číslo jednací: 32545/2021/500/AIv
spisová značka: S0374/2021/VZ

Instance I.
Věc Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo obrany
  2. STV GROUP a.s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2021
Datum nabytí právní moci 12. 10. 2021
Dokumenty file icon 2021_S0374.pdf 301 KB

Spisová značka:  ÚOHS-S0374/2021/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-32545/2021/500/AIv

 

Brno  23. 9. 2021

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 30. 8. 2021 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6,
  • navrhovatel – STV GROUP a.s., IČO 26181134, se sídlem Dlouhá 730/35, 110 00 Praha 1,

ve věci přezkoumání postupu zadavatele směřujícího k zadání veřejné zakázky „Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup“ mimo zadávací řízení s odkazem na obecnou výjimku podle ustanovení § 29 písm. s) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů,

vydává toto

 

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh navrhovatele – STV GROUP a.s., IČO 26181134, se sídlem Dlouhá 730/35, 110 00 Praha 1 – ze dne 30. 8. 2021 na zahájení správního řízení o přezkoumání postupu zadavatele – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6 – směřujícího k zadání veřejné zakázky „Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup“ mimo zadávací řízení s odkazem na obecnou výjimku podle ustanovení § 29 písm. s) citovaného zákona nebyl doručen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy do 10 dnů ode dne 17. 8. 2021, v němž jmenovaný navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel odmítnul jeho námitky, tj. do dne 27. 8. 2021, nýbrž byl doručen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže až dne 30. 8. 2021.  

 

Odůvodnění

1.      Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle ustanovení § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle ustanovení § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 30. 8. 2021 návrh navrhovatele – STV GROUP a.s., IČO 26181134, se sídlem Dlouhá 730/35, 110 00 Praha 1 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání postupu zadavatele – Česká republika – Ministerstvo obrany, IČO 60162694, se sídlem Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6 (dále jen „zadavatel“) – směřujícího k zadání veřejné zakázky „Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup“ mimo zadávací řízení s odkazem na obecnou výjimku podle ustanovení § 29 písm. s) zákona (dále jen „veřejná zakázka“).

2.      Dne 30. 8. 2021, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle ustanovení § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.

3.      Návrh navrhovatele směřuje proti postupu zadavatele směřujícímu k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení ve smyslu zákona. Zadavatel dle názoru navrhovatele aplikuje výjimku z povinnosti postupovat v zadávacím řízení podle zákona dle § 29 písm. s) zákona extenzivně v rozporu se zákonem. Dle navrhovatele nedošlo v daném případě ke splnění zákonné podmínky, jelikož nejde o postup zadavatele, který by byl nezbytný k ochraně podstatných bezpečnostních zájmů České republiky. Podle navrhovatele dále nelze uvedenou výjimku aplikovat na část předmětu veřejné zakázky, která se týká servisu pásových bojových vozidel pěchoty (dále jen „PBVP“), neboť servisní služby dle jeho názoru nespadají pod předmět dané obecné výjimky, kterým je výroba vojenského materiálu nebo obchod s ním. Zadavatel dále dle navrhovatele pochybil v tom, když považuje veřejnou zakázku za tzv. smíšenou veřejnou zakázku podle § 32 zákona, když přitom dle navrhovatele dodávka a servis PBVP jsou od sebe oddělitelné.       

4.      Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.      Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-29582/2021/524/VZi ze dne 1. 9. 2021.

6.      Dne 9. 9. 2021 obdržel Úřad vyjádření zadavatele k návrhu z téhož dne. Ve svém vyjádření zadavatel uvedl, že nesouhlasí s tvrzeními navrhovatele uvedeným v návrhu. Zadavatel má za to, že při zadávání veřejné zakázky postupuje v souladu se zákonem.

ZÁVĚRY ÚŘADU

7.      Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k úkonu podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, k čemuž Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

8.      Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu
a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

9.      Podle § 251 odst. 3 zákona platí, že pokud zadavatel o námitkách ve lhůtě podle § 245 odst. 1 zákona nerozhodl, musí být návrh podle § 250 odst. 1 zákona doručen Úřadu a zadavateli nejpozději do 25 dnů ode dne odeslání námitek stěžovatelem.

10.  Podle § 211 odst. 6 zákona platí, že při komunikaci uskutečňované prostřednictvím datové schránky je dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta.

11.  Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.

12.  Úřad předně uvádí k ustanovení § 211 odst. 6 zákona, že předmětné ustanovení představuje speciální úpravu stanovení okamžiku doručení dokumentu při komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem prostřednictvím datové schránky, kdy je datová zpráva doručena již v okamžiku dodání do datové schránky adresáta. Toto ustanovení přitom nerozlišuje, zda je adresátem datové zprávy zadavatel či dodavatel a vztahuje se tedy na oba tyto případy. Komentářová literatura[1] k tomuto ustanovení uvádí následující: „Vzhledem k roztříštěnosti pravidel doručování dokumentů do datové schránky v návaznosti na osobu příjemce (orgán veřejné moci, ostatní fyzické a právnické osoby) bylo zákonem stanoveno jednotné a speciální pravidlo při zadávání veřejných zakázek, dle kterého je při komunikaci prostřednictvím datové schránky dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta. Není přitom rozhodné, zda je adresátem zadavatel nebo dodavatel. Není rozhodný ani obsah konkrétního dokumentu nebo fáze zadávacího řízení, ke které se konkrétní dokument vztahuje. Zákon tak vymezil zvláštní úpravu doručování oproti § 17 a 18a EIÚkon (zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, pozn. Úřadu), která musí být při zadávání veřejných zakázek aplikována. Zadavatelé i dodavatelé tak již nemusí vyčkávat, až se do datové schránky přihlásí oprávněná osoba popřípadě, až nastane fikce doručení. Na druhou stranu tato nová právní úprava bude zejména na dodavatele klást vyšší nároky spočívající v potřebě zajišťovat skutečně pravidelnou kontrolu datové schránky, neboť jednotlivé lhůty stanovené zadavatelem či zákonem k provedení určitého úkonu začnou běžet již okamžikem dodání dokumentu do datové schránky.“.

13.  Úřad dále doplňuje, že ustanovení § 211 odst. 6 zákona jakožto speciální úprava k výše uvedenému zákonu č. 300/2008 Sb.  stojí samostatně oproti odstavcům 1 a 3 stejného ustanovení. Odstavce 1 a 3 citovaného ustanovení stanovují pravidla komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem výlučně v zadávacím řízení, resp. při zvláštních postupech podle části šesté zákona, přičemž vycházejí na rozdíl od odstavce 6 přímo ze znění Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES (dále jen „zadávací směrnice“). Je tedy zřejmé, že na rozdíl od uvedených ustanovení § 211 odst. 1 a 3 zákona je ustanovení § 211 odst. 6 zákona aplikovatelné rovněž při postupu zadavatele mimo zadávací řízení, tedy i v případě, kdy zadavatel postupuje s odkazem na výjimku dle § 29 písm. s) zákona, jako je tomu v případě šetřené veřejné zakázky. Nad rámec právě uvedeného je možno pro vyjasnění veškerých pochybností konstatovat, že výjimky upravené v § 29 zákona nepředstavují výjimky z působnosti zákona en bloc, ale toliko výjimky z povinnosti zadavatele provést za účelem zadání veřejné zakázky zadávací řízení; pokud se tedy konkrétní ustanovení zákona nevztahuje výlučně k postupu v zadávacím řízení, není vyloučena jeho aplikace na situaci, kdy zadavatel postupuje s odkazem na některou z výjimek.

14.  Z dokumentace o veřejné zakázce v šetřeném případě vyplývá, že rozhodnutí zadavatele vedené pod č. j. MO 235482/2021-1350, signované dne 17. 8. 2021 (dále jen „rozhodnutí o námitkách“), kterým odmítl námitky navrhovatele ze dne 3. 8. 2021, které byly doručeny zadavateli
téhož dne (dále jen „námitky“), bylo do datové schránky navrhovatele dodáno dne 17. 8. 2021. Tato skutečnost jednoznačně vyplývá z doručenky datové zprávy. V návaznosti na ustanovení § 211 odst. 6 zákona Úřad doplňuje, že rozhodnutí o námitkách je považováno za doručené dodáním do datové schránky navrhovatele, tj. dnem 17. 8. 2021. V této souvislosti Úřad odkazuje taktéž např. na závěry uvedené v usnesení Úřadu vydaném pod sp. zn. ÚOHS-S0452/2017/VZ, které bylo potvrzeno rozhodnutím předsedy Úřadu vydaným pod sp. zn. ÚOHS-R0229/2017/VZ, kde je předmětná problematika týkající se doručování (konkrétně okamžik doručení rozhodnutí o námitkách) obdobně řešena.

15.  Úřad dále konstatuje, že desátý den ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítl (tj. ode dne 17. 8. 2021), nastal v šetřeném případě dne 27. 8. 2021, přičemž pouze v rámci této desetidenní lhůty byl navrhovatel v souladu s ustanovením
§ 251 odst. 2 zákona oprávněn podat Úřadu (a ve stejnopisu zadavateli) návrh k zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Návrh navrhovatele byl však Úřadu doručen
až dne 30. 8. 2021. Z uvedeného je tedy zřejmé, že návrh nebyl doručen Úřadu v zákonné lhůtě.

16.  Úřad pro úplnost uvádí, že v daném případě se neaplikuje náhradní 25denní lhůta pro podání návrhu ve smyslu § 251 odst. 3 zákona, jelikož zadavatel tím, že dne 17. 8. 2021 odeslal navrhovateli prostřednictvím datové schránky rozhodnutí o námitkách, rozhodl o podaných námitkách včas, tedy ve lhůtě 15 dnů od doručení námitek zadavateli v souladu s § 245 odst. 1 zákona.  

17.  Na základě shora uvedeného Úřad konstatuje, že navrhovatel nesplnil všechny zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, když návrh nedoručil Úřadu ve lhůtě stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, tj. ve lhůtě do 10 dnů ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitky odmítnul.

18.  Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu ustanovení § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle ustanovení § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle ustanovení § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle ustanovení § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

19.  S ohledem na shora uvedené Úřad rozhodl o zastavení správního řízení podle ustanovení
§ 257 písm. e) zákona, neboť návrh nebyl doručen Úřadu ve lhůtě stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle ustanovení § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle ustanovení § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

otisk úředního razítka

 

 

 

Mgr. Markéta Dlouhá

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.      Česká republika – Ministerstvo obrany, Tychonova 221/1, 160 00 Praha 6

2.      STV GROUP a.s., Dlouhá 730/35, 110 00 Praha 1

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Viz DVOŘÁK, D., MACHUREK, T., NOVOTNÝ, P., ŠEBESTA, M. a kolektiv autorů. Zákon o zadávání veřejných zakázek, 1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2017, s. 1030 – 1035.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz