číslo jednací: 2R039/02-Hr

Instance II.
Věc Okresní úřad Pardubice - rekonstrukce sídla krajského úřadu - více VZ
Účastníci
  1. Okresní úřad Pardubice, nám. Republiky 12, 530 02 Pardubice
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 59 odst. 2 sř - rozhodnutí potvrzeno, rozklad odmítnut
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 5. 2. 2003
Související rozhodnutí VZ/S083/02-151/3780/02-Jak
2R039/02-Hr
Dokumenty file icon pis9747.pdf 96 KB

Č. j.: 2R 39/02 - Hr V Brně dne 20. ledna 2003

Ve správním řízení o rozkladu podaném dne 19.8.2002 Českou republikou, zast. přednostou Okresního úřadu Pardubice Ing. Stanislavem Panušem, se sídlem nám. Republiky 12, 530 02 Pardubice, proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 29.7.2002 č. j. VZ/S 83/02-151/3780/02-Jak ve věci přezkoumání úkonů zadavatele - České republiky - Okresního úřadu Pardubice, se sídlem nám. Republiky 12, 530 02 Pardubice, zast. v době zadání veřejných zakázek přednostou Ing. Michalem Rabasem a v době podání rozkladu přednostou Ing. Stanislavem Panušem, jehož právním nástupcem je podle ustanovení § 29 zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, se sídlem nám. Republiky 3, 110 00 Praha 1, zast. ředitelem Ing. Ivanem Noveským, při zadání veřejných zakázek souvisejících s rekonstrukcí budov na ulici Jahnova 127 a Komenského nám. 125 v Pardubicích na Krajské sídlo samosprávy a správního úřadu, a to konkrétně:

I. veřejné zakázky na zhotovitele projektové dokumentace (generální projektant)

I.1 - zadané písemnou výzvou ze dne 26.7.1999 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb.,

I.2 - zadané písemnou výzvou ze dne 21.4.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. c) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb.,

I.3 - zadané písemnou výzvou ze dne 29.8.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. c) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb.,

I.4 - zadané písemnou výzvou ze dne 13.12.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb.,

II. veřejné zakázky na investorsko - inženýrskou činnost

II.1 - zadané písemnou výzvou ze dne 9.2.2000 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb.,

II.2 - zadané písemnou výzvou ze dne 27.4.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb.,

II.3 - zadané písemnou výzvou ze dne 5.12.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb.,

III. veřejné zakázky na projektovou dokumentaci interiéru nábytku

zadané písemnou výzvou ze dne 9.2.2000 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb.,

IV. veřejné zakázky na zhotovitele stavby

IV.1 - zadané formou obchodní veřejné soutěže podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb., zveřejněním v Obchodním věstníku č. 19/00 pod zn. 095612-19/00 ze dne 10.5.2000 a doplněné vyhlášením v Obchodním věstníku č. 22/00 ze dne 31.5.2000 pod č.j. 097100-22/00,

IV.2 - zadané písemnou výzvou ze dne 4.1.2001 zaslané vybranému uchazeči na rozšíření veřejné zakázky podle § 50 odst. l písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb.,

V. veřejné zakázky na provedení záchranného archeologického průzkumu

zadané podle § 50 odst. l písm. b) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb., a

VI. veřejné zakázky na dodávku a montáž souboru zařízení - věcí movitých a atypických interiérů

zadané písemnou výzvou ze dne 8.2.2001 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb. a zákona č. 39/2001 Sb.,

jsem podle § 59 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 227/2000 Sb. a zákona č. 226/2002 Sb., na základě návrhu zvláštní komise, ustavené podle § 61 odst. 2 téhož zákona rozhodl takto:

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. VZ/S 83/02-151/3780/02-Jak ze dne 29.7.2002

p o t v r z u j i

a podaný rozklad

z a m í t á m.

O d ů v o d n ě n í

Na základě kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu, zveřejněného ve Věstníku NKÚ částka 4/2001, který byl doručen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") dne 21.2.2002, si Úřad dopisy ze dne 15.3.2002 a 3.5.2002 vyžádal od České republiky - Okresního úřadu Pardubice, se sídlem nám. Republiky 12, 530 02 Pardubice, zast. v době zadání veřejných zakázek přednostou Ing. Michalem Rabasem a v době zahájení správního řízení přednostou Ing. Stanislavem Panušem, jehož právním nástupcem je podle ustanovení § 29 zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, se sídlem nám. Republiky 3, 110 00 Praha 1, zast. ředitelem Ing. Ivanem Noveským (dále jen "zadavatel"), dokumentaci o zadání veřejných zakázek souvisejících s rekonstrukcí budov na ulici Jahnova 127 a Komenského nám. 125 v Pardubicích na Krajské sídlo samosprávy a správního úřadu, a to konkrétně:

I. veřejné zakázky na zhotovitele projektové dokumentace (generální projektant)

I.1 - zadané písemnou výzvou ze dne 26.7.1999 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. (dále jen "zákon I"),

I.2 - zadané písemnou výzvou ze dne 21.4.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. c) zákona I,

I.3 - zadané písemnou výzvou ze dne 29.8.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. c) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb. (dále jen "zákon II"),

I.4 - zadané písemnou výzvou ze dne 13.12.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona II,

II. veřejné zakázky na investorsko - inženýrskou činnost

II.1 - zadané písemnou výzvou ze dne 9.2.2000 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona I,

II.2 - zadané písemnou výzvou ze dne 27.4.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona I,

II.3 - zadané písemnou výzvou ze dne 5.12.2000 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona II,

III. veřejné zakázky na projektovou dokumentaci interiéru nábytku

zadané písemnou výzvou ze dne 9.2.2000 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona I,

IV. veřejné zakázky na zhotovitele stavby

IV.1 - zadané formou obchodní veřejné soutěže podle části druhé zákona I, zveřejněním v Obchodním věstníku č. 19/00 pod zn. 095612-19/00 ze dne 10.5.2000 a doplněné vyhlášením v Obchodním věstníku č. 22/00 ze dne 31.5.2000 pod č.j. 097100-22/00,

IV.2 - zadané písemnou výzvou ze dne 4.1.2001 zaslané vybranému uchazeči na rozšíření veřejné zakázky podle § 50 odst. l písm. d) zákona II,

V. veřejné zakázky na provedení záchranného archeologického průzkumu

zadané podle § 50 odst. l písm. b) zákona II a

VI. veřejné zakázky na dodávku a montáž souboru zařízení - věcí movitých a atypických interiérů

zadané písemnou výzvou ze dne 8.2.2001 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb. a zákona č. 39/2001 Sb. (dále jen "zákon III").

Zadavatel kompletní požadovanou dokumentaci předkládal Úřadu postupně od 27.3.2002 do 12.7.2002, a protože Úřad po jejím přezkoumání získal pochybnosti o správnosti úkonů zadavatele učiněných při zadání předmětných veřejných zakázek, zahájil ve věci správní řízení z vlastního podnětu, ve kterém jako jediného účastníka správního řízení označil zadavatele. Oznámení o zahájení správního řízení obdržel zadavatel dne 31.5.2002 a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno.

V oznámení o zahájení správního řízení Úřad mimo jiné uvádí, že u veřejné zakázky ad IV.1 nebyla hodnocení jednotlivých nabídek v kritériu "celková nabídková cena" provedena všemi členy komise pro posouzení a hodnocení nabídek stejně, neboť nabídkovým cenám nebyly přiděleny body v sestupném pořadí podle jejich skutečné výše, případě více nabídkám byl přidělen stejný počet bodů. U dalšího objektivně měřitelného kritéria "termín dokončení stavby" body rovněž nebyly přiděleny podle sestupné tendence těchto termínů (nejvíce bodů nejkratší termín). Úřad vyzval zadavatele, aby vyjasnil co bylo předmětem hodnocení v rámci kritéria "odborná způsobilost", kritéria "aplikace systémů řízení jakosti podle ČSN EN ISO řady 9000", neboť i u těchto kritérií zjistil Úřad velké bodové rozmezí a dále aby vysvětlil, jak bylo provedeno hodnocení kritéria "rozsah a způsob využití regionálních zdrojů pracovních sil" a čím bylo v konkrétních nabídkách toto hodnocení doloženo. Úřad dále uvádí, že s vybraným uchazečem uzavřel zadavatel dne 29.8.2000 smlouvu o dílo, přičemž následně uzavřel k této smlouvě na základě výzvy ze dne 4.1.2001 podle ustanovení § 50 odst. 1 písm. d) zákona II dodatek č. 2 ze dne 9.4.2001, kterým došlo k rozšíření veřejné zakázky "o dodávku a montáž interiéru spojeného se stavbou, změny v oblasti slaboproudých rozvodů na základě typových požadavků na projekty a výstavbu Krajských úřadů, změny a vícepráce proti zadávací dokumentaci vyvolané dopracováním realizační projektové dokumentace při realizaci", čímž se cena veřejné zakázky navýšila o 78 565 765,- Kč vč. DPH. Úřad vyzval zadavatele, aby se ke všem uvedeným skutečnostem vyjádřil.

Dne 17.5.2002 doručil zadavatel Úřadu vyjádření k zahájení správního řízení, ve kterém na úvod konstatuje, že některých nedostatků zmíněných v oznámení o zahájení správního řízení si je vědom. K posouzení a hodnocení nabídek ve veřejné zakázce ad IV. pak zadavatel uvádí, že komisi jmenovalo ministerstvo vnitra ČR a zadavatel má ten názor, že mu nepříslušelo posuzovat hodnotící činnost členů ustavené komise. Zadavatel jako přílohu svého vyjádření předložil Úřadu mimo jiné i rozbor kritérií "aplikace systémů řízení jakosti podle ČSN EN ISO řady 9000" a "rozsah a způsob využití regionálních zdrojů pracovních sil".

Dne 1.7.2002 zaslal Úřad zadavateli doplnění oznámení o zahájení správního řízení, ve kterém mimo jiné k tvrzení zadavatele, že komise byla jmenována Ministerstvem vnitra ČR a tedy zadavateli nepříslušelo posuzovat hodnotící činnost členů ustanovené komise Úřad konstatuje, že "členy komise byli i zástupci okresního úřadu."

Dne 12.7.2002 doručil zadavatel Úřadu své vyjádření k doplnění oznámení o zahájení správního řízení. Vyjadřuje se v něm k dalším skutečnostem, které byly předmětem vedeného správního řízení a k novým zjištěním Úřadu ohledně zadání veřejné zakázky ad IV. pouze konstatuje, že nemá připomínek.

Po posouzení všech rozhodných skutečností vydal Úřad dne 29.7.2002 rozhodnutí č. j. VZ/S83/02-151/3780/02-Jak, kterým zadavateli za zjištěná závažná porušení zákona uložil pokutu v celkové výši 186 500,- Kč.

V odůvodnění svého rozhodnutí Úřad uvádí, že zadavatel v případě ad I.1 závažně porušil ustanovení § 64b zákona I, neboť neuchoval kompletní dokumentaci o zadání veřejné zakázky po dobu pěti let, a proto se mu ukládá pokuta ve výši 4 000,- Kč. V případě ad I.2 zadavatel podle názoru Úřadu závažně porušil ustanovení § 3 odst. 1 a 3 zákona I tím, když postupoval při zadání veřejné zakázky výzvou jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. c) posledně cit. zákona, aniž by byly naplněny podmínky pro zvolený způsob zadání veřejné zakázky stanovené v části třetí téhož zákona. Za uvedené porušení zákona mu byla uložena pokuta ve výši 2 500,- Kč. V případě veřejné zakázky ad II.2 Úřad zjistil u zadavatele závažné porušení ustanovení § 3 odst. 1 a 3 zákona I, neboť zadavatel postupoval při zadání veřejné zakázky formou výzvou jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona I, opět aniž by byly naplněny podmínky pro zvolený způsob zadání veřejné zakázky, stanovené v části třetí tohoto zákona, Úřad tedy uložil zadavateli pokutu ve výši 1 500,- Kč. Obdobně v případě veřejné zakázky ad II.3 Úřad zjistil porušení ustanovení § 3 odst. 1 a 4 zákona II, když zadavatel naplnil shodnou skutkovou podstatu porušení zákona I resp. zákona II jako v případě ad II.2, a tedy Úřad opět uložil pokutu ve výši 1 500,- Kč. Ve věci veřejných zakázek ad I.3, I.4, II.1, III., V. a VI. Úřad správní řízení zastavil, neboť odpadl důvod řízení.

V případě veřejné zakázky ad IV.1 konstatoval Úřad závažné porušení ustanovení § 35 odst. 1 zákona I v návaznosti na ustanovení § 6 zákona I, když zadavatel neprovedl objektivní hodnocení nabídek podle předem stanovených kritérií "Celková nabídková cena" a "Termín dokončení stavby". Dle zjištění Úřadu totiž dva členové komise pro posouzení a hodnocení nabídek hodnotili uchazeče s vyšší nabídkovou cenou lépe než uchazeče s nižší nabídkovou cenou. U kritéria "termín dokončení stavby", které je podle názoru Úřadu rovněž objektivně měřitelné, nebyly body přiděleny podle sestupné tendence těchto termínů (nejkratší termín nejvíce bodů), a navíc rozmezí hodnocení jednotlivými členy komise bylo podle zjištění Úřadu dosti velké a rozporuplné, např. jedna z nabídek byla hodnocena body 1, 2, 3, 4 i 5. Hodnocení nabídek tak podle názoru Úřadu nebylo transparentní. K námitce zadavatele, že komise byla jmenována Ministerstvem vnitra ČR Úřad poznamenává, že jednak v komisi byl i zástupce zadavatele, a dále že za provedení správného hodnocení nabídek odpovídá podle zákona I zadavatel, který v případě pochybností mohl v souladu s ustanovením § 38 odst. 2 zákona stanovit jiné pořadí než komise s odůvodněním svého rozhodnutí. Za uvedené závažné porušení zákona uložil Úřad zadavateli pokutu ve výši 100 000,- Kč. V případě veřejné zakázky ad IV.2 Úřad zjistil závažné porušení ustanovení § 3 odst. 1 a 4 zákona II, když zadavatel zadal veřejnou zakázky formou výzvy podle ustanovení § 50 odst. 1 písm. d) zákona II, aniž by pro takový postup byly naplněny podmínky podle části třetí zákona II. Úřad konstatuje, že zadavatel nijak neprokázal, že by plnění veřejné zakázky pořizované od jiného dodavatele než byl dodavatel veřejné zakázky ad IV.1 s sebou neslo nutnost pořizování plnění s odlišnými technickými znaky. Úřad v tomto případě uložil zadavateli pokutu ve výši 78 000,- Kč, přičemž při jejím ukládání přihlédl i ke skutečnosti, že navýšení původní veřejné zakázky (a tedy nutnost zadání této veřejné zakázky) bylo zapříčiněno požadavkem nadřízeného orgánu zadavatele na změnu parametrů stavby uplatněným v průběhu realizace, časovou tísní k dokončení stavby a postupným doplňováním dalších požadavků i ze strany zadavatele.

Proti některým bodům uvedeného rozhodnutí, konkrétně proti bodům IV.1 a IV.2 výroku napadeného rozhodnutí, podal zadavatel dne 19.8.2002 rozklad, ve kterém k bodu ad IV.1 podotýká, že "komise pro posouzení a hodnocení nabídek nebyla ustavena zadavatelem, nýbrž ministrem vnitra … členové komise byli před vlastní činností seznámeni s kriterii hodnocení a důležitosti jejich rozhodování při plnění první etapy reformy veřejné správy". Následně smlouva o dílo na provedení předmětu plnění veřejné zakázky ze dne 29.8.2000, stejně jako její dodatek č. 2 ze dne 9.4.2001 byly uzavřeny až po přezkoumání a udělení souhlasu odborných pracovníků Ministerstva vnitra ČR. Členové komise podle vyjádření zadavatele nehodnotili stanovenou cenu jen podle konečné výše, ale museli posuzovat cenu zakázky i z hlediska její skladby v kontextu s projektovým zadáním. Stejně tak i při hodnocení nabídek podle kritéria "termín dokončení stavby" dospěli někteří členové komise k názoru, že nejkratší termín se vzhledem k rozsahu rekonstrukce historických objektů jeví jako nereálný. Zadavatel je toho názoru, že rozhodnutím komise nebylo ovlivněno hodnocení ekonomické vhodnosti nabídek a nedošlo k neefektivnímu vynakládání veřejných finančních prostředků. K bodu ad IV.2 zadavatel uvádí, že k zadání veřejné zakázky formou obchodní veřejné soutěže nedošlo proto, že by to znamenalo další odsunutí termínu plnění veřejné zakázky, došlo by ke zvýšení finančních nákladů (zastavení rozpracované stavby a financování po dobu zastávky) a hrozilo by propadnutí finančních prostředků přidělených Ministerstvem financí ČR z důvodu jejich nevyčerpání. Tyto uvedené skutečnosti by byly v rozporu s usnesením vlády č. 511/1999, které je pro okresní úřady závazné. Na závěr rozkladu zadavatel konstatuje, že si je vědom určitých pochybení, avšak při zadávání všech veřejných zakázek byl veden "maximální snahou o splnění termínu pro ukončení I. etapy reformy veřejné správy, který stanovila vláda ČR", a proto žádá, aby od uložení pokuty bylo v rozporovaných bodech upuštěno.

Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu zvláštní komisí a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech jsem napadené rozhodnutí přezkoumal v celém rozsahu a s přihlédnutím k doporučení této komise dospěl k následujícímu závěru:

Úřad tím, že svým rozhodnutím č. j. VZ/S83/02-151/3780/02-Jak ze dne 29.7.2002 zjistil v postupu zadavatele závažná porušení zákona a uložil mu pokutu, rozhodl správně a v souladu se zákonem. Rovněž s odůvodněním napadeného rozhodnutí se plně ztotožňuji.

Na úvod odůvodnění svého rozhodnutí konstatuji, že rozklad podaný zadavatelem směřoval výslovně pouze proti části výroku napadeného rozhodnutí, konkrétně pouze proti bodům IV.1 a IV.2 tohoto výroku, a proto jsem se v řízení o rozkladu zabýval pouze těmito dvěma případy zadání veřejné zakázky.

K argumentaci zadavatele, podle které členové komise u objektivně měřitelných kritérií "celková nabídková cena" a "termín dokončení stavby" zohledňovali při hodnocení nabídek i kontext nabídkové ceny s projektovým zadáním a její skladbou a u termínů dokončení stavby posuzovali jejich reálnost či nereálnost uvádím, že s takovou argumentací nelze souhlasit.

Předmět hodnocení v obou výše zmíněných kritériích je vždy konkrétní číselně vyjádřitelná skutečnost a uchazeči tedy mohli důvodně očekávat, že pořadí jejich nabídek po provedení hodnocení podle zmíněných kritérií bude odpovídat vzestupné či sestupné tendenci těchto číselných hodnot. Pokud zadavatel měl v úmyslu hodnotit v rámci těchto kritérií i jiné skutečnosti než pouze exaktní číselné hodnoty, nebo hodlal zohledňovat i vazby jednotlivých kritérií, měl toto stanovit předem v podmínkách obchodní veřejné soutěže a kritéria hodnocení formulovat tak, aby zadání veřejné zakázky proběhlo transparentně. V této souvislosti je možno zmínit způsob zadání veřejné zakázky ad III., kdy jako kritérium hodnocení stanovil mimo jiné i "termín plnění a schopnost jej dodržet". Podobný postup mohl zadavatel zvolit i v případě ad IV.1, což neučinil.

K tomu dále uvádím, že zadavatelem v rozkladu uváděné skutečnosti zohlednil již Úřad jako polehčující okolnosti při stanovování výše uložené pokuty, kterou stanovil ve výši pouhé cca čtrnáctiny částkou 100 000,- Kč z maximálně možné výše 1 364 157,- Kč. Z uvedeného důvodu jsem nepřistoupil ani ke snížení uložené pokuty, když jsem se s její výší plně ztotožnil.

Zadavatel v rozkladu dále uvádí, že pro zadání veřejné zakázky ad IV.2 zvolil takový postup, aby se vyhnul dalšímu odsunutí plnění veřejné zakázky, navýšení nákladů a nevyčerpání finančních prostředků přidělených ministerstvem vnitra ČR, kteréžto všechny skutečnosti, pokud by nastaly, by byly v rozporu s usnesení vlády č. 511/1999. Zadavatel konstatuje, že citované usnesení vlády je pro něj jako pro okresní úřad závazné. K této argumentaci uvádím následující.

Jedním ze základních principů fungování právního řádu obecně je i princip hierarchie právních norem, který "vyjadřuje skutečnost, že právní řád má určitý vnitřně strukturovaný systém a je uspořádán do pyramidy. V rámci tohoto systému je základním stavebním kamenem skutečnost, že nižší právní norma musí být v souladu s normou vyšší právní síly (nesmí s ní být v rozporu)" (srovnej Harvánek, J. a kol.: Právní teorie, Iuridica brunensia, 1995, str. 118). V rámci této hierarchie pak "primární (zákonné) právní normy jsou v postavení norem silnějších než právní normy sekundární (podzákonné). Primární (zákonné) normativní právní akty jsou ústava, ústavní zákony, zákony, zákonná opatření … sekundární (podzákonné) normativní právní akty tvoří nařízení vlády, právní předpisy ministerstev, jiných správních orgánů, orgánů územní samosprávy, vyhlášky zastupitelstev územních samosprávných celků" (srovnej tamtéž str. 138). Z uvedeného vyplývá, že i zákon II je primárním normativním právním aktem, který je nadán vyšší právní silou než nařízení vlády, a zadavatel proto nemůže ospravedlňovat svůj nezákonný postup tím, že jej k němu zavazovala norma nižší právní síly než zákon. Argumentaci zadavatele v tomto bodě proto považuji za bezpředmětnou.

K tomu dále uvádím, že i v tomto případě byly zadavatelem v rozkladu uváděné skutečnosti známy Úřadu již v době vydání napadeného rozhodnutí a byly zohledněny při stanovování výše pokuty, která byla vyměřena v cca desetině maximální možné výše, když tato činila 785 658,- Kč a Úřad uložil pokutu ve výši 78 000,- Kč.

Vzhledem k výše uvedenému, když jsem neshledal důvody, pro které by bylo nutno napadené rozhodnutí změnit či zrušit, rozhodl jsem tak, jak je uvedeno ve výroku rozhodnutí.

P o u č e n í

Proti tomuto rozhodnutí se nelze podle § 61 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, dále odvolat.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

  1. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, se sídlem nám. Republiky 3, 110 00 Praha 1, zast. Ing. Ivanem Noveským

  1. spis

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en