číslo jednací: VP/S146/03-160

Instance I.
Věc Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně Holice
Účastníci
  1. Ing. Vladislav Uličný - INTEXT
  2. Statutární město Olomouc
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 5. 1. 2004
Dokumenty file icon pis15320.pdf 106 KB

Č.j. VP/S 146/03-160

V Brně dne 22. prosince 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 29.10.2003 na základě žádosti města Olomouc ze dne 21.10.2003, č.j. OKR/2321/2003/Vy o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve výši ……… Kč formou zvýhodněného prodeje pozemků parc. č. 1650/1 díl "m", 1650/2, 1650/3 díl "d", 1650/4 díl "e", 1650/5 díl "f", 1650/10 díl "b", 1650/11 díl "g" a 1650/12 díl "h" v k. ú. Holice u Olomouce o celkové rozloze 7 951 m2fyzické osobě, Ing. Vladislavu Uličnému,

se povoluje

za podmínky, že:

  1. Celková hodnota veřejné podpory nepřekročí 64 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let.

  2. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se prodej pozemků za zvýhodněnou cenu týká.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 29.10.2003 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro fyzickou osobou, Ing. Vladislava Uličného, kterou podalo město Olomouc.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů :

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře

  2. znaleckého posudku č. 2871-514/02 ze dne 21.10.2002, zpracovaného znalcem Ing. Štefanem Gibalou, který stanovuje ceny pozemků parc. č. 1650/1 díl "m", 1650/2, 1650/3 díl "d", 1650/4 díl "e", 1650/5 díl "f", 1650/10 díl "b", 1650/11 díl "g" a 1650/12 díl "h", v k.ú. Holice u Olomouce na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku)

  3. úředně ověřené kopie usnesení Zastupitelstva města Olomouce ze dne 26.9.2002

  4. kopie důvodové zprávy pro zasedání zastupitelstva města Olomouce konaného dne 29.6.2002

  5. geometrického plánu č. 1021-341/2002 z 12.8.2002

  6. smlouvy o budoucí kupní smlouvě č. MAJ-PR-BKS/20/2002/S uzavřené mezi Statutárním městem Olomouc a Ing. Vladislavem Uličným dne 31.10.2002

  7. podnikatelského záměru výstavby truhlářského závodu Olomouc Ing. Vladislavem Uličným - INTEXT a jeho příloh

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře město Olomouc.

III. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je město Olomouc

  • název veřejné podpory je "Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně Holice - Šlechtitelů, podnikateli - fyzické osobě Vladislavu Uličnému, Ing. - INTEXT "

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory je Kupní smlouva na pozemek parc. č. 1650/1 díl "m", 1650/2, 1650/3 díl "d", 1650/4 díl "e", 1650/5 díl "f", 1650/10 díl "b", 1650/11 díl "g" a 1650/12 díl "h" v k.ú. Holice u Olomouce

  • veřejná podpora bude poskytnuta v okrese Olomouc do odvětví zpracovatelského průmyslu

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je fyzická osoba - Ing. Vladislav Uličný - INTEXT, se sídlem Hlubčická 52, Krnov, který zahájil svou činnost v roce 1990 v následujících oborech: navrhování, projektování a výroba nábytku, interiérů, montáž a kompletace interiérů; navrhování, projekce a realizace sadových úprav, městské zeleně, zakládání parků a vnitřní dekorační zeleně; obchodní činnost pro zajišťování nábytku, podlahových kobercových krytin, žaluzií a svítidel. Výroba je v současné době situována v závodech v Krnově a Ostravě-Svinově.

Ze svého podnikání Ing. Vladislav Uličný - INTEXT ve finančním roce 2002 dosáhl obratu v přibližné výši …….. mil. Kč a hodnota celkových aktiv ke konci roku 2002 činila přibližně …… mil. Kč. Počet zaměstnanců v roce 2002 činil 177 osob, jsou tedy splněny všechny nutné podmínky vymezující malé a střední podniky, proto se v případě Ing. Vladislava Uličného - INTEXT jedná o střední podnik.

VI. Údaje o investici

Ing. Vladislav Uličný - INTEXT hodlá investovat v okrese Olomouc částku ……. mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. projekt závodu a technologických celků (1. rok … mil. Kč)

  2. pozemky a příprava staveniště (3. rok … mil. Kč)

  3. stavební a technologická část (1. rok … mil. Kč, 2. rok … mil. Kč)

  4. stroje a jejich instalace (2. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč)

  5. nářadí a nástroje (2. rok … mil Kč)

  6. nehmotná aktiva (4. rok … mil. Kč).

Investice bude uskutečněna v prostoru průmyslové zóny Holice - Šlechtitelů do výstavby nového závodu na truhlářskou výrobu. V rámci projektu má být vytvořeno v okrese Olomouc nejméně 22 přímých pracovních míst s tím, že kapacita závodu umožňuje zaměstnanost mezi 35 až 45 pracovními místy. Přesný počet vytvořených pracovních míst v budoucích letech bude záležet na získání zakázek v rámci i nad rámec regionu.

Produkce z výrobního závodu je určena pro tuzemské odběratele, výhledově se počítá s vývozem části produkce především do nejbližších přeshraničních regionů.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou městem Olomouc, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurenčních společností,

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje příjemci podpory snížit náklady na plánovanou investici, s tím souvisí snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce podpory na trhu interiérového a exteriérového vybavení,

  • produkce z nového závodu bude výhledově též exportována do členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s předpisem ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla") a Oznámení Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány - publikované v Official Journal C 209, 10.07. 1997.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Veřejná podpora je poskytována formou prodeje pozemků, orné půdy, za zvýhodněnou cenu 150 Kč/m2 podnikateli - fyzické osobě, Ing. Vladislavu Uličnému, a to pozemků parc. č. 1650/1 díl "m", 1650/2, 1650/3 díl "d", 1650/4 díl "e", 1650/5 díl "f", 1650/10 díl "b", 1650/11 díl "g" a 1650/12 díl "h" v k.ú. Holice u Olomouce o celkové rozloze 7 951 m2. Prodejní cena pozemků tedy činí …………… Kč. Podle údajů obsažených ve znaleckém posudku č. 2871-514/02 ze dne 21.10.2002, zpracovaném znalcem Ing. Štefanem Gibalou, který stanovuje ceny pozemků parc. č. 1650/1 díl "m", 1650/2, 1650/3 díl "d", 1650/4 díl "e", 1650/5 díl "f", 1650/10 díl "b", 1650/11 díl "g" a 1650/12 díl "h" v k.ú. Holice u Olomouce na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), činí celková cena všech výše jmenovaných parcel celkem …….. Kč. V souladu s Oznámením Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány, publikovaným v Official Journal C 209, 10.07.1997 bylo zjištěno, že tento plánovaný prodej zakládá veřejnou podporu, přičemž její výše činí ………. Kč, což je rozdíl mezi hodnotou pozemků dle znaleckého posudku …… Kč a hodnotou ….. Kč skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Olomouc, tj. v regionu NUTS II Střední Morava, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřeno kupní silou) dosáhl v období 1996-98 52,6 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Olomouc a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Olomouc míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v říjnu roku 2003 výše 11,1 %, tj. 112,12 % průměru celé České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů na nízké úrovni, přičemž investice předpokládá vytvoření 22 (výhledově 35 až 45) přímých pracovních míst. V rámci investičního projektu se dále předpokládá, že dojde též k vytvoření malého počtu nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též zvýšení technické úrovně výrobních procesů, zlepšení pracovního prostředí a bezpečnosti práce. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě podnikatele Ing. Vladislava Uličného jde o pořízení nového výrobního závodu na truhlářskou výrobu. V tomto případě se proto jedná o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí v tomto případě 9,8 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - Ing. Vladislav Uličný - použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, je tato podmínka splněna.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let, proto je tato podmínka součástí výroku rozhodnutí.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Vzhledem k tomu, že příjemce podpory je povinen ve svém účetnictví zabezpečit, aby náklady a výnosy související s projektem byly vedeny odděleně od ostatních nákladů a výnosů a vést o projektu oddělené výkaznictví, podmínky kumulace veřejné podpory jsou zajištěny.

Veřejná podpora formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu, čili podpora počáteční investice, se počítá jako procentuální vyjádření celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří:

  1. projekt závodu a technologických celků (… mil. Kč)

  2. pozemky (… mil. Kč)

  3. stavba a technologie (… mil. Kč)

  4. stroje a jejich instalace (… mil. Kč)

  5. nehmotná aktiva - software (… mil. Kč).

Podle předložených podkladů tedy celková hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí ………. mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory splňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků v souladu s čl. 4.8. Pravidel 64 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Jelikož výše veřejné podpory formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu činí ……… Kč, tj. 9,8 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, je podmínka čl. 4.8. a čl. 4.18. Pravidel splněna a podporu formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu lze v uvedené výši poskytnout.

IX. Závěr

Dne 11.12.2003 bylo účastníku řízení doručené vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Magistrát města Olomouce

Horní náměstí 1

771 27 Olomouc

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz