číslo jednací: S0062/2016/VZ-07598/2016/533/HKu

Instance I.
Věc Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů
Účastníci
  1. Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 118 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb.
Rok 2016
Datum nabytí právní moci 1. 3. 2016
Dokumenty file icon 2016_S0062.pdf 427 KB

Č. j.: ÚOHS-S0062/2016/VZ-07598/2016/533/HKu

 

26. února 2016

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 3. 2. 2016 z moci úřední, jehož účastníkem je

 

  • zadavatel – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice,

 

ve věci části č. 1 a části č. 2 veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 9. 2015 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 10. 2015 pod ev. č. 520590, ve znění oprav uveřejněných dne 21. 10. 2015 a 19. 11. 2015 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 10. 2015 pod ev. č. 2015/S 193-349466, ve znění oprav ze dne 24. 10. 2015 a 24. 11. 2015,

rozhodl takto:

I.

            Zadavatel – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice – při zadávání části č. 1 veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ nedodržel postup stanovený v ust. § 39 odst. 3 ve spojení s ust. § 40 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, když lhůtu pro podání nabídek, určenou na 16. 11. 2015, 11:00 hodin, nestanovil alespoň v minimální délce stanovené zákonem, tj. v minimální délce trvání 47 dnů ode dne následujícího po dni zahájení zadávacího řízení (od 1. 10. 2015), čímž znevýhodnil potenciální dodavatele při přípravě nabídky, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy.

II.

            Zadavatel – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice – při zadávání části č. 2 veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ nedodržel postup stanovený v ust. § 39 odst. 3 ve spojení s ust. § 40 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, když lhůtu pro podání nabídek, určenou na 16. 11. 2015, 11:00 hodin, nestanovil alespoň v minimální délce stanovené zákonem, tj. v minimální délce trvání 47 dnů ode dne následujícího po dni zahájení zadávacího řízení (od 1. 10. 2015), čímž znevýhodnil potenciální dodavatele při přípravě nabídky, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy.

III.

Správní řízení v části vedené ve věci možného porušení ust. § 71 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s pochybností, zda zadavatel – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice – provedl při zadávání části č. 1 veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ otevírání obálek dle ust. § 71 odst. 4 citovaného zákona a nikoli následující den po termínu stanoveném k otevírání obálek, se podle § 117a písm. f) citovaného zákona zastavuje, neboť ve správním řízení zahájeném z moci úřední nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření podle § 118 citovaného zákona.

IV.

Správní řízení v části vedené ve věci možného porušení ust. § 71 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s pochybností, zda zadavatel – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice – provedl při zadávání části č. 2 veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ otevírání obálek dle ust. § 71 odst. 4 citovaného zákona a nikoli následující den po termínu stanoveném k otevírání obálek, se podle § 117a písm. f) citovaného zákona zastavuje, neboť ve správním řízení zahájeném z moci úřední nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření podle § 118 citovaného zákona.

V.

            Jako opatření k nápravě postupů uvedených ve výrocích I. a II. tohoto rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle § 118 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ruší předmětné zadávací řízení na části č. 1 a č. 2 veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 9. 2015 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 10. 2015 pod ev. č. 520590, ve znění oprav uveřejněných dne 21. 10. 2015 a 19. 11. 2015 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 10. 2015 pod ev. č. 2015/S 193-349466, ve znění oprav ze dne 24. 10. 2015 a 24. 11. 2015.

VI.

            Podle § 119 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů a podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách, se zadavateli – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice – ukládá:

 

uhradit náklady řízení ve výši 30 000 Kč (třicet tisíc korun českých).

Náklady řízení jsou splatné do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

 

ODŮVODNĚNÍ

I.               POSTUP ÚŘADU PŘED ZAHÁJENÍM SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“)[1] obdržel podnět k přezkoumání postupu zadavatele – Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, IČO 00007064, se sídlem Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice (dále jen „zadavatel“) při zadávání veřejné zakázky „Cisternové automobilové stříkačky z prostředků Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 9. 2015 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 10. 2015 pod ev. č. 520590, ve znění oprav uveřejněných dne 21. 10. 2015 a 19. 11. 2015 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 6. 10. 2015 pod ev. č. 2015/S 193-349466, ve znění oprav ze dne 24. 10. 2015 a 24. 11. 2015 (dále jen veřejná zakázka“).

2.             Po přezkoumání obsahu podaného podnětu Úřad získal pochybnost, zda zadavatel

  • při stanovení lhůty pro podání nabídek na veřejnou zakázku postupoval v souladu s ust. § 39 odst. 3 zákona a § 40 odst. 1 zákona, když uvedenou lhůtu nestanovil alespoň v minimální délce požadované ust. § 39 odst. 3 zákona (případně ve spojení s ust. § 40 odst. 1 zákona),
  • při otevírání obálek postupoval v souladu s ust. § 71 odst. 4 zákona,

a proto zahájil správní řízení z moci úřední vedené pod sp. zn. S0062/2016/VZ ve věci přezkoumání výše uvedených postupů zadavatele.

II.             PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

3.             Účastníkem správního řízení podle § 116 zákona je zadavatel.

4.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli dopisem č. j. ÚOHS-S0062/2016/VZ-04182/2016/533/HKu ze dne 3. 2. 2016. Usnesením č. j. ÚOHS-S0062/2016/VZ-04184/2016/533/HKu ze dne 3. 2. 2016 Úřad zadavateli stanovil lhůtu, v níž mohl navrhovat důkazy, činit jiné návrhy, či vyjádřit své stanovisko a lhůtu k provedení úkonu – předložení kompletní dokumentace o veřejné zakázce.

5.             Rozhodnutím č. j. ÚOHS-S0062/2016/VZ-04186/2016/533/HKu ze dne 3. 2. 2016 Úřad nařídil z moci úřední předběžné opatření, jímž zadavateli uložil zákaz uzavřít smlouvu na plnění části č. 1 a části č. 2 veřejné zakázky.

6.             Dne 3. 2. 2016, kdy bylo oznámení o zahájení správního řízení doručeno zadavateli, bylo podle § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) ve spojení s § 113 zákona zahájeno správní řízení z moci úřední.

7.             Usnesením č. j. ÚOHS-S0062/2016/VZ-05143/2016/533/HKu ze dne 11. 2. 2016 Úřad účastníku řízení podle § 39 odst. 1 správního řádu ve spojení s § 36 odst. 3 správního řádu stanovil lhůtu pro vyjádření se k podkladům rozhodnutí.

8.             Dne 16. 2. 2016 se na Úřad dostavili zástupci zadavatele (Ing. Tomáš Vlašánek, Mgr. Lubomír Kučera) k nahlédnutí do správního spisu sp. zn. S0062/2016/VZ; protokol o nahlížení je součástí správního spisu.

Vyjádření zadavatele

9.             Dne 10. 2. 2016 obdržel Úřad stanovisko zadavatele, v němž zadavatel v úvodu sděluje, že v zadávacím řízení na veřejnou zakázku neobdržel žádné námitky proti zadávacím podmínkám a upozorňuje, že v případě nerealizování veřejné zakázky nedojde k zproduktivnění a zrychlení záchranných činností jednotek HZS ČR (Hasičského záchranného sboru České republiky) v předpokládaném termínu.

10.         Ke stanovení lhůty pro podání nabídek zadavatel uvádí, že stanovil původně lhůtu pro podání nabídek na 47 dní s využitím § 40 odst. 1 zákona, kdy stanovil otevírání obálek právě na 47. den stanovené lhůty. Doplňuje, že uvedenou minimální lhůtu stanovil s ohledem na předmět veřejné zakázky a rovněž s přihlédnutím ke zkušenostem z předcházejících zadávacích řízení. Zadavatel dodává, že podle jeho zkušeností s realizací veřejných zakázek obdobného charakteru trvá příprava řádné nabídky pro takový druh veřejné zakázky maximálně 14 dní.

11.         Zadavatel dále uvádí, že při stanovení lhůty pro podání nabídek a rovněž při jejím následném prodloužení podle § 40 zákona, postupoval s vazbou na zásady podle § 6 odst. 1 zákona. Dodává, že úpravy lhůt provedené v souvislosti s úpravou zadávacích podmínek, které zadavatel zveřejnil v dodatečných informacích č. 1 a č. 2, byly učiněny v souladu se zákonem. Zadavatel upřesňuje, že lhůta pro podání nabídek byla po provedených úpravách stanovena na 27. 11. 2015 v 11 hodin, z čehož zadavatel dovozuje, že finální lhůta pro podání nabídek činila minimálně 57 dní. Zadavatel se domnívá, že tím, že v průběhu lhůty pro podání nabídek prodloužil její délku, umožnil optimální délku lhůty pro podání nabídek a dodává, že ze strany potenciálních uchazečů nebyl na žádná údajná pochybení upozorněn.

12.         Ke lhůtě pro otevírání obálek podle § 71 odst. 4 zákona zadavatel uvádí, že termín pro otevírání obálek stanovil v dodatečných informacích č. 2 ze dne 18. 11. 2015 a tuto skutečnost oznámil ve Věstníku veřejných zakázek formou opravného formuláře zaslaného dne 18. 11. 2015. Dále doplňuje, že uvedená skutečnost byla ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněna dne 19. 11. 2015 a následně dne 24. 11. 2015 v Úředním věstníku Evropské unie. Dále doplňuje, že tato skutečnost byla uveřejněna rovněž na profilu zadavatele a byli informováni všichni dodavatelé, kteří požádali o poskytnutí zadávací dokumentace nebo kterým byla zadávací dokumentace poskytnuta.

13.         Zadavatel dále uvádí, že ze seznamu doručených nabídek ze dne 27. 11. 2015 je zřejmé, že všichni uchazeči, kteří podali nabídky na veřejnou zakázku, termín zaregistrovali a byl jim znám, jelikož se zúčastnili tohoto otevírání a komise ustanovená zadavatelem následně v souladu s § 71 zákona provedla otevírání obálek na obě části veřejné zakázky. Zadavatel upozorňuje, že z dokumentace veřejné zakázky je zřejmé, že otevírání obálek nenastalo následující den po termínu stanoveném k otevírání obálek a jakékoliv pochybení v této věci odmítá. Domnívá se, že zpochybnění otevírání obálek uvedené v podnětu je zcela účelové.

14.         Zadavatel rovněž považuje za důležité upozornit na skutečnost, že o zpochybnění stanovení lhůt pro podání nabídek se poprvé dozvěděl až v námitkách proti vyloučení uchazeče z účasti v zadávacím řízení. Zadavatel uvádí, že podanou námitku přezkoumal v plném rozsahu a svým rozhodnutím podaným námitkám nevyhověl, neboť neshledal důvody hodné zvláštního zřetele, které by dávaly zadavateli možnost zadávací řízení zrušit.

15.         Závěrem zadavatel uvádí, že podání podnětu shledává jako účelové, s cílem zamezit realizaci veřejné zakázky a znemožnění proniknout konkurenci na trh s hasičskou technikou. Zadavatel je přesvědčen, že postupoval podle zákona a dodává, že pokud by Úřad shledal v postupu zadavatele pochybení, je zadavatel přesvědčen, že skutečnosti uvedené v oznámení o zahájení správního řízení č. j. ÚOHS-S0062/2016/VZ-04182/2016/533/HKu nemají vliv na výběr nejvhodnější nabídky. Zadavatel dodává, že v případě, že neuzavře smlouvu na plnění veřejné zakázky včas, bude muset zadávací řízení zrušit, neboť vítězný uchazeč nebude schopen vyrobit předmět plnění v požadovaném termínu, ke kterému se vztahují finanční prostředky získané z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a Hasičskému záchrannému sboru České republiky bude zabráněno pořízení požadované důležité techniky.

III.           ZÁVĚRY ÚŘADU

16.         Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona případ ve všech vzájemných souvislostech, po zhodnocení všech podkladů, zejména dokumentace o veřejné zakázce, vyjádření zadavatele, a na základě vlastního zjištění konstatuje, že zadavatel při zadávání šetřené veřejné zakázky nepostupoval v souladu se zákonem. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

K postavení zadavatele

17.         Podle ust. § 2 odst. 1 zákona se za zadavatele veřejné zakázky považuje veřejný, dotovaný a sektorový zadavatel.

18.         Z ustanovení § 2 odst. 2 písm. a) zákona vyplývá, že veřejným zadavatelem je Česká republika.

19.         Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy, jehož působnost je vymezena § 12 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

20.         Ministerstvo vnitra je organizační složkou České republiky podle ust. § 3 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, přičemž podle ust. § 3 odst. 2 citovaného zákona organizační složka není právnickou osobou a její jednání je při výkonu její působnosti nebo výkonu předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů jednáním státu. Generální ředitelství HZS ČR je součástí Ministerstva vnitra podle ust. § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

21.         Z výše uvedeného tedy vyplývá, že zadavatel je veřejným zadavatelem ve smyslu § 2 odst. 2 písm. a) zákona, pročež se na něj vztahuje zákon o veřejných zakázkách.

K výrokům I. a II. tohoto rozhodnutí

Relevantní ustanovení zákona

22.         Podle § 12 odst. 1 zákona se rozumí nadlimitní veřejnou zakázkou veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota podle § 13 zákona bez daně z přidané hodnoty dosáhne nejméně finančního limitu stanoveného prováděcím právním předpisem pro jednotlivé kategorie zadavatelů, oblasti a druhy veřejných zakázek, případně kategorie dodávek nebo služeb. Tento prováděcí právní předpis stanoví rovněž seznam zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a výši tohoto limitu.

23.         Podle § 26 odst. 1 písm. a) zákona zadávací řízení zahajuje zadavatel odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění.

24.         Podle § 39 odst. 3 písm. a) zákona nesmí být v otevřeném řízení lhůta pro podání nabídek u nadlimitních veřejných zakázek kratší než 52 dny.

25.         Podle § 39 odst. 6 zákona začínají lhůty pro podání nabídek podle § 39 odst. 3 zákona běžet v případě otevřeného řízení a zjednodušeného podlimitního řízení dnem následujícím po dni zahájení zadávacího řízení.

26.         Podle § 40 odst. 1 zákona pokud veřejný zadavatel uveřejní na profilu zadavatele zadávací dokumentaci v plném rozsahu již ode dne uveřejnění oznámení otevřeného řízení nebo užšího řízení, může zkrátit lhůtu pro podání nabídek o 5 dnů.

27.         Podle § 2 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu, ve znění účinném do 31. 12. 2015 (dále jen „nařízení vlády č. 77/2008 Sb.“) činí v případě zadavatele podle § 2 odst. 2 písm. a) nebo b) zákona finanční limit podle § 12 odst. 1 zákona pro veřejné zakázky na dodávky 3 686 000 Kč.

Skutečnosti vyplývající z dokumentace o veřejné zakázce

28.         Z bodu II.1.2) oznámení o zakázce, které bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 30. 9. 2015 a uveřejněno dne 1. 10. 2015 pod ev. č. 520590 vyplývá, že se jedná o veřejnou zakázku na dodávky.

29.         Z bodu II.2.1) oznámení o zakázce vyplývá, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena ve výši 152 561 983 Kč bez DPH.

30.         Z bodu IV.1.1) oznámení o zakázce vyplývá, že pro zadání předmětné veřejné zakázky zadavatel zvolil otevřené řízení.

31.         Z bodu IV.3.4) oznámení o zakázce vyplývá, že lhůta pro podání nabídek byla stanovena do 16. 11. 2015 v 11:00 hodin.  V opravném oznámení o zakázce uveřejněném ve Věstníku veřejných zakázek dne 21. 10. 2015 byla lhůta pro podání nabídek stanovena na 20. 11. 2015 v 11:00 hodin a následně v opravném oznámení o zakázce uveřejněném ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 11. 2015 byla lhůta pro podání nabídek stanovena na 27. 11. 2015 v 11:00 hodin.

32.        Z internetové stránky https://www.zakazky.mvcr.cz/document_download_77950.html  vyplývá, že zadavatel na svém profilu uveřejnil zadávací dokumentaci dne 30. 9. 2015.

Posouzení věci

33.         Ke stanovení délky lhůty pro podání nabídek Úřad v obecné rovině uvádí, že tato významnou měrou ovlivňuje další průběh zadávacího řízení, neboť od její dostatečné délky se může odvíjet i počet nabídek obdržených zadavatelem v daném zadávacím řízení, a také kvalita zpracování nabídek v závislosti na požadavcích zadavatele. Z tohoto důvodu upravuje ustanovení § 39 odst. 3 zákona minimální délky lhůt pro podání nabídek v příslušném druhu zadávacího řízení, přičemž zájem na dodržování citovaného ustanovení zákona zdůraznil zákonodárce souslovím „nesmí být kratší“. Zadavatel tedy musí při stanovení lhůty pro podání nabídek dodržet alespoň její zákonem stanovenou minimální délku.

34.         V prověřovaném případě zadavatel zvolil pro zadání veřejné zakázky otevřené řízení. Oznámení o zakázce odeslal k uveřejnění dne 30. 9. 2015 a tentýž den uveřejnil na svém profilu zadávací dokumentaci k předmětné veřejné zakázce. Podle § 26 odst. 1 písm. a) zákona bylo předmětné zadávací řízení zahájeno dne 30. 9. 2015. Lhůta pro podání nabídek tedy podle § 39 odst. 6 zákona začala běžet dne 1. 10. 2015.

35.         Podle ust. § 2 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 77/2008 Sb. se s ohledem na výši předpokládané hodnoty prověřované veřejné zakázky uvedené v bodu 29 odůvodnění tohoto rozhodnutí jedná o nadlimitní veřejnou zakázku. Je tedy zřejmé, že pro stanovení minimální délky lhůty pro podání nabídek bylo v prověřovaném případě nutno postupovat podle ust. § 39 odst. 3 písm. a) zákona, podle něhož u nadlimitních veřejných zakázek nesmí být lhůta pro podání nabídek v otevřeném řízení kratší než 52 dny.   

36.         Vzhledem ke skutečnosti, že zadavatel uveřejnil zadávací dokumentaci na svém profilu v den odeslání oznámení o zakázce k uveřejnění, splnil podmínku stanovenou v § 40 odst. 1 zákona pro zkrácení lhůty pro podání nabídek o 5 dnů.

37.         V souvislosti s otázkou, zda zadavatel v šetřeném případě stanovením lhůty pro podání nabídek do 16. 11. 2015 do 11:00 hod. splnil zákonný požadavek na minimální délku této lhůty, Úřad upozorňuje na rozsudek Vrchního soudu v Olomouci sp. zn. 2 A 17/2001 ze dne 23. 5. 2002, jenž v návaznosti na usnesení Ústavního soudu IV. ÚS 365/97 uvádí, že v případě, kdy aplikovaný právní předpis neobsahuje speciální úpravu počítání času, je třeba vycházet z obecného pravidla počítání času. V době zadávání veřejné zakázky upravovalo uvedená pravidla ust. § 605 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož lhůta nebo doba určená podle dnů počíná dnem, který následuje po skutečnosti rozhodné pro její počátek. Lhůta stanovená v ust. § 39 odst. 3 písm. a) bod 1. zákona je lhůtou stanovenou ve dnech. Její podstatou je povinnost zadavatelů poskytnout potenciálním dodavatelům časový prostor pro podání nabídek v minimální délce 52 dnů (při splnění podmínky stanovené v § 40 odst. 1 zákona 47 dnů). Dle ustáleného výkladu práva takto stanovená lhůta uplyne 52./případně 47. dnem, tj. ve 24:00 hod. posledního dne. Je tedy zřejmé, že k naplnění povinnosti dané ust. § 39 odst. 3 písm. a) bod 1. zákona (ve spojení s § 40 odst. 1 zákona) stanovit lhůtu pro podání nabídek minimálně v délce 47 dnů ode dne následujícího po dni zahájení zadávacího řízení (od 1. 10. 2015), by došlo při stanovení této lhůty minimálně do 16. 11. 2015, 24:00 hodin.

38.         Jak vyplývá z  bodu IV.3.4.) oznámení o zakázce, zadavatel stanovil lhůtu pro podání nabídek na 16. 11. 2015, 11:00 hodin. Je tedy zřejmé, že v daném případě zadavatel nedodržel minimální lhůtu pro podání nabídek, jelikož zadavatelem určená délka lhůty pro podání nabídek činila pouze 46 dnů a 11 hodin, tzn. o 13 hodin méně, než je minimálně připuštěná délka podle výše citovaných ustanovení zákona.

39.         Úřad uvádí, že ačkoliv se zkrácení zákonem stanovené lhůty pro podání nabídek o 13 hodin může jevit jako zanedbatelné pochybení zadavatele, nelze jej tolerovat, neboť ustanovení § 39 odst. 3 písm. a) bodu 1. zákona obligatorně ukládá zadavatelům stanovit lhůtu pro podání nabídek v minimální délce celých 52 dnů (při splnění podmínky stanovené v § 40 odst. 1 zákona celých 47 dnů). Úřad zdůrazňuje, že výše uvedená povinnost musí být splněna zadavatelem bez výjimky, neboť nezákonné zkrácení lhůty pro podání nabídek představuje zásah do práv dotčených subjektů, tj. potenciálních dodavatelů, kteří se rozhodují podat nabídku na konkrétní veřejnou zakázku, což může negativně ovlivnit jejich rozhodnutí, zda nabídku vůbec podají. Zákonem kogentně stanovená minimální lhůta pro podání nabídek má zaručovat dostatečný časový prostor k tomu, aby se dodavatelé o samotné veřejné zakázce dozvěděli a také dostatečný čas ke zpracování nabídky tak, aby co nejlépe odpovídala požadavkům zadavatele. V případě, že zadavatel lhůtu pro podání nabídek zkrátí, nelze vyloučit, že neumožní potenciálním dodavatelům připravit včas jejich nabídku, přičemž současně nelze vyloučit ani to, že nabídka některého z těchto dodavatelů může být výhodnější, než nabídka vybraného uchazeče. Úřad konstatuje, že jakékoliv zkrácení zákonem stanovené minimální lhůty pro podání nabídek, navíc stanovené kogentním ustanovením zákona, jednoznačně limituje potenciální dodavatele v účasti v předmětném zadávacím řízení. K obdobnému závěru dospěl Úřad např. ve správním řízení vedeném pod sp. zn. S574/2014/VZ, v rámci něhož byl posuzován případ, kdy zadavatel stanovil lhůtu pro podání nabídek kratší o 14 hodin, než je zákonem stanovená minimální lhůta, přičemž prvostupňové rozhodnutí Úřadu v dané věci bylo potvrzeno rozhodnutím předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R308/2014/VZ-16946/2015/323/KKř ze dne 8. 7. 2015. Ačkoliv se zadavatel domnívá, že nabídku na prověřovanou veřejnou zakázku lze připravit za 14 dní, jeho zákonnou povinností bylo stanovit lhůtu pro podání nabídek v zákonem vymezené minimální délce, což neučinil, naopak sám zadavatel ve svém vyjádření výslovně uvedl, že lhůtu pro podání nabídek stanovil v průběhu 47. dne (viz bod 10 odůvodnění tohoto rozhodnutí).

40.         Úřad dále upozorňuje, že tvrzení zadavatele týkající se postupného prodloužení lhůty k podání nabídek (a ve svém souhrnu splňující minimální zákonnou délku lhůty pro podání nabídek) nelze považovat za relevantní, neboť účast v zadávacím řízení zvažují potenciální dodavatelé v okamžiku, kdy se dozví o jeho zahájení a kdy mají současně všechny podstatné informace o podmínkách účasti v zadávacím řízení (mezi něž nepochybně patří termín lhůty pro podání nabídek). Nelze tedy vyloučit, že pokud by uchazeči mohli již v okamžiku zahájení zadávacího řízení počítat s delší lhůtou pro podání nabídek, mohlo by se do dané soutěže přihlásit více dodavatelů. Úřad doplňuje, že ačkoliv v součtu jednotlivých fází prodloužení dané lhůty by byla alespoň minimální délka lhůty pro podání nabídek dodržena, je nutné přihlédnout ke skutečnosti, že lhůta byla prodloužena postupně a dodavatelé nemohli předpokládat, zda a v jaké míře zadavatel danou lhůtu prodlouží. Pouze v případě, že by po provedení každé podstatné změny zadávací dokumentace poskytl zadavatel potenciálním dodavatelům časový prostor k podání nabídky v délce 47 dnů, dostál by podmínky stanovení minimální zákonné lhůty pro podání nabídek. Uvedenou podmínku však zadavatel nedodržel, neboť lhůtu pro podání nabídek prodloužil nejprve o 4 dny a následně o 7 dnů. (viz bod 31 odůvodnění tohoto rozhodnutí). Současně je na místě zdůraznit, že k prodloužení lhůty pro podání nabídek došlo ze strany zadavatele z důvodu změn zadávacích podmínek, a zadavatel tak plnil povinnost stanovenou v § 40 odst. 3 zákona.

41.         Ve světle shora popsaných skutečností tak Úřad konstatuje, že zadavatel při zadávání veřejné zakázky nedodržel postup stanovený v ust. § 39 odst. 3 ve spojení s ust. § 40 odst. 1 zákona, když lhůtu pro podání nabídek, určenou na 16. 11. 2015, 11:00 hodin, nestanovil alespoň v minimální délce stanovené zákonem, tj. v minimální délce trvání 47 dnů ode dne následujícího po dni zahájení zadávacího řízení (od 1. 10. 2015), čímž znevýhodnil potenciální dodavatele při přípravě nabídky. Nezákonný postup zadavatele přitom mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť nelze zcela vyloučit, že pokud by zadavatel stanovil lhůtu pro podání nabídek v souladu se zákonem, mohl obdržet nabídky od širšího okruhu dodavatelů, kteří by mu mohli nabídnout výhodnější podmínky plnění, a v důsledku toho mohlo dojít k úspoře financí z veřejných zdrojů, což patří mezi stěžejní účely a cíle zákona. Z uvedených důvodů proto Úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výrocích I. a II. tohoto rozhodnutí.

K výrokům III. a IV. tohoto rozhodnutí

Relevantní ustanovení zákona

42.         Podle § 71 odst. 4 zákona zadavatel ani komise nesmí otevřít obálku před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Otevírání obálek musí být zahájeno ihned po uplynutí lhůty pro podání nabídek.

Skutečnosti vyplývající z dokumentace o veřejné zakázce

43.         Z protokolů o otevírání obálek k části č. 1 veřejné zakázky a k části č. 2 veřejné zakázky vyplývá, že oba protokoly byly vyhotoveny dne 27. 11. 2015. V obou citovaných protokolech je rovněž uvedeno, že otevírání obálek bylo zahájeno dne 27. 11. 2015 v 11:00 hodin.

44.         V bodu IV.3.8) opravného oznámení o zakázce, které bylo ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 19. 11. 2015, je uveden termín otevírání obálek 27. 11. 2015 v 11:00 hodin.

Posouzení věci

45.         Vzhledem k tomu, že z protokolů o otevírání obálek jednoznačně vyplývá, že zadavatel zahájil otevírání obálek dne 27. 11. 2015 v 11:00 hodin, tj. bezprostředně po uplynutí lhůty pro podání nabídek, která byla stanovena v bodu IV.3.4) opravného oznámení o zakázce, uveřejněného ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 11. 2015, Úřad konstatuje, že uvedeným postupem zadavatel ust. § 71 odst. 4 zákona neporušil.

46.         V návaznosti na výše uvedené dospěl Úřad k závěru, že ve věci možného porušení ust. § 71 odst. 4 zákona nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření podle ust. § 118 zákona a z tohoto důvodu správní řízení v části vedené ve věci možného porušení ust. § 71 odst. 4 zákona zastavil, tak, jak je uvedeno ve výrocích III. a IV. tohoto rozhodnutí.   

Uložení nápravného opatření

47.         Podle § 118 odst. 1 zákona nedodrží-li zadavatel postup stanovený pro zadání veřejné zakázky nebo pro soutěž o návrh, přičemž tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky nebo návrhu, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, Úřad zruší zadávací řízení nebo soutěž o návrh nebo jen jednotlivý úkon zadavatele.

48.         Při rozhodování podle ust. § 118 odst. 1 zákona je Úřad povinen na základě zjištěných skutečností uvážit, jaké nápravné opatření má zvolit k dosažení nápravy stavu. Vzhledem k tomu, že zadavatel nedodržel postup stanovený zákonem tím, že nestanovil dostatečnou lhůtu pro podání nabídek a tento nezákonný postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť mohl omezit počet zájemců o účast v zadávacím řízení, rozhodl Úřad o zrušení zadávacího řízení, jak je uvedeno ve výroku V. tohoto rozhodnutí, neboť jiným způsobem nelze pochybení zadavatele zhojit.

49.         Pro úplnost Úřad uvádí, že podle § 84 odst. 7 zákona zadavatel odešle oznámení o zrušení zadávacího řízení k uveřejnění ve Věstníku veřejných zakázek podle § 157 do 3 dnů ode dne přijetí rozhodnutí; tato povinnost neplatí pouze pro jednací řízení bez uveřejnění a řízení na základě rámcové smlouvy.

50.         Dále je zadavatel podle § 84 odst. 8 zákona povinen odeslat písemné oznámení o zrušení zadávacího řízení do 2 pracovních dnů po přijetí rozhodnutí všem známým zájemcům či uchazečům s uvedením důvodu.

Náklady řízení

51.         Podle § 119 odst. 2 zákona je součástí rozhodnutí Úřadu podle § 118 odst. 1 zákona též rozhodnutí o povinnosti zadavatele uhradit náklady správního řízení (dále jen „náklady řízení“). Náklady řízení se platí paušální částkou, kterou stanoví prováděcí právní předpis. Podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách, je zadavatel povinen uhradit náklady řízení o přezkoumání úkonů zadavatele paušální částkou v případě, že Úřad rozhodl podle § 118 odst. 1 zákona o zrušení zadání veřejné zakázky nebo jen jednotlivého úkonu zadavatele, a to ve výši 30 000 Kč.

52.         Vzhledem k tomu, že Úřad tímto rozhodnutím zrušil zadávací řízení, rozhodl Úřad o uložení povinnosti uhradit náklady řízení, jak je uvedeno ve výroku VI. tohoto rozhodnutí.

53.         Náklady řízení jsou splatné do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 19-24825621/0710, variabilní symbol 2016000062.

 

POUČENÍ

            Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Podle § 117c odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

 

 

JUDr. Josef Chýle, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží

Česká republika – Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, Nad štolou 936/3, 170 00 Praha - Holešovice

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Pozn.: Pokud je v textu rozhodnutí uveden odkaz na zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jedná se vždy o znění účinné v době zahájení zadávání veřejné zakázky.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz