číslo jednací: VZ/S020/03-151/1752/03-če-

Instance I.
Věc Zajištění stravovacích služeb pro pacienty a zaměstnance Okresní nemocnice Kyjov
Účastníci
  1. okresní nemocnice Kyjov
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 59 písm. a) - zrušení zadání
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 23. 5. 2003
Dokumenty file icon pis13596.pdf 132 KB

Č.j. VZ/S20/03-151/1725/03-če V Brně dne 16. dubna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 28.2.2003 z vlastního podnětu podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb., ve věci přezkoumání úkonů a rozhodnutí zadavatele Okresní nemocnice Kyjov, příspěvkové organizace, Strážovská 976, 697 33 Kyjov, zastoupené MUDr. Petrem Hudečkem, ředitelem nemocnice, učiněných v obchodní veřejné soutěži "Zajištění stravovacích služeb pro pacienty a zaměstnance Okresní nemocnice Kyjov", vyhlášené dne 9.10.2002 v Obchodním věstníku č. 41/02 pod zn. 159320-41/02 podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 424/2002 Sb., rozhodl takto:

Zadavatel Okresní nemocnice Kyjov porušil ustanovení § 2h odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 424/2002 Sb., tím, že v zadávací dokumentaci jednoznačně nevymezil množství a druh požadovaných služeb.

Podle § 59 písm. a) v návaznosti na § 60a zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb., se rozhodnutízadavatele Okresní nemocnice Kyjov, o výběru nejvhodnější nabídky ze dne 5.12.2002 ruší a podle téhož ustanovení citovaného zákona se současně ruší i zadání veřejné zakázky "Zajištění stravovacích služeb pro pacienty a zaměstnance Okresní nemocnice Kyjov" vyhlášené dne 9.10.2002 v Obchodním věstníku č. 41/02 pod zn. 159320-41/02.

Odůvodnění

Okresní nemocnice Kyjov, Strážovská 976, 697 33 Kyjov, zastoupená MUDr. Petrem Hudečkem, ředitelem nemocnice, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci obsažené v mandátní smlouvě č. 376/2002 ze dne 24.9.2002 obchodní společností RTS, a. s., Lazaretní 13, 615 00 Brno, za niž jedná Ing. Jiří Košulič, předseda představenstva společnosti (dále jen "zadavatel"), vyhlásila podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 424/2002 Sb., dne 9.10.2002 zveřejněním v Obchodním věstníku č. 41/02 pod zn. 159320-41/02 obchodní veřejnou soutěž "Zajištění stravovacích služeb pro pacienty a zaměstnance Okresní nemocnice Kyjov". Zadavatel podmínky soutěže změnil, a to zveřejněním změny dne 6.11.2002 v Obchodním věstníku č. 45/02 pod zn. 161083-45/02 (zadavatel zájemcům umožnil prohlídku místa plnění a adekvátně k tomu prodloužil soutěžní lhůtu).

Pokud orgán dohledu dále uvádí odkaz na zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, jedná se vždy o znění zákona platného v době provedení úkonu orgánu dohledu (zahájení správního řízení, rozhodnutí) nebo v době provedení jednotlivých úkonů zadavatele (vyhlášení soutěže).

Zadavatel v podmínkách soutěže stanovil následující kritéria hodnocení nabídek:

  1. Reference uchazeče, zejména údaje o realizovaných obdobných službách.

  2. Rozsah a charakter služeb navržených uchazečem nad rámec vymezeného předmětu veřejné zakázky.

  3. Celková nabídková cena.

  4. Zvýhodněné platební podmínky nad rámec podmínek vymezených zadavatelem.

Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 27.11.2002 vyplývá, že zadavatel do konce soutěžní lhůty obdržel celkem tři nabídky, přičemž všechny nabídky vyhověly kontrole úplnosti. Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 4.12.2002 vyplývá, že komise po posouzení a hodnocení nabídek stanovila pořadí nabídek uchazečů, které zadavatel akceptoval a o výběru nejvhodnější nabídky rozhodl dne 5.12.2002 shodně s pořadím stanoveným komisí pro posouzení a hodnocení nabídek, takto:

  1. VÁCLAV HRABEC s. r. o., Purkyňova 365, 686 06 Uherské Hradiště,

  2. ARAMARK, s. r. o., S. K. Neumanna 33/954, 182 00 Praha 8 (dále jen "ARAMARK"),

  3. EUREST, spol. s r. o., U Pergamenky 12, 170 04 Praha 7.

Proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky podal uchazeč ARAMARK námitky, kterým zadavatel nevyhověl a proto uchazeč využil svého práva podat u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu") návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách. Jelikož návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách neodpovídal podmínkám stanoveným v § 57 odst. 2 zákona, neboť nebyl podán v zákonem stanovené lhůtě zadavateli, orgán dohledu návrh uchazeče ARAMARK zamítl, a to rozhodnutím č.j. VZ/S239/02-151/774/03-če ze dne 19.2.2003, které nabylo právní moci dne 19.3.2003.

Orgán dohledu, v jehož kompetenci je přezkoumávání všech úkonů zadavatele, po prostudování dokumentace o zadání veřejné zakázky získal pochybnosti o správnosti postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky. Možné porušení zákona bylo orgánem dohledu spatřováno v souvislosti s tím, že zadavatel dostatečně určitě nevymezil předmět plnění šetřené veřejné zakázky, čehož důsledkem bylo, že cenové nabídky uchazečů nebyly stanovené a srovnatelné na jednom společném základě. Z uvedených důvodů orgán dohledu zahájil správní řízení z úřední povinnosti.

Účastníky tohoto správního řízení jsou podle § 58 zákona:

  • Zadavatel,

  • VÁCLAV HRABEC s. r. o., Purkyňova 365, 686 06 Uherské Hradiště, za niž jedná Václav Hrabec, jednatel společnosti (dále jen "VÁCLAV HRABEC"),

  • ARAMARK, s. r. o., S. K. Neumanna 33/954, 182 00 Praha 8, za niž jednají Josef Svoboda a Ing. Miroslav Pazderka, jednatelé společnosti, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 10.3.2003 Mgr. Ivanem Courtonem, advokátem, místo pro doručování Minská 15, 101 00 Praha 10,

  • EUREST, spol. s r. o., U Pergamenky 12, 170 04 Praha 7, za niž jedná Ing. Miroslav Šole, jednatel společnosti (dále jen "EUREST").

Zahájení řízení oznámil orgán dohledu jeho účastníkům dopisem ze dne 19.2.2003, které doplnil dopisem ze dne 28.3.2003. Orgán dohledu současně stanovil lhůty, ve kterých se účastníci řízení mohli vyjádřit k podkladům pro rozhodnutí. Rozhodnutím čj. VZ/S20/03-151/1246/03-če ze dne 18.3.2003, které nabylo právní moci dne 9.4.2003, orgán dohledu zadavateli uložil předběžné opatření nepokračovat v zadávání předmětné veřejné zakázky, neuzavírat smlouvu na předmět plnění této veřejné zakázky a veřejnou zakázku nezrušit. Účastníci správního řízení obdrželi oznámení o zahájení správního řízení dne 28.2.2003 a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno. Uchazeč ARAMARK požádal o umožnění nahlédnutí do spisu, což mu bylo s výjimkou nabídek uchazečů umožněno dne 13.3.2003 (viz protokol o nahlížení do spisu).

Účastníci řízení ve svých stanoviscích k oznámení o zahájení řízení a doplnění oznámení uvedli:

Zadavatel ve svém stanovisku ze dne 7.3.2003 uvedl, že jako součást plnění v podmínkách soutěže stanovil mj. množství 8 000 obědů pro zaměstnance za měsíc. Předmět plnění vymezil jako zajištění poskytované stravy minimálně v nabídce, kterou poskytuje stávající provozovatel (byl přiložen vzor jídelního lístku). Skladba je definována názvem hlavní části, přílohou, omáčkou nebo salátem. Kvantita a kvalita dodávky byly dle zadavatele uchazečům dostatečně zřejmé a popis standardu vymezují obecně užívané normy a zvyklosti. Jakost stravy pak závazné hygienické normy a předpisy. Z náplně vzorového jídelního lístku pro personál i obecně závazných předpisů jsou podle zadavatele zřejmé jakostní a technické vlastnosti předmětu plnění, tj. množství a druh požadovaných služeb.

Zadavatel se dopisem ze dne 25.3.2003 vzdal práva na podání rozkladu proti předběžnému opatření a sdělil, že nebude pokračovat v zadávání veřejné zakázky až do doby skončení šetření orgánu dohledu, ani uzavírat smlouvu.

Ve svém stanovisku ze dne 1.4.2003 k doplnění oznámení o zahájení řízení zadavatel uvedl, že změnu podmínek soutěže zveřejnil dne 6.11.2002 v Obchodním věstníku č. 45/02. Změnu oznámil předem zájemcům, kteří si vyzvedli zadávací dokumentaci, dopisem ze dne 30.10.2002. Zadavatel současně dopisem ze dne 1.11.2002 upřesnil technické podmínky zadání. Tyto technické změny zadavatel nezveřejňoval v Obchodním věstníku, neboť se podle jeho názoru jednalo o změny v zadávací dokumentaci a nikoliv o změnu podmínek soutěže. Dopis ze dne 30.10.2002 byl doručen všem zájemcům, tedy i uchazeči EUREST. Zadavatel konstatuje, že v podmínkách zadání stanovil shodně obsahovou náplň pro zpracování nabídkové ceny a to určením počtu stravovacích dnů a dále výčtem činností, které tvoří předmět plnění veřejné zakázky. Zadavatel však v podmínkách nespecifikoval jak mají být tyto činnosti oceněny, požadoval pouze předložení celkové nabídkové ceny za splnění celého předmětu veřejné zakázky včetně všech obslužných činností. V závěru svého stanoviska zadavatel konstatuje, že i když si není vědom porušení zákona, je připraven vzhledem ke komplikovanosti zadání, veřejnou zakázku zrušit a provést nové zadání.

Uchazeč EUREST ve svém stanovisku ze dne 3.4.2003 uvedl, že obdržel dopis zadavatele ze dne 30.10.2002 (prohlídka místa plnění a prodloužení soutěžní lhůty) a rovněž dopis ze dne 1.11.2002 (doplnění technických podmínek). Ke způsobu sestavení své cenové nabídky uvedl uchazeč EUREST následující:

V doplnění ze dne 1.11.2002 je u pacientů uváděn průměrný měsíční obrat v rozsahu 14 000 stravovacích dnů a průměrný denní počet pacientů 470. Protože tyto čísla nekorespondují, vycházel uchazeč při výpočtu z průměrného denního počtu pacientů × počet dnů v roce × cena za jednotku. U zaměstnanců je v doplnění uveden průměrný denní počet zaměstnanců 350. Protože není zřejmé, zda to jsou zaměstnanci nebo strávníci, vycházel uchazeč z údaje v zadávací dokumentaci, kde je uvedeno, že nemocnice má 580 zaměstnanců. Z toho uchazeč vyvodil, že se jedná o průměrný počet strávníků v pracovní dny. Jelikož se jedná o nepřetržitý provoz, uchazeč počítal se stravováním po celou dobu roku s tím, že soboty, neděle, svátky a dni pracovního volna kalkuloval nižší počet strávníků na základě vlastní zkušenosti. V kalkulaci jsou uvedeny veškeré náklady spojené s činnostmi uvedenými v zadávací dokumentace. Podle názoru uchazeče rovněž vybraný uchazeč vycházel při stanovení měsíčního počtu strávníků zaměstnanců z čísla, které nelze vyvodit ze zadávací dokumentace. Pokud by se jednalo o 350 strávníků a stravování jen v pracovní dny, při průměrném počtu 21 pracovních dnů v měsíci by výchozí měsíční základna činila 7 350 obědů. Při stravování i v době pracovního volna při průměrném počtu 30 dnů v měsíci by výchozí měsíční základna činila 10 500 obědů. Při přepočtu podle stravovacích dnů a počtu obědů jako uchazeč Hrabec, by nabídková cena uchazeče činila 21 264 000,-- Kč vč. DPH.

Uchazeč ARAMARK ve svém stanovisku ze dne 10.3.2003 uvedl, že nezbytným předpokladem pro transparentnost zadávacího procesu je stanovení zcela jednoznačných podmínek vymezujících předmět plnění veřejné zakázky, což se v případě šetřené veřejné zakázky nestalo (v dokumentaci není uvedeno co je myšleno pod pojmem oběd pro zaměstnance). V souvislosti s nedostatečným vymezením předmětu plnění pak zadavatel nemohl objektivně posoudit, zda se v případě nabídkové ceny vybraného uchazeče nejedná o cenu mimořádně nízkou (uchazeč argumentuje cca 10 % rozdílem mezi nabídkovými cenami, které nabídli ostatní uchazeči). Uchazeč dále ve svém stanovisku zpochybňuje odbornou způsobilost komise pro hodnocení nabídek s odkazem na ust. § 31 odst. 1 zákona. Uchazeč se rovněž domnívá, že společnost RTS, a. s., Brno, jako osoba pověřená zadavatelskými činnostmi, neměla v době vyhlášení soutěže oprávnění k podnikání k poskytování těchto služeb. Uchazeč ve svém stanovisku rovněž zpochybňuje určitost podmínek soutěže v souvislosti s délkou zadávací lhůty, kdy zadavatel v podmínkách soutěže stanovil, že "zadávací lhůta uchazečům jejichž nabídky se umístily jako prvé až třetí v pořadí, se prodlužuje až doby uzavření smlouvy o dílo na předmětnou stavbu", neboť v daném případě se nejedná o stavbu. Uchazeč rovněž považuje za porušení zákona (§ 5 odst. 1 písm. j) zákona) skutečnost, že zadavatel v podmínkách soutěže nepřipustil prohlídku místa budoucího plnění. Uchazeč upozorňuje na skutečnost, že zadavatel v podmínkách soutěže neuvedl, od kdy počne běžet lhůta splatnosti daňových dokladů (faktur). Zadavatel pouze stanovil jejich splatnost. V závěru svého stanoviska uchazeč uvádí, že vybraný uchazeč již zadavateli poskytoval obdobné plnění, v čemž spatřuje možné zvýhodnění uchazeče (znalost podmínek).

Uchazeč ARAMARK ve svém stanovisku ze dne 3.4.2003 k doplnění oznámení o zahájení řízení uvedl, že celkovou nabídkovou cenu stanovil jako součet:

  • 470 (průměrný denní počet pacientů) × 365 dní v roce × jednotková cena za stravovací den pacienta,

  • 350 (průměrný denní počet zaměstnanců) × 252 (dní v roce) × jednotková cena za oběd pro zaměstnance.

V celkové nabídkové ceně uchazeče jsou zahrnuty veškeré náklady, které předpokládají podmínky soutěže, zadávací dokumentace a doplnění technických podmínek ze dne 1.11.2002.

Uchazeč Hrabec ve svém stanovisku ze dne 4.4.2003 uvedl, že "nabídková cena uchazeče je celková při respektování uchazečem navrhnuté nájemní smlouvy a smlouvy o dílo".

Na základě posouzení dokumentace a stanovisek účastníků řízení, orgán dohledu uvádí následující rozhodné skutečnosti.

Zadavatel v podmínkách soutěže předmět plnění veřejné zakázky vymezil následovně. Předmětem soutěže je zajištění stravovacích služeb pro pacienty a zaměstnance zadavatele v stravovacím provozu zadavatele v následujícím rozsahu:

  • příprava a porcování celodenní stravy pro pacienty v potřebném rozsahu a expedice stravy na jednotlivá oddělení dle požadavků zadavatele (vč. dietních jídel),

  • příprava stravy pro zaměstnance nemocnice a jejich výdej v závodní jídelně,

  • komplexní zajištění zásobování pro provoz stravovacího zařízení,

  • zajištění provozu bufetu dle požadavku zadavatele,

  • zajištění veškerých prací spojených s provozem a údržbou stravovacího provozu,

  • využívání stravovací informační sítě ON Kyjov,

  • případně jiné činnosti dle návrhu uchazeče.

V článku 5. podmínek Požadavky na jednotný způsob zpracování nabídkové ceny je uvedeno: Nabídková cena bude zpracována jako nabídková cena za jeden rok provádění požadovaných služeb (v členění cena, DPH, cena celkem). Mimo tuto cenu uchazeč uvede i měsíční nabídkovou cenu ve shodném členění a dále výši ceny za stravovací den pro pacienty a výši ceny za oběd pro zaměstnance. Nabídková cena musí obsahovat veškeré náklady (přeprava, cena obslužných činností, nájmy apod.) nutné pro výkon požadovaných služeb.

V zadávací dokumentaci, na kterou odkazují podmínky soutěže, zadavatel v článku 1. uvedl, že Okresní nemocnice Kyjov má kapacitu 660 lůžek a 850 zaměstnanců. Průměrný měsíční obrat je v rozsahu 15 000 stravovacích lůžek. Zadavatel požaduje zajištění poskytované stravy minimálně v nabídce, kterou poskytuje stávající provozovatel stravovacího provozu. Přílohou zadávací dokumentace je vzorový denní jídelní lístek pro pacienty a vzorový týdenní jídelní lístek pro zaměstnance. Jak z dokumentace vyplývá, denní jídelní lístek pro pacienty obsahuje denní menu podle jednotlivých diet, diety jsou specifikovány jednak kalorickou hodnotou, jednak popisem indikace, charakteristikou a technologickou úpravou. Vzorový týdenní jídelní lístek pro zaměstnance obsahuje pouze vzorové menu (polévka, dvě jídla hlavní, dvě dietní, specialitu) bez odkazu na požadovanou velikost porce (gramáž, apod.).

Zadavatel dopisem ze dne 31.10.2002 na žádost jednoho ze zájemců o veřejnou zakázku všem zájemcům, kteří si vyzvedli zadávací dokumentaci, doplnil a upřesnil zadávací podmínky, mj. pod body:

1. Změna oproti podmínkám zveřejněným v Obchodním věstníku: průměrný měsíční obrat bude v rozsahu 14 000 stravovacích dnů. Průměrné denní počty pacientů: 470.

2. Průměrné denní počty zaměstnanců: 350.

Žádné další údaje k počtu stravovacích jednotek, resp. požadované specifikaci obědů pro pacienty, zadavatel nikde neuvedl.

Podle § 2h odst. 1 zákona je zadávací dokumentace souhrn údajů a informací nezbytných pro zpracování nabídky. Zadavatel ji poskytuje na vyžádání zájemcům o veřejnou zakázku. Součástí zadávací dokumentace musí být technické podmínky veřejné zakázky určující požadavky na jakost a technické vlastnosti předmětu veřejné zakázky. Součástí zadávací dokumentace musí být i jednoznačné vymezení množství a druhu požadovaných prací, dodávek nebo služeb. Za úplnost a správnost údajů obsažených v zadávací dokumentaci odpovídá zadavatel.

Vycházeje z údajů, které na vyžádání orgánu dohledu uvedli uchazeči ke způsobu sestavení nabídkové ceny, orgán dohledu sestavil porovnání konstrukce nabídkových cen do přehledné tabulky (v případě uchazeče Hrabec orgán dohledu k výpočtu počtu stravovacích jednotek použil údaje z nabídky uchazeče):

Uchazeč

příprava celodenní stravy pro pacienty - cena za rok

příprava stravy pro zaměstnance - - cena za rok

ARAMARK

průměr. denní počet pacientů 470 × 365 dní v roce × jednotková cena

tj. 171 550 stravovacích jednotek × jednotková cena

průměr. denní počet zaměstnanců 350 × 252 dní v roce × jednotková cena

tj. 88 200 stravovacích jednotek × jednotková cena

EUREST

průměr. denní počet pacientů 470 × 365 dní v roce × jednotková cena

tj. 171 550 stravovacích jednotek × jednotková cena

průměr. denní počet zaměstnanců 350 × 365 dní v roce × jednotková cena

tj. *127 750 stravovacích jednotek × jednotková cena

Hrabec

14 000 stravovacích dnů × 12 měsíců × jednotková cena

tj. 168 000 stravovacích jednotek × jednotková cena

8 000 obědů × 12 měsíců × jednotková cena

tj. 96 000 stravovacích jednotek × jednotková cena

* Pozn. Jelikož se jedná o nepřetržitý provoz, uchazeč EUREST počítal se stravováním po celou dobu roku s tím, že za soboty, neděle, svátky a dni pracovního volna kalkuloval nižší počet strávníků na základě vlastní zkušenosti. Jelikož uchazeč kalkulaci blíže neupřesnil, jedná se pouze o orientační hodnotu, skutečně použitá kalkulace počtu obědů za rok bude samozřejmě nižší, pro účely porovnání konstrukce nabídkových cen však uvedený údaj postačuje.

Na základě uvedeného srovnání počtu stravovacích jednotek, které uchazeči použili při sestavení nabídkové ceny, orgán dohledu konstatuje, že zadavatel v podmínkách soutěže, resp. zadávací dokumentaci, jednoznačně nevymezil množství požadovaných služeb. Jako argument orgán dohledu uvádí různé počty stravovacích jednotek uvedené pro srovnání v tabulce, které uchazeči použili na základě vlastního výkladu podmínek zadání veřejné zakázky pro konstrukci nabídkové ceny, jež byla jedním z kritérií hodnocení nabídek. Tím, že zadavatel v zadávací dokumentaci množství požadovaných služeb (počet stravovacích jednotek) jednoznačně nevymezil, porušil ust. § 2h odst. 1 zákona.

Jak je uvedeno v § 2h odst. 1 zákona součástí zadávací dokumentace musí být rovněž technické podmínky veřejné zakázky určující požadavky na jakost a technické vlastnosti předmětu veřejné zakázky.

Zadavatel v podmínkách soutěže jako nedílnou část předmětu plnění stanovil mj. "přípravu stravy pro zaměstnance a její výdej v závodní jídelně". V podmínkách soutěže ani v zadávací dokumentaci, na kterou podmínky odkazují, však tuto část předmětu plnění dále blíže kvantitativně ani kvalitativně nespecifikoval. Tím, že uchazeči uváděli cenu obědu zaměstnance bez vazby na jeho jednotně stanovenou specifikaci (např. minim. požadavkem zadavatele na velikost (hmotnost) porce, kvalitu, počet chodů, či alespoň odkazem na relevantní předpis či normu), nemá vzájemné porovnávání ceny za "oběd pro zaměstnance" žádnou objektivní vypovídající hodnotu. Při hodnocení ceny za oběd nelze zjistit, zda nebylo nižší ceny dosaženo menší velikostí porce, nižší kvalitou jídla, chudší nabídkou, apod. Orgán dohledu v této souvislosti poukazuje na způsob, jakým zadavatel v příloze zadávací dokumentace specifikoval druhy diet - tedy celodenní stravu pro pacienty. V zadávací dokumentaci je každá dieta přesně určena indikací, charakteristikou, technologickou úpravou, kalorickou hodnotou.

Vzhledem k tomu, že kritériem hodnocení vztahujícím se přímo k předmětu plnění byla pouze "Celková nabídková cena", jejíž nezanedbatelnou součástí cena stravy pro zaměstnance nepochybně je (v násobku požadovaného množství), orgán dohledu konstatuje, že cenová nabídka uchazečů není srovnatelná na jednom společném základě, neboť zadavatel v zadávací dokumentaci dostatečně určitě nevymezil požadavky na jakost a technické vlastnosti celého rozsahu předmětu veřejné zakázky, tedy i požadavky na stravu pro zaměstnance. Zadavatel tím porušil ust. § 2h odst. 1 zákona.

Stanovení předmětu plnění veřejné zakázky, z něhož není patrné, co se jím jednoznačně myslí, resp. jak má vypadat nabídka, aby zadání vyhověla a mohla být objektivně hodnocena, je pochybením zadavatele. Nejednoznačné vymezení předmětu plnění veřejné zakázky omezuje fair prostředí procesu zadávání veřejné zakázky, a je pak na místě, aby orgán dohledu zadání veřejné zakázky zrušil.

K argumentům uvedeným účastníky řízení v návrhu, resp. ve stanoviscích vydaných v průběhu správního řízení orgán dohledu doplňuje.

K vymezení předmětu plnění veřejné zakázky se orgán dohledu vyjádřil již výše v odůvodnění. Základní podmínkou je, aby zadavatel jednoznačně vymezil množství a druh požadovaných prací, dodávek nebo služeb, což v šetřeném případě zadavatel neučinil. Z uvedeného důvodu bylo vymezení předmětu veřejné zakázky nejednoznačné, což je v rozporu s ust. § 2h odst. 1 zákona.

Ke stanovisku zadavatele ze dne 7.3.2003, ve kterém uvádí, že "předmět plnění vymezil jako zajištění poskytované stravy pro zaměstnance minimálně v nabídce, kterou poskytuje stávající provozovatel (byl přiložen vzor jídelního lístku)", orgán dohledu konstatuje, že předmětný jídelní lístek neobsahuje velikost porcí ani odvolání na "obecně užívané normy a zvyklosti, či závazné hygienické normy a předpisy", jak ve svém stanovisku v souvislosti s určením jakostní a technické vlastnosti předmětu plnění argumentuje zadavatel. Z uvedeného důvodu orgán dohledu neposoudil vymezení předmětu plnění pouhým použitím "vzorového jídelního lístku" za dostačující. Orgán dohledu v této souvislosti poznamenává, že vzor jídelního lístku, jako přílohy zadávací dokumentace (označený jako jídelní lístek pro zaměstnance od 26.8. do 1.9.2002, se dvěma hlavními jídly), není totožný se vzorovým jídelním lístkem, který pro svou argumentaci v příloze stanoviska použil zadavatel (označený jako jídelní lístek pro zaměstnance od 9.12. do 15.12.2002, se třemi hlavními jídly).

Orgán dohledu na základě stanoviska uchazeče EUREST, ve kterém uchazeč uvádí, že obdržel dopis zadavatele ze dne 30.10.2002 (prohlídka místa plnění a prodloužení soutěžní lhůty) a rovněž tak dopis ze dne 1.11.2002 (doplnění technických podmínek), akceptoval vysvětlení zadavatele v souvislosti s informovaností všech zájemců o změnách podmínek soutěže.

Ke stanoviskům uchazeče ARAMARK ze dne 10.3.2003 orgán dohledu uvádí:

Posouzení, zda se v případě nabídkové ceny vybraného uchazeče nejedná o cenu mimořádně nízkou, je v šetřeném případě vzhledem ke skutečnosti, že jednotliví uchazeči při konstrukci nabídkové ceny nevycházeli ze stejného kvantitativního a kvalitativního základu nemožné, resp. není podstatné.

Vzhledem k tomu, že smlouva na plnění veřejné zakázky má být podle podmínek soutěže uzavřena na pět let a výše předpokládaného peněžitého závazku při nabídkových cenách uchazečů za jeden rok plnění ve výši cca 20 mil. Kč činí podle § 67 odst. 3 zhruba 100 mil. Kč, je zadavatel povinen podle § 31 odst. 1 zákona jmenovat členy komise pro posouzení a hodnocení nabídek nejméně tři osoby s příslušnou odbornou způsobilostí. V případě vyššího počtů členů komise bude činit počet odborně způsobilých osob nejméně 60 % z celkového počtu členů komise. Jak vyplývá z dokumentace, zadavatel dne 20.11.2001 jmenoval 7 členů komise pro posouzení a hodnocení nabídek včetně jejich náhradníků. Podle sdělení zadavatele ze dne 3.1.2003 (rozhodnutí o námitkách) zadavatel jako členy komise jmenoval "odborné pracovníky zadavatele jejichž profese se dotýká požadovaných služeb, externí odborníky z oblasti zdravotnictví a oblasti práva". Vzhledem k tomu, že zákon v ust. § 31 odst. 1 blíže nespecifikuje prokazování odborné způsobilosti členů komise, orgán dohledu akceptoval údaj uvedený zadavatelem a neposoudil ustanovení příslušné komise jako úkon, který by byl v rozporu se zákonem.

Ve věci posouzení skutečnosti, zda společnost RTS, a. s., Brno, jako osoba pověřená zadavatelskými činnostmi, měla v době vyhlášení soutěže oprávnění k podnikání k poskytování těchto služeb, se orgán dohledu obrátil s dotazem na věcně příslušný orgán státní správy (Živnostenský úřad města Brna), který mu dopisem ze dne 27.3.2003 sdělil, že na základě živnostenského oprávnění s předmětem podnikání "Činnost organizačních a ekonomických poradců" lze vykonávat zadavatelskou činnost podle zákona o zadávání veřejných zakázek v rozsahu organizačního a ekonomického poradenství. Na základě uvedeného stanoviska orgán dohledu konstatuje, že společnost RTS, a. s., Brno, měla v době vyhlášení soutěže oprávnění k podnikání k poskytování těchto služeb v souladu s ust. § 69 zákona.

Skutečnost, že zadavatel v podmínkách soutěže stanovil, že "zadávací lhůta uchazečům jejichž nabídky se umístily jako prvé až třetí v pořadí, se prodlužuje až doby uzavření smlouvy o dílo na předmětnou stavbu", ačkoliv se v šetřeném případě nejedná předmětem plnění o stavbu, posoudil orgán dohledu pouze jako formální pochybení zadavatele, nemající na proces zadávání veřejné zakázky žádný vliv.

Z ust. § 5 odst. 1 písm. j) zákona vyplývá, že oznámení o době konání prohlídky zadavatel v podmínkách soutěže uvádí pouze tehdy, pokud se konání prohlídky předpokládá. Pokud tedy zadavatel prohlídku místa plnění nepovažoval vzhledem k charakteru plnění za nutnou, nebyl povinen tuto skutečnost v podmínkách soutěže zveřejňovat. V šetřeném případě však zadavatel po připomínce zájemce o veřejnou zakázku k podmínkám soutěže posoudil konání prohlídky jako vhodné a prohlídku místa plnění zájemcům umožnil. O této skutečnosti zájemce informoval jednak v souladu s ust. § 4 odst. 1 zákona zveřejněním oznámení dne 6.11.2002 v Obchodním věstníku č. 45/02, jednak písemnou informací zájemcům, kteří si vyzvedli zadávací dokumentaci. Na základě uvedeného orgán dohledu nespatřuje v jednání zadavatele v souvislosti s prohlídkou místa plnění porušení zákona.

Skutečnost, že zadavatel v podmínkách soutěže neuvedl, od kdy počne běžet lhůta splatnosti daňových dokladů (faktur), přičemž zadavatel pouze stanovil jejich splatnost, nepovažuje orgán dohledu za chybu zadavatele. Způsob stanovení platebních podmínek (§ 5 odst. 1 písm. e) zákona) zákon blíže nespecifikuje. Zadavatel jako v pořadí 4. kritérium hodnocení nabídek stanovil "Zvýhodněné platební podmínky nad rámec podmínek vymezených zadavatelem". To co uchazeč ve svém stanovisku zpochybňuje, bylo podle názoru orgánu dohledu předmětem hodnocení v rámci stanoveného kritéria. Podle úvahy orgánu dohledu je pro zadavatele zřejmě výhodnější počítat splatnost faktury od jejího doručení než od data jejího vystavení. Bylo tedy na uchazeči, aby podmínky splatnosti zadavateli navrhl. V této souvislosti orgán dohledu podotýká, že okolnosti zadávání veřejné zakázky zkoumá z hlediska dodržení zákona o zadávání veřejných zakázek. Orgán dohledu není oprávněn posuzovat okolnosti související se zadáním z hlediska jiných, obecně závazných právních předpisů či norem (např. o účetnictví).

K otázce možného zvýhodnění vybraného uchazeče, který již zadavateli poskytoval obdobné plnění, orgán dohledu uvádí, že obecně podle ust. § 11 odst. 1 zákona platí, že žádný z uchazečů o veřejnou zakázku nesmí být v obchodní veřejné soutěži zvýhodněn oproti ostatním účastníkům soutěže s výjimkami uvedenými v odst. 2 a 3 cit. ust. zákona. Recipročně ovšem platí, že nesmí být ani znevýhodněn. Skutečnost, že jeden z uchazečů již zadavateli poskytoval obdobné plnění, nemůže být proto důvodem pro vyloučení uchazeče z účasti na veřejné zakázce. Za průběh zadávacího procesu je plně zodpovědný zadavatel a je jeho povinností, aby podmínky soutěže stanovil tak, aby žádný zájemce nebyl oproti ostatním zvýhodněn. V šetřeném případě orgán dohledu nezjistil v postupu zadavatele okolnost, která by napovídala o případném zvýhodnění některého ze zájemců o veřejnou zakázku (všichni zájemci obdrželi shodně zadávací dokumentaci, vč. vzorových jídelních lístků, zadavatel všem zájemcům umožnil prohlídku místa plnění, všichni zájemci byli prokazatelně informováni o změnách podmínek soutěže).

Podle § 59 písm. a) zákona, na který odkazuje § 60a zákona, orgán dohledu rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky po přezkoumání zruší, shledá-li porušení zákona, a zadavateli uloží provést nový výběr, popřípadě zruší zadání veřejné zakázky. Jelikož orgán dohledu v šetřeném případě zjistil porušení zákona již v samotných podmínkách soutěže, které nelze napravit pouze provedením nového výběru, použil citovaného ustanovení zákona, které mu umožňuje zadání veřejné zakázky zrušit.

Po posouzení případu ve všech souvislostech orgán dohledu konstatuje, že porušení zákona, které se týká porušení principu stanovení jednoznačných požadavků na zpracování nabídek svým charakterem neumožnilo jako nápravu uložit zadavateli pouze provedení nového výběru nejvhodnější nabídky. Na základě všech zjištěných skutečností orgán dohledu proto rozhodl, že též zadání veřejné zakázky ruší.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

JUDr. Miroslav Šumbera

vrchní ředitel

Obdrží:

RTS, a. s., Lazaretní 13, 615 00 Brno, zast. Ing. Jiřím Košuličem

Mgr. Ivan Courton, advokát, Minská 15, 101 00 Praha 10

VÁCLAV HRABEC s. r. o., Purkyňova 365, 686 06 Uherské Hradiště, zast. Václavem Hrabcem

EUREST, spol. s r. o., U Pergamenky 12, 170 04 Praha 7, zast. Ing. Miroslavem Šolem

Na vědomí:

Okresní nemocnice Kyjov, Strážovská 976, 697 33 Kyjov, zast. MUDr. Petrem Hudečkem

ARAMARK, s. r. o., S. K. Neumanna 33/954, 182 00 Praha 8, zast. Josefem Svobodou

Podle § 3 odst. 1 zákona k uzavření smlouvy na veřejnou zakázku vyhlašuje zadavatel obchodní veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku, není-li v tomto zákoně stanoveno jinak. Při obchodní veřejné soutěži postupuje zadavatel podle obchodního zákoníku, pokud tento zákon nestanoví jinak. Podle § 266 odst. 4 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, projev vůle, který obsahuje výraz připouštějící různý výklad, je třeba v pochybnostech vykládat k tíži strany, která jako první v jednání tohoto výrazu použila.

S odkazem na uvedené orgán dohledu uvádí, že projev vůle zadavatele musí být určitý, což je základní podmínkou platnosti právního úkonu. Nelze-li tento úmysl v konkrétním případě zjistit, vychází se z toho, jaký význam se přikládá použitým výrazům podle běžných zvyklostí a z úvahy, jakou by měl běžný podnikatel, kdyby mu byl tento projev určen. Je skutečností, že některé výrazy připouštějí různý výklad. Zpravidla je věc jasná z okolností případu a mezi účastníky nejsou pochybnosti o významu použitých výrazů. Pokud by však v konkrétním případě vznikl rozpor, platí pravidlo uvedené v § 266 odst. 4 obchodního zákoníku. To má vést každého, aby volil výraz přesný tak, aby o jeho významu nemohly vzniknout pochybnosti, případně aby výraz, který není jednoznačný, v doplňku zpřesnil.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz