číslo jednací: VZ/S0127/02

Instance I.
Věc "Mobilní nábytek pro Nostický palác"
Účastníci
  1. Ministerstvo kultury
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 57 odst. 2 - zamítnuto
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 15. 2. 2003
Dokumenty file icon pis9632.pdf 68 KB

ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE

601 56 Brno, Joštova 8

ROZHODNUTÍ

Č.j.: S 127-R/02-899/140/ZH

V Praze dne02.01.2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení, zahájeném dne 11.11.2002 podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 424/2002 Sb., na základě návrhu uchazeče - AKIT, s.r.o., se sídlem Žitná 30/571, 120 00 Praha 2, za niž jedná jednatel Ing. Jan Sova, na přezkoumání rozhodnutí zadavatele - Česká republika - Ministerstvo kultury, se sídlem Milady Horákové 139, 160 41 Praha 6, zast. ministrem Pavlem Dostálem, na přezkoumání rozhodnutí o vyloučení ve veřejné zakázce na akci "Mobilní nábytek pro Nostický palác", vyhlášené obchodní veřejnou soutěží v Obchodním věstníku č. 34/2002 dne 21.8.2002 pod zn. 156703-34/02,

rozhodl takto:

návrh uchazeče - AKIT, s.r.o., se sídlem Žitná 30571, 120 00 Praha 2, za niž jedná jednatel Ing. Jan Sova, se zamítá ve smyslu ustanovení § 57 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/20020Sb., zákona č. 278/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb., neboť nebyla splněna podmínka zaslání dokladu o složení uvolněné jistoty odboru dohledu ani ve lhůtě, kterou orgán dohledu zadavateli k předložení dokladu stanovil.

Odůvodnění

Česká republika - Ministerstvo kultury, se sídlem Mileny Horákové 139, 160 41 Praha 6, zast. ministrem Pavlem Dostálem (dále jen "zadavatel"), vyhlásil dne 21.8.2002 obchodní veřejnou soutěž v obchodním věstníku č. 34/2002 pod zn. 156703-34/02 podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb. a zákona č. 278/2002 Sb. (dále jen "zákon"), na akci "Mobilní nábytek pro Nostický palác".

Zadávací dokumentaci převzalo 12 zájemců. Zadavatel převzal ve lhůtě pro podání nabídek 3 nabídky. Dne 30.9.2002 uskutečnil zadavatel otevírání obálek s nabídkami. Komise provedla kontrolu úplnosti nabídek podle požadavků uplatněných v zadání veřejné zakázky a u jedné z nabídek nemohla konstatovat její úplnost, protože v ní chyběl doklad o prokázání kvalifikačního předpokladu uvedeného v § 2b odst. 1 pod písm. g) zákona, který zadavatel požadoval v zadání prokázat čestným prohlášením a doporučila zadavateli tuto nabídku vyřadit, z důvodu neúplnosti dokladů. Zadavatel návrh komise akceptoval a uchazeče - AKIT, s.r.o., se sídlem Žitná 30/571, 120 00 Praha 2, za niž jedná jednatel Ing. Jan Sova (dále jen "uchazeč"), jehož nabídka nebyla úplná, z veřejné zakázky rozhodnutím ze dne 8.10.2002 pod č.j.: 14320/2002 vyloučil. Oznámení o vyloučení obdržel uchazeč dne 14.10.2002. Současně zadavatel uvolnil uchazeči složenou jistotu.

Uchazeč proti vyloučení z obchodní veřejné soutěže podal námitky ze dne 22.10.2002, které zadavatel obdržel dne 23.10.2002. V námitkách uchazeč zastává názor, že rozhodnutí zadavatele o jeho vyloučení není správné, což odůvodnil následovně:

  1. v § 2b zákona není žádným způsobem řečeno prokazování kvalifikačního předpokladu podle § 2b odst. 1 písm. g) zákona, dále není v zákoně výslovné zmocnění zadavatelů, aby si libovolně stanovili způsob prokazování uvedeného kvalifikačního předpokladu,

  2. zadavatel pochybil, když způsob prokázání kvalifikačního předpokladu umístil nesystematicky až na konec příslušného odstavce v zadání, nikoliv v logické návaznosti za první větu příslušného odstavce. Tímto postupem přivodil na straně uchazeče omyl v interpretaci prokázání požadavků zadavatele,

  3. komise pro otevírání obálek nepostupovala transparentně, protože nebylo zřejmé co v předložených nabídkách kontroluje.

Statutární orgán zadavatele námitky přezkoumal a rozhodnutím č.j.: 15683/2002 bez uvedení data těmto nevyhověl. Uchazeč převzal rozhodnutí zadavatele o námitkách dne 1.11.2002. V odůvodnění rozhodnutí zadavatel uvedl, že:

  • požadavky na prokázání kvalifikačních předpokladů zadavatel vymezil v odstavci 3 vyhlášené obchodní veřejné soutěže, kde požadoval splnit předmětný kvalifikační předpoklad formou čestného prohlášení,

  • zadavatel vyloučením uchazeče postupoval po zjištění uvedené skutečnosti podle ustanovení § 2e zákona,

  • komise pro otevírání obálek, postupovala ve smyslu §29 a § 30 zákona.

Dne 11.11.2002 byl Úřadu doručen návrh uchazeče ze dne 7.11.2002 na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitce a vyloučení uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži. V návrhu uchazeč odůvodnil své namítání proti rozhodnutí zadavatele stejně jako v námitkách ze dne 22.10.2002.

Uchazeč se dožaduje, aby orgán dohledu podané námitky a k nim vydané rozhodnutí přezkoumal v celém rozsahu a na tomto základě rozhodl o zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži.

Dnem 11.11.2000 bylo zahájeno správní řízení podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona.

Účastníky správního řízení podle § 58 zákona jsou:

  1. Česká republika - Ministerstvo kultury, se sídlem Milady Horákové 139, 160 41 Praha 6, zast. ministrem Pavlem Dostálem

  2. AKIT, s.r.o., ses sídlem Žitná 30/571, 120 00 Praha 2, za niž jedná jednatel Ing. Jan Sova

V rámci správního řízení obdržel Úřad od zadavatele dokumentaci předmětné veřejné zakázky dne 15.11.2002 včetně stanoviska ze dne 13.11.2002 pod č.j.: 16912/2002 k návrhu uchazeče na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách ze dne 22.10.2002

Ve stanovisku zadavatel uvádí, že:

  • rozhodnutí zadavatele o vyloučení uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži bylo podle § 2e zákona správné s odůvodněním shodujícím se s rozhodnutím o přezkoumání námitek uchazeče ze dne 22.10.2002,

  • návrh uchazeče neobsahuje doklad o složení uvolněné jistoty podle ustanovení § 57 odst. 2 zákona.

Uchazeči byla zaslána výzva ze dne 29.11.2002 k zaplacení správního poplatku, který byl uhrazen dle výpisu z účtu uchazeče dne 10.12.2002.

Úřad přezkoumal v souladu s ustanovením § 57 a následujících zákona napadnuté rozhodnutí zadavatele veřejné zakázky. Ve správním řízení odbor dohledu provedl, podle ustanovení § 32 odst.1 a § 34 zákona č. 71/1967 Sb.,o správním řízení ve znění pozdějších předpisů a ve spojení s ustanovením § 61 zákona, dokazování obsahem předané dokumentace o zadání veřejné zakázky, dále pak obsahem návrhu na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách a obsahem stanoviska zadavatele k návrhu uchazeče.

Úřad nejprve zjišťuje, zda návrh podaný uchazečem na přezkoumání rozhodnutí zadavatele splňuje podmínky ustanovení § 57 odst. 2 zákona, ve kterém je m.j. uvedeno, že součástí návrhu je doklad o složení uvolněné jistoty (§ 25 odst. 7 zákona). Návrh, který nemá stanovené náležitosti, orgán dohledu zamítne. Vzhledem k tomu, že uchazeč doklad o složení uvolněné jistoty k návrhu nedoložil, byl Úřadem v rámci zahájení správního řízení ze dne 28.11.2002 vyzván, aby tento doklad zaslal orgánu dohledu do 6.12.2002. jelikož uchazeč takový doklad orgánu dohledu ve stanovené lhůtě nedoložil, orgán dohledu musel návrh uchazeče zamítnout.

Orgán dohledu konstatuje, že zadavatel musí od uchazečů požadovat splnění kvalifikačních předpokladů což vyplývá z ustanovení § 2a odst. 1 zákona. Podle § 2b odst. 1 písm. f) prokazuje uchazeč v čestném prohlášení přesnou citací tohoto ustanovení, že nemá splatný nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění nebo na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Znění jednotlivých kvalifikačních předpokladů je závazné a taxativní a nelze je za strany uchazečů svévolně měnit. V nabídce uchazeč nepoužil citaci správnou, která nabyla účinnost po novele zákona od 1.6.2000. Pro nesplnění kvalifikačního předpokladu musí zadavatel uchazeče podle § 2e z účasti v dalším jednání o veřejné zakázce vyloučit.

Způsob prokazování kvalifikačního předpokladu stanoveného v § 2b písm. g) zákona není zákonem stanoven. Uchazeč může skutečnost, že nebyl vyloučen z účasti na zadávání veřejných zakázek podle § 63 zákona, deklarovat v nabídce. Pokud tak neučiní, není to důvodem k jeho vyloučení, protože zadavatel má možnost si takovou skutečnost ověřit na internetových stránkách orgánu dohledu. Nelze však vyloučit, že zadavatel v zadání veřejné obchodní soutěže výslovně stanoví, jakým způsobem mají uchazeči tento kvalifikační předpoklad prokázat. Uchazeč pak má za povinnost tento kvalifikační předpoklad způsobem požadovaným v zadání prokázat, na jeho nesplnění se nahlíží jako na nesplnění kvalifikačního předpokladu.

Úřad neshledal důvody k zahájení správního řízení z vlastního podnětu.

Odbor dohledu s ohledem na všechny uvedené skutečnosti, které prokázal v průběhu správního řízení rozhodl tak jak je uvedeno ve výroku.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, Joštova 8, 601 56 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek

JUDr. Miroslav Šumbera

vrchní ředitel

Rozhodnutí obdrží:

  1. Ministerstvo kultury, Milady Horákové 139, 160 41 Praha 6, zast. ministr Pavlem Dostálem

  2. AKIT, s.r.o., Žitná 308571, 120 00 Praha 2, za niž jedná Ing. Jan Sova

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en