číslo jednací: 08877/2023/500
spisová značka: S0109/2023/VZ

Instance I.
Věc Dodávka materiálu pro modernizaci veřejného osvětlení v Plzni - 1. etapa - 2. vyhlášení
Účastníci
  1. Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
  2. LED Team Europe s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2023
Datum nabytí právní moci 21. 3. 2023
Dokumenty file icon 2023_S0109.pdf 235 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0109/2023/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-08877/2023/500

 

Brno  2. 3. 2023

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 13. 2. 2023 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., IČO 25220683, se sídlem Denisovo nábřeží 920/12, 301 00 Plzeň,
  • navrhovatel – LED Team Europe s.r.o., IČO 05212618, se sídlem Harantova 511/14, 301 00 Plzeň,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dodávka materiálu pro modernizaci veřejného osvětlení v Plzni - 1. etapa - 2. vyhlášení“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 12. 2022 pod ev. č. Z2022-051579 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 20. 12. 2022 pod ev. č. 2022/S 245-707822,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k návrhu navrhovatele – LED Team Europe s.r.o., IČO 05212618, se sídlem Harantova 511/14, 301 00 Plzeň – ze dne 13. 2. 2023 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., IČO 25220683, se sídlem Denisovo nábřeží 920/12, 301 00 Plzeň – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dodávka materiálu pro modernizaci veřejného osvětlení v Plzni - 1. etapa - 2. vyhlášení“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 12. 2022 pod ev. č. Z2022-051579 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 20. 12. 2022 pod ev. č. 2022/S 245-707822, zasílanému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže před uzavřením smlouvy na citovanou veřejnou zakázku nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 13. 2. 2023 návrh navrhovatele – LED Team Europe s.r.o., IČO 05212618, se sídlem Harantova 511/14, 301 00 Plzeň (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., IČO 25220683, se sídlem Denisovo nábřeží 920/12, 301 00 Plzeň (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Dodávka materiálu pro modernizaci veřejného osvětlení v Plzni - 1. etapa - 2. vyhlášení“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 12. 2022 pod ev. č. Z2022-051579 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 20. 12. 2022 pod ev. č. 2022/S 245-707822 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 13. 2. 2023, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Navrhovatel v podaném návrhu brojí proti zadávacím podmínkám a rozhodnutí o námitkách signovanému dne 3. 2. 2023, kterým zadavatel rozhodl o odmítnutí námitek navrhovatele, neboť má za to, že zadavatel stanovil požadavky na technickou specifikaci předmětu veřejné zakázky v rozporu se zásadou zákazu diskriminace a zásadou rovného zacházení.

4.             Účastníky správního řízení jsou podle § 256 zákona zadavatel a navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-06692/2023/536 ze dne 15. 2. 2023.

6.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání předmětné veřejné zakázky nesplňuje podmínky stanovené v § 251 odst. 1 zákona, neboť jeho součástí není (coby zákonem vyžadovaná náležitost návrhu) doklad o doručení námitek zadavateli, a proto mu nezbylo než správní řízení zastavit. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

7.             Podle § 251 odst. 1 zákona návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem musí obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

8.             Z dikce § 251 odst. 1 věty třetí zákona tak vyplývá, že součástí návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku je mj. doklad o doručení námitek zadavateli.

9.             Podle § 257 písm. d) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže k návrhu zasílanému Úřadu před uzavření smlouvy na veřejnou zakázku není připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

10.         Úřad dne 13. 2. 2023 obdržel od navrhovatele prostřednictvím datové schránky datovou zprávu obsahující:

  • návrh navrhovatele,
  • přílohu č. 1 k návrhu navrhovatele pod názvem „1_Příloha_č_7_PARAMETRY_SV_PLZEŇ_NPO_2022_1_vyznačené_pasáže.docx“ obsahující přílohu č. 7 k zadávací dokumentaci k veřejné zakázce,
  • přílohu č. 2 k návrhu navrhovatele pod názvem „2_Rozhodnutí_Č_j_ÚOHS_S0599_2016_VZ_42820_2016_551_OPa.pdf“ obsahující rozhodnutí Úřadu č. j. ÚOHS-S0599/2016/VZ-42820/2016/551/Opa,
  • přílohu č. 3 k návrhu navrhovatele pod názvem „3_Zadávací_dokumentace_2_vyhlášení.pdf“ obsahující zadávací dokumentaci k veřejné zakázce,
  • přílohu č. 4 k návrhu navrhovatele pod názvem „4_Doručenka_do_datové_schránky_PMDP_a_s_.pdf“ obsahující doklad o doručení stejnopisu návrhu navrhovatele zadavateli.

Žádné další přílohy k doručené datové zprávě (a tedy k podanému návrhu) připojeny nebyly.

11.         V projednávaném případě tedy Úřad obdržel od navrhovatele návrh, ke kterému nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli.

12.         Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. d) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu.

13.         V daném případě Úřad shledal, že z návrhu navrhovatele ani jeho příloh nelze objektivně zjistit, zda v daném případě byly zadavateli řádně a včas doručeny námitky, a zda tedy byly splněny zákonem stanovené požadavky, které jsou kladeny na navrhovatele v souvislosti s podáním návrhu a které mají vliv na možnost Úřadu o návrhu věcně rozhodnout. Navrhovatel součástí návrhu neučinil žádný doklad, z něhož by bylo možné ověřit a postavit najisto, zda zadavateli byly doručeny řádně a včas námitky navrhovatele. Dokladem o doručení námitek ve smyslu § 251 odst. 1 zákona přitom nemůže být prosté konstatování navrhovatele v návrhu, že podal proti rozhodnutí o vyloučení námitky, když tento údaj nelze z jiného dokumentu přiloženého k návrhu ověřit.

14.         S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že návrh navrhovatele na zahájení správního řízení ze dne 13. 2. 2023 nenaplnil všechny zákonné požadavky, když v rozporu s § 251 odst. 1 zákona nebyl součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli, a proto Úřad podle § 257 písm. d) zákona rozhodl o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

15.         Úřad podotýká, že v situaci, kdy Úřad v průběhu správního řízení zjistí (tak jako v šetřeném případě), že je naplněn důvod pro zastavení správního řízení dle § 257 písm. d) zákona, nemá jinou možnost než předmětné správní řízení zastavit, přičemž ani stávající soudní judikatura překlenutí takového obligatorního postupu Úřadu daného zákonem neumožňuje.

16.         Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. d) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

17.         S ohledem na výše uvedené rozhodl Úřad podle § 257 písm. d) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

18.         Nad rámec výše uvedeného Úřad uvádí, že v posuzovaném případě by byly naplněny také důvody pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, neboť navrhovatel nesložil kauci ve lhůtě pro doručení návrhu v souladu s § 255 zákona, a podle § 257 písm. g) zákona, neboť zadavatel svým rozhodnutím ze dne 23. 2. 2023 zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku. 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

Obdrží:

1.      Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., Denisovo nábřeží 920/12, 301 00 Plzeň

2.      LED Team Europe s.r.o., Harantova 511/14, 301 00 Plzeň

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz