číslo jednací: VP/S132/03-160

Instance I.
Věc Nabídky na inv. pobídky spol. Carré & Coromina Grup S.L.
Účastníci
  1. INTEPLAST CZ s.r.o.
  2. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 29. 12. 2003
Dokumenty file icon pis15293.pdf 129 KB

Č.j. VP/S 132/03-160

V Brně dne 22.12. 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 8.10. 2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 6.10. 2003, č.j.45694/03/3800/2036, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Inteplast CZ s.r.o. založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti Carré & Coromina Group S.L. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Inteplast CZ s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Carré & Coromina Group S.L. , a to:

  1. slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  2. hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši … Kč na jedno nové pracovní místo

  3. hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši 35 % ze skutečně vynaložených souhrnných nákladů příjemce veřejné podpory na školení a rekvalifikaci celkového počtu nově zaměstnaných osob

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, nepřekročí 64 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Inteplast CZ s.r.o. založené za účelem realizace investičního záměru společnosti Carré & Coromina Group S.L. ze dne 6.10. 2003, č.j. 45694/03/3800/2036 a zároveň nepřekročí částku … mil. Kč. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na pořízení technologií, které jsou tvořeny patenty, licencemi, know-how nebo nepatentovanými technickými poznatky.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jichž se investiční pobídka týká.

  3. Veřejná podpora vytváření nových pracovních míst, souvisejících s realizací investičního projektu, je podmíněna zachováním vytvořených pracovních míst po dobu nejméně 5 let ode dne účinnosti uzavřených pracovních smluv.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 8.10. 2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Inteplast CZ s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Carré & Coromina Group S.L., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. popisu investičního projektu,

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách"), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů") a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o zaměstnanosti"),

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek,

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a přílohy k tiskopisu,

  6. specifikace dlouhodobého nehmotného majetku,

  7. popisu projektu,

  8. čestného prohlášení žadatele o nezahájení prací na projektu,

  9. zakladatelské listiny společnosti Carré & Coromina S.L.,

  10. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Carré & Coromina S.L. a společnosti Industria Tecnica del Plastico,

  11. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Inteplast CZ s.r.o.,

  12. hospodářských výsledků společnosti Industria Tecnica del Plastico, S.A. za roky 2002, 2001, 2000,

  13. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 7.11. 2003, č.j. 50746/03/3800/2287 a přílohy dopisu obsahující schéma organizační struktury společnosti,

  14. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 25.11. 2003, č.j. 3800/03/2515, kterým jsou doplněny informace k investičnímu záměru společnosti.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvy odpovědnými za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost Inteplast CZ s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Carré & Coromina Group S.L."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny přímé poskytnutí finančních prostředků a daňové úlevy

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má buď čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 40 mil. EUR nebo celková aktiva nepřesahující 27 mil. EUR a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25 % nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25 % nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Inteplast CZ s.r.o. založená za účelem realizace investičního záměru společnosti Carré & Coromina Group S.L. Společnost Inteplast CZ s.r.o. byla do obchodního rejstříku zapsána 25.6. 2003. Sídlem společnosti je Praha 4, Na Dolinách 44/362, PSČ 147 00, IČO společnosti je 270 71 065. Společnost Inteplast CZ s.r.o. je 100 % vlastněna společností Carré & Coromina Group, S.L. Vlastníkem společnosti Carré & Coromina Group S.L. je ze 100 % společnost Departdebo. Předmětem podnikání společnosti Inteplast CZ s.r.o. je velkoobchod, specializovaný maloobchod, výroba chemických látek a chemických přípravků, výroba plastových výrobků a pryžových výrobků. V roce 2002 činil obrat Společnosti Carré & Coromina Group S.L. … EUR, celková aktiva byla … EUR. Počet zaměstnanců společnosti byl 115. Hlavními konkurenty ve Španělsku jsou Morrel, Plasticos Mondragon a Max Plastic, ve Francii Neyr Plastics, SMPI a Groupe Plastivaloire, v Německu Mohr Group, Mast Kunststoffe a ITW.

Vzhledem k tomu, že celá skupina společnosti Departdebo splňuje znaky malého a středního podnikatele vymezené v bodu IV rozhodnutí, neboť z podkladů pro rozhodnutí vyplývá, že nemá podíl na základním kapitálu či podíl na hlasovacích právech podniku, který nesplňuje definici malého a středního podnikatele, přímo či nepřímo neovládá prostřednictvím podílu na základním kapitálu či hlasovacích právech jiný podnik, v roce 2002 zaměstnávala celosvětově 116 zaměstnanců a její obrat činil … EUR, celková aktiva dosáhly výše … EUR Úřad v souladu s čl. 4.9. Pravidel pro národní regionální podporu - publikovaných v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 rozhodl, že jím stanovená míra veřejné podpory se navýší o dalších 15 procentních bodů.

VI. Údaje o investici

Společnost Carré & Coromina Group S.L. má v úmyslu uskutečnit v České republice investici v částce … Kč, z toho do technologií … mil. Kč, a to do vybudování nového závodu na výrobu plastových komponentů pro automobilový průmysl, elektrotechniku a elektroniku. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště (… Kč)

  2. budovy (… Kč)

  3. instalace, stroje (… Kč)

  4. nářadí (… Kč)

  5. nehmotná aktiva (… Kč)

  6. dodatečný provozní kapitál (… Kč)

  7. předvýrobní výdaje (… Kč)

Společnost Carré & Coromina Group S.L. plánuje v obci Klášterec nad Ohří, okres Chomutov, výstavbu nového závodu na výrobu plastových komponentů pro automobilový průmysl, elektrotechniku a elektroniku. Investice bude zahájena v lednu 2004 a ukončena v prosinci 2010. Zahájení výroby se očekává začátkem roku 2005. Maximálního rozsahu výroby by mělo být dosaženo v roce 2010. Hlavními dodavateli v ČR jsou Nástrojárna Possehl Electronic s.r.o., HMB s.r.o., SKD Bojkovice. Mezi hlavní odběratele nového závodu budou v ČR patřit firmy Meritor Liberec, TRW Autoelektronika s.r.o., TRW Fasteners Stará Boleslav, Valeo Autoklimatizace s.r.o. Odběrateli mimo ČR budou např. Siemens Automotive, Schneider Electric, Roca Polska. V rámci nového závodu bude instalováno výrobní zařízení nejmodernější konstrukce, které nebude mít zásadní negativní vliv na životní prostředí. Společnost hodlá dodržovat zásady v souvislosti s držbou certifikátu ISO 9001:2000.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okresu Chomutov v období příštích sedmi let 35 přímých pracovních míst, z toho 5 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 21 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 9 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Provedením investice také dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na jedno přímé pracovní místo má připadat vytvoření více než jednoho nepřímého pracovního místa. Nepřímá pracovní místa budou vytvářena především u externích dodavatelů. Po vybudování nového závodu budou vytvářena také další nepřímá pracovní místa, týká se to těchto profesí: elektrikáři, instalatéři, údržbáři strojů, doprava, daňoví a právní poradci, bezpečnost, tisk.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožní příjemci podpory společnosti Inteplast CZ s.r.o. provést investici do vybudování nového závodu na výrobu plastových komponentů pro automobilový průmysl, elektroniku a elektrotechniku, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu společnosti, jež příjemce podpory ovládá, na trhu těchto výrobků,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla")

  2. Nařízení Evropské komise č. 70/2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o ES u veřejné podpory malého a středního podnikání - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení o MSP")

  3. Nařízení Evropské komise č. 68/2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES v oblasti školení - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení")

Ad I)

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okresu Chomutov, tj. v regionu NUTS II Severozápad, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 55,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okresu Chomutov a z vlivu investičního projektu na region. V okresu Chomutov míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v září roku 2003 výše 18,4 %, tj. 182,18 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně nízká, přičemž investice předpokládá vytvoření 35 přímých pracovních míst, z toho 5 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 21 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 9 pracovních míst se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření až 1 nepřímého pracovního místa. Převážná část produkce z nového výrobního závodu je určena na export, což bud mít pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k pozitivnímu vlivu na přímou a nepřímou zaměstnanost ve strukturálně znevýhodněném regionu ana obchodní bilanci České republiky, který investice přinese, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 64 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje založení nového podniku, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 64 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.6. Pravidel, poznámka pod čárou č. 25 odkazuje v případě posuzování vhodných nákladů u investic do nehmotných aktiv na Nařízení o MSP, které v čl. 2 písm. d) stanoví, že investováním do nehmotného investičního majetku se rozumí investice do pořízení technologií nabytím oprávnění z patentů, licencí, know-how nebo nepatentovaných technických poznatků. Podle čl. 4 odst. 5 Nařízení o MSP se náklady vhodnými na poskytnutí podpory v případě investice do nehmotných aktiv rozumí náklady na pořízení technologií.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Podle čl. 4.11., poznámka č. 32, Pravidel se předpokládá, že pracovní místo souvisí s prováděním investičního projektu, pokud bylo vytvořeno během tří let od dokončení projektu. Tato podmínka je obsažena v bodě C návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek, podle kterého příjemce veřejné podpory může uvedené prostředky za tímto účelem čerpat, pokud vytvoří nová pracovní místa k zajištění provozu podniku, a to nejdéle do 5 let ode dne vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek. Podle předložených podkladů příjemce veřejné podpory vytvoří stanovený počet pracovních míst v letech 2004-2010. Ukončení investičního projektu se předpokládá v roce 2010. Je tedy zřejmé, že se bude jednat o pracovní místa související s prováděním investičního projektu. Příjemce veřejné podpory uzavře s pracovníky přijatými na takto vytvořená pracovní místa pracovní smlouvy, jimiž se sjedná pracovní poměr na dobu neurčitou. Čl. 4.14. Pravidel stanoví, že vytvořená pracovní místa musí být zachována nejméně po dobu 5 let. Navrhovaná investiční pobídka v podobě hmotné podpory vytváření pracovních míst podle zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši … Kč (… Kč na jednoho zaměstnance) splňuje podmínky stanovené v Pravidlech. V návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky je stanoveno, že uvedená hmotná podpora je hmotnou podporou na zřízení a obsazení 14 pracovních míst, která budou vytvořena v roce zahájení investice. Zaváže-li se zájemce v písemné dohodě s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR dle § 5a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti k vytvoření dalších pracovních míst, lze hmotnou podporu vytváření nových pracovních míst zvýšit, a to … Kč na další nové pracovní místo. Výše hmotné podpory vytváření nových pracovních míst, způsob a doba jejího poskytování, je předmětem písemné dohody s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR dle § 5a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 64 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

Ad II)

Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory rekvalifikace v předpokládané výši … Kč, tj. 35 % ze skutečně vynaložených souhrnných nákladů příjemce veřejné podpory na školení a rekvalifikaci zaměstnanců, je poskytována na základě zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, a splňuje podmínky stanovené v nařízení. V souladu s rozhodnutím Evropské komise č. 2000/424/C ze dne 16.11. 1999, publikovaném v Official Journal dne 6.7. 2000, hmotná podpora rekvalifikace se nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v uvedené výši poskytnout.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců dle § 5a a § 6b zákona o zaměstnanosti.

Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podporyse očekává ve výši: 1. rok …. Kč, 2. rok …. Kč, 3. rok …. Kč, 4. rok …. Kč, 5. rok …. Kč. Předpokládaná výše daňové povinnosti příjemce veřejné podpory od předpokládaného zahájení investice po dobu následujících pěti let bude dle předložených podkladů činit: 5. rok … Kč.

Slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona o daních z příjmů, lze uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona o daních z příjmů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a hmotné podpory vytváření pracovních míst se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podle předložených podkladů činí celková předpokládaná hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory (výše investice do hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory a výše investice do nehmotných aktiv) …. Kč, z toho:

  1. pozemky a příprava staveniště (…. Kč)

  2. budovy (… Kč)

  3. instalace, stroje (…. Kč)

  4. nehmotná aktiva - software (…. Kč)

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory splňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", maximální povolená míra intenzity veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, činí v souladu s čl. 4.8. a 4.9. Pravidel 64 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, současně nesmí přesáhnout částku … Kč.

IX. Závěr

Dne 18.12. 2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz