číslo jednací: VZ/S155-41/48-02-153/6206/02-Št

Instance I.
Věc více veřejných zakázek, Hl. m. Praha
Účastníci
  1. HLAVNÍ MĚSTO PRAHA, městká část Praha 2
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok jiné - zák. č. 199/1994 Sb.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 4. 2. 2003
Související rozhodnutí VZ/S155-01/02-153/5825/02-Št
VZ/S155-02/02-153/5826/02-Št
VZ/S155-03/02-153/5876/02-Št
VZ/S155-04/02-153/5879/02-Št
VZ/S155-05/02-153/5880/02-Št
VZ/S155-06/02-153/5881/02-Št
VZ/S155-07/02-153/5940/02-Št
VZ/S155-08/02-153/5954/02-Št
VZ/S155-10/02-153/5942/02-Št
VZ/S155-11/02-153/5953/02-Št
VZ/S155-28/02-153/6030/02-Št
VZ/S155-29/02-153/6048/02-Št
VZ/S155-15/02-153/6190/02-Št
VZ/S155-13/02-153/6191/02-Št
VZ/S155-16/02-153/6193/02-Št
VZ/S155-17/02-153/6194/02-Št
VZ/S155-18/02-153/6195/02-Št
VZ/S155-19/02-153/6196/02-Št
VZ/S155-20/02-153/6197/02-Št
VZ/S155-21/02-153/6198/02-Št
VZ/S155-23/02-153/6200/02-Št
VZ/S155-09/02-153/6188/02-Št
VZ/S155-12/02-153/6189/02-Št
VZ/S155-14/02-153/6192/02-Št
VZ/S155-22/02-153/6199/02-Št
VZ/S155-24/02-153/6201/02-Št
VZ/S155-25/02-153/6202/02-Št
VZ/S155-26/02-153/6203/02-Št
VZ/S155-27/02-153/6204/02-Št
VZ/S155-34/02-153/6205/02-Št
VZ/S155-41/48-02-153/6206/02-Št
VZ/S155-43/02-153/6207/02-Št
VZ/S155-45/02-153/6208/02-Št
VZ/S155-46/02-153/6209/02-Št
VZ/S155-47/02-153/6210/02-Št
VZ/S155-42/02-153/6211/02-Št
VZ/S155-40/02-153/6212/02-Št
VZ/S155-39/02-153/6213/02-Št
VZ/S155-38/02-153/6214/02-Št
VZ/S155-37/02-153/6215/02-Št
VZ/S155-36/02-153/6216/02-Št
VZ/S155-35/02-153/6217/02-Št
VZ/S155-33/02-153/6218/02-Št
VZ/S155-32/02-153/6219/02-Št
VZ/S155-31/02-153/6220/02-Št
VZ/S155-30/02-153/6221/02-Št
VZ/S155-44/02-153/6208/02-Št
Dokumenty file icon pis11252.pdf 74 KB

Č. j. VZ/S155-41/48-02-153/6206/02-Št V Brně dne 30. prosince 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 30. 8. 2002 z vlastního podnětu podle § 57 odst.1 zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č.130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb., v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 227/2000 Sb. a zákona č. 226/2002 Sb., ve věci přezkoumávání rozhodnutí a dalších úkonů zadavatele - hlavní město Praha, Mariánské nám. 2, 110 0l Praha, zastoupené v době zadávání šetřené veřejné zakázky primátorem Ing. arch. Janem Kaslem, nyní zastoupené primátorem MUDr. Pavlem Bémem - učiněných při zadávání veřejné zakázky "Dubeč - ZŠ Starodubečská"zadané výzvou ze dne 21. 9. 2001 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona ě. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., rozhodltakto:

Zadavatel - hlavní město Praha - porušil ustanovení § 2e posledně cit. zákona tím, že před uzavřením dodatku č. 3 a před uzavřením dodatku č. 4 ke smlouvě ze dne 12. 9. 2001 nevyloučil uchazeče Průmstav a. s., Praha, z další účasti na veřejné zakázce, přestože jmenovaný uchazeč nedoložil doklady opravňující k podnikání ve smyslu § 50 odst. 2 zákona.

Vzhledem k tomu, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nekvalifikoval zjištěné porušení zákona jako závažné, nelze podle § 62 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 424/2002 Sb., zadavateli - hlavnímu městu Praha - uložit pokutu. Současně nelze podle ustanovení § 59 resp. § 60 posledně cit. zákona ani uložit opatření k nápravě, neboť předmětná veřejná zakázka je již realizována.

Odůvodnění

Na základě kontroly provedené podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu") ve dnech 18. 6. 2002 až 20. 6. 2002, získal orgán dohledu pochybnosti o tom, zda úkony a postupy zadavatele - hlavní město Praha, Mariánské nám. 2, 110 0l Praha, nyní zastoupené primátorem MUDr. Pavlem Bémem (dále jen "zadavatel") - učiněné při zadávání zakázky "Dubeč - ZŠ Starodubečská" zadané výzvou ze dne 21. 9. 2001 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 odst. 1 písm. d) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb. (dále jen "zákon"), jsou v souladu se zákonem.

Orgán dohledu zahájil správní řízení z vlastního podnětu podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů. Účastníkem správního řízení je podle § 58 posledně cit. zákona o zadávání veřejných zakázek zadavatel. Zahájení správního řízení orgán dohledu oznámil zadavateli dopisem č. j. VZ/S155/02-153/4092/02-Št ze dne 27. 8. 2002, který zadavatel obdržel dne 30. 8. 2002, a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno. Uvedeným dopisem si orgán dohledu současně vyžádal dokumentaci o zadání předmětné veřejné zakázky. Požadovanou dokumentaci orgán dohledu od zadavatele obdržel dne 16. 9. 2002.

Po přezkoumání dokumentace o zadání šetřené veřejné zakázky orgán dohledu seznámil zadavatele se zjištěnými skutečnostmi, především s jeho postupem při hodnocení nabídek a při zjišťování kvalifikace uchazečů o veřejnou zakázku, a to dopisem č. j. VZ/S155/02-153/4679/02-Št ze dne 30. 9. 2002, a poskytl mu lhůtu na vyjádření, příp. doplnění materiálů.

Zadavatel své stanovisko sdělil dopisem ze dne 15. 10. 2002, přičemž se jednalo o obecné stanovisko (společné) ke všem kontrolovaným zakázkám v rámci správního řízení vedeného pod č. j. S 155/02. Obecně k prokazování kvalifikačních předpokladů tedy zadavatel sdělil, že všichni uchazeči prokazovali kvalifikační předpoklady v nabídkách podle § 2b zákona způsobem uvedeným v § 2c zákona. Před uzavřením smlouvy dokládal vybraný uchazeč zadavateli kvalifikační předpoklady podle § 2c odst. 2 zákona, přičemž v některých případech dokládali před podpisem smlouvy již jen doklady uvedené v § 2c odst. 2 písm. b) a c) zákona, neboť doklady uvedené v § 2c odst. 2 písm. a) zákona byly součástí nabídky s argumentem, že uvedené doklady má zadavatel již k dispozici a další ověřování neúměrně zvyšuje náklady, jestliže se účastní více soutěží v jednom roce. V případě, že k základní zakázce byly zadávány další zakázky podle § 50 zákona, zadavatel sdělil, že nebylo vždy ze strany uchazeče doloženo a zadavatelem striktně vyžadováno doložení oprávnění k podnikání ve smyslu § 50 odst. 2 zákona, neboť pokud se jednalo o rozšíření původního předmětu plnění zakázky, jednalo se o tentýž subjekt, se kterým již byla uzavřena řádná smlouva o dílo a na základě původní veřejné zakázky, kde subjekt potřebné doklady doložil.

Jako přílohu dopisu ze dne 11. 11. 2002 zadavatel zaslal orgánu dohledu požadované doklady.

Po přezkoumání a zhodnocení všech podkladů a stanovisek zadavatele uvádí orgán dohledu následující rozhodné skutečnosti.

Z dokumentace o zadání veřejné zakázky "Dubeč - ZŠ Starodubečská" vyplývá, že původní veřejná zakázka na zhotovení stavby č. 5536 "Dubeč - ZŠ Starodubečská", byla zadána formou obchodní veřejné soutěže vyhlášené v Obchodním věstníku č. 23/01 dne 6. 6. 2001. Jako nejvhodnější byla dne 20. 7. 2001 vybrána nabídka uchazeče Průmstav a. s., Štětkova 18, 140 88 Praha 4. Smlouva o dílo s vybraným uchazečem byla uzavřena dne 12. 9. 2001, výše peněžitého závazku ve smlouvě činí 54 553 716,-- Kč vč. DPH (51 581 627,-- Kč bez DPH). Cena ve smlouvě byla snížena o předstihové práce (viz níže).


Dne 25. 9. 2001 zadavatel uzavřel s uchazečem Průmstav a. s. dodatek č. 1 k výše uvedené smlouvě. Dodatek řeší cenu díla a platební podmínky tak, že vzhledem k neukončeným jednáním o rozšíření původního předmětu smlouvy, která přinesou navýšení ceny díla, poskytne objednatel zhotoviteli zálohu ve výši 18 mil Kč.


Dne 21. 9. 2001 zadavatel vyzval společnost Průmstav a. s. k podání nabídky ve smyslu § 50 odst. 1 písm. d) zákona na vícepráce.


Dopisem ze dne 16. 1. 2002 zadavatel oznámil uchazeči výběr jeho nabídky a uzavřel s vybraným uchazečem dne 28. 2. 2002 dodatek č. 2 k výše uvedené smlouvě o dílo, cena je stanovena ve výši 15 963 728,-- Kč vč. DPH (důvody pro vícepráce a následné navýšení ceny,

Dopisem ze dne 16. 1. 2002 zadavatel oznámil výběr nabídky a uzavřel s vybraným uchazečem dne 28. 2. 2002 dodatek č. 2 k výše uvedené smlouvě o dílo, cena je stanovena ve výši 15 963 728,-- Kč vč. DPH (důvody pro vícepráce a následné navýšení ceny jsou v dokumentaci o zadání veřejné zakázky uvedeny, jedná se o závady zjištěné vybraným uchazečem při zahájení prací: vyvstala potřeba výměny celé stropní konstrukce, opravy zhlaví, chemické ošetření všech zhlaví trámů, elektroinstalace nevyhovuje dnešním normám, ve sklepních prostorách byl zjištěn přítok vody /kontaminované splašky z narušené kanalizace/, vlhké zdivo, plísně). Dokumentace o zadání veřejné zakázky neobsahuje doklady prokazující, že by uchazeč Průmstav a. s. před uzavřením smlouvy doložil oprávnění k podnikání (živnostenský list, výpis z obchodního rejstříku) ve smyslu § 50 odst. 2 zákona. Zadavatel příslušné doklady orgánu dohledu doložil.

Dne 28. 11. 2001 zadavatel vyzval společnost Průmstav a. s. k podání nabídky ve smyslu § 50 odst. 1 písm. d) zákona na rozšíření předmětu plnění o realizaci trafostanice a vícepráce (opravy poruch dřevěných nosných konstrukcí v části ploché střechy).

Dopisem ze dne 24. 1. 2002 zadavatel oznámil uchazeči výběr jeho nabídky a uzavřel s vybraným uchazečem dne 1. 2. 2002 dodatek č. 3 k výše uvedené smlouvě o dílo, cena je stanovena ve výši 1 689 453,-- Kč vč. DPH. Dokumentace o zadání veřejné zakázky neobsahuje doklady prokazující, že by uchazeč Průmstav a. s. před uzavřením smlouvy doložil oprávnění k podnikání (živnostenský list, výpis z obchodního rejstříku) ve smyslu § 50 odst. 2 zákona.


Orgán dohledu v uvedeném případě neklasifikoval porušení § 2e zákona z důvodu nedoložení oprávnění k podnikání jako závažné, neboť zadavatel mohl v době uzavírání smlouvy zadat veřejnou zakázku rovněž podle ustanovení § 49b zákona - veřejné zakázky malého rozsahu - a to do výše budoucího peněžitého závazku 2 mil. Kč bez DPH, přičemž u této formy zadání veřejné zakázky zákon prokazování kvalifikace nevyžaduje.


Dne 17. 4. 2002 zadavatel vyzval společnost Průmstav a. s. k podání nabídky ve smyslu § 50 odst. 1 písm. d) zákona na vícepráce spojené s rozšířením využití tělocvičny.

Dopisem ze dne 25. 6. 2002 zadavatel oznámil uchazeči výběr jeho nabídky a uzavřel s vybraným uchazečem dne 19. 7. 2002 dodatek č. 4 k výše uvedené smlouvě o dílo, cena je stanovena ve výši 664 768,-- Kč vč. DPH (celková cena díla tedy činí 73 764 143,-- Kč vč. DPH).

Dopisem ze dne 25. 6. 2002 zadavatel oznámil uchazeči výběr jeho nabídky a uzavřel s vybraným uchazečem dne 19 . 7 . 2002 dodatek č. 4 k výše uvedené smlouvě o dílo, cena je stanovena ve výši 664 768,-- Kč vč. DPH (celková cena díla tedy činí 73 764 143,-- Kč vč. DPH). Dokumentace o zadání veřejné zakázky neobsahuje doklady prokazující, že by uchazeč Průmstav a. s. před uzavřením smlouvy doložil oprávnění k podnikání (živnostenský list, výpis o obchodního rejstříku) ve smyslu § 50 odst. 2 zákona.


Dokumentace o zadání veřejné zakázky neobsahuje doklady prokazující, že by uchazeč před uzavřením smlouvy doložil oprávnění k podnikání (živnostenský list, výpis z obchodního rejstříku) ve smyslu § 50 odst. 2 zákona.


Orgán dohledu v uvedeném případě neklasifikoval porušení § 2e zákona z důvodu nedoložení oprávnění k podnikání jako závažné, neboť zadavatel mohl v době uzavírání smlouvy zadat veřejnou zakázku rovněž podle ustanovení § 49b zákona - veřejné zakázky malého rozsahu - a to do výše budoucího peněžitého závazku 2 mil. Kč bez DPH, jak již orgán dohledu sdělil výše, u této formy zadání veřejné zakázky zákon prokazování kvalifikace nevyžaduje.


V protokolu o kontrole kontrolní pracovníci uvedli, že zadavatel ještě před podpisem smlouvy na plnění obchodní veřejné soutěže vyzval dopisem ze dne 16. 7. 2001 k podání nabídky na zabezpečovací práce v ZŠ Starodubečská a následně s uchazečem Průmstav a. s. uzavřel smlouvu, výše peněžitého závazku z této smlouvy činí 1 025 920,-- Kč. Jelikož doklady o této zakázce nebyly součástí dokumentace, kterou zadavatel orgánu dohledu postoupil, vyžádal si orgán dohledu od zadavatele o zaslání příslušných materiálů.


Zadavatel zaslal orgánu dohledu požadované doklady, z nichž vyplývá, že veřejná zakázka byla zadána podle § 49b zákona. Na základě požadavku vedení školy a starostky MČ Dubeč byla rekonstrukce připravována tak, aby demoliční a zabezpečovací práce na rekonstrukci školy proběhly o prázdninách a další práce probíhaly za užívání školy. Na tuto upřesněnou náplň byla zpracována dokumentace pro výběr zhotovitele díla. Obchodní veřejná soutěž na výběr zhotovitele díla byla vyhlášena uveřejněním v Obchodním věstníku. Pro urychlení rekonstrukčních prací, které bylo nutno zahájit o prázdninách byl na základě výzvy podle § 49b zákona vyzván uchazeč Průmstav a. s. k provedení předstihových prací (bourací a zabezpečovací práce). Výzvu zaslal zadavatel společnosti Průmstav a. s., neboť její nabídka byla vyhodnocena jako nejvhodnější v řádné obchodní veřejné soutěži.


Orgán dohledu na základě posouzení případu konstatuje, že zadavatel musí vždy uzavřít smlouvu na předmět plnění veřejné zakázky tak, jak je definován v podmínkách zadání veřejné zakázky, což se v případě obchodní veřejné soutěže nestalo, neboť zadavatel ještě před tím, než byla smlouva uzavřena, oddělil část předmětu plnění obchodní veřejné soutěže a zadal veřejnou zakázku přímo, tj. formou veřejné zakázky malého rozsahu podle § 49b zákona. Poněvadž v šetřeném případě byly uzavřeny smlouvy se stejným uchazečem, orgán dohledu konstatuje, že porušení zákona nedosáhlo intenzity závažného porušení zákona, neboť neovlivnilo výběr nejvhodnější nabídky.

Orgán dohledu konstatuje, že zadavatel závažně porušil § 49 odst. 9 zákona v návaznosti na § 2e zákona, když nevyloučil z další účasti na veřejné zakázce uchazeče INSET s. r. o., který před uzavřením smlouvy neprokázal kvalifikační předpoklady stanovené v § 2b odst. 1 písm. a) zákona a v § 2b odst. 1 písm. d) a odst. 2 a 3 cit. zákona způsobem stanoveným v § 2c odst. 2 písm. a) a b ) zákona, a uzavřel se jmenovaným uchazečem smlouvu na předmět plnění veřejné zakáZky.

Přestože zadavatel porušil zákon, jedná se o formálním porušení zákona, jehož intenzita nedosáhla takového stupně závažnosti, jak předpokládá § 62 odst. 1 zákona, aby mohla být uložena pokuta.

Orgán dohledu posoudil celý případ, a na základě všech popsaných skutečností a vzhledem k tomu, že i samotným projednáním případu před orgánem dohledu bylo dosaženo preventivního účelu zákona o zadávání veřejných zakázek, rozhodl, jak je uvedeno ve výroku.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

JUDr. Miroslav Šumbera

vrchní ředitel

Obdrží:

Hlavní město Praha, Mariánské nám. 2,110 01 Praha, zast. MUDr. Pavlem Bémem

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz