číslo jednací: 05561/2021/500/AIv
spisová značka: S0054/2021

Instance I.
Věc Zajištění komplexního poradenství k veřejným zakázkám DSŘ
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 66 odst. 2 zák. č. 500/2004 - zastaveno, odpadl důvod
Rok 2021
Datum nabytí právní moci 12. 2. 2021
Dokumenty file icon 2021_S0054.pdf 342 KB

 

 

Spisová značka:  ÚOHS-S0054/2021/VZ

 

 

Číslo jednací:      ÚOHS-05561/2021/500/AIv

 

Brno  12. 02. 2021

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 10. 2. 2021 z moci úřední, jehož účastníkem je

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo pro místní rozvoj, IČO 66002222, se sídlem Staroměstské náměstí 932/6, 110 00 Praha – Staré Město,

ve věci přezkoumání úkonů cit. zadavatele při zadávání veřejné zakázky „Zajištění komplexního poradenství k veřejným zakázkám DSŘ“ v rámci dynamického nákupního systému „Zajištění odborného poradenství v oblasti správy ICT systémů“, který byl zaveden v zadávacím řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 1. 2020 a uveřejněno ve  Věstníku veřejných zakázek  dne 20. 1. 2020 pod ev. č. Z2020-001861, ve znění opravy uveřejněné dne 27. 1. 2020, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 20. 1. 2020 pod ev. č. 2020/S 013-026277, ve znění opravy uveřejněné dne 29. 1. 2020 pod ev. č. 2020/S 020-045043,

vydává toto

 

usnesení:

 

Správní řízení se podle § 66 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť odpadl důvod řízení.

 

Odůvodnění

 

1.      Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel podnět týkající se postupu zadavatele – Ministerstvo pro místní rozvoj, IČO 66002222, se sídlem Staroměstské náměstí 932/6, 110 00 Praha – Staré Město (dále jen „zadavatel“) – při zadávání veřejné zakázky „Zajištění komplexního poradenství k veřejným zakázkám DSŘ“ v rámci dynamického nákupního systému „Zajištění odborného poradenství v oblasti správy ICT systémů“, který byl zaveden v zadávacím řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 1. 2020 a uveřejněno ve  Věstníku veřejných zakázek  dne 20. 1. 2020 pod ev. č. Z2020-001861, ve znění opravy uveřejněné dne 27. 1. 2020, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 20. 1.  2020 pod ev. č. 2020/S 013-026277, ve znění opravy uveřejněné dne 29. 1. 2020 pod ev. č. 2020/S 020-045043  (dále jen „veřejná zakázka“ a „DNS“).

2.      Úřad si na základě obdrženého podnětu vyžádal od zadavatele dokumentaci o předmětném postupu a stanovisko ke skutečnostem uvedeným v podnětu. Z předložených materiálů získal Úřad v rámci šetření podnětu pochybnost, zda zadavatel neporušil zásadu transparentnosti zakotvenou v § 6 odst. 1 zákona a zásadu zákazu diskriminace zakotvenou v § 6 odst. 2 zákona v návaznosti na § 139 odst. 4 písm. a) zákona tím, že součástí předmětu plnění šetřené veřejné zakázky, která je zadávána v rámci I. kategorie – Právní poradenství v oblasti správy ICT systémů (dále jen „kategorie I . – právní poradenství“) DNS, učinil tvorbu technické specifikace (včetně předběžného harmonogramu) pro čtyři veřejné zakázky na dodávku a implementaci konkrétních informačních systémů, ačkoliv předmětem veřejných zakázek v zavedené kategorii I. – právní poradenství DNS mají být služby právního poradenství v oblasti správy ICT systémů poskytované zejména v rozsahu specifických otázek souvisejících s právem informačních a komunikačních technologií a práva veřejných zakázek, tj. poskytování právního poradenství a konzultací, zpracovávání právních rozborů, stanovisek a doporučení, zpracovávání smluv a dalších listin, dalších forem právní pomoci a dalších činnostech dle potřeb zadavatele, tedy zda nevymezil předmět šetřené veřejné zakázky s ohledem na její zařazení do kategorie I. – právní poradenství DNS příliš široce, a tímto svým postupem neomezil hospodářskou soutěž, když znemožnil dodavatelům nezařazeným do kategorie I. – právní poradenství DNS, avšak objektivně schopným plnit předmět veřejné zakázky, se o předmětnou veřejnou zakázku ucházet, a zahájil tak v této věci správní řízení z moci úřední ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky, vedené pod sp. zn. S0054/2021/VZ.

3.      Účastníkem správního řízení podle § 256 zákona je zadavatel.

4.      Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli přípisem č. j. ÚOHS-05250/2021/522/PKř ze dne 10. 2. 2021 (dále jen „oznámení o zahájení“). Oznámení o zahájení správního řízení bylo zadavateli doručeno téhož dne (v čase 13:44) a tímto dnem bylo správní řízení zahájeno z moci úřední podle § 249 zákona ve spojení s § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“).

5.      Dne 10. 2. 2021 ve 14:00 hodin obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky podání zadavatele z téhož dne, jehož obsahem bylo sdělení, že dne 9. 2. 2021 došlo k uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem – ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o., IČO 28468414, se sídlem Na Pankráci 1683/127, Nusle, 140 00 Praha 4 (dále jen „smlouva“). Předmětná smlouva byla přílohou uvedeného podání.

6.      Podle § 66 odst. 2 správního řádu správní orgán řízení vedené z moci úřední usnesením zastaví, jestliže zjistí, že u některého správního orgánu již před zahájením tohoto řízení bylo zahájeno řízení v téže věci, nebo jestliže v řízení, ve kterém nemohou pokračovat právní nástupci, odpadl jeho důvod, zejména jestliže účastník zemřel nebo zanikl, anebo zanikla věc nebo právo, jehož se řízení týká.

7.      Úřad uvádí, že předmětem správního řízení, zahájeného Úřadem z moci úřední dne 10. 2. 2021, je přezkum postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky, konkrétně zda zadavatel vymezil předmět veřejné zakázky v souladu se zákonem (viz bod 2. odůvodnění tohoto rozhodnutí). V tomto řízení lze v případě zjištění, že zadavatel vymezil předmět veřejné zakázky v rozporu se zákonem, nezákonný stav napravit toliko zrušením výzvy k podání nabídek, čímž by byl zrušen i postup zadavatele v DNS směřující k zadání veřejné zakázky.

8.      Vzhledem k tomu, že zadavatel v předmětné veřejné zakázce uzavřel smlouvu s výše uvedeným vybraným dodavatelem, odpadl tak důvod řízení zahájeného za účelem přezkumu vymezení předmětu veřejné zakázky, neboť uzavřením smlouvy s vybraným dodavatelem byl předmětný postup zadavatele ukončen, a i v případě, že by Úřad shledal pochybení na straně zadavatele, uložení nápravy formou zrušení výzvy k podání nabídek, na jejímž základě byla uzavřena smlouva, již není možné. Z uvedeného tedy vyplývá, že v průběhu správního řízení nastaly okolnosti, v jejichž důsledku nelze naplnit účel vedeného správního řízení.

9.      S ohledem na skutečnost, že zadavatel uzavřel s vybraným dodavatelem smlouvu a v případě zjištění nezákonného postupu zadavatele již není možné předmětné správní řízení ukončit uložením nápravného opatření, Úřad konstatuje, že odpadl důvod předmětného správního řízení, a proto Úřad rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

 

Poučení

 

Proti tomuto usnesení se nelze podle § 76 odst. 5 správního řádu odvolat, neboť se jedná o usnesení, které se podle § 66 odst. 2 správního řádu pouze poznamenává do spisu.

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

  

K poznamenání do správního spisu vedeného pod sp. zn. S0054/2021/VZ.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz