číslo jednací: S0326/2016/VZ-19964/2016/522/DMa

Instance I.
Věc Propagační předměty a propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 120 odst. 1 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb.
Rok 2016
Datum nabytí právní moci 19. 5. 2016
Dokumenty file icon 2016_S0326.pdf 432 KB

Č. j.: ÚOHS-S0326/2016/VZ-19964/2016/522/DMa

 

Brno 10. května 2016

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve věci spáchání správních deliktů podle § 120 odst. 1 písm. b) citovaného zákona, jichž se dopustil

 

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, IČO 00022985, se sídlem Karmelitská 7, 118 12 Praha 1,

v souvislosti se zadáváním veřejné zakázky „Propagační předměty a propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2011 a v Informačním systému veřejných zakázek uveřejněno dne 15. 12. 2011 pod ev. č. 103240, ve znění opravy uveřejněné dne 25. 1. 2012, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 12. 2011 pod ev. č. 2011/S248-403622, ve znění opravy uveřejněné dne 3. 2. 2012 pod ev. č. 2012/S23-037464, přičemž oznámení o zadání veřejné zakázky bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 28. 5. 2012 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 7. 6. 2012 pod ev. č. 2012/S107-177476, vydává podle § 150 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tento

 

příkaz:

I.

Zadavatel – Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, IČO 00022985, se sídlem Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 – se dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, tím, že v rozporu  s ustanovením § 83 odst. 1 citovaného zákona neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 1 „Propagační předměty OP VK a OP VaVpl“ veřejné zakázky „Propagační předměty a propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2011 a v Informačním systému veřejných zakázek uveřejněno dne 15. 12. 2011 pod ev. č. 103240, ve znění opravy uveřejněné dne 25. 1. 2012, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 12. 2011 pod ev. č. 2011/S248-403622, ve znění opravy uveřejněné dne 3. 2. 2012 pod ev. č. 2012/S23-037464, když v oznámení o výsledku zadávacího řízení, které bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 28. 5. 2012 uvedl nepravdivé údaje, neboť v tomto „Oznámení o zadání zakázky“ pod bodem V. 1) „Datum zadání zakázky“ uvedl jako datum zadání zakázky 23. 4. 2012, ačkoliv zadavatel s vybraným uchazečem SPEED PRESS PLUS a. s., IČO 25765647, se sídlem Přemyslova 830, 273 06 Libušín, uzavřel smlouvu označenou jako „Rámcová smlouva na dodávku propagačních předmětů“ dne 27. 4. 2012, a pod bodem V. 4)  „Údaje o hodnotě zakázky“ uvedl jako celkovou konečnou hodnotu zakázky částku 2 430 886,- Kč bez DPH, ačkoliv z citované smlouvy vyplývá, že cena předmětné veřejné zakázky činí 1 866 427,- Kč bez DPH, přičemž zadavatel neodeslal ani opravné oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 1. cit. veřejné zakázky k uveřejnění do 48 dnů po uzavření smlouvy, tedy nejpozději do 14. 6. 2012.

II.

Zadavatel – Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, IČO 00022985, se sídlem Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 – se dopustil správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, tím, že v rozporu s ustanovením § 83 odst. 1 citovaného zákona neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 2 „Propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl“ veřejné zakázky „Propagační předměty a propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2011 a v Informačním systému veřejných zakázek uveřejněno dne 15. 12. 2011 pod ev. č. 103240, ve znění opravy uveřejněné dne 25. 1. 2012, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 12. 2011 pod ev. č. 2011/S248-403622, ve znění opravy uveřejněné dne 3. 2. 2012 pod ev. č. 2012/S23-037464, k uveřejnění do 48 dnů po ukončení zadávacího řízení na část 2 cit. veřejné zakázky, tedy do 48 dnů po uzavření kupní smlouvy ze dne 27. 4. 2012 označené jako „Rámcová smlouva na dodávku propagačních tiskovin“ s vybraným uchazečem PRINCO International spol. s r.o., IČO 45270481, se sídlem Panuškova 1299/2, 140 00 Praha 4, tj. nejpozději do 14. 6. 2012.

III.

Za spáchání správních deliktů uvedených ve výroku I. a II. tohoto příkazu se zadavateli – Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, IČO 00022985, se sídlem Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 – ukládá podle § 120 odst. 2 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů,

 

pokuta ve výši 5 000,- Kč (pět tisíc korun českých).

Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu.

 

ODŮVODNĚNÍ

1.             Zadavatel – Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, IČO 00022985, se sídlem Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 (dále jen „zadavatel“) – zahájil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1], otevřené řízení za účelem zadání veřejné zakázky „Propagační předměty a propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl“; oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 12. 2011 a v Informačním systému veřejných zakázek uveřejněno téhož dne pod ev. č. 103240, ve znění opravy uveřejněné dne 25. 1. 2012, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 24. 12. 2011 pod ev. č. 2011/S248-403622, ve znění opravy uveřejněné dne 3. 2. 2012 pod ev. č. 2012/S23-037464 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Předmětem veřejné zakázky je podle bodu II. 1. 5) oznámení o zakázce dodávka propagačních předmětů a propagačních tiskovin, včetně výroby a grafického zpracování, pro Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Operační program Výzkum a vývoj pro inovace včetně zajištění dopravy dodávek na adresy uvedené v čl. 2. 2. zadávací dokumentace.

3.             Zadavatel veřejnou zakázku rozdělil na 2 části:

  • část 1. – „Propagační předměty OP VK a OP VaVpl“ s předpokládanou hodnotou 4 200 000,- Kč bez DPH (dále jen „část 1. veřejné zakázky“),
  • část 2. – „Propagační tiskoviny OP VK a OP VaVpl“ s předpokládanou hodnotou 4 600 000,- Kč bez DPH (dále jen „část 2. veřejné zakázky“).

Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky tedy činila 8 800 000 Kč bez DPH.

4.             Zadavatel dne 5. 4. 2012 rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky uchazeče SPEED PRESS PLUS a. s., IČO 25765647, se sídlem Přemyslova 830, 273 06 Libušín (dále jen „vybraný uchazeč SPEED PRESS PLUS a. s.“) a dne 27. 4. 2012 uzavřel s vybraným uchazečem SPEED PRESS PLUS a. s. kupní smlouvu označenou jako „Rámcová smlouva na dodávku propagačních předmětů“ na předmět plnění části 1. veřejné zakázky s celkovou cenou 1 866 427 Kč bez DPH (dále jen „smlouva na část 1. veřejné zakázky“).

5.             Zadavatel dne 5. 4. 2012 rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky uchazeče PRINCO International spol. s r. o., IČO 45270481, se sídlem Panuškova 1299/2, 140 00 Praha 4 (dále jen „vybraný uchazeč PRINCO International spol. s r. o.“) a dne 27. 4. 2012 uzavřel s vybraným uchazečem PRINCO International spol. s r. o. kupní smlouvu označenou jako „Rámcová smlouva na dodávku propagačních tiskovin“ na předmět plnění části 2. veřejné zakázky s celkovou cenou 2 022 778 bez DPH (dále jen „smlouva na část 2. veřejné zakázky“).

6.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), který je podle § 112 zákona příslušný k výkonu dohledu nad postupem zadavatelů při zadávání veřejných zakázek a soutěži o návrh, obdržel podnět k přezkoumání postupu zadavatele v souvislosti se zadáváním veřejné zakázky, přičemž v rámci šetření podnětu si Úřad vyžádal od zadavatele vyjádření k podnětu a dále dokumentaci o předmětné veřejné zakázce.

7.             Po přezkoumání předložených podkladů, jež jsou součástí spisu vedeného v této věci pod sp. zn. S0326/2016/VZ, Úřad dospěl k závěru, že zadavatel nepostupoval v souladu se zákonem. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

K právnímu postavení zadavatele

8.             Úřad v úvodu posoudil otázku právního postavení České republiky – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako zadavatele ve smyslu § 2 zákona.

9.             Podle § 2 odst. 2 písm. a) zákona je veřejným zadavatelem Česká republika.

10.         Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je organizační složkou České republiky podle § 3 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, přičemž podle § 3 odst. 2 citovaného zákona organizační složka není právnickou osobou a její jednání je při výkonu její působnosti nebo výkonu předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů jednáním státu.

11.         Vzhledem k výše uvedenému Úřad uzavřel, že Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je veřejným zadavatelem ve smyslu § 2 odst. 2 písm. a) zákona.

Relevantní ustanovení zákona

12.         Podle § 83 odst. 1 zákona je veřejný zadavatel povinen do 48 dnů po uzavření smlouvy odeslat oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění. V případě sektorového zadavatele činí lhůta 2 měsíce. V případech uvedených v odstavcích 83 odst. 4 a 5 jsou informace, které nebudou zveřejněny, předávány provozovateli informačního systému o veřejných zakázkách, případně Úřadu pro úřední tisky Evropských společenství, ke statistickým účelům.

13.         Podle § 98 odst. 4 zákona je-li veřejná zakázka rozdělena na části, vztahují se ustanovení tohoto zákona týkající se postupů zadavatele v zadávacím řízení či práv a povinností dodavatele na každou jednotlivou část, nevyplývá-li z tohoto zákona jinak.

14.         Podle § 146 odst. 1 zákona platí, že je-li podle zákona stanovena povinnost k uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení, předběžného oznámení, pravidelného předběžného oznámení, oznámení soutěže o návrh, oznámení o subdodávce, oznámení o výsledku zadávacího řízení, oznámení o zrušení zadávacího řízení nebo soutěže o návrh či jiných údajů (dále jen "vyhlášení"), rozumí se tím uveřejnění v

 a)          informačním systému podle § 157, jde-li o podlimitní veřejnou zakázku,

 b)          informačním systému podle § 157 a Úředním věstníku Evropské unie (dále jen "Úřední věstník"), jde-li o nadlimitní veřejnou zakázku; v případě veřejné zakázky na služby podle přílohy č. 2 se však v Úředním věstníku uveřejňuje pouze oznámení o výsledku zadávacího řízení nebo oznámení týkající se soutěže o návrh.

Za uveřejnění vyhlášení se považuje uveřejnění všech údajů z vyhlášení doručeného zadavatelem.

15.         Podle § 147 odst. 8 zákona může zadavatel při respektování zásad uvedených v § 6 provést úpravy v uveřejněném vyhlášení; v takovém případě je povinen provedené úpravy uveřejnit podle odstavců 1 až 3 a oznámit provedení úpravy do 5 dnů ode dne jejího odeslání k uveřejnění všem známým zájemcům či uchazečům s uvedením důvodu.

16.         Podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nesplní povinnost uveřejnění stanovenou tímto zákonem, nebo ji splní v rozporu s § 146 nebo 147 zákona.

K výroku I. příkazu

17.         Z dokumentace o veřejné zakázce vyplývá, že zadavatel uzavřel dne 27. 4. 2012 s vybraným uchazečem SPEED PRESS PLUS a. s. smlouvu na část 1. veřejné zakázky. Zadavatel v oznámení o zadání zakázky pod bodem V. 1) „Datum zadání zakázky“ uvedl jako datum zadání části 1. veřejné zakázky 23. 4. 2012 a pod bodem V. 4) „Údaje o hodnotě zakázky“ uvedl jako celkovou konečnou hodnotu části 1. veřejné zakázky částku 2 430 886,- Kč bez DPH. Ze smlouvy na část 1. veřejné zakázky je zřejmé, že tato smlouva byla uzavřena s vybraným uchazečem SPEED PRESS PLUS a. s. dne 27. 4. 2012, přičemž v čl. VI.1. smlouvy na část 1. veřejné zakázky je jako maximální a konečná cena celkového plnění předmětu smlouvy na část 1. veřejné zakázky uvedena částka ve výši 1 866 427 Kč bez DPH.

18.         Z výše uvedeného vyplývá, že zadavatel neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 1. veřejné zakázky k uveřejnění do Věstníku veřejných zakázek tak, aby údaje uvedené v oznámení o zadání zakázky pod bodem V. 1) „Datum zadání zakázky“ a pod bodem V. 4) „Údaje o hodnotě zakázky“ odpovídaly údajům uvedeným ve smlouvě na plnění části 1. veřejné zakázky. Podle § 83 odst. 1 zákona je veřejný zadavatel povinen do 48 dnů po uzavření smlouvy odeslat oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění. Právem chráněným zájem je v této souvislosti poskytnout veřejnosti mimo jiné informace o přesném okamžiku uzavření smlouvy, dále informace o dodavateli, se kterým zadavatel uzavřel smlouvu, případně o celkové konečné hodnotě veřejné zakázky. Tyto informace nicméně mohou být pro veřejnost relevantní jenom tehdy, pokud je jejich vypovídající hodnota nesporná a založená na pravdivých údajích odpovídajících skutečnosti. 

19.         Jelikož se v šetřeném případě jedná o veřejného zadavatele (viz k tomu bod 8. a násl. odůvodnění tohoto příkazu), byl zadavatel povinen oznámení o zadání předmětné zakázky odeslat k uveřejnění do 48 dnů po datu uzavření smlouvy na část 1. veřejné zakázky (tj. po 27. 4. 2012), tedy do 14. 6. 2012. Zadavatel v této zákonné lhůtě ani později opravné oznámení o zadání zakázky pro část 1. veřejné zakázky neodeslal, čímž porušil ustanovení § 83 odst. 1 zákona, když oznámení o zadání zakázky pro část 1. veřejné zakázky (rozumí se řádné oznámení o zadání zakázky, tj. oznámení obsahující údaje odpovídající skutečnosti) neodeslal do 48 dnů po uzavření smlouvy na část 1. veřejné zakázky.

20.         V návaznosti na výše uvedené Úřad shrnuje, že k narušení právem chráněného zájmu došlo v důsledku postupu zadavatele, kdy odeslal oznámení o zadání zakázky v části 1. veřejné zakázky obsahující nepravdivé údaje, v důsledku čehož došlo ke zveřejnění informací, které nemají zákonem předpokládanou vypovídající hodnotu. Lze proto uzavřít, že zadavatel nesplnil svoji zákonnou povinnost odeslat oznámení o zadání části 1. veřejné zakázky, neboť splnění této povinnosti předpokládá, že tak zadavatel učiní včas a řádně.

21.         Úřad považuje na základě výše uvedeného za prokázané, že zadavatel při zadávání části 1. veřejné zakázky postupoval v rozporu s § 83 odst. 1 zákona tím, že odeslal oznámení o zadání části 1. veřejné zakázky, které obsahovalo údaje neodpovídající skutečnosti, a následně v zákonné 48denní lhůtě po uzavření smlouvy (tedy nejpozději do 14. 6. 2012) ani neodeslal k uveřejnění opravné oznámení o výsledku zadávacího řízení pro část 1. veřejné zakázky, přičemž takové opravné oznámení neodeslal ani později. Tímto postupem zadavatel naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona.

K výroku II. příkazu

22.         Z dokumentace o veřejné zakázce vyplývá, že dne 27. 4. 2012 uzavřel zadavatel s vybraným uchazečem PRINCO International spol. s r. o. smlouvu na část 2. veřejné zakázky.

23.         Z oddílu VI.4) „Datum odeslání tohoto oznámení“ oznámení o zadání zakázky uveřejněného ve Věstníku veřejných zakázek dne 28. 5. 2012 vyplývá, že zadavatel odeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 1. veřejné zakázky k uveřejnění ve Věstníku veřejných zakázek dne 25. 5. 2012. Oznámení o zadání zakázky tedy obsahuje v oddílu „V: Zadání zakázky“ údaje týkající se části 1. veřejné zakázky, údaje vztahující se k části 2. veřejné zakázky však v oznámení o zadání zakázky uvedeny nejsou.

24.         Z výše uvedených údajů je zřejmé, že zadavatel neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 2. veřejné zakázky k uveřejnění do Věstníku veřejných zakázek. Jelikož se v šetřeném případě jedná o veřejného zadavatele, byl zadavatel povinen oznámení o zadání předmětné zakázky odeslat k uveřejnění do 48 dnů po datu uzavření smlouvy na část 2. veřejné zakázky (tj. od 27. 4. 2012), tedy do 14. 6. 2012, avšak oznámení o zadání části 2. veřejné zakázky v této zákonné lhůtě ani později k uveřejnění odesláno nebylo. Vzhledem k tomu, že podle § 98 odst. 4 zákona, je-li veřejná zakázka rozdělena na části, vztahují se ustanovení tohoto zákona týkající se postupů zadavatele v zadávacím řízení či práv a povinností dodavatele na každou jednotlivou část, byl zadavatel povinen oznámení o zadání zakázky odeslat rovněž ve vztahu k části 2. veřejné zakázky.

25.         Úřad považuje na základě výše uvedeného za prokázané, že zadavatel v šetřeném případě v rozporu s ustanovením § 83 odst. 1 zákona neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 2. veřejné zakázky k uveřejnění ve lhůtě do 48 dnů po uzavření smlouvy. Tímto postupem zadavatel naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona.

26.         Úřad pro úplnost dodává, že zadavatel svým postupem naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona již „jen“ tím, že ve stanovené lhůtě neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění. Jinými slovy, Úřad v tomto případě nezkoumá, zda postup zadavatele měl nebo mohl mít vliv na výběr nejvhodnější nabídky, neboť tato okolnost není znakem skutkové podstaty tohoto správního deliktu (viz k tomu bod 21. a 25. odůvodnění tohoto příkazu).

K vydání příkazu

27.         Podle § 150 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) lze povinnost v řízení z moci úřední a ve sporném řízení uložit formou písemného příkazu. Příkaz může správní orgán vydat, považuje-li skutkové zjištění za dostatečné; vydání příkazu může být prvním úkonem v řízení.

28.         Úřad považuje ve smyslu ustanovení § 150 odst. 1 správního řádu skutková zjištění za dostatečná a s ohledem na výše uvedené považuje za prokázané, že se zadavatel dopustil správních deliktů podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona tak, jak je uvedeno ve výrocích I. a II. tohoto příkazu.

29.         V tomto případě je vydání příkazu prvním úkonem ve správním řízení.

K uložení pokuty

30.         Úřad posoudil postup zadavatele a vzhledem ke zjištěným skutečnostem přistoupil k uložení pokuty, neboť zadavatel opakovaně naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona.

31.         V šetřeném případě se zadavatel dopustil dvou správních deliktů podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona, a to tím, že porušil ustanovení § 83 odst. 1 zákona, když neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení pro části 1. a 2. veřejné zakázky k uveřejnění řádně a včas, tj. v zákonné lhůtě do 48 dnů po uzavření příslušných kupních smluv.

32.         Vzhledem ke zjištěným správním deliktům Úřad přistoupil k uložení pokuty.

33.         Podle § 121 odst. 3 zákona účinného v době spáchání správního deliktu odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 5 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy byl spáchán. Úřad před uložením pokuty ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená v § 121 odst. 3 zákona. V šetřeném případě se Úřad o spáchání správních deliktů dozvěděl na základě podnětu, který obdržel dne 4. 3. 2016, přičemž správní řízení ve věci spáchání správních deliktů je v souladu s § 150 odst. 1 správního řádu v návaznosti na § 46 odst. 1 správního řádu zahájeno doručením tohoto příkazu. Posledním dnem lhůty pro odeslání oznámení o výsledku zadávacího řízení jak pro část 1. veřejné zakázky, tak pro část 2. veřejné zakázky byl 14. 6. 2012, přičemž marným uplynutím této lhůty došlo ke spáchání správních deliktů. Z uvedeného vyplývá, že odpovědnost zadavatele za správní delikty nezanikla, a to ani za situace, kdy by byly podmínky pro zánik odpovědnosti zadavatele posuzovány podle pozdější (a vzhledem k tomu, že zakotvuje kratší lhůty, v tomto smyslu pro zadavatele příznivější) právní úpravy účinné v době vydání tohoto příkazu[2] .

34.         K uložení pokuty za spáchání správních deliktů uvedených ve výrocích I. a II. tohoto příkazu Úřad předně uvádí, že při stanovení výše sankce je nutné postupovat v souladu se zásadou absorpce, která se uplatní při postihu souběhu správních deliktů a jejíž podstata tkví v absorpci sazeb (poena maior absorbet minorem – tedy přísnější trest pohlcuje mírnější). Jak již v minulosti dovodil Nejvyšší správní soud (např. v rozsudku č. j. 1 As 28/2009-62 ze dne 18. 6. 2009 nebo v rozsudku č. j. 5 Afs 9/2008-328 ze dne 31. 10. 2008), při trestání správních deliktů týmž správním orgánem se přiměřeně uplatní i principy ovládající souběh trestných činů. Nutnost aplikovat trestněprávní instituty i při trestání správním orgánem vyplývá z obecné potřeby použít ve prospěch obviněného analogii z trestního práva všude tam, kde vzhledem k neexistenci jednotného kodexu správního trestání v českém právním řádu nejsou výslovně upraveny některé základní zásady a instituty, jež by měly být zohledněny v případě jakéhokoliv veřejnoprávního deliktu. Použití analogie ve správním trestání je v omezeném rozsahu přípustné tehdy, pokud právní předpis, který má být aplikován, určitou otázku vůbec neřeší, a nevede-li výklad za pomocí analogie ani k újmě účastníka řízení, ani k újmě na ochraně hodnot, na jejichž vytváření a ochraně je veřejný zájem (viz rozsudky Nejvyššího správního soudu č. j. 1 As 27/2008 – 67 ze dne 16. 4. 2008 a č. j. 8 As 17/2007 – 135 ze dne 31. 5. 2007). Pro ukládání trestů za správní delikty se proto musí uplatnit obdobné principy a pravidla jako pro ukládání trestů za trestné činy.

35.         Úprava zákona o veřejných zakázkách je ve vztahu k trestání souběhu správních deliktů na rozdíl od úpravy trestněprávní neúplná. Zejména pak neřeší moment, do kdy je správní delikty možno považovat za sbíhající se, jakož ani důsledky, není-li z jakýchkoli důvodů vedeno společné řízení. Souhrnné či úhrnné tresty, jimiž se postihuje souběh trestných činů, přitom představují pro pachatele výhodnější postup, neboť je v nich zohledněna skutečnost, že pachatel se dopustil dalšího trestného činu, aniž byl varován odsuzujícím rozsudkem týkajícím se dřívějšího trestného činu.

36.         V souladu s již citovanou zásadou absorpce v rámci správněprávního trestání Úřad ve správním řízení uloží pokutu podle přísněji trestného správního deliktu, proto se Úřad nejprve zabýval otázkou, za který správní delikt je možno v šetřeném případě uložit přísnější sankci (vyšší pokutu).

37.         Podle § 120 odst. 2 písm. b) zákona se za správní delikt podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona uloží pokuta 10 000 000 Kč.

38.         V šetřeném případě se zadavatel dopustil spáchání dvou správních deliktů (výrok I. a II příkazu) dle ust. § 120 odst. 1 písm. b) zákona. Za každý z uvedených správních deliktů lze v souladu s citovaným ust. § 120 odst. 2 písm. b) zákona uložit pokutu do 10 000 000 Kč.

39.         S ohledem na skutečnost, že se v šetřeném případě jedná o správní delikty postižitelné podle jedné skutkové podstaty, pro které je stanovená stejná výše pokuty, nelze v konkrétním případě v souladu se zásadou absorpce ukládat sankci podle přísněji trestaného spáchaného deliktu. V daném případě je tedy s ohledem na souběh správních deliktů nutné uložit úhrnnou pokutu ve výši odpovídající spáchání pouze jednoho ze správních deliktů a ke spáchání druhého správního deliktu přihlédnout v rámci přitěžujících okolností.

40.         V této souvislosti Úřad uvádí, že jako svým charakterem závažnější posoudil delikt spočívající v neodeslání oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 2. veřejné zakázky, ke kterému nedošlo v zákonné lhůtě ani později. Spácháním správního deliktu ve výroku II. tohoto příkazu došlo k porušení důležité uveřejňovací povinnosti a veřejnosti se tak mimo jiné nedostalo informací týkajících se vysoutěžené ceny veřejné zakázky či identifikace subjektu, který bude veřejnou zakázku plnit. Zájem chráněný zákonem spočívající v tomto konkrétním případě v možnosti zpětné kontroly veřejné zakázky a postupu zadavatele ze strany veřejnosti, jež přispívá k hospodárnému vynakládání veřejných prostředků, tak byl velmi vážně narušen.

41.         Úřad proto přistoupil k uložení pokuty za spáchání správního deliktu konstatovaného ve výroku II. tohoto příkazu, v němž je uvedeno, že zadavatel při zadávání části 2. veřejné zakázky v rozporu s ustanovením § 83 odst. 1 zákona neodeslal oznámení o výsledku zadávacího řízení na část 2. veřejné zakázky ve lhůtě do 48 dnů po uzavření smlouvy a ani později. K dalšímu správnímu deliktu uvedenému ve výroku I. tohoto příkazu Úřad přihlédl jako k přitěžující okolnosti.

42.         Podle § 121 odst. 2 zákona se při určení výměry pokuty zadavateli, který je právnickou osobou, přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

43.         Hlavním kritériem, které je dle výše citovaného ustanovení rozhodné pro určení výměry pokuty, je závažnost správního deliktu. Jde o obecnou kategorii poměřující rozsah dopadu konkrétního deliktního jednání na specifický právem chráněný zájem s přihlédnutím k významu tohoto chráněného zájmu. Zákon pak demonstrativním výčtem vymezuje, co lze pod pojem závažnost správního deliktu podřadit (způsob jeho spáchání, jeho následky a okolnosti, za nichž byl spáchán). Úřad nad rámec uvedených kritérií pak může přihlédnout i k jiným okolnostem, pokud jsou svojí povahou podstatné pro posouzení závažnosti správního deliktu, a které by s ohledem na skutkové okolnosti konkrétního případu mohly být kvalifikovány jako polehčující či přitěžující.

44.         Co se týče posouzení stupně závažnosti správního deliktu, Úřad konstatuje, že je vždy nutné zhodnotit, na kolik to které nedodržení povinnosti stanovené zákonem ohrozilo právem chráněný zájem spočívající v tomto konkrétním případě v možnosti zpětné kontroly veřejné zakázky a postupu zadavatele ze strany veřejnosti, jež přispívá k hospodárnému vynakládání veřejných prostředků a je v širším smyslu projevem zásady transparentnosti. V daném případě zadavatel narušil výše popsaný zájem chráněný zákonem tím, že v zákonem stanovené lhůtě neodeslal k uveřejnění oznámení o výsledku zadávacího řízení. Z hlediska závažnosti je možno neodeslání oznámení o výsledku zadávacího řízení pokládat za porušení důležité uveřejňovací povinnosti, neboť je to právě oznámení o výsledku zadávacího řízení, ze kterého se veřejnost dozvídá nejen vysoutěženou cenu veřejné zakázky, ale i identifikaci subjektu, který bude veřejnou zakázku plnit.

45.         Při určení výše pokuty přihlédl Úřad rovněž k hodnotě části 2. veřejné zakázky, neboť lze konstatovat, že v zásadě existuje vzájemná závislost mezi závažností následků správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona a výší finančních prostředků vynakládaných v souvislosti s danou veřejnou zakázkou (čím vyšší je její hodnota, tím vyšší je zájem veřejnosti na veřejné kontrole). S ohledem na zmíněné je pak třeba při úvahách o výši sankce zohlednit hodnotu veřejné zakázky, neboť zjevně není na místě ukládat sankci např. ve vyšší výměře, než jaká je sama hodnota veřejné zakázky (zde 2 022 778,- Kč bez DPH). Úřad konstatuje, že výši uložené sankce pokládá za přiměřenou právě i ve vztahu k hodnotě části 2. veřejné zakázky.

46.         Jako k přitěžující okolnosti Úřad přihlédl k tomu, že totožného správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. b) zákona se zadavatel dopustil i v případě části 1. veřejné zakázky, jímž zadavatel opakovaně atakoval právo veřejnosti seznámit se s postupem a závěry zadavatele v zákonné lhůtě.

47.         Na druhé straně Úřad zohlednil ve prospěch zadavatele jako polehčující okolnost tu skutečnost, že zadavatel pro předmětnou část 1. veřejné zakázky oznámení o výsledku zadávacího řízení ve smyslu § 83 odst. 1 zákona uveřejnil, byť nikoliv řádným způsobem (viz body 18 až 20 odůvodnění tohoto příkazu). Navzdory posledně uvedenému lze nicméně usoudit, že záměrem zadavatele nebylo povinnost uveřejnění oznámení o výsledku zadávacího řízení vědomě ignorovat, resp. zamezit kontrole vynakládání veřejných prostředků ze strany veřejnosti, jelikož možnost této kontroly byla alespoň v určité míře zachována.

48.         Při stanovení konkrétní výše sankce Úřad též zohlednil dobu, která uplynula mezi spácháním deliktu a samotným potrestáním zadavatele za spáchání tohoto správního deliktu. V této souvislosti je nutné poukázat na rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 62 Af 123/2013-85 ze dne 9. 4. 2015, ve kterém Krajský soud uvedl, že:  „(…) hledisko doby, jež uplynula mezi spácháním správního deliktu a jeho potrestáním, je možným (a někdy nutným) korektivem při úvahách ohledně výše pokuty, k němuž má být přihlédnuto na závěr těchto úvah; aplikace tohoto korektivu má zamezit, aby výše pokuty, jinak řádně stanovena podle zákonem předepsaných kritérií a kritérií nutně aplikovatelných i bez jejich výslovného vyjádření v zákoně (kritérium přiměřenosti s ohledem na míru, ve které výše pokuty může působit pro delikventa likvidačně), celkově nejevila znaky nepřiměřenosti s ohledem na prodlevu, která nastala mezi porušením právní povinnosti a trestem, který za to byl uložen. V rámci správního trestání je totiž třeba dostatečně silně vnímat, že časový horizont toho, kdy se účastníkovi řízení (delikventovi) dostává konečného rozhodnutí ve věci, je neoddělitelnou součástí měřítek celkové spravedlnosti řízení, a že čím je tento časový horizont delší, tím více se rozostřují kontury spravedlnosti jak v očích účastníka řízení, tak i v obecném vnímání veřejností a veřejného mínění, což celkově oslabuje důvěryhodnost státní moci. Je nepochybné, že s prodlužujícím se okamžikem potrestání se relativizuje základní vztah mezi spáchaným deliktem a ukládanou sankcí a že doba mezi porušením právní povinnosti a rozhodnutím o sankci má i bezprostřední vliv na účel trestu, jehož má být uložením konkrétní sankce dosaženo.“

49.         V šetřeném případě byl posledním dnem lhůty pro odeslání oznámení o výsledku zadávacího řízení jak pro část 1. veřejné zakázky tak pro část 2. veřejné zakázky 14. 6. 2012, přičemž jak bylo zmíněno výše v odůvodnění tohoto příkazu, správní řízení je zahájeno dnem doručení tohoto rozhodnutí. V souvislosti s výše uvedeným Úřad zohlednil ve prospěch zadavatele časový rozestup mezi spácháním správního deliktu a okamžikem jeho potrestání, tedy přibližně čtyři roky, jako okolnost svědčící ve prospěch snížení uložené pokuty.

50.         Při určení výše pokuty Úřad vzal v úvahu i ekonomickou situaci zadavatele, neboť v určitém případě se pokuta, byť uložená v minimální výši, může jevit jako krajně „nespravedlivá“. S ohledem na charakter zadavatele, kterým je v šetřeném případě ministerstvo jako ústřední orgán státní správy, nelze považovat uloženou pokutu za v žádném smyslu likvidační.

51.         V souvislosti s právě uvedeným je třeba mít dále na paměti, že pokuta uložená zadavateli za nedodržení postupu stanoveného zákonem má splnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Má-li pokuta tyto funkce splnit, je zřejmé, že musí být natolik intenzivní, aby byla zadavatelem pociťována jako újma, neboť uložením velmi nízké pokuty by nedošlo k naplnění jejího účelu, tj. sankce za protiprávní jednání. Obdobně se vyjádřil i Krajský soud v Brně v rozsudku sp. zn. 62 Af 46/2011 ze dne 6. 12. 2012, ve kterém uvedl, že konkrétní forma postihu musí působit natolik silně, aby od podobného jednání odradila i jiné nositele obdobných povinností (preventivní funkce) a zároveň musí být postih dostatečně znatelný v zadavatelově materiální sféře, aby v něm byla dostatečně obsažena i jeho represivní funkce, aniž by byl ovšem pro zadavatele likvidačním.

52.         V tomto smyslu Úřad uvádí, že peněžitá sankce ze své podstaty vždy představuje nepříznivý zásah do majetkové sféry pachatele správního deliktu, který je spojen s úbytkem finančních prostředků, které mohly být případně investovány jinam. Korektivem tu tedy nemůže být tento nepříznivý zásah samotný, ale až situace, kdy by tento zásah nabyl likvidačního charakteru. Kromě toho se v konečném důsledku nemusí uložená sankce projevit (výlučně jen) ve sféře zadavatele, neboť je na něm, aby případně využil jiné právní nástroje, pomocí kterých je možno uplatnit nárok na náhradu škody proti konkrétním osobám, které zavinily protiprávní stav, jenž vyústil v uložení sankce.

53.         Závěrem tedy Úřad k výši pokuty konstatuje, že uložená pokuta naplňuje dostatečně obě shora zmíněné funkce, přičemž Úřad v této souvislosti výrazně akcentoval zejména preventivní charakter uložené sankce, aniž by se zároveň jednalo o pokutu likvidační či „nespravedlivou“.

54.         Úřad posoudil postup zadavatele ze všech výše uvedených hledisek a stanovenou pokutu ve výši 5 000 Kč vzhledem k souvislostem případu posoudil jako přiměřenou.

55.         S ohledem na výše uvedené bylo rozhodnuto, jak je uvedeno ve výroku III. tohoto příkazu.

56.         Pokuta je splatná do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto příkazu na účet Celního úřadu pro Jihomoravský kraj zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-17721621/0710. Jako variabilní symbol zadavatel uvede své identifikační číslo.

 

POUČENÍ

Proti tomuto příkazu lze podle § 150 odst. 3 správního řádu podat odpor ve lhůtě 8 dnů ode dne jeho oznámení, a to u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 1926/7, Černá pole, 604 55 Brno. Lhůta pro podání odporu běží ode dne následujícího po dni doručení tohoto příkazu. Podáním odporu se příkaz ruší a řízení ve věci pokračuje. Lhůty pro vydání rozhodnutí začínají znovu běžet dnem podání odporu. Zpětvzetí odporu není přípustné. Příkaz, proti němuž nebyl podán odpor, se stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím.

 

 

                                                           otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Josef Chýle, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

Česká republika – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Pokud je v tomto příkazu uveden odkaz na zákon, jedná se vždy, není-li uvedeno jinak, o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení (tj. ke dni 15. 12. 2011).

[2] Podle § 121 odst. 3 zákona ve znění ke dni vydání tohoto příkazu odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 3 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz