číslo jednací: S0175/2018/VZ-14912/2018/532/LOh

Instance I.
Věc Zajištění malířských prací pro všechny lokality Oblastní nemocnice Náchod a.s.
Účastníci
  1. Oblastní nemocnice Náchod a.s.
  2. DM Color, s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb.
Rok 2018
Datum nabytí právní moci 12. 7. 2018
Související rozhodnutí S0175/2018/VZ-14912/2018/532/LOh
R0100/2018/VZ-20337/2018/323/LVa
Dokumenty file icon 2018_S0175.pdf 349 KB

Č. j.:ÚOHS-S0175/2018/VZ-14912/2018/532/LOh

 

Brno: 24. května 2018

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 9. 5. 2018 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Oblastní nemocnice Náchod a.s., IČO 26000202, se sídlem Purkyňova 446, 547 01 Náchod,
  • navrhovatel – DM Color, s.r.o., IČO 27477673, se sídlem Libřice 31, 503 44 Libřice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 16. 4. 2018 JUDr. Jakubem Havlíčkem, advokátem, ev. č. ČAK 12584, společníkem společnosti HAVLÍČEK & PARTNERS, advokátní kancelář, s.r.o., IČO 28784294, se sídlem Divišova 882/5, 500 03 Hradec Králové,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění malířských prací pro všechny lokality Oblastní nemocnice Náchod a.s.“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě „Výzvy k podání nabídek na realizaci veřejné zakázky na stavební práce zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení“ ze dne 1. 2. 2018,

vydává toto

 

usnesení:

Správní řízeníse podle § 257 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť návrh navrhovatele – DM Color, s.r.o., IČO 27477673, se sídlem Libřice 31, 503 44 Libřice – ze dne 9. 5. 2018 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Oblastní nemocnice Náchod a.s., IČO 26000202, se sídlem Purkyňova 446, 547 01 Náchod – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění malířských prací pro všechny lokality Oblastní nemocnice Náchod a.s.“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě „Výzvy k podání nabídek na realizaci veřejné zakázky na stavební práce zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení“ ze dne 1. 2. 2018, nebyl doručen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ve stejnopisu zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 citovaného zákona, tedy do 10 dnů ode dne 27. 4. 2018, v němž jmenovaný navrhovatel obdržel rozhodnutí zadavatele o odmítnutí jeho námitek, tj. do 7. 5. 2018, nýbrž Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i zadavateli byl doručen až dne 9. 5. 2018.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 9. 5. 2018 návrh navrhovatele – DM Color, s.r.o., IČO 27477673, se sídlem Libřice 31, 503 44 Libřice, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 16. 4. 2018 JUDr. Jakubem Havlíčkem, advokátem, ev. č. ČAK 12584, společníkem společnosti HAVLÍČEK & PARTNERS, advokátní kancelář, s.r.o., IČO 28784294, se sídlem Divišova 882/5, 500 03 Hradec Králové (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Oblastní nemocnice Náchod a.s., IČO 26000202, se sídlem Purkyňova 446, 547 01 Náchod (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění malířských prací pro všechny lokality Oblastní nemocnice Náchod a.s.“ ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě „Výzvy k podání nabídek na realizaci veřejné zakázky na stavební práce zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení“ ze dne 1. 2. 2018 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Dnem 9. 5. 2018, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele.

3.             Návrh směřuje proti rozhodnutí ze dne 3. 4. 2018, uveřejněnému na profilu zadavatele téhož dne, kterým zadavatel vyloučil navrhovatele dle § 48 odst. 5 písm. d) zákona z další účasti v zadávacím řízení, a to z důvodu, že se dopustil v posledních 3 letech od zahájení zadávacího řízení na veřejnou zakázku závažných a dlouhodobých pochybení při plnění dřívějšího smluvního vztahu se zadavatelem, která vedla k předčasnému ukončení smluvního vztahu. Navrhovatel považuje rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele za nezákonné, neboť nedošlo k naplnění předmětného důvodu vyloučení a namítá, že při plnění dřívějšího smluvního vztahu se zadavatelem se žádných závažných pochybení nedopustil. Navrhovatel se proto domáhá, aby Úřad předmětné rozhodnutí zadavatele zrušil.

4.             Účastníky správního řízení podle § 256 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel.

5.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-S0175/2018/VZ-13816/2018/532/LOh ze dne 10. 5. 2018.

6.             Dne 17. 5. 2018 Úřad obdržel prostřednictvím datové schránky část dokumentace o zadávacím řízení a vyjádření zadavatele ze dne 16. 5. 2018 k návrhu navrhovatele; téhož dne byla Úřadu doručena poštou další část dokumentace o zadávacím řízení.

7.             Ve vyjádření ze dne 16. 5. 2018 zadavatel mj. uvedl, že navrhovatel zmeškal lhůtu pro doručení návrhu, neboť návrh nebyl Úřadu ani zadavateli doručen ve lhůtě podle § 251 odst. 2 zákona, která skončila dne 7. 5. 2018, a z toho důvodu navrhl, aby Úřad podle § 257 písm. e) správní řízení zastavil.

8.             Dne 18. 5. 2018 Úřad obdržel prostřednictvím datové schránky od zadavatele doklad o osobním převzetí stejnopisu návrhu navrhovatele dne 9. 5. 2018.

K zastavení správního řízení

9.             Po přezkoumání splnění zákonných podmínek vážících se k úkonu podání návrhu na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřad konstatuje, že navrhovatel nenaplnil požadavky stanovené v ustanovení § 251 odst. 2 zákona, k čemuž uvádí následující rozhodné skutečnosti.

10.         Podle § 211 odst. 6 zákona při komunikaci uskutečňované prostřednictvím datové schránky je dokument doručen dodáním do datové schránky adresáta.

11.         Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul.

12.         Podle § 257 písm. e) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 251 odst. 2 nebo 3 zákona nebo podle § 254 odst. 3 zákona.

13.         Úřad nejprve k § 211 odst. 6 zákona uvádí, že předmětné ustanovení představuje speciální právní úpravu stanovení okamžiku doručení dokumentu při komunikaci prostřednictvím datové schránky. Podle § 211 odst. 6 zákona je datová zpráva doručena již v okamžiku dodání do datové schránky adresáta. Toto ustanovení přitom nerozlišuje, zda je adresátem datové zprávy zadavatel či dodavatel, resp. účastník zadávacího řízení, a vztahuje se tedy na oba případy. Komentářová literatura[1] k tomuto ustanovení uvádí: Zákon tak vymezil zvláštní úpravu doručování oproti § 17 a 18a [zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, pozn. Úřadu], která musí být při zadávání veřejných zakázek aplikována. Zadavatelé i dodavatelé tak již nemusí vyčkávat, až se do datové schránky přihlásí oprávněná osoba popřípadě, až nastane fikce doručení. Na druhou stranu tato nová právní úprava bude zejména na dodavatele klást vyšší nároky spočívající v potřebě zajišťovat skutečně pravidelnou kontrolu datové schránky, neboť jednotlivé lhůty stanovené zadavatelem či zákonem k provedení určitého úkonu začnou běžet již okamžikem dodání dokumentu do datové schránky.“.

14.         Z dokumentace o zadávacím řízení vyplývá, že rozhodnutí zadavatele ze dne 26. 4. 2018, kterým byly odmítnuty námitky navrhovatele ze dne 17. 4. 2018, bylo do datové schránky navrhovatele dodáno dne 27. 4. 2018.

15.         Úřad konstatuje, že ve světle výše uvedeného § 211 odst. 6 zákona je rozhodnutí zadavatele ze dne 26. 4. 2018 o námitkách navrhovatele považováno za doručené dodáním do datové schránky navrhovatele, tj. dnem 27. 4. 2018.

16.         Návrh navrhovatele ze dne 9. 5. 2018 byl Úřadu doručen prostřednictvím datové schránky dne 9. 5. 2018. Jak vyplývá z dokladu o osobním převzetí stejnopisu návrhu navrhovatele zadavatelem, doručeného Úřadu dne 18. 5. 2018, byl stejnopis návrhu osobně předán zadavateli dne 9. 5. 2018.

17.         S ohledem na výše uvedené Úřad uvádí, že 10. den ode dne 27. 4. 2018, tj. ode dne, kdy navrhovateli bylo ve smyslu § 211 odst. 6 zákona doručeno rozhodnutí, kterým zadavatel námitky navrhovatele odmítnul, nastal v šetřeném případě dne 7. 5. 2018. Je tedy zřejmé, že v zákonné 10denní lhůtě nebyl doručen návrh Úřadu, ani stejnopis návrhu zadavateli. Úřadu i zadavateli byl návrh doručen až dne 9. 5. 2018, tedy 2 dny po uplynutí lhůty stanovené v § 251 odst. 2 zákona.

18.         Na základě výše uvedeného Úřadu nezbývá než konstatovat, že navrhovatel nesplnil všechny zákonné požadavky vážící se k úkonu podání návrhu, když nedoručil návrh Úřadu a ve stejnopisu zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 zákona, resp. když jej doručil až po uplynutí zákonné lhůty.

19.         Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil.

20.         S ohledem na výše uvedené Úřad rozhodl o zastavení správního řízení podle § 257 písm. e) zákona, neboť návrh nebyl doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli ve lhůtě podle § 251 odst. 2 zákona, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

 

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

Obdrží:

1.             Oblastní nemocnice Náchod a.s., se sídlem Purkyňova 446, 547 01 Náchod

2.             JUDr. Jakub Havlíček, advokát, společník společnosti HAVLÍČEK & PARTNERS, advokátní kancelář, s.r.o., se sídlem Divišova 882/5, 500 03 Hradec Králové

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kolektiv. Zákon o zadávání veřejných zakázek. Komentář.          1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2017, s. 1030 – 1035.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz