číslo jednací: S366/2013/VZ-20111/2013/521/HKu

Instance I.
Věc Dálnice D1, stavba 0137 Přerov – Lipník n. Bečvou
Účastníci
  1. Ředitelství silnic a dálnic ČR
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 118 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb.
Rok 2013
Datum nabytí právní moci 2. 11. 2013
Dokumenty file icon 2013_S366.pdf 444 KB

 

Č. j.: ÚOHS-S366/2013/VZ-20111/2013/521/HKu

 

16. října 2013

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 17. 6. 2013 z moci úřední, jehož účastníkem je

  • zadavatel – Ředitelství silnic a dálnic ČR, IČO 65993390, se sídlem Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4,

ve věci veřejné zakázky „Dálnice D1, stavba 0137 Přerov – Lipník n. Bečvou“, zadávané v užším řízení, jehož oznámení bylo odesláno do Věstníku veřejných zakázek dne 30. 3. 2012 pod ev. č. 213703, ve znění oprav uveřejněných dne 2. 5. 2012, 25. 5. 2012 a 18. 6. 2012 a uveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie dne 19. 4. 2012 pod ev. č. 2012/S 76 – 125118, ve znění dodatečných informací ze dne 12. 5. 2012 pod ev. č. 2012/S 91 – 150367, ze dne 6. 6. 2012 pod ev. č. 2012/S 106 – 176528 a ze dne 30. 6. 2012 pod ev. č. 2012/S 124 – 204885,

 

rozhodl takto:

I.

Zadavatel – Ředitelství silnic a dálnic ČR, IČO 65993390, se sídlem Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4 – při zadávání nadlimitní veřejné zakázky „Dálnice D1, stavba 0137 Přerov – Lipník n. Bečvou“ nedodržel postup stanovený v § 39 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že nestanovil dostatečnou lhůtu pro doručení žádostí o účast s ohledem na předmět veřejné zakázky, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy. 

II.

Jako opatření k nápravě postupu uvedeného ve výroku I. tohoto rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle § 118 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ruší předmětné zadávací řízení.

III.

Podle § 119 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů a podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách, se zadavateli – Ředitelství silnic a dálnic ČR, IČO 65993390, se sídlem Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4 – ukládá:

 

uhradit náklady řízení ve výši 30 000 Kč (třicet tisíc korun českých).

 

Náklady řízení jsou splatné do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.

 

Odůvodnění

1. Odesláním oznámení o zahájení užšího řízení do Věstníku veřejných zakázek zadavatel – Ředitelství silnic a dálnic ČR, IČO 65993390, se sídlem Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4 (dále jen „zadavatel“) – zahájil dne 30. 3. 2012 zadávací řízení pro zadání veřejné zakázky „Dálnice D1, stavba 0137 Přerov – Lipník n. Bečvou“ (dále jen „veřejná zakázka“). Oznámení o zakázce bylo ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 11. 4. 2012 pod ev. č. 213703 ve znění oprav uveřejněných dne 2. 5. 2012, 25. 5. 2012 a 18. 6. 2012 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 19. 4. 2012 pod ev. č. 2012/S 76 – 125118, ve znění dodatečných informací ze dne 12. 5. 2012 pod ev. č. 2012/S 91 – 150367, ze dne 6. 6. 2012 pod ev. č. 2012/S 106 – 176528 a ze dne 30. 6. 2012 pod ev. č. 2012/S 124 – 204885.

2. Předmětem plnění veřejné zakázky je podle oznámení o zakázce „Realizace stavby dálnice D1, úseku Přerov – Lipník n. Bečvou (km 282,200 – 296,513). Jedná se o novostavbu čtyřpruhové dálnice kategorie D26,5/120 v délce 14,3 km se třemi MÚK (MÚK Žernov pro SSÚD, MÚK Trnávka a MÚK Bohuslávky). Součástí stavby je také velká oboustranná odpočívka.“ Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla zadavatelem stanovena na 5 000 000 000 Kč bez DPH.

3. Po přezkoumání obsahu dokumentace o veřejné zakázce, kterou Úřad obdržel dne 29. 4. 2013 v souvislosti se správním řízením vedeným pod sp. zn. S227/2013/VZ (které bylo zastaveno usnesením č. j.: ÚOHS-S227/2013/VZ-11209/2013/521/HKu ze dne 21. 6. 2013, neboť navrhovatel vzal svůj návrh zpět), získal Úřad pochybnosti, zda zadavatel postupoval v souladu s ust. § 39 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) ve spojení s ust. § 6 zákona, v souvislosti s otázkou, zda stanovil dostatečnou lhůtu pro doručení žádostí o účast s ohledem na předmět veřejné zakázky.

4. Z důvodu existence pochybností o tom, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu se zákonem, zahájil Úřad správní řízení z moci úřední.

I. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

5. Účastníkem správního řízení podle § 116 zákona je zadavatel.

6. Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli dopisem č. j. ÚOHS-S366/2013/VZ-10922/2013/521/HKu ze dne 14. 6. 2013, ve kterém jej seznámil s pochybnostmi o zákonnosti postupu zadavatele. Usnesením č. j. ÚOHS-S366/2013/VZ-10945/2013/521/HKu ze dne 14. 6. 2013 Úřad zadavateli stanovil lhůtu, v níž mohl navrhovat důkazy, činit jiné návrhy, či vyjádřit své stanovisko a lhůtu, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí.

7. Rozhodnutím č. j. ÚOHS-S366/2013/VZ-11116/2013/521/HKu ze dne 14. 6. 2013 Úřad nařídil z moci úřední předběžné opatření, jímž zadavateli nařídil pozastavit zadávací řízení.

8. Dne 17. 6. 2013, kdy bylo oznámení o zahájení správního řízení doručeno zadavateli, bylo podle § 113 zákona zahájeno správní řízení z moci úřední.

9. Dne 12. 7. 2013 se na Úřad dostavila zástupkyně zadavatele Mgr. Tereza Hurníková k nahlédnutí do správního spisu, protokol o nahlížení je součástí správního spisu.

II. VYJÁDŘENÍ ZADAVATELE

10. Dne 20. 6. 2013 obdržel Úřad stanovisko zadavatele v daném správním řízení, v němž reaguje na vydání rozhodnutí Úřadu č. j. ÚOHS-S366/2013/VZ-11116/2013/521/HKu ze dne 14. 6. 2013, kterým Úřad z moci úřední nařídil předběžné opatření, týkající se pozastavení zadávacího řízení. Zadavatel podáním ze dne 20. 6. 2013 podal rozklad proti citovanému rozhodnutí, přičemž v odůvodnění rozkladu se vyjadřuje k „údajné nedostatečnosti délky lhůty pro podávání žádostí o účast“.

11. Zadavatel uvádí, že délku lhůty pro podávání žádostí o účast stanovil v souladu se zákonem zcela přiměřeně s ohledem na předmět zakázky. Uvádí, že zadávací řízení bylo zahájeno dne 30. 3. 2012 odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění v informačním systému o veřejných zakázkách. Dále uvádí, že s ohledem na úpravy částí zadávací dokumentace byla lhůta pro podávání žádostí o účast opravným formulářem prodloužena a uplynula dne 16. 7. 2012. Lhůta pro podávání žádostí o účast v zadávacím řízení tedy s ohledem na výše uvedené činila podle vyjádření zadavatele 107 dní, a každý ze zájemců si tak potřebné osvědčení, resp. potvrzení České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (dále ve vyjádření zadavatele jen „ČKAIT“) mohl bez problému obstarat.

12. Pro úplnost zadavatel uvádí, že podle § 36b odst. 3 zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace) v této souvislosti platí, že při ověřování odborné kvalifikace uznávací orgán vydá a doručí uchazeči rozhodnutí o ověření odborné kvalifikace do 30 dnů od obdržení úplného oznámení, které obsahuje veškeré požadované doklady, po případném odstranění nedostatků, s tím, že ve zvlášť složitých případech může být tato lhůta prodloužena nejdéle o dalších 30 dnů. Zadavatel je toho názoru, že jestliže se dovozuje údajná nedostatečná délka lhůty pro podávání žádostí o účast z důvodu, že neposkytovala dostatek času pro ověření odborné kvalifikace příslušných osob, jedná se s ohledem na výše uvedené o zcela neopodstatněné tvrzení, neboť lhůta pro podávání žádostí o účast skýtala v posuzovaném případě dostatek času pro ověření kvalifikace i v případné prodloužené lhůtě 60 dnů.

13. Zadavatel zdůrazňuje, že uvedené lhůty jsou v zákoně o uznávání odborné kvalifikace koncipovány jako maximální, přičemž ČKAIT uvádí, že ověření odborné kvalifikace vydává běžně bezodkladně. Zadavatel uvádí, že tedy lze předpokládat, že by lhůty pro vydání ověření ve skutečnosti byly podstatně kratší.

14. Podle názoru zadavatele nelze obecnou pochybnost Úřadu o údajně nedostatečné délce lhůty pro podávání žádostí o účast odůvodňovat jen obecným odkazem či ohledem na předmět veřejné zakázky a odkazuje v této souvislosti na rozhodovací praxi Úřadu, konkrétně rozhodnutí vydané v rámci řízení vedeného pod sp. zn. R176/2012 ze dne 6. 2. 2013, z něhož cituje: „V této souvislosti je nutno poukázat na to, že navrhovatel spatřuje důvodnost svého návrhu mimo jiné v tom, že zadavatel údajně stanovil lhůtu k prokázání technických kvalifikačních předpokladů nepřiměřeně krátkou. Z popisu událostí předkládaného navrhovatelem však nevyplývá, že by pro rychlé získání směrnice, a tím i certifikátu, učinil všechno, co bylo v jeho silách, například, že by si směrnici osobně vyzvedl a při této příležitosti ji zaplatil, aniž by vyčkával do doručení zálohové faktury.“

15. Zadavatel dále uvádí, že ze zákona v žádném případě nevyplývá povinnost zadavatelů zkoumat, jaké případné povinnosti a v jakých lhůtách budou (případní zahraniční) dodavatelé za účelem prokázání splnění kvalifikace povinni splnit a dále doplňuje, že není v silách zadavatelů, aby přezkoumávali, jaké dopady by jednotlivé kvalifikační předpoklady mohly mít na dodavatele pocházející z jiných států, a to už jen z toho důvodu, že v různých státech platí odlišná pravidla pro prokazování kvalifikace (mohou se např. lišit lhůty pro vydání nejrůznějších osvědčení, potvrzení, výpisů z obchodního rejstříku apod.). Zadavatel uvádí, že takový požadavek by byl absurdní i s ohledem na stávající koncepci zákona, podle níž musí být každé zadávací řízení otevřeno dodavatelům z celého světa. Zadavatelé by tedy museli v každém jednotlivém případě složitě posuzovat, který režim by pro potenciální dodavatele hypoteticky mohl být složitější, časově náročnější, a podle toho rozhodovat o délce lhůty pro prokázání kvalifikace. Taková interpretce by byla podle názoru zadavatele nesmyslná a neměla žádnou oporu v zákoně.

16. Zadavatel dále uvádí, že přiměřenost délky lhůty pro podávání žádostí o účast, resp. pro podávání nabídek musí být v souladu se zákonem posuzována konkrétně s ohledem na předmět veřejné zakázky, nikoliv s ohledem na dobu potřebnou k tomu, aby jednotliví uchazeči ve stanovené lhůtě byli schopni opatřit veškeré dokumenty nezbytné pro prokázání splnění kvalifikačních předpokladů. Podle názoru zadavatele by opačný výklad zákona vedl k závěru, podle kterého by zadavatelé byli povinni předem předvídat problémy všech potenciálních uchazečů o zakázku při získávání dokladů k prokázání splnění kvalifikace, popř. ve všech podrobnostech zkoumat principy a postupy při obstarávání jednotlivých dokladů podle zvláštních právních předpisů, a to jak českých, tak zahraničních, což by vedlo k absurdním důsledkům, neboť by lhůty pro podávání nabídek musely nutně v některých případech trvat i několik měsíců či let (např. do doby, než si příslušný odborník uchazeče doplní vzdělání, získá požadovanou délku praxe ve stavebnictví, složí zkoušku nezbytnou pro získání autorizace, než si uchazeč obstará veškeré technické vybavení apod.). Zadavatel se domnívá, že profesně zdatní dodavatelé, kteří se hodlají ucházet o veřejné zakázky takového rozsahu, musí průběžně dbát o to, aby měli k dispozici dostatek dokladů o své odborné kvalifikaci.

III. ZÁVĚRY ÚŘADU

17. Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona případ ve všech vzájemných souvislostech, po zhodnocení všech podkladů, zejména dokumentace o veřejné zakázce, vyjádření zadavatele, a na základě vlastního zjištění konstatuje, že zadavatel při zadávání šetřené veřejné zakázky nepostupoval v souladu se zákonem. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti.

18. Podle § 6 zákona je zadavatel povinen při postupu podle tohoto zákona dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.

19. Podle § 26 odst. 1 písm. a) zákona zadávací řízení zahajuje zadavatel odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění.

20. Podle § 39 odst. 1 zákona musí být veškeré lhůty určené veřejným zadavatelem stanoveny s ohledem na předmět veřejné zakázky.

21. Podle § 39 odst. 2 písm. a) zákona nesmí být lhůta pro doručení žádostí o účast v užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním nebo soutěžním dialogu a požadovaných dokladů prokazujících splnění kvalifikace u nadlimitních veřejných zakázek

1. kratší než 37 dnů, nebo

2. kratší než 15 dnů v užším řízení a jednacím řízení s uveřejněním, pokud z naléhavých objektivních důvodů nelze stanovit lhůtu podle bodu 1,

22. Podle § 39 odst. 5 zákona začínají lhůty běžet dnem následujícím po dni zahájení zadávacího řízení.

23. Podle § 147 odst. 4 zákona provozovatel informačního systému uveřejní vyhlášení na národní úrovni do 12 dnů, a je-li vyhlášení odesláno zadavatelem elektronickými prostředky podle § 149 zákona, do 5 dnů ode dne odeslání zadavatelem. Jedná-li se o nadlimitní veřejnou zakázku, odešle provozovatel informačního systému v této lhůtě vyhlášení Úřadu pro úřední tisky k uveřejnění v Úředním věstníku, a to elektronickými prostředky nebo faxem, bylo-li vyhlášení doručeno zadavatelem faxem.

24. Z dokumentace o veřejné zakázce vyplývá, že dne 30. 3. 2012 odeslal zadavatel do Věstníku veřejných zakázek oznámení o zakázce, přičemž k uveřejnění tohoto oznámení došlo dne 11. 4. 2012. Lhůta pro doručení žádostí o účast byla zadavatelem v tomto oznámení stanovena do dne 9. 5. 2012, tedy do 40 dní po zahájení zadávacího řízení.

25. Dne 24. 4. 2012 odeslal zadavatel do Věstníku veřejných zakázek opravné oznámení o zakázce, přičemž k uveřejnění tohoto oznámení došlo dne 2. 5. 2012. V tomto opravném oznámení zadavatel stanovil lhůtu pro doručení žádostí o účast do 16. 5. 2012, lhůta pro doručení žádostí o účast byla tedy fakticky prodloužena o 7 dní (počítáno od 10. 5. 2012 do 16. 5. 2012).

26. Dne 15. 5. 2012 odeslal zadavatel do Věstníku veřejných zakázek opravné oznámení o zakázce, přičemž k uveřejnění tohoto oznámení došlo dne 25. 5. 2012. V tomto opravném oznámení zadavatel stanovil lhůtu pro doručení žádostí o účast do 2. 7. 2012, lhůta pro doručení žádostí o účast byla dále prodloužena o 47 dní (počítáno od 17. 5. 2012 do 2. 7. 2012).

27. Dne 6. 6. 2012 odeslal zadavatel do Věstníku veřejných zakázek opravné oznámení o zakázce, přičemž k uveřejnění tohoto oznámení došlo dne 18. 6. 2012. V tomto opravném oznámení zadavatel stanovil lhůtu pro doručení žádostí o účast do 16. 7. 2012, lhůta pro doručení žádostí o účast byla tedy dále prodloužena ještě o 14 dní (počítáno od 3. 7. 2012 do 16. 7. 2012).

28. V  kapitole 3. Kvalifikační předpoklady, bodu 3.3 kvalifikační dokumentace je mj. uvedeno, že „Rozsah požadovaných profesních předpokladů podle § 54 zákona prokazují dodavatelé dokumenty uvedenými v následující tabulce: … osoba, jejímž prostřednictvím dodavatel zabezpečuje odbornou způsobilost v oboru dopravní stavby, předloží doklad o autorizaci jako autorizovaný inženýr nebo technik dle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, v platném znění, alespoň pro obor dopravní stavby“.

29. V  kapitole 3. Kvalifikační předpoklady, bodu 3.7.1. kvalifikační dokumentace, která „stanoví požadovaný rozsah technických kvalifikačních předpokladů ve smyslu § 56 zákona“, je mj. uvedeno, že „ … tabulka obsahuje požadavky zadavatele na osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci vedoucích zaměstnanců zájemce nebo osob v obdobném postavení a osob odpovědných za vedení realizace příslušných stavebních prací … u osoby zajišťující odbornou způsobilost v oboru dopravní stavby (stavbyvedoucí) … autorizaci jako autorizovaný inženýr nebo technik dle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, v platném znění, alespoň pro obor dopravní stavby“.

30. Podle § 2 odst. 1 a 2 zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, v platném znění (dále jen „zákon o autorizaci“) se pro účely tohoto zákona autorizací rozumí oprávnění fyzických osob k výkonu odborných činností ve výstavbě. Autorizace v příslušném oboru, popřípadě specializaci podle tohoto zákona opravňuje k výkonu vybraných činností ve výstavbě.

31. Podle § 2 odst. 5 zákona o autorizaci právnické a fyzické osoby podnikající podle příslušných předpisů mohou vykonávat vybrané činnosti ve výstavbě pouze tehdy, zajišťují-li výkon těchto činností autorizovanými osobami podle tohoto zákona, pokud tento zákon nestanoví jinak.

32. Podle § 5 odst. 1 a 2 zákona o autorizaci je autorizovaný inženýr/technik ten, komu byla udělena autorizace podle tohoto zákona a je zapsán v seznamu autorizovaných inženýrů/techniků vedeném Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě.

33. Podle § 7 odst. 1 zákona o autorizaci udělí komora na podkladě písemné žádosti autorizaci tomu, kdo

a) je občanem České republiky, nebo

b) je státním příslušníkem členského státu Evropské unie, jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace (dále jen „členský stát“) nebo jeho rodinným příslušníkem, nebo je státním příslušníkem jiného než členského státu, pokud mu

1. v České republice nebo jiném členském státě bylo přiznáno právní postavení   dlouhodobě pobývajícího rezidenta v Evropském společenství,

2. v České republice byl povolen pobyt za účelem vědeckého výzkumu,

3. byl v České republice udělen azyl nebo doplňková ochrana, nebo je rodinným   příslušníkem osoby uvedené v bodě 1 nebo 2, pokud mu byl na území České republiky povolen dlouhodobý pobyt nebo udělen azyl nebo doplňková ochrana za účelem sloučení rodiny,

4. v České republice nebo jiném členském státě byl povolen pobyt za účelem studia,  výměnných pobytů žáků, neplacené odborné přípravy nebo dobrovolné služby,

5. v České republice nebo jiném členském státě byl povolen pobyt, protože je obětí   obchodování s lidmi nebo obdržel pomoc k nedovolenému přistěhovalectví    a spolupracuje s příslušnými orgány.

34. Podle § 30d odst. 2 zákona o autorizaci je Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě uznávacím orgánem pro posuzování odborné kvalifikace a jiné způsobilosti pro výkon vybraných činností podle § 5 odst. 3 zákona o autorizaci. Při posouzení odborné kvalifikace a jiné způsobilosti pro činnost uvedenou v § 5 odst. 3 písm. a) zákona o autorizaci postupuje podle přílohy, a nelze-li odbornou kvalifikaci takto uznat, postupuje podle zákona o uznávání odborné kvalifikace. Jedná-li se o činnosti uvedené v § 5 odst. 3 písm. b) až k) zákona o autorizaci, postupuje podle zákona o uznávání odborné kvalifikace.

35. Podle § 5 odst. 3 zákona o autorizaci uděluje Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě osobám podle odstavců 1 a 2 autorizaci pro obory

a) pozemní stavby,

b) dopravní stavby,

c) stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství,

d) mosty a inženýrské konstrukce,

e) technologická zařízení staveb,

f) technika prostředí staveb,

g) statika a dynamika staveb

h) městské inženýrství,

i) geotechnika.

j) požární bezpečnost staveb,

k) stavby pro plnění funkce lesa.

36. Podle § 30a odst. 1 zákona o autorizaci mohou vybrané činnosti ve výstavbě (dále jen "vybraná činnost") v České republice vykonávat i osoby uvedené v § 7 odst. 1 písm. b) zákona o autorizaci, které získaly potřebnou kvalifikaci k vybrané činnosti v jiném členském státě.

37. Podle § 30a odst. 2 zákona o autorizaci mohou osoby uvedené v odstavci 1 vybranou činnost vykonávat v České republice jako usazení architekti, usazení inženýři a usazení technici činní ve výstavbě (dále jen "usazené osoby") nebo jako hostující architekti, hostující inženýři a hostující technici činní ve výstavbě (dále jen "hostující osoby").

38. Podle § 30a odst. 3 zákona o autorizaci se usazenou osobou rozumí osoba uvedená v odstavci 1, která na území České republiky vykonává soustavnou vybranou činnost nebo na území České republiky má podnik nebo organizační složku.

39. Podle § 30a odst. 4 zákona o autorizaci se hostující osobou rozumí osoba uvedená v odstavci 1, která je usazená na území jiného členského státu a na území České republiky vykonává vybranou činnost dočasně nebo příležitostně.

40. Podle § 30n zákona o autorizaci je hostující osoba povinna před zahájením výkonu vybrané činnosti na území České republiky podat uznávacímu orgánu úplné oznámení podle zákona o uznávání odborné kvalifikace (dále jen „oznámení“). Uznávací orgán může před zahájením výkonu vybrané činnosti na území České republiky hostující osobou požadovat ověření odborné kvalifikace podle zákona o uznávání odborné kvalifikace.

41. Podle § 30r zákona o autorizaci splňuje-li hostující osoba požadavky podle zákona o uznávání odborné kvalifikace, zapíše ji uznávací orgán bezodkladně do seznamu registrovaných osob [§ 23 odst. 6 písm. e) zákona o autorizaci] a o provedení zápisu jí vydá potvrzení.

42. Podrobný postup pro podání oznámení hostující osoby včetně všech jeho náležitostí a příloh je uveden ve Směrnici ČKAIT pro uznávání odborné kvalifikace osoby usazené resp. pro ověření odborné kvalifikace osoby hostující (dále jen „Směrnice ČKAIT“), a to zejména v § 3 až 8 Směrnice ČKAIT.

43. Ze stanoviska České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě ze  dne 22. 5. 2012, které Úřad obdržel v rámci své úřední činnosti, vyplývá, že: „V § 7 odst. 1 Směrnice ČKAIT pro uznávání odborné kvalifikace osoby usazené, resp. pro ověření odborné kvalifikace osoby hostující se uvádí: „O žádosti o registraci musí komora rozhodnout bezodkladně (nejpozději do 60 dnů) ode dne předložení úplné žádosti, včetně všech dokladů nezbytných k posouzení žádosti.“

44. Úřad uvádí, že v prověřované veřejné zakázce zadavatel požadoval od zájemců o účast v zadávacím řízení za účelem prokázání kvalifikačních předpokladů mj. doložení dokladu o autorizaci osob, jejímž prostřednictvím zájemce zabezpečuje odbornou způsobilost v oboru dopravní stavby (viz body 28 a 29 tohoto rozhodnutí). V případě, že by zájem o účast v zadávacím řízení projevili zahraniční dodavatelé, kteří by za účelem získání všech požadovaných dokladů k prokázání kvalifikace museli po zveřejnění oznámení o zakázce požádat uznávací orgán (Českou komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě) o vystavení osvědčení o autorizaci, je zřejmé, že vzhledem ke stanovené lhůtě k podání žádostí o účast v délce 40 dní by v případě plného využití možné 60-ti denní lhůty pro vydání dokladu uznávacím orgánem (viz bod 43 tohoto rozhodnutí) nemohli takoví zájemci požadovanou kvalifikaci ve lhůtě pro podání žádostí o účast prokázat. Je nutné rovněž upozornit na skutečnost, že zadavatelem stanovená lhůta pro podání žádostí o účast byla fakticky ještě více zkrácena o dobu, která uplynula od zahájení zadávacího řízení do okamžiku uveřejnění oznámení o zakázce (v tomto případě byla zkrácena o 12 dní; tzn. od uveřejnění oznámení o zakázce museli zájemci podat žádosti o účast do 28 dní). V návaznosti na výše uvedené stanovisko České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě ze  dne 22. 5. 2012 a s ohledem na zadavatelem stanovenou lhůtu pro podání žádostí o účast (40 dní) i s ohledem na lhůty pro podání žádostí o účast stanovené zadavatelem dodatečně v opravných formulářích oznámení o zakázce lze konstatovat, že zadavatel nepřizpůsobil délku lhůty pro podání žádostí o účast době nezbytné pro zpracování kompletní žádosti o účast zahraničním dodavatelem, konkrétně době nezbytné pro získání dokladu potřebného k prokázání kvalifikace (osvědčení o autorizaci). Úřad konstatuje, že v řádném oznámení o zakázce zadavatel nestanovil přiměřenou lhůtu k podání žádostí o účast, neboť zájemci o účast v zadávacím řízení museli podat své žádosti ve lhůtě kratší než 60 dnů, tzn. ve lhůtě kratší, než je přípustná doba pro vydání osvědčení o autorizaci uznávacím orgánem osobám usazeným resp. hostujícím. Úřad dále uvádí, že vzhledem ke složitosti a rozsáhlosti předmětu plnění veřejné zakázky mohl zadavatel očekávat účast zahraničního dodavatele v zadávacím řízení a vzhledem k tomu, že právní úprava kudělování potřebných autorizací je v jednotlivých členských státech rozdílná, lze konstatovat, že pravděpodobně každý zahraniční dodavatel by musel získat příslušné autorizace pro své zaměstnance (osvědčení o autorizaci hostujících osob).

45. Argument zadavatele týkající se postupného prodloužení lhůty k podání žádostí o účast v návaznosti na zveřejnění dodatečných informací nelze akceptovat, neboť účast v zadávacím řízení zvažují potenciální dodavatelé v okamžiku, kdy se dozví o jeho zahájení. Nelze tedy vyloučit, že pokud by uchazeči mohli již v okamžiku zahájení zadávacího řízení počítat s delší lhůtou pro podání žádostí o účast, mohlo by se do dané soutěže přihlásit více dodavatelů. I když byl termín k podání žádostí o účast po postupném prodlužování lhůty k podání žádostí o účast stanoven na 16. 7. 2012 oproti původnímu termínu 9. 5. 2012 (lhůta postupně prodloužena o 7, 47 a 14 dní), nebyla lhůta stanovena v dostatečné délce, neboť ani v jednom případě prodloužení původní lhůty zadavatel neposkytl uchazečům časový prostor pro získání potřebných podkladů (60 dnů).  Úřad doplňuje, že ačkoliv v součtu jednotlivých fází prodloužení dané lhůty by pravděpodobně bylo možné potřebný doklad o autorizaci od uznávacího orgánu získat, je nutné přihlédnout ke skutečnosti, že lhůta byla prodlužována postupně a uchazeči nemohli předpokládat, kolikrát a v jaké míře zadavatel danou lhůtu prodlouží. V případě, že by alespoň v jedné fázi prodloužení lhůty poskytl zadavatel potenciálním dodavatelům časový prostor k podání žádostí o účast v délce 60 dnů, dostál by tak podmínky stanovené v § 39 odst. 1 zákona, kdy veškeré lhůty určené veřejným zadavatelem musí být stanoveny s ohledem na předmět veřejné zakázky.

46. Úřad dále uvádí, že při stanovení lhůt pro podání nabídek (potažmo žádostí o účast), musí zadavatel vždy zvážit složitost předmětu veřejné zakázky. V prověřovaném případě se jedná o složitý předmět plnění s předpokládanou hodnotou 5 mld. Kč s požadavky na autorizované inženýry a techniky ve výstavbě. Z tohoto důvodu měl zadavatel při stanovení délky lhůty pro podání žádostí o účast zohlednit skutečnost, že někteří (zahraniční) potenciální dodavatelé budou muset za účelem splnění požadavku na prokázání kvalifikace zaslat oznámení České komoře autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a zajistit tak registraci oznamovaných zaměstnanců zahraničních dodavatelů do seznamu registrovaných osob hostujících. Při stanovení lhůty pro podání žádostí o účast měl zadavatel současně zohlednit skutečnost, že Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě má povinnost o registraci rozhodnout v maximální lhůtě 60 dnů ode dne obdržení kompletních požadovaných dokladů ze strany žadatele o registraci.

47. K upozornění zadavatele, podle něhož jsou uvedené lhůty v zákoně o uznávání odborné kvalifikace koncipovány jako maximální, přičemž Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě uvádí, že ověření odborné kvalifikace vydává běžně bezodkladně, a že lze tedy předpokládat, že by lhůty pro vydání ověření ve skutečnosti byly podstatně kratší, Úřad uvádí, že povinností zadavatele bylo stanovit takovou délku lhůty pro podání žádostí o účast, která by všem potenciálním uchazečům umožnila účast v zadávacím řízení, a získání potřebných podkladů za účelem splnění kvalifikačních předpokladů. Skutečnost, že ověření odborné kvalifikace a vydání příslušného osvědčení je v některých případech provedeno rychleji, než ve výše uváděné lhůtě 60 dnů nemůže změnit fakt, že stanovením kratší lhůty pro podání žádostí o účast zadavatel omezil možnost účastnit se soutěže o veřejnou zakázku těm dodavatelům, u nichž by uznávací orgán ke svému rozhodnutí plně využil maximální lhůtu 60 dnů. Úřad doplňuje, že v případě dodavatelů, kteří by si museli v souvislosti s účastí v soutěži potřebný doklad o autorizaci opatřit, mohla být nedostatečná délka stanovené lhůty pro podání žádostí o účast odrazující natolik, že zájem o účast v tomto zadávacím řízení vůbec neprojevili a žádost o účast tak vůbec nepodali.

48. V souvislosti s odkazem zadavatele na rozhodovací praxi Úřadu, konkrétně rozhodnutí vydané v rámci řízení vedeného pod sp. zn. R176/2012 ze dne 6. 2. 2013, Úřad uvádí, že v daném správním řízení byl prověřován postup zadavatele týkající se vyloučení uchazeče z důvodu nesplnění zadávacích podmínek a dále oprávněnost požadavku zadavatele na prokázání kvalifikace podle interního předpisu ČD. Úřad uvádí, že v prověřované zakázce není prověřován postup zadavatele ve vztahu ke konkrétnímu uchazeči a není ani řešena oprávněnost požadavku zadavatele. Z tohoto důvodu považuje Úřad danou část argumentace zadavatele za bezpředmětnou, neboť úvahu, zda uchazeči vynaloží veškeré úsilí k rychlejšímu získání podkladu, nelze v tomto prověřovaném případu aplikovat.

49. K názoru zadavatele, podle něhož ze zákona nevyplývá povinnost zadavatelů zkoumat, jaké případné povinnosti a v jakých lhůtách budou (případní zahraniční) dodavatelé za účelem prokázání splnění kvalifikace povinni splnit a že není v silách zadavatelů, aby přezkoumávali, jaké dopady by jednotlivé kvalifikační předpoklady mohly mít na dodavatele pocházející z jiných států, Úřad uvádí, že vzhledem k požadavku zadavatele na doložení dokladu o autorizaci a současně vzhledem ke složitosti předmětu zakázky měl zadavatel zohlednit maximální délku lhůty potřebnou k získání dokladu (60 dnů), jehož doložení si vyhradil v kvalifikační dokumentaci. Ačkoliv minimální délku lhůty stanovenou v § 39 odst. 2 a) zákona zadavatel dodržel, bylo nutné přihlédnout ke specifiku případu a délku lhůty pro podání žádostí o účast stanovit s ohledem na předmět veřejné zakázky.

50. K názoru zadavatele, že profesně zdatní dodavatelé, kteří se hodlají ucházet o veřejné zakázky takového rozsahu, musí průběžně dbát o to, aby měli k dispozici dostatek dokladů o své odborné kvalifikaci, Úřad uvádí, že při zadání veřejné zakázky je nezbytné pro zajištění účelu hospodářské soutěže a rovněž pro zajištění zachování základních zásad umožnit účast v soutěži všem potenciálním dodavatelům, tedy i těm, kteří si potřebné požadované doklady musí zajistit až na základě zadání zadavatele.

51. Úřad konstatuje, že zadavatel nedodržel postup stanovený v § 39 odst. 1 zákona tím, že nestanovil dostatečnou lhůtu pro doručení žádostí o účast s ohledem na předmět veřejné zakázky. Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť nelze vyloučit, že pokud by zadavatel v daném případě postupoval v souladu se zákonem, mohl obdržet žádosti o účast (potažmo nabídky) od širšího okruhu dodavatelů.

IV. ULOŽENÍ NÁPRAVNÉHO OPATŘENÍ

52. Podle § 118 odst. 1 zákona nedodrží-li zadavatel postup stanovený pro zadání veřejné zakázky nebo pro soutěž o návrh, přičemž tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky nebo návrhu, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, Úřad zruší zadávací řízení nebo soutěž o návrh nebo jen jednotlivý úkon zadavatele.

53. Při rozhodování podle ust. § 118 odst. 1 zákona je Úřad povinen na základě zjištěných skutečností uvážit, jaké nápravné opatření má zvolit k dosažení nápravy stavu. Vzhledem k tomu, že zadavatel nedodržel postup stanovený zákonem tím, že nestanovil dostatečnou lhůtu pro doručení žádostí o účast s ohledem na předmět veřejné zakázky, tedy již ve fázi před podáním žádostí o účast a tento nezákonný postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, neboť mohl omezit počet zájemců o účast v zadávacím řízení, rozhodl Úřad o zrušení zadávacího řízení, jak je uvedeno ve výroku I. tohoto rozhodnutí.  

54. Pro úplnost Úřad uvádí, že podle § 84 odst. 7 zákona zadavatel odešle oznámení o zrušení zadávacího řízení k uveřejnění v informačním systému podle § 157 do 3 dnů ode dne přijetí rozhodnutí; tato povinnost neplatí pro jednací řízení bez uveřejnění a řízení na základě rámcové smlouvy.

55. Dále je zadavatel podle § 84 odst. 8 zákona povinen odeslat písemné oznámení o zrušení zadávacího řízení do 2 pracovních dnů po přijetí rozhodnutí všem známým zájemcům či uchazečům s uvedením důvodu.

V. NÁKLADY ŘÍZENÍ

56. Podle § 119 odst. 2 zákona je součástí rozhodnutí Úřadu podle § 118 odst. 1 zákona též rozhodnutí o povinnosti zadavatele uhradit náklady správního řízení (dále jen „náklady řízení“). Náklady řízení se platí paušální částkou, kterou stanoví prováděcí právní předpis. Podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách, je zadavatel povinen uhradit náklady řízení o přezkoumání úkonů zadavatele paušální částkou v případě, že Úřad rozhodl podle § 118 odst. 1 zákona o zrušení zadání veřejné zakázky nebo jen jednotlivého úkonu zadavatele, a to ve výši 30 000 Kč.

57. Vzhledem k tomu, že Úřad tímto rozhodnutím zrušil zadávací řízení, rozhodl Úřad o uložení povinnosti uhradit náklady řízení, jak je uvedeno ve výroku II. tohoto rozhodnutí.

58. Náklady řízení jsou splatné do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 19-24825621/0710, variabilní symbol 2013000366.

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

Obdrží

Ředitelství silnic a dálnic ČR, Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz