číslo jednací: VP/S153b-2/03-160

Instance I.
Věc Podpora pro Třinecké železárny
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. Třinecké železárny a.s.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 30. 4. 2004
Související rozhodnutí VP/S153/03-160
VP/S153a/03-160
VP/S153b-1/03-160
VP/S153b-2/03-160
VP/S153b-3/03-160
Dokumenty file icon pis17648.pdf 135 KB

Č.j. VP/S 153b-2/03-160

V Brně dne 30. dubna 2004

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 25.11.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu ze dne 21.11.2003, č.j. 54470/03/6700/1000, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve prospěch společnosti Třinecké železárny, a.s. ve formě převodu 4 000 kusů dluhopisů v celkové jmenovité hodnotě 400 000 000 Kč emitovaných společností Třinecké železárny, a.s. (ISIN CZ000351165) v držení České konsolidační agentury, na jejich emitenta společnost Třinecké železárny, a.s., za celkovou kupní cenu 11 900 000 Kč, odpovídající nominální ceně dluhopisů snížené o povolenou veřejnou podporu na projekty výzkumu a vývoje ve výši 388 100 000 Kč

s e p o v o l u j e

za těchto podmínek:

  1. společnost Třinecké železárny, a.s. složí nejpozději do 30.6.2004 na zvláštní bankovní účet, částku odpovídající veřejné podpoře obdržené formou převodu dluhopisů za zvýhodněnou cenu,

  2. prostředky složené na tomto zvláštním účtu budou uvolňovány pouze na projekty schválené v tomto rozhodnutí, v míře a za podmínek v tomto rozhodnutí uvedených

  3. společnost Třinecké železárny, a.s. bude z prostředků složených na zvláštním účtu, a to až do doby jejich čerpání, platit úrok ve výši 6M PRIBOR + 1,25 % p.a., který bude měsíčně odváděn Ministerstvu financí,

  4. společnost Třinecké železárny, a.s. umožní zástupcům Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za účelem kontroly využívání veřejné podpory přístup na pozemky společnosti Třinecké železárny, a.s., do všech jejích objektů a místností, které budou předmětem kontroly, umožní jim nahlížet do jejích obchodních knih a jiných obchodních záznamů, pořizovat si z nich výpisy a na místě požadovat vysvětlení,

  5. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bude do 1.9.2004 předložena hodnotící zpráva o využívání veřejné podpory na schválené projekty, čerpání účtu a stavu projektů, která bude předkládána v aktualizované podobě každých následujících šest měsíců vždy k 1.3 a 1.9 každého roku, až do vyčerpání zvláštního účtu,

  6. veřejná podpora na výzkum a vývoj nepřekročí v případě projektů průmyslového výzkumu 60 % a v případě projektů předkonkureční vývojové činnosti 35 % skutečně vynaložených vhodných nákladů.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 25.11.2003 návrh na zahájení správního řízení formou žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory dle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), který podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu dopisem ze dne 21.11.2003, č.j. 54470/03/6700/1000. Dne 4.12.2003 Úřad vyzval, dopisy č.j. 1913/03-160 a č.j. 1914/03-160, účastníky správního řízení k doplnění údajů potřebných k posouzení žádosti. Dopisy č.j. 1901/03-160 a 1902/03-160 Úřad oznámil účastníkům správního řízení zahájení konzultací s Komisí Evropských společenství. Dne 4.12.2003 Úřad vydal rozhodnutí č.j. VP/S 153/03-160 o přerušení řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Třinecké železárny, a.s. až do ukončení konzultací s Komisí Evropských společenství.

Dne 22.4.2004 Úřad informoval účastníky správního řízení o pokračování ve správním řízení.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti měl Úřad k dispozici následující podklady:

  • Žádost o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory dle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře (dále jen "žádost"), včetně dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 21.11.2003, č.j. 54470/03/6700/1000

  • Usnesení vlády České republiky č. 1126 ze dne 12.11.2003

  • Usnesení vlády České republiky č. 357 ze dne 14.4.2004

  • Specifikace projektů společnosti Třinecké železárny, a.s. v oblastech ekologie, lidských zdrojů a výzkumu a vývoje

  • Dopis Ministerstva financí ze dne 23.2.2004, č.j. 502/39344/2003

  • Dopis Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 24.2.2004, č.j. 9592/04/06300/01000

  • Dopis Ministerstva financí ze dne 26.2.2004, č.j. 501/38525/2004

  • Dopis Komise Evropských společenství (dále jen "Komise") č.j. H1/ES/ATS/CS/nd D(2004) 342 ze dne 29.3.2004 ve věci veřejné podpory pro společnost Třinecké železárny, a.s., včetně jeho příloh

  • Dopis Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 2.4.2004, č.j. 16389/04/06300 ve věci reakce na stanovisko Komise a ve věci žádosti o pokračování ve správním řízení VP/S 153/03-160

  • Záznam z jednání ministra průmyslu a obchodu M. Urbana s komisařem M. Montim k otázce možného poskytnutí veřejné podpory společnosti Třinecké železárny, ze dne 7.1.2004

  • Záznam z technického jednání s Komisí k otázce možného poskytnutí veřejné podpory společnosti Třinecké železárny, a.s. (17.3.2004)

  • Záznam z jednání zástupců Úřadu, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva financí, které se uskutečnilo dne 5.4.2004 na Ministerstvu zahraničních věcí

  • Dopis Úřadu ze dne 16.4.2004, č.j. 854/04-160

  • Dopis Ministerstva financí ze dne 28.4.2004, č.j. 501/63233/2004

  • Dopis Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 30.4.2004, č.j. 20346/04/06300

  • čestné prohlášení představenstva společnosti Třinecké železárny, a.s. ze dne 26.4.2004, potvrzující, že veškeré údaje zaslané Úřadu jsou zcela v souladu se skutečným stavem věci v době jejich vyhotovení.

Při posuzování veřejné podpory dále Úřad vycházel z následujících podkladů, sdělených prostřednictvím elektronické pošty:

  • Dopisu Úřadu ze dne 10.3.2004 zaslaný Komisi a jeho příloh

  • Dopisu Úřadu ze dne 11.3.2004 zaslaný Komisi a jeho příloh

  • Dopisu Úřadu ze dne 12.3.2004 zaslaný Komisi a jeho příloh

  • Dopisu Úřadu ze dne 14.4.2004 zaslaný Komisi a jeho příloh

  • Dopisu Komise ze dne 26.2.2004 zaslaný Úřadu a jeho přílohy

  • Dopisu Komise ze dne 11.3.2004 zaslaný Úřadu

  • Dopisu Komise ze dne 12.3.2004 zaslaný Úřadu

  • Dopisu Komise ze dne 29.3.2004 zaslaný Úřadu a jeho přílohy

Na základě připomínek Úřadu dodali účastníci řízení dokument - Specifikace projektů výzkumu a vývoje na léta 2004 až 2008

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • navrhovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále též "MPO"),

  • administrativním orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je MPO a Ministerstvo financí (dále též "MF")

  • kontaktními osobami jsou Ing. Vojtěch Vízek - ředitel odboru 50 MF a Ing. Martin Pecina, MBA - náměstek ministra průmyslu a obchodu

  • základem je usnesení vlády ČR č. 1126 ze dne 12.11.2003.

III. Vymezení účastníka řízení

Účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. d) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo financí a Ministerstvo průmyslu a obchodu.

IV. Charakteristika společnosti Třinecké železárny, a.s.

Společnost Třinecké železárny, a.s. byla zapsána do obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Ostravě dne 21.3.1991. Společnost je z … % vlastněna společností (…), přičemž podíly ostatních akcionářů nepřevyšují … %.. Hlavním předmětem činnosti společnosti je hutní výroba s uzavřeným hutním cyklem. Kromě výroby koksu, surového železa a oceli jsou hlavním produktem společnosti výrobky válcoven, tj. bloky, bramy, plošiny, sochory, drát, betonářská ocel, jemné, střední a hrubé profily. Ve výrobě kolejnic je společnost jediným výrobcem v ČR.

Z výpisu z obchodního rejstříku ze dne 13.4.2004 byly zjištěny následující údaje:

  • obchodní firma: Třinecké železárny, a.s.

  • sídlo: Třinec-Staré Město, Průmyslová 1000, PSČ 739 70

  • identifikační číslo: 18050646

  • právní forma: akciová společnost.

V. Popis opatření

Dne 12.11.2003 přijala vláda ČR usnesení č. 1126 v němž souhlasí za podmínky kladného rozhodnutí Úřadu, vydaného po konzultaci s Komisí, s tím, aby Česká konsolidační agentura (dále též "ČKA") převedla 10 000 kusů dluhopisů v celkové jmenovité hodnotě 1 mld. Kč, emitovaných společností Třinecké železárny, a.s. (ISIN CZ000351165), na jejich emitenta společnost Třinecké železárny, a.s. za celkovou kupní cenu 100 mil. Kč s tím, že příslušný úrokový výnos do data převodu předmětných dluhopisů připadne České konsolidační agentuře.

Účastníci řízení zdůvodňují realizaci poskytnutí veřejné podpory formou zvýhodněného převodu dluhopisů, nedostatkem hotovostních prostředků ve státním rozpočtu. Využití dluhopisů v tomto případě představuje doplňkový finanční zdroj. Dluhopisy, které mají splatnost až k 30.5.2009, přesahují trvání ČKA, jejíž ukončení činnosti je předpokládáno ke konci roku 2007 a tak tímto způsobem dojde dle názoru účastníku i k řešení administrativních problémů. Dle vyjádření účastníků řízení nominální cena dluhopisů v současnosti přesahuje jejich skutečnou tržní hodnotu, která dle odhadu Ministerstva financí činí 92,94 % jejich nominální ceny, neboť splatnost dluhopisů je relativně dlouhá a jejich záruka je relativně omezená.

Veřejná podpora ve formě zvýhodněného převodu dluhopisů má dle účastníků řízení směřovat pouze k podpoře projektů na ochranu životního prostředí, projektů výzkumu a vývoje, projektů vzdělávání zaměstnanců a nákladů na propouštěné zaměstnance. Ačkoliv účastníci řízení navrhovali veřejnou podporu i pro projekty, které Třinecké železárny, a.s. realizovaly v letech 1997 - 2003, Úřad veřejnou podporu na tyto projekty neakceptoval z důvodu nemožnosti prokázání pobídkového efektu těchto podpor.

Úřad dále zkoumal, zda-li nedojde ke zvýhodnění společnosti Třinecké železárny, a.s. formou předčasného odkupu dluhopisů. V emisní smlouvě týkající se dluhopisů nesoucích výnos 10,65% ročně, splatných v roce 2009, ISIN CZ0003501165, jejichž emitent je společnost Třinecké železárny, a.s. je uvedena v článku 4.7. Domněnka splacení.

V případě, že emitent v souladu se smlouvou s administrátorem zaplatí administrátorovi celou částku jmenovité hodnoty a naběhlých úroků, splatnou v souvislosti se splacením dluhopisů ve smyslu podmínek 6 a 7, budou všechny závazky emitenta z dluhopisů považovány za plně splacené ke dni připsání příslušných částek na účet administrátora. K tomuto dni na dluhopisech přestanou nabíhat úroky podle podmínky 6, není-li v ní stanoveno jinak.

Z výše uvedeného vyplývá, že pokud Třinecké železárny, a.s. odkoupí předmětné dluhopisy, dojde k jejich splacení, aniž by tímto krokem byla poskytnuta dodatečná veřejná podpora, neboť emitent společnost Třinecké železárny, a.s. je kdykoliv oprávněn dluhopisy splatnit.

Je však nezbytné se vyrovnat se skutečností, že společnost Třinecké železárny, a.s. obdrží finanční prostředky dříve, než začnou probíhat jednotlivé podporované projekty. Z důvodu, aby poskytnuté finanční prostředky nemohly být zneužity jako bezúročná půjčka, budou tyto prostředky vázány na odděleném účtu a do rozpočtu kapitoly Ministerstva financí bude odváděn měsíčně přiměřený úrok. Jako přiměřený úrok Úřad stanovil úrok použitý v obdobném případě, kdy společnost (...) . V návrhu této smlouvy byla stanovena úroková sazba 6M PRIBOR + 1,25%, která byla použita pro účely tohoto rozhodnutí.

Za účelem možnosti realizace bodu I.1.a) usnesení vlády ČR č. 1126 ze dne 12.11.2003 byly Úřadu předloženy následující projekty, pro něž je žádána veřejná podpora:

Projekty výzkumu a vývoje plánované na léta 2004 až 2006

Úřadu byly předloženy k posouzení projekty průmyslového výzkumu a projekty předkonkurenční vývojové činnosti (vývoje), které jsou plánované v letech 2004 až 2006. Třinecké železárny, a.s. požadují tuto veřejnou podporu, aby zvýšily intenzitu svého výzkumného úsilí, které by jinak nebyly schopné realizovat a současně udržovat zdravou finanční politiku. Rozhodnutí o tom zda projekty budou pokračovat, závisí na schválení pomoci. Navržené projekty jdou nad rámec nákladů na výzkum a vývoj, o kterém by běžně uvažovaly. Aktivity TŽ v oblasti výzkum a vývoj byly dosud v malé míře podporovány na základě regionálních generických programů.

TŽ běžně publikují výsledky svého výzkumu a vývoje na mezinárodních a tuzemských konferencích včetně publikací v odborných časopisech, jako jsou např. Hutnické listy. Od roku 1994 se TŽ aktivně a úspěšně zapojily do řešení projektů v programech podpory výzkumu a vývoje, a to prostřednictvím Grantové agentury České republiky a Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky. Od roku 2003 se rovněž zapojily do řešení 1 projektu v programu Research Fund for Coal and Steel vyhlášeného EU. Při řešení projektů TŽ úzce spolupracují s vysokými školami a výzkumnými firmami, jako jsou např. Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Vysoké učení technické v Brně a firma VÍTKOVICE - Výzkum a vývoj, spol. s r. o. TŽ mají rovněž aktivní spolupráci se zahraničními firmami: IMŽ Gliwice - Polsko, Vesuvius - Německo, Concast - Švýcarsko, Heraues Electro-Nite - Belgie.

Pobídkový efekt, vyplývající z čl. 6 Rámce společenství pro veřejnou podporu výzkumu a vývoje (96/C 45/06), je možno ze strany TŽ deklarovat u plánovaných výzkumných projektů, neboť v důsledku poskytnutí veřejné podpory budou TŽ schopny zvýšit své výdaje na výzkum a vývoj (bez grantů) nad podíl, na němž se historicky stabilizovaly. Toto samo o sobě dokazuje vysoký pobídkový efekt státní pomoci pro TŽ. TŽ řeší ze svých finančních zdrojů ročně … výzkumných projektů. Po obdržení státní pomoci se počet řešených projektů zvýší na … ročně, přičemž výdaje na výzkum a vývoj každoročně dosáhnou přibližně … % obratu společnosti. Pro srovnání výdaje na výzkum a vývoj dosahovaly v roce 1997 … %, v roce 1998 … %, v roce 1999 … %, v roce 2000 … %, v roce 2001 … % a v roce 2003 … % obratu společnosti.

TŽ mají záměr naplňovat svůj strategický cíl, tj. neustálé zvyšování podílů výrobků s vyšší přidanou hodnotou, tj. výrobků, které splňují ty nejvyšší kvalitativní požadavky dle norem nebo požadavků zákazníků včetně rozšiřování výrobního sortimentu a zavádění nových výrobků, snižovat náklady na výrobu a zapojit se do celoevropského trendu ve snižování emisí CO2 a skleníkových plynů při výrobě oceli. Aby byl tento cíl naplňován, je nutno v letech 2004 - 2006 velmi dynamicky zvyšovat množství výzkumně-vývojových projektů.

Aby bylo tohoto cíle dosaženo, je třeba veřejná podpora, a to na roky 2004 až 2006 v celkové výši … milionů Kč. Bez této podpory by nebylo možno plánované projekty nastartovat nebo by řešení některých projektů bylo značně omezeno. Bez poskytnuté státní podpory na výzkum a vývoj na léta 2004 až 2006 by se prostředky TŽ poskytnuté na výzkum a vývoj pohybovaly v hranicích minulých let. Řada projektů by nebyla nastartována vůbec. Byly by řešeny pouze projekty, které by se jevily jako životně důležité pro udržení konkurenceschopnosti (chodu) firmy po vstupu ČR do EU.

Podpora je žádána na následující projekty průmyslového výzkumu a předkonkurenční vývojové činnosti:

  1. Průmyslový výzkum

Projekty průmyslového výzkumu představují plánované kritické bádání zaměřené na získání nových vědomostí, které mohou znamenat značné vylepšení stávajících technologických procesů a výrobků. V rámci průmyslového výzkumu budou řešeny následující projekty:

  1. (…)

  2. (…)

  3. (…)

  4. (…)

  5. (…)

  6. (…)

  7. (…)

  8. (…)

  9. (…)

  10. (…)

  11. (…)

  12. (…)

  13. (…)

  14. (…)

  1. projekty předkonkurenční vývojové činnosti

Projekty předkonkurenční vývojové činnosti představují transformace v minulosti získaných výsledků průmyslového výzkumu do nových technologických procesů, postupů a nových výrobků. V rámci tohoto druhu výzkumu budou řešeny následující projekty:

  1. (…)

  2. (…)

  3. (…)

  4. (…)

  5. (…)

  6. (…)

  7. (…)

  8. (…)

  9. (…)

  10. (…)

  11. (…)

  12. (…)

  13. (…)

  14. (…)

  1. (…)

  2. (…)

  3. (…)

  4. (…)

  5. (…)

  6. (…)

  7. (…)

  8. (…)

  9. (…)

  10. (…)

  11. (…)

  12. (…)

  13. (…)

  14. (…)

  15. (…)

  16. (…)

  17. (…)

  18. (…)

  19. (…)

  20. (…)

Zařazení jednotlivých projektů do kategorií předkonkurenční vývojové činnosti a průmyslového výzkumu je, dle vyjádření účastníka řízení a v souladu s posouzením Úřadu, provedeno v souladu s Přílohou č. 1 Rámce. Vyčíslení celkových vhodných nákladů projektu je u každého projektu vyčísleno v souladu s nařízením vlády ČR č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji (dále jen "nařízení o účelové podpoře") i Přílohou č. 2 Rámce.

Celkové vhodné náklady výzkumných projektů v letech 2004 až 2006 vyjadřuje následující tabulka (v tisících Kč):

Období 2004 - 2006

1. Průmyslový

výzkum

2. Předkonku-

renční výzkum

Celkem

Náklady

Počet projektů

14

34

48

Celkové vhodné náklady na projekty

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel čl. 92 Smlouvy o založení ES, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státních fondů.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Pro posouzení, zda určité opatření zakládá veřejnou podporu, jejíž obecný zákaz je zakotven v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, je nutné, aby dané opatření naplňovalo kumulativně všechny znaky veřejné podpory vymezené v ustanovení § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evroské dohody je třeba postupovat v souladu s předpisem ES, jímž je:

Rámec Společenství pro podporu výzkumu a vývoje (96/C 45/06) - publikováno v Official Journal OJ C 45 ze dne 17.2.1996.

Příloha č. 1 Rámce definuje jednotlivá stadia výzkumu a vývoje :
  • základní výzkum znamená činnost zaměřenou na rozšíření vědeckých a technických poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli

  • průmyslový výzkum představuje plánovaný výzkum v rámci předmětu činnosti firmy zaměřený na získání nových poznatků, které mohou být prospěšné při vývoji nových produktů, procesů nebo služeb nebo mohou vést k výraznému vylepšení existujících produktů, procesů nebo služeb

  • předkonkurenční vývojovou činností se rozumí využívání výsledků firemního výzkumu při tvorbě plánu, designu pro nový, upravený nebo vylepšený produkt, proces nebo službu bez ohledu na to, zda mají být prodávány nebo používány, včetně tvorby počátečního prototypu, který by nemohl být využíván pro komerční účely, dále se jedná o koncepční tvorbu a design jiných výrobků, procesů nebo služeb, včetně prvotních projektů na jejich předvedení nebo pilotní projekty za předpokladu, že tyto projekty nemohou být předvedeny nebo použity pro komerční účely.

Dle čl. 1.9. Komise ES tradičně zastává příznivý pohled na veřejnou podporu na výzkum a vývoj. Tento příznivý přístup je ospravedlněn několika faktory: cílem takové podpory, často značných finačních požadavků a rizik výzkumných operací, vzdálenosti projektů od trhu, snížené pravděpodobnosti, že tato podpora povede k narušení hospodářské soutěže a obchodu.

Čl. 5.3. Rámce opatření stanovuje, že pro průmyslový výzkum nesmí míra veřejné podpory obecně překročit 50 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 5.5. Rámce opatření stanovuje pro předkonkurenční vývojovou činnost maximální obecně přípustnou míru veřejné podpory 25 %.

Dle čl. 5.10.2. je možno navýšit míru veřejné podpory v případě, kdy je projekt realizován v regionu dle čl. 87 odst. 3 písm. a) o 10 %.

Čl. 5.10.3. a 5.10.4. Rámce opatření definují možnosti navýšení míry veřejné podpory o 15 % v souvislosti s účastí v rámcových programech Evropského společenství či o 25 % v souvislosti s přeshraniční spoluprací.

Čl. 5.10.6 stanovuje maximální možné míry veřejné podpory po navýšení. Maximální míra veřejné podpory po navýšení nesmí překročit 75 % pro průmyslový výzkum a 50 % pro předkonkurenční vývojovou činnost.

Příloha č. 2 Rámce rozlišuje následující náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory:

  • osobní náklady

  • náklady na přístroje, zařízení, půdu a hospodářské prostory využívané kontinuálně využívané na výzkumné aktivity

  • náklady na konzultační a ekvivalentní služby využívané exkluzivně pro výzkumné aktivity, zahrnující výzkum, technické znalosti a patenty

  • dodatečné náklady přímo vzniklé jako výsledek výzkumné aktivity

  • další operativní náklady

Při zkoumání uvedené veřejné podpory přihlédl Úřad ke skutečnosti, že bez poskytnutí veřejné podpory by společnost Třinecké železárny, a.s. projekty průmyslového výzkumu nerealizovala, a v případě projektů předkonkurenční vývojové činnosti by došlo k výraznému snížení přínosu těchto projektů, čímž by byla ohrožena jejich realizace.

Při zkoumání pobídkového efektu veřejné podpory Úřad přihlédl ke skutečnosti, že společnost Třinecké železárny, a.s. hodlá v důsledku veřejné podpory zvýšit podíl výzkumné činnosti na obratu společnosti ze současných … % na … %. Toto zvýšení investic do výzkumu a vývoje jsou také jednou z priorit stanovených na summitu v Barceloně, který požadoval aby náklady na výzkum a vývoj v oblasti do roku 2010 dosáhli 3 % průměrného evropského HDP. Tento cíl, tj. zvyšování výdajů na výzkum a vývoj, je i jednou z priorit Evropské platformy pro ocelářské technologie, vyhlášené dne 12.3.2004 evropským komisařem pro výzkum spolu s výkonným ředitelem ocelářské společnosti ARCELOR a prezidentem EUROFERu která předpokládá růst konkurenceschopnosti evropského ocelářského průmyslu.

Úřad přihlédl také ke skutečnosti, že společnost Třinecké železárny, a.s. při řešení projektů úzce spolupracují s vysokými školami a tuzemskými i zahraničními výzkumnými společnostmi a ústavy.

Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem Úřad dospěl k závěru, že veřejná podpora na výzkum a vývoj má pobídkový efekt ve smyslu čl. 6 Rámce.

Po posouzení projektů výzkumu dospěl Úřad k závěru, že všechny projekty, plně splňují podmínky uvedené v Rámci společenství o podpoře výzkumu a vývoje.

Úřad neposuzoval soulad navrhované veřejné podpory se zákonem č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků. Úřad předpokládá, že usnesení vlády ČR bylo přijato na základě vypořádání všech zásadních připomínek jednotlivých resortů v rámci meziresortního připomínkového řízení popř. později před přijetím usnesení vlády ČR č. 1126 ze dne 12.11.2003. Uvedené usnesení vlády ČR je vázáno pouze na podmínku kladného rozhodnutí Úřadu o slučitelnosti veřejné podpory s komunitárními pravidly o slučitelnosti veřejných podpor. Úřad tedy rozhodl za předpokladu, že uvedené usnesení vlády včetně argumentace v důvodové zprávě k tohoto usnesení je v souladu s platnými právními předpisy České republiky.

V souladu s ustanovením čl. 5.3 a čl. 5.5 Rámce stanovil Úřad maximální míru veřejné podpory pro projekty průmyslového výzkumu na 50 % vhodných nákladů a pro projekty předkonkurenční vývojové činnosti na. 25 % vhodných nákladů. Vzhledem ke skutečnosti, že se společnost Třinecké železárny, a.s. nachází v NUTS II regionu Moravskoslezsko, který je regionem vymezeném v čl. 87 odst. 3 písm. a), navýšil Úřad uvedené míry podpory, v souladu s čl. 5.10.2, o 10 % na 60 % pro projekty průmyslového výzkumu a 35 % pro projekty předkonkurenční vývojové činnosti.

Veřejná podpora na projekty průmyslového výzkumu (vymezené v bodě a) se povoluje ve výši 60 % z celkových vhodných nákladů, tj. ve výši 131 600 tis. Kč.

Veřejná podpora na projekty předkonkurenční vývojové činnosti (vymezené v bodě b) se povoluje ve výši 35 % z celkových vhodných nákladů, tj. 256 500 tis. Kč.

VII. Závěr

Dne 30.4.2004 byl Úřadu doručen dokument účastníka řízení - MPO ze dne 30.4.2004, jímž se účastník řízení vzdává práva na seznámení se s podklady pro rozhodnutí. Ministerstvo financí jako účastník řízení dne 30.4.2004 využil svého práva seznámit se s podklady správního řízení. Účastník řízení proti obsahu spisu nevznesl námitky.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Ministerstvo financí

Letenská 15

118 10 Praha 1

Ministerstvo průmyslu

Na Františku 32

110 15 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz