číslo jednací: S0156/2018/VZ-13601/2018/533/HKu

Instance I.
Věc Poskytování zdravotních služeb ve zdravotnickém zařízení Nemocnice Litoměřice a zajištění s tím spojených činností
Účastníci
  1. Nemocnice Litoměřice, a.s.
  2. Krajská zdravotní, a.s.
Typ správního řízení Koncesní řízení
Typ rozhodnutí § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2018
Datum nabytí právní moci 9. 8. 2018
Související rozhodnutí S0156/2018/VZ-13601/2018/533/HKu
R0094/2018/VZ-23100/2018/321/EDy
Dokumenty file icon 2018_S0156.pdf 356 KB

Č. j.:ÚOHS-S0156/2018/VZ-13601/2018/533/HKu

 

Brno: 15. května 2018

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 27. 4. 2018 na návrh ze dne 26. 4. 2018, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Nemocnice Litoměřice, a.s., IČO 06199518, se sídlem Žitenická 2084, 412 01 Litoměřice, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 2. 5. 2018 společností Správa veřejných zakázek s.r.o., IČO 05800234, se sídlem Pod Děvínem 2716/43, 150 00 Praha 5,
  • navrhovatel – Krajská zdravotní, a.s., IČO 25488627, se sídlem Sociální péče 3316/12a, 400 11 Ústí nad Labem,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky – koncese na služby „Poskytování zdravotních služeb ve zdravotnickém zařízení Nemocnice Litoměřice a zajištění s tím spojených činností“ ve zjednodušeném režimu, jehož předběžné oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 3. 2018 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 3. 2018 pod ev. č. Z2018-007029, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 6. 3. 2018 pod ev. č. 2018/S 045-099569,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – Krajská zdravotní, a.s., IČO 25488627, se sídlem Sociální péče 3316/12a, 400 11 Ústí nad Labem – ze dne 26. 4. 2018 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Nemocnice Litoměřice, a.s., IČO 06199518, se sídlem Žitenická 2084, 412 01 Litoměřice – učiněných při zadávání veřejné zakázky – koncese na služby „Poskytování zdravotních služeb ve zdravotnickém zařízení Nemocnice Litoměřice a zajištění s tím spojených činností“ ve zjednodušeném režimu, jehož předběžné oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 3. 2018 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 3. 2018 pod ev. č. Z2018-007029, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 6. 3. 2018 pod ev. č. 2018/S 045-099569, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 2 citovaného zákona na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tedy ve výši 1 % z předpokládané hodnoty koncese uveřejněné ve Věstníku veřejných zakázek nebo na profilu zadavatele, nejvýše ve výši 10 000 000, tedy v daném případě ve výši 10 000 000 Kč, nýbrž pouze ve výši 100 000 Kč.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté, obdržel dne 27. 4. 2018 návrh navrhovatele – Krajská zdravotní, a.s., IČO 25488627, se sídlem Sociální péče 3316/12a, 400 11 Ústí nad Labem (dále jen „navrhovatel“) – ze dne 26. 4. 2018 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Nemocnice Litoměřice, a.s., IČO 06199518, se sídlem Žitenická 2084, 412 01 Litoměřice, ve správním řízení zastoupeného na základě plné moci ze dne 2. 5. 2018 společností Správa veřejných zakázek s.r.o., IČO 05800234, se sídlem Pod Děvínem 2716/43, 150 00 Praha 5 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky – koncese na služby „Poskytování zdravotních služeb ve zdravotnickém zařízení Nemocnice Litoměřice a zajištění s tím spojených činností“ ve zjednodušeném režimu, jehož předběžné oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 2. 3. 2018 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 3. 2018 pod ev. č. Z2018-007029, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 6. 3. 2018 pod ev. č. 2018/S 045-099569 (dále jen „koncese“).

2.             Dnem 27. 4. 2018, kdy Úřad obdržel návrh, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Navrhovatel v návrhu namítá, že zadavatel neprodloužil lhůtu pro podávání žádostí o účast ve smyslu § 99 odst. 2 zákona, ačkoliv dle názoru navrhovatele zadavatel „Vysvětlením zadávacích podmínek č. 2“ ze dne 27. 3. 2018 změnil zadávací podmínky. Z uvedených důvodů navrhovatel navrhuje, aby Úřad předmětné zadávací řízení zrušil. Navrhovatel mj. uvádí, že „skládá kauci ve výši 100 000,- Kč vzhledem k tomu, že zadavatel ve zjednodušeném režimu není povinen postupovat dle části osmé ZZVZ a stanovit předpokládanou hodnotu podle § 175 ZZVZ“.

4.             Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-S0156/2018/VZ-12941/2018/533/HKu ze dne 30. 4. 2018.

6.             Dne 4. 5. 2018 zadavatel doručil Úřadu vyjádření k obdrženému návrhu a dokumentaci o předmětném zadávacím řízení na koncesi.

K zastavení správního řízení

7.             Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu v souladu s § 255 odst. 2 zákona, resp. došlo ke složení kauce v nesprávné výši, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

8.             Podle § 129 odst. 1 zákona zadává zadavatel ve zjednodušeném režimu veřejné zakázky, včetně koncesí podle § 174 zákona, na sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 k tomuto zákonu. To platí i v případě, že součástí předmětu veřejné zakázky jsou i služby v této příloze neuvedené, pokud jejich předpokládaná hodnota je nižší, než je předpokládaná hodnota služeb uvedených v příloze č. 4 k tomuto zákonu.

9.             Podle § 129 odst. 2 zákona zadavatel při zadávání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu postupuje podle této části a použije také části první, druhou, desátou až třináctou.

10.         Podle § 129 odst. 3 písm. a) zákona zadávací řízení ve zjednodušeném režimu může zadavatel zahájit odesláním předběžného oznámení k uveřejnění způsobem podle § 212 zákona, pokud jím vyzývá k vyjádření předběžného zájmu.

11.         Podle § 175 odst. 1 zákona za předpokládanou hodnotu koncese se považuje celkový obrat dodavatele bez daně z přidané hodnoty za dobu trvání koncese vyplývající z protiplnění za stavební práce a služby, jež jsou předmětem koncese, jakož i za dodávky, jež s těmito stavebními pracemi a službami souvisejí.

12.         Podle § 175 odst. 2 zákona předpokládanou hodnotu koncese zadavatel stanoví k okamžiku zahájení zadávacího řízení.

13.         Podle § 176 odst. 2 zákona koncese na sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 k tomuto zákonu se zadávají ve zjednodušeném režimu podle § 129 zákona.

14.         Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

15.         Podle § 255 odst. 2 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, jde-li o řízení o přezkoumání postupu pro zadávání koncesí, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z předpokládané hodnoty koncese uveřejněné ve Věstníku veřejných zakázek nebo na profilu zadavatele, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že zadavatel neuveřejní ve Věstníku veřejných zakázek nebo na profilu zadavatele předpokládanou hodnotu koncese, je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění koncesní smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.

16.         Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona.  

17.         Dne 6. 4. 2018 navrhovatel prostřednictvím datové schránky odeslal, resp. doručil zadavateli námitky ze dne 6. 4. 2018 proti úkonu zadavatele – vysvětlení zadávacích podmínek č. 2 (dále jen „námitky“). Rozhodnutím ze dne 17. 4. 2018, které bylo navrhovateli doručeno téhož dne, zadavatel námitky odmítl. Návrh navrhovatele byl Úřadu doručen dne 27. 4. 2018, tj. poslední možný den zákonné lhůty pro podání návrhu podle § 251 odst. 2 zákona. Úřad podotýká, že dle § 255 odst. 2 zákona je navrhovatel povinen složit kauci ve lhůtě pro doručení návrhu. V prověřovaném případě tedy poslední den lhůty pro složení kauce připadl na den 27. 4. 2018.

18.         Z dokladu o složení kauce, který byl přílohou návrhu, vyplývá, že navrhovatel na účet Úřadu poukázal částku 100 000 Kč. Dle výpisu z účtu Úřadu byla částka 100 000 Kč na účet Úřadu připsána dne 26. 4. 2018.

19.         V odst. II.1.5) předběžného oznámení, které bylouveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 5. 3. 2018 pod ev. č. Z2018-007029, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 6. 3. 2018 pod ev. č. 2018/S 045-099569, je uvedena předpokládaná celková hodnota koncese ve výši 17 606 100 000 Kč bez DPH. Uvedenou výši předpokládané hodnoty koncese zadavatel uveřejnil rovněž na svém profilu.

20.         Z ustanovení § 255 odst. 2 zákona vyplývá, že pokud je zadavatelem stanovená předpokládaná hodnota koncese uveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek nebo na profilu zadavatele, výše kauce pro přezkoumání postupu zadavatele v předmětném zadávacím řízení se stanoví jako 1 % z uveřejněné předpokládané hodnoty koncese, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. 

21.         Vzhledem k tomu, že předpokládaná hodnota koncese byla uveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek i na profilu zadavatele (zadavatel shodně předpokládanou hodnotu uvedl ve výši 17 606 100 000 Kč bez DPH), byl navrhovatel povinen s podáním návrhu složit podle § 255 odst. 2 zákona kauci ve výši 1 % z předpokládané hodnoty koncese, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V prověřovaném případě činí 1 % z předpokládané hodnoty koncese 176 061 000 Kč, a proto byl navrhovatel povinen složit s podáním návrhu kauci ve výši 10 000 000 Kč, což však neučinil; navrhovatel v daném případě na účet Úřadu složil kauci ve výši 100 000 Kč.

22.         Navrhovatel v návrhu vyjádřil přesvědčení, že výše složené kauce v hodnotě 100 000 Kč je dostačující vzhledem k tomu, že zadavatel není povinen při zadávání koncese ve zjednodušeném režimu postupovat podle § 175 zákona a stanovit předpokládanou hodnotu koncese. Úřad k argumentu navrhovatele uvádí následující. Pro posouzení dané věci a tedy splnění náležitostí souvisejících s podáním návrhu k Úřadu je podstatné, že zadavatel stanovil a uveřejnil předpokládanou hodnotu koncese. Jak již bylo uvedeno výše, pro určení výše kauce v případě přezkoumání postupu zadavatele při zadávání koncesí je podle § 255 odst. 2 zákona rozhodující skutečnost, zda zadavatel uveřejnil ve Věstníku veřejných zakázek či na profilu předpokládanou hodnotu koncese. V případě, že zadavatel předpokládanou hodnotu koncese takto uveřejnil, má navrhovatel dle § 255 odst. 2 zákona obligatorní povinnost složit ve lhůtě pro doručení návrhu 1 % ze stanovené předpokládané hodnoty koncese, nejméně však 50 000 Kč a nejvíce 10 000 000 Kč. Úřad dodává, že ačkoliv zadavatel nebyl povinen ve zjednodušeném režimu postupovat podle § 175 zákona a stanovit předpokládanou hodnotu koncese (neboť zadavatel postupoval dle § 129 zákona a pro zadávání koncese na poskytování zdravotnických služeb dle přílohy č. 4 zákona použil zjednodušený režim, kdy u takové koncese ani nemá povinnost stanovovat nebo uveřejňovat předpokládanou hodnotu), není tato skutečnost pro výpočet výše kauce relevantní, neboť zadavatel v daném případě předpokládanou hodnotu koncese uveřejnil, což je podle § 255 odst. 2 zákona pro výpočet výše kauce zásadní. Uveřejněním předpokládané hodnoty koncese tak došlo pro navrhovatele k aktivaci povinnosti dle § 255 odst. 2 věty první zákona. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem byl tedy navrhovatel povinen složit s podáním návrhu na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z předpokládané hodnoty koncese. Vzhledem k tomu, že 1 % z předpokládané hodnoty koncese představuje částku ve výši 176 061 000 Kč, uplatní se v daném případě pravidlo pro maximální výši kauce; navrhovatel měl tedy povinnost složit s podáním návrhu na účet Úřadu 10 000 000 Kč.  

23.         V šetřeném případě nebyla na účet Úřadu ze strany navrhovatele složena kauce odpovídající částce ve výši podle § 255 odst. 2 zákona do dne 27. 4. 2018, ani později, tudíž navrhovatel nesplnil povinnost složit kauci na účet Úřadu v zákonem stanovené výši ve lhůtě pro doručení návrhu a nedodržel tak zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

24.         Pro úplnost Úřad dodává, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce v souladu s § 255 zákona (tj. v řádné výši a ve stanovené lhůtě). Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat, či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v řádné výši v zákonem stanovené lhůtě nedošlo. Úřad dodává, že neuhrazení kauce v řádné výši ve lhůtě podle § 255 odst. 2 zákona je vadou neodstranitelnou, v jejímž důsledku Úřad správní řízení zastavil.

25.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán  důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.  

26.         S ohledem na skutečnost, že nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 odst. 2 zákona na účet Úřadu, tedy v řádné výši a ve lhůtě stanovené citovaným ustanovením zákona, ani později, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

v z. Mgr. Markéta Dlouhá

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.             Správa veřejných zakázek s.r.o., Pod Děvínem 2716/43, 150 00 Praha 5

2.             Krajská zdravotní, a.s., Sociální péče 3316/12a, 400 11 Ústí nad Labem

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz