číslo jednací: 17266/2022/500
spisová značka: S0198/2022/VZ
Instance | I. |
---|---|
Věc | Komplexní servis prádla pro Vsetínskou nemocnici a.s. |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Typ rozhodnutí | § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb. |
Rok | 2022 |
Datum nabytí právní moci | 8. 6. 2022 |
Dokumenty | 2022_S0198.pdf 266 KB |
Spisová značka: ÚOHS-S0198/2022/VZ |
|
|
Číslo jednací: ÚOHS-17266/2022/500 |
|
Brno 23. 5. 2022 |
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 6. 5. 2022, na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou
- zadavatel – Vsetínská nemocnice a.s., IČO 26871068, se sídlem Nemocniční 955, 755 01 Vsetín,
- navrhovatel – Prádelna Kyselý, a.s., IČO 26723883, se sídlem Vlasákova 333, 258 01 Vlašim, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 3. 5. 2022 JUDr. Martinem Vychopeněm, advokátem, ev. č. ČAK 02690, IČO 66219001, se sídlem Masarykovo nám. 225, 256 01 Benešov,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Komplexní servis prádla pro Vsetínskou nemocnici a.s.“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 3. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 7. 3. 2022 pod ev. č. Z2022-008551, ve znění pozdějších oprav a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 7. 3. 2022 pod ev. č. 2022/S 046-119712, ve znění pozdějších oprav, vydává toto
usnesení:
Správní řízení se podle § 257 písm. g) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel – Vsetínská nemocnice a.s., IČO 26871068, se sídlem Nemocniční 955, 755 01 Vsetín – prostřednictvím dokumentu „Rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení“ signovaným dne 11. 5. 2022 zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku „Komplexní servis prádla pro Vsetínskou nemocnici a.s.“ zadávanou v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 3. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 7. 3. 2022 pod ev. č. Z2022-008551, ve znění pozdějších oprav a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 7. 3. 2022 pod ev. č. 2022/S 046-119712, ve znění pozdějších oprav.
Odůvodnění
1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 6. 5. 2022 návrh navrhovatele – Prádelna Kyselý, a.s., IČO 26723883, se sídlem Vlasákova 333, 258 01 Vlašim, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 3. 5. 2022 JUDr. Martinem Vychopeněm, advokátem, ev. č. ČAK 02690, IČO 66219001, se sídlem Masarykovo nám. 225, 256 01 Benešov (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 6. 5. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Vsetínská nemocnice a.s., IČO 26871068, se sídlem Nemocniční 955, 755 01 Vsetín (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Komplexní servis prádla pro Vsetínskou nemocnici a.s.“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 3. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 7. 3. 2022 pod ev. č. Z2022-008551, ve znění pozdějších oprav a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 7. 3. 2022 pod ev. č. 2022/S 046-119712, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Dnem 6. 5. 2022, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.
3. Navrhovatel v podaném návrhu brojí proti zadávacím podmínkám, které považuje za diskriminační tím, že podstatně a bezdůvodně zvýhodňují současného dodavatele. Navrhovatel rovněž považuje za diskriminační skutečnost, že smlouva má být uzavřena na nestandardní dobu dvou let, což s ohledem na účetní odpis prádla zvýhodňuje současného dodavatele, který již disponuje částečně odepsaným prádlem. Navrhovatel má za to, že zadavatel neumožnil všem uchazečům rovné podmínky a porušil tak princip zákazu diskriminace. Navrhovatel rovněž konstatuje, že zadavatele nerozhodl o jeho podaných námitkách. Navrhovatel se domáhá zrušení zadávacího řízení.
4. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou zadavatel a navrhovatel.
5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-15444/2022/512 ze dne 10. 5. 2022.
6. Dne 16. 5. 2022 obdržel Úřad od zadavatele vyjádření k návrhu, signované téhož dne, ve kterém zadavatel uvádí, že zadávací řízení na předmětnou veřejnou zakázku zrušil. Dokument „ROZHODNUTÍ O ZRUŠENÍ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ“ signovaný dne 11. 5. 2022 (dále jen „rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“) byl Úřadu doručen dne 16. 5. 2022 jako součást dokumentace o zadávacím řízení. Z rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení vyplývá, že zadavatel zadávací řízení zrušil s odkazem na ustanovení § 127 odst. 2 písm. d) zákona, když „[c]elkové nabídkové ceny v nabídkách všech účastníků zadávacího řízení zadavatelem stanovenou předpokládanou hodnotu výrazně převyšují.“.
7. Jako součást dokumentace o zadávacím řízení obdržel Úřad od zadavatele rovněž dokument s názvem „OZNÁMENÍ O ZRUŠENÍ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ“ signovaný dne 11. 5. 2022 (dále jen „oznámení“), jímž zadavatel oznámil účastníkům zadávacího řízení zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku. Dle výpisu z profilu zadavatele, bylo oznámení dne 11. 5. 2022 odesláno účastníkům zadávacího řízení.
8. Podle § 257 písm. g) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil zadávací řízení.
9. S ohledem na skutečnost, že zadavatel prostřednictvím rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení zrušil zadávací řízení na šetřenou veřejnou zakázku, rozhodl Úřad podle § 257 písm. g) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.
10. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. g) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.
Poučení
Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
otisk úředního razítka
Mgr. Markéta Dlouhá
místopředsedkyně
Obdrží:
1. Vsetínská nemocnice a.s., Nemocniční 955, 755 01 Vsetín
2. JUDr. Martin Vychopeň, advokát, Masarykovo nám. 225, 256 01 Benešov
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy