číslo jednací: R416/2015/VZ-49378/2016/322/LBa

Instance II.
Věc Rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu FNKV – vícepráce
Účastníci
  1. Fakultní nemocnice Královské Vinohrady
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí rozhodnutí zrušeno, řízení zastaveno
Rok 2015
Datum nabytí právní moci 16. 12. 2016
Dokumenty file icon 2015_R416.pdf 399 KB

Č. j.:ÚOHS-R416/2015/VZ-49378/2016/322/LBa

 

Brno 16. prosince 2016

 

 

V řízení o rozkladu ze dne 8. 12. 2015 doručeném Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže dne 9. 12. 2015 zadavatelem –

 

  • Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, IČO 00064173, se sídlem Šrobárova 1150/50, 100 00 Praha,

proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S0478/2015/VZ-40714/2015/542/ODv ze dne 23. 11. 2015 vydanému ve správním řízení vedeném ve věci možného spáchání správního deliktu zadavatele podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, při zadávání veřejné zakázky s názvem „Rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu FNKV – vícepráce“ v jednacím řízení bez uveřejnění zahájeném na základě výzvy ze dne 16. 12. 2013 a jehož oznámení o zadání veřejné zakázky bylo zveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 2. 2014 pod ev. č. 481838,

jsem podle § 90 odst. 1 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správní řádu, ve znění pozdějších předpisů, na základě návrhu rozkladové komise jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona, rozhodl takto:

 

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S0478/2015/VZ-40714/2015/542/ODv ze dne 23. 11. 2015

 

r u š í m

 

a správní řízení ve věci možného spáchání správního deliktu zadavatele – Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, IČO 00064173, se sídlem Šrobárova 1150/50, 100 00 Praha, podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, při zadávání veřejné zakázky s názvem „Rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu FNKV – vícepráce“ v jednacím řízení bez uveřejnění zahájeném na základě výzvy ze dne 16. 12. 2013 a jehož oznámení o zadání veřejné zakázky bylo zveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 2. 2014 pod ev. č. 481838,

 

z a s t a v u j i

 

neboť podle § 117a písm. f) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce podle § 120 téhož zákona.

 

Odůvodnění

I.               Zadávací řízení a správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

1.             Dne 22. 10. 2013 uzavřel zadavatel – Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, IČO 00064173, se sídlem Šrobárova 1150/50, 100 00 Praha (dále jen „zadavatel“), v zadávacím řízení na veřejnou zakázku s názvem „Rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu FNKV“, zadávanou v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 18. 6. 2013, ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 19. 6. 2013 pod ev. č. 354182 ve znění opravy uveřejněné dne 1. 7. 2013, dne 12. 7. 2013 a dne 5. 8. 2013 (dále jen „původní veřejná zakázka“), smlouvu o dílo (dále jen „smlouva o dílo“). Cena plnění veřejné zakázky dle smlouvy o dílo činila 18 286 080,38 Kč bez DPH.

2.             Dne 16. 12. 2013 zadavatel zahájil odesláním výzvy (dále jen „výzva ze dne 16. 12. 2013“) podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1], jednací řízení bez uveřejnění na veřejnou zakázku s názvem „Rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu FNKV – vícepráce“, jehož oznámení o zadání veřejné zakázky bylo zveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 20. 2. 2014 pod ev. č. 481838 (dále jen „veřejná zakázka“). Dne 20. 12. 2013 zadavatel uzavřel na veřejnou zakázku dodatek č. 1 ke smlouvě o dílo (dále jen „dodatek č. 1“). Celková cena plnění původní veřejné zakázky vzrostla provedením dodatečných stavebních prací na základě dodatku č. 1 o 1 204 150 Kč bez DPH.

3.             Dne 4. 8. 2015 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) příslušný podle § 112 zákona k výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek zahájil z moci úřední správní řízení ve věci možného spáchání správního deliktu zadavatele podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona při zadávání veřejné zakázky.

II.             Napadené rozhodnutí

4.             Dne 23. 11. 2015 vydal Úřad rozhodnutí č. j. ÚOHS-S0478/2015/VZ-40714/2015/542/ODv (dále jen „napadené rozhodnutí“). Výrokem I. napadeného rozhodnutí Úřad rozhodl, že se zadavatel dopustil spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona tím, že nepostupoval v souladu s § 82 odst. 7 písm. a) zákona, když uzavřením dodatku č. 1 v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by k tomu byly splněny podmínky stanovené v § 23 odst. 7 zákona, rozšířil předmět původní veřejné zakázky, v rozsahu dodatečného plnění podle změnového položkového rozpočtu stavby, čímž umožnil podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o dílo, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Výrokem II. napadeného rozhodnutí Úřad uložil zadavateli za spáchání správního deliktu specifikovaného ve výroku I. napadeného rozhodnutí pokutu ve výši 30 000 Kč.

5.             V odůvodnění napadeného rozhodnutí Úřad konstatoval, že z obsahu dodatku č. 1 je jednoznačně patrno, že jeho předmětem jsou změny smlouvy o dílo (resp. dodatečné plnění) spočívající ve vybourání a opětovném vylití podlah, obnovení omítek ve větší míře než byl původní předpoklad, v posunech a upřesnění příček a stavebních pracích vzešlých z postupného upřesňování technologie laboratoří, rozšíření provedení PVC o fabiony, doplnění podhledů, doplnění požadavků zadavatele souvisejících s chybou odhalenou v projektu v oddíle MaR a úpravě osazení technologie na střeše včetně související opravy stávající krytiny. Dodatkem č. 1 v rozsahu dodatečného plnění dle změnového položkového rozpočtu bylo dle Úřadu sjednáno výše specifikované další dodatečné plnění, které nebylo předmětem původní veřejné zakázky, a tedy došlo k rozšíření předmětu původní veřejné zakázky ve smyslu § 82 odst. 7 písm. a) zákona.

6.             Úřad proto dále posuzoval, zda v předmětné věci byly splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle § 23 odst. 5 písm. b) zákona a § 23 odst. 7 písm. a) zákona. Ve vztahu k § 23 odst. 5 písm. b) zákona Úřad konstatoval, že možnost použití tohoto druhu zadávacího řízení je vázána na charakter plnění coby dodávek, přičemž přezkoumávaná i původní veřejná zakázka jsou zakázkami na stavební práce, a proto zadavatel nebyl jednací řízení bez uveřejnění podle odst. 5 písm. b) zákona oprávněn použít.

7.             Úřad se dále obšírně zabýval, zda zadavatel naplnil podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle § 23 odst. 7 písm. a) zákona. Úřad při tomto posouzení vycházel z pozdější právní úpravy účinné ke dni vydání napadeného rozhodnutí, jež nahradila požadavek na objektivní nepředvídatelnost vzniku potřeby dodatečných prací tím, aby jejich potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Úřad totiž dospěl k závěru, že dotčená pozdější právní úprava je pro zadavatele příznivější.

8.             Úřad následně posuzoval plnění veřejné zakázky a dospěl k závěru, že v případě dodatečných stavebních prací spočívajících v posunech a upřesnění příček a drobných stavebních pracích (zejména viz bod 75. odůvodnění napadeného rozhodnutí), rozšíření o provedení fabionů (zejména viz bod 76. odůvodnění napadeného rozhodnutí), doplnění podhledů (zejména viz bod 77. odůvodnění napadeného rozhodnutí), nárůstu objemu prací v důsledku chyby v oddíle MaR a úpravě osazení technologie na střeše včetně související opravy stávající krytiny (zejména viz bod 78. odůvodnění napadeného rozhodnutí), zadavatel neprokázal, že by potřeba dotčených dodatečných stavebních prací vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Zadavatel tudíž nesplnil ani podmínky pro zadání veřejné zakázky dle § 23 odst. 7 písm. a) zákona.

9.             Úřad v návaznosti na výše uvedené konstatoval, že zadavatel dodatkem č. 1 rozšířil předmět plnění původní veřejné zakázky, přičemž současně nesplnil podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle § 23 odst. 5 písm. b) ani podle odst. 7 písm. a) zákona, čímž v rozporu se zákonem provedl podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o dílo ve smyslu § 82 odst. 7 písm. a) zákona.

III.           Námitky rozkladu

10.         Napadené rozhodnutí bylo zadavateli doručeno dne 24. 11. 2015. Dne 9. 12. 2015 obdržel Úřad proti napadenému rozhodnutí rozklad zadavatele ze dne 8. 12. 2015. Rozklad zadavatele byl proto podán v zákonné lhůtě.

11.         Zadavatel v podaném rozkladu namítá, že z napadeného rozhodnutí není zřejmé, z jakého důvodu Úřad považuje popsané rozšíření provedené dodatkem č. 1 za podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o dílo. Úřad pouze dle tvrzení zadavatele odkazuje na jejich hodnotu. Napadené rozhodnutí je proto dle zadavatele nepřezkoumatelné. Zadavatel v této souvislosti zdůrazňuje, že celkový objem všech dodatečných stavebních prací přitom činil 6,6 % objemu původní veřejné zakázky, přičemž ve vztahu k části provedených dodatečných stavebních prací Úřad porušení zákona neshledal.

12.         Zadavatel dále uvádí, že budova, na níž byly předmětné dodatečné práce realizovány, patří k jeho nejstarším budovám. Dle zadavatele některé z provedených rekonstrukcí budovy nebyly zdařilé a technologicky správně provedené, navíc skutečný stav budovy, konstrukčních prvků a rozvodů zcela neodpovídal dochované projektové dokumentaci. Tyto skutečnosti však vzhledem k současnému využití pavilonu nebylo dle zadavatele možné dopředu odhalit a ani nebylo možné v hygienickém prostředí laboratoří provést patřičné sondy a zkoušky. Vzhledem k tomu shledává zadavatel postup Úřadu formalistickým a nezohledňujícím smysl a účel zákona.

13.         Zadavatel v neposlední řadě namítá, že s ohledem na předpokládanou hodnotu víceprací je nebyl vůbec povinen zadávat v režimu podle zákona. V tomto ohledu je dle zadavatele zarážející, že Úřad nepřihlédl k hodnotě zadaných víceprací, které v celém svém souhrnu představují zakázku malého rozsahu. Napadené rozhodnutí je tak dle zadavatele vydáno v rozporu s platnou právní úpravou, jelikož Úřad není „aktivně legitimován“ k sankcionování případného pochybení při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu.

Závěr rozkladu

14.         Na základě výše uvedeného zadavatel navrhuje, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí zrušil.

IV.          Řízení o rozkladu

15.         Úřad po doručení rozkladu neshledal podmínky pro postup podle § 87 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a podle § 88 odst. 1 správního řádu předal spis se svým stanoviskem předsedovi Úřadu k rozhodnutí o rozkladu.

Stanovisko předsedy Úřadu

16.         Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech jsem s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise dospěl k následujícímu závěru.

17.         Jelikož jsem v průběhu tohoto řízení o rozkladu zjistil, že ve smyslu ustanovení § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu jsou dány důvody pro zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení, bez dalšího jsem napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil. V další části odůvodnění tohoto rozhodnutí o rozkladu jsou v podrobnostech rozvedeny důvody, pro které byl uvedený procesní postup zvolen.

V.            K důvodům zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení

18.         Jak vyplývá z výše uvedeného, zadavatel byl napadeným rozhodnutím shledán vinným ze spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona, kterého se dopustil tím, že umožnil podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o dílo spočívající v rozšíření předmětu původní veřejné zakázky o dodatečné plnění specifikované v dodatku č. 1.

19.         Po vydání napadeného rozhodnutí nabyl ke dni 1. 10. 2016 účinnosti zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“).

20.         Dle článku 40 odst. 6 ústavního zákona č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“), se trestnost činu posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán. Pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele příznivější.

21.         Jakkoliv se ustanovení článku 40 Listiny věnuje procesní garanci trestního řízení, nelze jeho účinnost vztahovat toliko na řízení trestní, neboť stejnými principy jsou ovládána i řízení přestupková a řízení o jiných správních deliktech, do jejichž skupiny se řadí i delikty dle zákona. Nálezem Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 611/01 ze dne 13. 6. 2002 tento soud potvrzuje, že „[k] základním principům vymezujícím kategorii právního státu, kterým je i Česká republika (srov. čl. 1 Ústavy), patří princip ochrany důvěry občanů v právo a s tím související princip zákazu zpětné účinnosti (retroaktivity) právních norem. Přestože zákaz retroaktivity právních norem je v čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod výslovně upraven jen pro oblast trestního práva (podle uvedeného ustanovení trestnost činu se posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán, a pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele příznivější), je nutno z čl. 1 Ústavy dovodit působení tohoto zákazu i pro další odvětví práva (…)“.

22.         Obdobně judikoval i Nejvyšší správní soud (dále jen „NSS“) např. v rozsudku č. j. 6 A 126/2002-29 ze dne 27. 10. 2004, dle kterého „trestání za správní delikty musí podléhat stejnému režimu jako trestání za trestné činy a v tomto smyslu je třeba vykládat všechny záruky, které se podle vnitrostátního práva poskytují obviněnému z trestného činu. Je totiž zřejmé, že rozhraničení mezi trestnými (a tedy soudem postižitelnými) delikty a delikty, které stíhají a trestají orgány exekutivy, je výrazem vůle suverénního zákonodárce; není odůvodněno přirozenoprávními principy, ale daleko spíše je výrazem trestní politiky státu (…). Pro české právo to pak znamená, že i ústavní záruka článku 40 odst. 6 Listiny o tom, že je nutno použít pozdějšího práva, je-li to pro pachatele výhodnější, platí jak v řízení soudním, tak v řízení správním (…). Přijetí tohoto principu pak znamená, že nelze trestat podle starého práva v době účinnosti práva nového, jestliže nová právní úprava konkrétní skutkovou podstatu nepřevzala; analogicky to platí i tehdy, jestliže nová právní úprava stanoví mírnější sankce za stejné jednání“. K totožnému závěru dospěl NSS též v rozsudku č. j. 8 Afs 17/2007-135 ze dne 31. 5. 2007 a dalších.

23.         Z četné judikatury tedy dovozuji jednoznačný imperativ aplikovat zásadu vyjádřenou v čl. 40 odst. 6 Listiny i na posuzovanou věc. V daném případě je nutno zabývat se otázkou, zda je aplikace pozdější právní úpravy, v tomto případě ZZVZ, pro pachatele (tj. pro zadavatele) příznivější.

24.         Při určení postupu, jak zjistit, která úprava je pro pachatele příznivější, lze přeneseně využít závěrů přijatých ve vztahu k § 2 odst. 1 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník (dále jen „trestní zákoník“), případně k § 16 odst. 1 již zrušeného zákona č. 140/1961 Sb., trestního zákona, které pro trestné činy obsahují úpravu obdobnou úpravě v čl. 40 odst. 6 Listiny. Poukázat lze např. na komentář ke zmíněnému § 2 odst. 1 trestního zákoníku, kde se uvádí: „Jestliže byl čin spáchán za účinnosti zákona už zrušeného, je podmínkou toho, aby pachatel mohl být uznán vinným činem, který je předmětem trestního řízení, že takový čin naplňuje všechny znaky jak některého ustanovení zákona účinného v době spáchání, tak některého ustanovení zákona pozdějšího (srov. R 44/1970). Rozhodující není pojmenování trestného činu, nýbrž materiální obsah jednání pachatele (srov. R 32/1962). […] Použití nového práva je tehdy pro pachatele příznivější, jestliže jeho ustanovení – posuzována jako celek – skýtají výsledek pachateli příznivější než právo dřívější (R 73/1951, shodně R 76/1951).“ (K tomu viz Šámal, P. a kol. Trestní zákoník. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012. s. 48, případně usnesení Nejvyššího soudu ze dne 23. 2. 2011, sp. zn. 8 Tdo 134/2011).

25.         Podmínkou pro to, aby po změně právní úpravy mohla být stěžovateli uložena sankce, je skutečnost, že jeho jednání představovalo nějaký správní delikt jak za účinnosti minulé právní úpravy, tak nějaký správní delikt za účinnosti pozdější právní úpravy.  Na překážku však není, pokud by se právní kvalifikace daného jednání podle staré a nové právní úpravy lišila, tj. že by skutková podstata těchto deliktů nebyla úplně totožná. Daný závěr je ostatně aplikován i ve vztahu k trestným činům (k tomu srov. Jelínek, J. a kol. Trestní právo hmotné. Obecná část. Zvláštní část. 2. aktualizované vydání. Praha: Linda Praha. 2006, s. 50, případně rozhodnutí publikované jako R 43/1970 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek – část trestní). Podstatné je posouzení činu a závěr o jeho trestnosti jak z hlediska normy práva účinného v okamžiku činu, tak dle normy následně novelizovaného práva, nikoli dokonalá shoda původní a nové skutkové podstaty. Uvedené ostatně podporuje komentářová literatura, judikatura Ústavního soudu, jakož i Nejvyššího soudu, která stojí na požadavku porovnání trestnosti vůči souhrnu norem práva (vůči právu jako celku).

26.         Vzhledem k výše uvedenému jsem přistoupil ke srovnání, zda jednání zadavatele vymezené napadeným rozhodnutím, jež spočívá v podstatné změně práv a povinností ze smlouvy o dílo provedené rozšířením předmětu původní veřejné zakázky o dodatečné plnění specifikované v dodatku č. 1, představuje správní delikt i za současné právní úpravy v ZZVZ.

27.         Podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nedodrží pravidla stanovená ZZVZ pro zadání veřejné zakázky, přičemž tím ovlivní nebo může ovlivnit výběr dodavatele a zadá veřejnou zakázku.

28.         Podle § 222 odst. 1 ZZVZ není-li dále stanoveno jinak, nesmí zadavatel umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku po dobu jeho trvání bez provedení nového zadávacího řízení podle tohoto zákona.

29.         Podle § 222 odst. 3 ZZVZ podstatnou změnou závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku je taková změna smluvních podmínek, která by umožnila účast jiných dodavatelů nebo by mohla ovlivnit výběr dodavatele v původním zadávacím řízení, pokud by zadávací podmínky původního zadávacího řízení odpovídaly této změně, měnila ekonomickou rovnováhu závazku ze smlouvy ve prospěch vybraného dodavatele, nebo vedla k významnému rozšíření rozsahu plnění veřejné zakázky.

30.         Podle § 222 odst. 4 ZZVZ se za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku se nepovažuje změna, která nemění celkovou povahu veřejné zakázky a jejíž hodnota je nižší než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku a nižší než 10 % původní hodnoty závazku, nebo 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce, která není koncesí. Pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnot všech těchto změn.

31.         Z výše citovaných ustanovení lze v obecné rovině dovodit, že ZZVZ obdobně jako zákon postihuje jednání zadavatele spočívající v nedodržení pravidel pro zadání veřejné zakázky mající alespoň potenciální vliv na výběr dodavatele. Za nedodržení pravidel pro zadání veřejné zakázky lze přitom dle obou úprav považovat i podstatnou změnu práv a povinností plynoucích ze smlouvy na veřejnou zakázku (resp. podle ZZVZ podstatnou změnu závazku ze smlouvy).

32.         Oproti původní úpravě v zákoně však zákonodárce v ZZVZ podrobněji vymezil podstatné a a contrario rovněž nepodstatné (tedy povolené) změny závazku ze smlouvy. Dle důvodové zprávy k ZZVZ„účelem ustanovení umožňujících změnu závazku je zajištění hospodárného přístupu k veřejné zakázce. V případě, že jsou oprávněné důvody ke změně závazku, přičemž tyto důvody jsou stanoveny v souladu s dohodou všech členských států Evropské unie vyjádřenou v zadávacích směrnicích, nebylo by zpravidla hospodárné plnění veřejné zakázky ukončovat a zadávat veřejnou zakázku znovu, což by přinášelo dodatečné náklady“.

33.         Úprava v ZZVZ přitom umožňuje změny závazků ve větším množství případů než úprava v zákoně (k tomu srov. Herman, P., Fidler, V.: Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek. 1. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk s. r. o., 2016, s. 488). Významné odchýlení od původní úpravy zákona lze přitom spatřit ve výše citovaném § 222 odst. 4 ZZVZ, které na rozdíl od předchozí úpravy umožňuje bez splnění dalších podmínek změnu závazků nižší hodnoty neměnících celkovou povahu veřejné zakázky. Takové změny „de minimis“ tedy zadavateli umožňují zadat nad rámec plnění vysoutěženého v původním zadávacím řízení další plnění v maximální výši 10 % či 15 % původní hodnoty závazku (dle druhu veřejné zakázky).

34.         Změny závazku „de minimis“ tak dle ZZVZ nejsou považovány za podstatnou změnu závazku, a nepředstavují tedy porušení pravidel pro zadání veřejné zakázky, které by naplňovalo znaky správního deliktu podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ. Vzhledem k tomu jsem přistoupil k posouzení, zda změnu závazku ze smlouvy o dílo provedenou dodatkem č. 1 spočívající v rozšíření předmětu původní veřejné zakázky nelze považovat za nepodstatnou (a tedy povolenou) změnu smlouvy.

35.         Přezkoumávaná veřejná zakázka i původní veřejná zakázka jsou svým druhem veřejnými zakázkami na stavební práce. Předmětem plnění původní veřejné zakázky byla rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu zadavatele. Dodatečné stavební práce, jež byly předmětem plnění dodatku č. 1, spočívaly v posunech a upřesnění příček a drobných stavebních pracích, rozšíření provedení PVC o fabiony, doplnění podhledů, nárůstu objemu prací v důsledku chyby v oddíle MaR a úpravě osazení technologie na střeše včetně související opravy stávající krytiny, a to na témže objektu zadavatele.

36.         Z výše uvedeného je zřejmé, že dodatkem č. 1 došlo k dílčím stavebním úpravám a dalším stavebním pracím, kterými však nebyla změněna celková povaha původní veřejné zakázky. I po provedených změnách se totiž nadále jedná o veřejnou zakázku na stavební práce, jejímž účelem je provedení rekonstrukce Ústavu patologie na pavilonu CH v areálu zadavatele realizované v obdobném časovém rámci jako byl rámec původně předpokládaný (viz čl. II. smlouvy o dílo a čl. III. dodatku č. 1).

37.         Hodnota dodatku č. 1 činí 1 204 150 Kč bez DPH. Vzhledem k tomu konstatuji, že hodnota změny závazku ze smlouvy o dílo provedená tímto dodatkem, je nižší než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku, který dle § 4 nařízení vlády č. 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek, představuje částku 142 668 000 Kč.

38.         Původní hodnota závazku (hodnota původní veřejné zakázky) dle článku IV. smlouvy o dílo činí 18 286 080,38 Kč bez DPH. Celková hodnota původní veřejné zakázky vzrostla provedením dodatečných stavebních prací na základě dodatku č. 1 o 1 204 150 Kč bez DPH. Hodnota změny závazku ze smlouvy o dílo provedená dodatkem č. 1 proto činí 6,6 % původní hodnoty závazku vyplývajícího ze smlouvy o dílo, vzhledem k čemuž nepřekračuje limit 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy o dílo na původní veřejnou zakázku.

39.         Ze spisového materiálu současně neplyne, že by uzavření dodatku č. 1 předcházelo provedení jiné změny závazku ze smlouvy o dílo, jejíž hodnotu by ve smyslu § 222 odst. 4 ZZVZ bylo nutné přičíst k hodnotě změny ze smlouvy o dílo provedené dodatkem č. 1.

40.         Vzhledem k výše uvedenému jsem dospěl k závěru, že změny provedené dodatkem č. 1 nepředstavují dle pozdější právní úpravy v ZZVZ (konkr. v § 222 odst. 4 ZZVZ) podstatnou změnu závazku ze smlouvy o dílo, jelikož nemění celkovou povahu původní veřejné zakázky, jejich hodnota je nižní než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku a současně nepřekračuje limit 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy o dílo. Nepodstatné změny závazku ze smlouvy přitom nepředstavují porušení pravidel pro zadání veřejné zakázky, jež by naplňovalo znaky správního deliktu podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ či jiného správního deliktu dle ZZVZ.

41.         Z toho je nutno učinit jediný závěr, a sice že pozdější právní úprava daná ZZVZ je pro zadavatele jednoznačně příznivější, neboť jeho jednání dle pozdější právní úpravy v ZZVZ nepředstavuje správní delikt. Aplikací pozdější právní úpravy na jednání zadavatele tak z hlediska odpovědnosti za jiný správní delikt zaniká jeho trestnost. Vzhledem k zániku trestnosti jednání, v němž je napadeným rozhodnutím spatřován správní delikt, nezbývá než v souladu s § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu napadené rozhodnutí pro nesoulad se zákonem zrušit a správní řízení vedené o deliktu zadavatele zastavit.

42.         Ačkoliv je od 1. 10. 2016 účinný ZZVZ, správní řízení je zastavováno podle ustanovení § 117a písm. f) zákona, dle něhož Úřad zastaví řízení, jestliže v řízení zahájeném z moci úřední nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření nebo pro uložení sankce, a to z následujících důvodů. Podle přechodného ustanovení § 273 odst. 1 ZZVZ platí, že pokud došlo přede dnem nabytí účinnosti ZZVZ k zahájení řízení o správních deliktech před Úřadem podle zákona, dokončí se takové řízení podle zákona. Pro zastavení řízení je tedy v souladu s přechodným ustanovením ZZVZ nutno použít „starý“ procesní předpis, tedy zákon.

43.         Rozhodne-li předseda Úřadu o zrušení prvostupňového rozhodnutí a zastavení správního řízení, je povinen učinit tak ze zákonného důvodu, který je povinen ve svém rozhodnutí uvést. V opačném případě zatíží své rozhodnutí vadou nepřezkoumatelnosti. K tomu se vyjádřil např. Krajský soud v Brně ve svém rozsudku ze dne 15. 2. 2012, č. j. 62 Af 50/2011-72, kde na str. 4 a 5 uvedeného rozsudku soud uvádí: „Pokud pak odvolací (rozkladový) správní orgán (předseda žalovaného) hodlá podle § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu postupovat, vždy je třeba, aby z jeho rozhodnutí bylo zřejmé, z jakého zákonem předvídaného důvodu k zastavení řízení došlo a dle jakého ustanovení.

44.         V dané věci je rozhodnutí rušeno a řízení zastavováno z důvodu zániku trestnosti jednání, jež bylo kvalifikováno jako delikt zadavatele. Ve věci tak nejsou dány důvody pro uložení nápravného opatření nebo pro uložení sankce, a nastala tak situace předpokládaná ustanovením § 117a písm. f) zákona.

45.         Vzhledem k tomu, že je napadené rozhodnutí zrušeno, správní řízení je zastavováno, přičemž je současně vyhověno petitu uvedenému v rozkladu zadavatele, považuji za nadbytečné zabývat se dalšími námitkami rozkladu, neboť jejich vypořádání by již nemohlo znamenat změnu ve výroku tohoto rozhodnutí.

VI.          Závěr

46.         Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, jsem dospěl k závěru, že nastaly podmínky pro zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení.

47.         Vzhledem k výše uvedenému, když jsem shledal důvody, pro které bylo nutno napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit, rozhodl jsem tak, jak je ve výroku tohoto rozhodnutí uvedeno.

POUČENÍ

Proti tomuto rozhodnutí se podle § 91 odst. 1 ve spojení s § 152 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, nelze dále odvolat.

 

otisk úředního razítka

 

 

Ing. Petr Rafaj

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 

 

 

 

 

Obdrží

Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, Šrobárova 1150/50, 100 00 Praha

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1]Pozn.: Pokud je v tomto rozhodnutí uveden odkaz na zákon, jedná se o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení ve smyslu ustanovení § 26 zákona v návaznosti na ustanovení § 158 odst. 1 a 2 zákona, podle tohoto znění se posuzují úkony zadavatele a uchazečů v zadávacím řízení, procesní postup Úřadu se dle čl. II. zákona č. 40/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, řídí zákonem ve znění účinném ke dni zahájení správního řízení. Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek se nepoužije s ohledem na ustanovení § 273 odst. 1 tohoto zákona.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz