na potravinářském trhu, věnoval se i zvyšování cen

28. 7. 2022
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže provedl od počátku roku 2021 do června 2022 rozsáhlé sektorové šetření zaměřené na trhy nákupu potravin za účelem dalšího prodeje v České republice, včetně služeb s tímto nákupem souvisejících.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže provedl od počátku roku 2021 do června 2022 rozsáhlé sektorové šetření zaměřené na trhy nákupu potravin za účelem dalšího prodeje v České republice, včetně služeb s tímto nákupem souvisejících.

V šetření již byla zohledněna směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/633 ze dne 17. dubna 2019 o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci. Transpozice směrnice do českého právního řádu, k níž má dojít prostřednictvím novelizace zákona o významné tržní síle, zatím nebyla legislativně provedena. Vzhledem k nepřímému účinku směrnice se Úřad pokusil zmapovat alespoň základní poznatky o dodavatelsko-odběratelských vztazích napříč zemědělským a potravinovým řetězcem.

Směrnice přináší zásadní rozšíření působnosti Úřadu v oblasti tzv. významné tržní síly, a to v souvislosti s principem „z farmy až na vidličku“. Ten znamená, že významná tržní síla subjektů bude nově posuzována nejen u obchodních řetězců, ale i u všech ostatních odběratelů v zemědělském a potravinovém řetězci (s výjimkou spotřebitelů), kteří přesáhnou stanovený obratový limit a současně nebude dána dostatečná vyvažující síla dodavatele. Nově se tak budou moci nekalých obchodních praktik dopustit např. zpracovatelé v potravinářském průmyslu, food brokeři, velkoobchody a další entity, které nakupují zemědělské a potravinářské výrobky pro další prodej. Zejména v rámci nižších článků řetězce to přinese nutnost adaptace na novou právní úpravu, a to např. v oblasti sjednaných lhůt splatnosti nebo písemnosti smluv.

V nižších článcích řetězce, jichž se doposud regulace nekalých obchodních praktik netýkala, se například výjimečně objevily lhůty splatnosti o délce 60, ale dokonce i 120 dní. I v tomto ohledu tedy bude potřeba, aby se smlouvy a praxe v zemědělském a potravinovém řetězci dostaly do souladu s novou právní úpravou, která požaduje maximální délku splatnosti 30 dnů.

Úřad se dále zabýval službami souvisejícími s nákupem nebo prodejem potravin, které jsou poskytovány dodavatelům potravin ze strany odběratelů s významnou tržní silou nebo s nimi spolupracujících třetích subjektů. Takové služby jsou v souladu se zákonem a směrnicí za předpokladu, že (i) mají přímou materiální souvislost s nákupem nebo prodejem potravin, (ii) podmínky jejich poskytování a využívání nevytvářejí výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran, (iii) jsou-li zpoplatněny, mají přímou materiální souvislost s nákupem a prodejem potravin a platby či jiné plnění za tyto služby jsou přiměřené hodnotě poskytovaných služeb, (iv) využívání služeb není podmínkou přijetí potravin do prodeje a (v) dodavatelé potravin nejsou bezdůvodně diskriminováni při poskytování těchto služeb a jejich úhradě.

Tyto služby, které mohou mít různý charakter, jsou podle své povahy, obchodních zvyklostí a obvyklého chodu věcí v daném odvětví zpravidla poskytovány v souvislosti s nákupem nebo prodejem potravin a odběratelé i dodavatelé z nich mají skutečný materiální prospěch. Úřad se podrobně zabýval například službami souvisejícími se zpracováním a předáváním kmenových dat produktů a také službami zúčtovacími, které se ve většině případů poskytují bezúplatně. Zpoplatněná forma právě jmenovaných služeb pak může být z hlediska právní úpravy významné tržní síly problematická.

V posledních měsících Českou republiku zasáhla nebývale vysoká míra inflace, která se významně projevila také na růstu cen potravin (meziročně často v řádech desítek procent). Úřad proto zjišťoval, jaké jsou zdroje tohoto strmého růstu uvnitř zemědělského a potravinového řetězce. Zjistil, že požadavky na vyšší ceny produktů vycházejí primárně od dodavatelů, kteří se potýkají se značným zvýšením svých výrobních nákladů, zejména pak energie a pohonné hmoty. Druhým hlavním zdrojem je nejistota některých dílčích trhů, kde psychologická obava z nedostatku způsobená primárně válečným konfliktem na Ukrajině přináší vyšší vzácnost určitých typů komodit, a tím i jejich řádově vyšší ceny. Největší dynamiku vykazovaly např. segmenty pekařských výrobků (či šířeji výrobků z obilovin a mouky), olejů, některých druhů masa (např. drůbeží, hovězí apod.) a rovněž másla. U dodavatelů ze zahraničí je přitom tlak na zvyšování cen podstatně nižší než u dodavatelů tuzemských.

Současně jak odběratelé, tak i dodavatelé shodně tvrdí, že růst svých nákladů prozatím nepromítli do prodejních cen v plné míře, což může znamenat, že maloobchodní ceny se ani v současné chvíli, tedy po zhruba půlroční nestabilitě, prozatím neustálily v nové ekonomické rovnováze.

Z hlediska výhodnosti spolupráce pak lze na základě analýzy ziskovosti trhů v zemědělském a potravinovém řetězci soudit, že převážná většina odvětví vykazovala kladný hospodářský výsledek. Výjimkou bylo stravování a pohostinství, na které silně dopadly důsledky pandemie covid-19. Současně je ale třeba upozornit, že odvětvová (tj. agregovaná) úroveň dat nemusí vypovídat o situaci na úrovni individuálních podnikatelů, jejichž hospodaření za poslední období bývá promítnuto do účetních výkazů.

 

 

Tiskové oddělení ÚOHS
22/116

 

29. května 2023 / Úřad uzavřel memorandum o spolupráci s Ekonomicko-správní fakultou MUNI Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna a děkan Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Jiří Špalek dnes uzavřeli memorandum o spolupráci obou institucí

23. května 2023 / Šetření pěti základních potravin neukázalo selhávání hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen Úřad nebo ÚOHS) provedl v posledních třech měsících šetření v oblasti základních zemědělských produktů a potravin, a to v celé...

3. května 2023 / Úřad vydal rozsáhlý informační list k novelizaci zákona o významné tržní síle K 1. 1. 2023 nabyl účinnosti zákon č. 359/2022 Sb., jímž došlo k rozsáhlým změnám v zákoně č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách při prodeji zemědělských...

25. dubna 2023 / Úřad přijal závazky řetězců MAKRO a METRO, které povedou k okamžité nápravě závadného stavu na trhu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení vedené kvůli možnému zneužití významné tržní síly se společnostmi MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o. a METRO International...

18. dubna 2023 / ÚOHS je jedním ze signatářů memoranda o soutěžní spolupráci s Ukrajinou a Moldavskem Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes společně s vrcholnými představiteli soutěžních úřadů Estonska, Litvy, Lotyška, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenské...

12. dubna 2023 / ÚOHS vydal výroční zprávu o své činnosti v roce 2022 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže publikoval výroční zprávu o své činnosti v uplynulém roce. Úřad je ústředním orgánem státní správy, v jehož působnosti je ochrana a podpora...

21. března 2023 / Slovenská delegace jednala na ÚOHS o nekalých obchodních praktikách i cenách potravin Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes zavítali zástupci Ministerstva půdního hospodářství a rozvoje venkova Slovenské republiky, kteří se zajímali o zkušenosti ÚOHS v oblasti...

20. března 2023 / Úřad oslovil v souvislosti s cenami potravin už téměř dvě stovky subjektů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže postupuje v šetření na trzích několika základních potravin, jehož účelem je zmapovat strukturu trhu a cenový vývoj ve vertikálním řetězci a...

Chcete-li dostávat aktuality mailem, zanechte nám prosím svou adresu a vyberte oblast.

Email:
Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů
Významná tržní síla
Hospodářská soutěž
Veřejné zakázky
Veřejná podpora
cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz