číslo jednací: 14051/2022/510
spisová značka: S0164/2022/VZ

Instance I.
Věc Rekonstrukce propustků pod silnicemi II. a III. třídy v Jihočeském kraji
Účastníci
  1. Správa a údržba silnic Jihočeského kraje
  2. DEVELOPUM s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2022
Datum nabytí právní moci 24. 5. 2022
Dokumenty file icon 2022_S0164.pdf 238 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0164/2022/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-14051/2022/510

 

Brno  27. 4. 2022

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 7. 4. 2022 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Správa a údržba silnic Jihočeského kraje, IČO 70971641, se sídlem Nemanická 2133/10, 370 10 České Budějovice, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 13. 4. 2022 společností KOUKAL LEGAL, advokátní kancelář s.r.o., IČO 10800387, se sídlem Příkop 834/8, Zábrdovice, 602 00 Brno,
  • navrhovatel – DEVELOPUM s.r.o., IČO 64793460, se sídlem Pražská 810/16, Hostivař, 102 00 Praha 10,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce propustků pod silnicemi II. a III. třídy v Jihočeském kraji“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, které bylo zahájeno dne 4. 3. 2022 uveřejněním výzvy k podání nabídky (systémové číslo veřejné zakázky 16/VZ/2022) na profilu zadavatele,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavujeneboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – DEVELOPUM s.r.o., IČO 64793460, se sídlem Pražská 810/16, Hostivař, 102 00 Praha 10 – ze dne 7. 4. 2022 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Správa a údržba silnic Jihočeského kraje, IČO 70971641, se sídlem Nemanická 2133/10, 370 10 České Budějovice – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce propustků pod silnicemi II. a III. třídy v Jihočeském kraji“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, které bylo zahájeno dne 4. 3. 2022 uveřejněním výzvy k podání nabídky (systémové číslo veřejné zakázky 16/VZ/2022) na profilu zadavatele, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

 Odůvodnění

1.      Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 7. 4. 2022 návrh navrhovatele – DEVELOPUM s.r.o., IČO 64793460, se sídlem Pražská 810/16, Hostivař, 102 00 Praha 10 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Správa a údržba silnic Jihočeského kraje, IČO 70971641, se sídlem Nemanická 2133/10, 370 10 České Budějovice, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 13. 4. 2022 společností KOUKAL LEGAL, advokátní kancelář s.r.o., IČO 10800387, se sídlem Příkop 834/8, Zábrdovice, 602 00 Brno (dále jen „zadavatel“) – při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce propustků pod silnicemi II. a III. třídy v Jihočeském kraji“ ve zjednodušeném podlimitním řízení, které bylo zahájeno dne 4. 3. 2022 uveřejněním výzvy k podání nabídky (systémové číslo veřejné zakázky 16/VZ/2022) na profilu zadavatele (dále jen „veřejná zakázka“).

2.      Dnem 7. 4. 2022, kdy Úřad obdržel shora uvedený návrh, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.      Návrh navrhovatele směřuje proti rozhodnutí o námitkách. Navrhovatel je toho názoru, že se zadavatel ve svém rozhodnutí s námitkami navrhovatele vůbec nevypořádal.

4.      Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.      Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-12449/2022/512 ze dne 11. 4. 2022.

6.      Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností dospěl k závěru, že v dané věci nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu v souladu s § 255 odst. 1 zákona, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

7.      Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu musí být doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli.

8.      Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

9.      Podle § 251 odst. 3 zákona pokud zadavatel o námitkách ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona nerozhodl, musí být návrh podle § 250 odst. 1 zákona doručen Úřadu a zadavateli nejpozději do 25 dnů ode dne odeslání námitek stěžovatelem.

10.  Podle § 255 odst. 1 zákona je ve lhůtě pro doručení návrhu navrhovatel (nejde-li o případ podle § 255 odst. 2 zákona) povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

11.  Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.

12.  Úřad uvádí, že složení kauce v zákonem požadované výši před zahájením správního řízení, resp. ve lhůtě pro doručení návrhu, je jedním z předpokladů, aby Úřad ve správním řízení o věci mohl meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Pro zajištění výše uvedeného účelu je pak kauce v § 255 odst. 1 zákona upravena takovým způsobem, aby výše kauce byla v určitém poměru k hodnotě plnění nabízeného navrhovatelem. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno.

13.  Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že dne 24. 3. 2022 navrhovatel doručil zadavateli námitky ze dne 24. 3. 2022. Námitky navrhovatele zadavatel svým rozhodnutím ze dne 29. 3. 2022 odmítl. Rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 29. 3. 2022. Posledním dnem 10denní lhůty pro podání návrhu dle § 251 odst. 2 zákona tak byl den 8. 4. 2022. Současně měla být dle § 255 odst. 1 zákona v uvedené lhůtě pro podání návrhu, tj. nejpozději do 8. 4. 2022, složena na účet Úřadu kauce.

14.  Úřad uvádí, že součástí návrhu nebyl doklad o složení kauce, ze kterého by vyplývalo, že navrhovatel odeslal na bankovní účet Úřadu kauci ve lhůtě dle § 251 odst. 2 zákona. Úřad dále uvádí, že navrhovatel v souvislosti s podaným návrhem nesložil na účet Úřadu žádnou kauci, a to ani později než v zákonné lhůtě. Úřad na tomto místě upozorňuje, že kauce nebyla složena ani do 25 dnů ode dne odeslání námitek navrhovatelem (do 19. 4. 2022), tj. ve lhůtě k podání návrhu v případě, že by zadavatel nerozhodl o námitkách v zákonné lhůtě (viz bod 9. odůvodnění tohoto usnesení).

15.  Pro úplnost Úřad uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené výši a lhůtě nedošlo.

16.  Úřad proto uzavírá, že vzhledem k tomu, že navrhovatel kauci na účet Úřadu nesložil, zastavil podle § 257 písm. c) zákona zahájené řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

17.  Úřad pro úplnost poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

   

otisk úředního razítka

 

v z. Mgr. Michal Kobza  

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

  

 

 

Obdrží:

1.        KOUKAL LEGAL, advokátní kancelář s.r.o., Příkop 834/8, Zábrdovice, 602 00 Brno

2.        DEVELOPUM s.r.o., Pražská 810/16, Hostivař, 102 00 Praha 10 

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz