číslo jednací: VP/S150/03-160

Instance I.
Věc Podpora ze strany města Chomutov spol. Eaton Industries s.r.o.
Účastníci
  1. Eaton Industries s.r.o.
  2. město Chomutov
Typ správního řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 29. 12. 2003
Dokumenty file icon pis15216.pdf 120 KB

Č.j. VP/S 150/03 -160

V Brně dne 22. prosince 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 7.11.2003 na základě žádosti města Chomutov ze dne 4.11.2003, č.j. OSMM/2003 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve výši …….. Kč poskytované městem Chomutov společnosti Eaton Industries s.r.o., a to formou:

slevy až do výše 95 % kupní ceny pozemků parc. č. 4166/1, 4176/5 a 4175/3 v katastrálním území Chomutov II o celkové rozloze 20 013 m2 v souvislosti s realizací investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V.

se povoluje

za podmínky, že:

  1. Celková hodnota veřejné podpory společnosti Eaton Holding I B.V. formou slevy z kupní ceny pozemků parc. č. 4166/1, 4176/5 a 4175/3 v katastrálním území Chomutov II o celkové rozloze 20 013 m2, a dále pozemků parc. č. 4176/6, 4175/4, 4166/8 a 4167/9 v katastrálním území Chomutov II o celkové rozloze 29 996 m2, povolená rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. VP/S 103/03-160 ze dne 20.10.2003, které nabylo právní moci 22.10.2003, spolu s veřejnou podporou formou slevy na dani z příjmu podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, hmotné podpory vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění, a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, povolenou rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. VP/S 44/03-160 ze dne 17.6.2003, které nabylo právní moci dne 3.7.2003, nepřekročí 45,94 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Eaton Industries s.r.o. založené za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I. B.V. ze dne 20.3.2003, č.j. 14893/03/3800/0571 a zároveň nepřekročí částku ………. milionů Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let.

  2. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se prodej pozemků za zvýhodněnou cenu týká.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 7.11.2003 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Eaton Industries s.r.o., kterou podalo město Chomutov.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. "Zásad tvorby ceny pozemku v závislosti na tvorbě pracovních míst v lokalitě průmyslové zóny" schválených Zastupitelstvem města Chomutov,

  3. smlouvy o budoucí kupní smlouvě o převodu nemovitostí mezi městem Chomutov a Eaton Industries s.r.o. ze dne 29.7.2003,

  4. návrhu kupní smlouvy o převodu nemovitostí mezi městem Chomutov a Eaton Industries s.r.o. a jejích příloh,

  5. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Eaton Industries s.r.o.,

  6. usnesení ze zasedání Zastupitelstva města Chomutov ze 14.7.2003 a 26.5.2003 a Rady města Chomutov z 21.7.2003, která se týkala jednání se společností Eaton Industries s.r.o.,

  7. znaleckého posudku o ceně nemovitosti v průmyslové zóně "Nové Spořice" - pozemky v k. ú. Chomutov II, vypracovaného znalcem Ing. Bedřichem Řehákem, ze dne 22.5.2003,

  8. výpisu z katastru nemovitostí Katastrálního úřadu v Chomutově ze dne 9.4.2003,

  9. výpisu z katastru nemovitostí Katastrálního úřadu v Chomutově ze dne 20.5.2003,

  10. výpisu z katastru nemovitostí Katastrálního úřadu v Chomutově ze dne 6.5.2003,

  11. výpisu z katastru nemovitostí Katastrálního úřadu v Chomutově ze dne 13.5.2003,

  12. podkladů použitých ve správním řízení vedeném Úřadem - č.j. VP/S 44/03-160,

  13. rozhodnutí Úřadu č.j. VP/S 44/03-160 ze dne 17.6.2003,

  14. podkladů použitých ve správním řízení vedeném Úřadem - č.j. VP/S 103/03-160,

  15. rozhodnutí Úřadu č.j. VP/S 103/03-160 ze dne 20.10.2003.

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře město Chomutov.

III. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je město Chomutov

  • název veřejné podpory je "Poskytnutí slevy z kupní ceny pozemků parc. č. 4166/1, 4176/5 a 4175/3 v katastrálním území Chomutov II společnosti Eaton Industries s.r.o."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory je Smlouva o budoucí kupní smlouvě o převodu nemovitostí a Smlouva o slevě z kupní ceny

  • veřejná podpora bude poskytnuta v okrese Chomutov do odvětví výroby a montáže výrobků pro automobilová a hydraulická zařízení

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Eaton Industries s.r.o. založená za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V. Společnost Eaton Industries s.r.o. byla založena zakladatelskou listinou dne 29.8.2002. Podle údajů uvedených ve výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, ze dne 2.7.2003 tato společnost vznikla dnem 16.10.2002, sídlem společnosti je Praha 1, Jáchymova 26, PSČ 110 00, identifikační číslo je 26729610. Jediným vlastníkem společnosti Eaton Industries s.r.o. je společnost Eaton Holding I B.V.

Společnost Eaton Holding I B.V. byla založena dne 7.6.2002 a do obchodního rejstříku byla zapsána dne 10.6.2002, jejím sídlem je Boeing Avenue 11, 1119 PC Schiphol - Rijk, Nizozemí, identifikační číslo společnosti je 34174866. Společnost Eaton Holding I B.V. se zabývá zpracováním, výrobou a komerčním využitím vysoce technických produktů, které jsou dodávány na průmyslové, dopravní, konstrukční a obchodně letecké trhy.

Společnost Eaton Holding I B.V. je dceřinnou společností nizozemského právního subjektu Eaton B.V., který má sídlo na Boeing Avenue 11, 1119 PC Schiphol - Rijk, Nizozemí. Mateřskou společností tohoto řetězce je společnost Eaton Corporation (dále jen "Eaton"), která má sídlo v Clevelandu, stát Ohio, Spojené státy americké. Společnost Eaton je celosvětově působící společností s významným postavením ve vývoji a prodeji produktů kapalných energií v oblasti průmyslu, hybných energií a letecké dopravy. V roce 2001 dosáhla celková aktiva společnosti Eaton výše ……… mil. USD a čistý obrat představoval částku ………… mil. USD.

Skupina Eaton má 49 000 zaměstnanců, 175 výrobních míst ve 25 státech a prodává své výrobky do více než 50 států. V rámci skupiny Eaton je podnikání členěno do čtyř odlišných segmentů: kapalné energie, průmyslové a obchodní kontroly, automobilové dopravy a nákladní dopravy. Evropský tržní podíl skupiny Eaton činí u montáží hadic pro klimatizační zařízení …. %, u montáží hadic pro posilovač řízení …. % a u výroby kapalin pro hydraulické tlakové systémy …. %.

Hlavními konkurenty skupiny Eaton jsou u výroby kapalin pro automobilový průmysl společnosti Hutschinson, Manuli, Conti, TI Group, Dana, Visteon a Delphi, ve výrobě kapalin pro hydraulické tlakové systémy se jedná o společnosti Manuli, Conti, Gates, Parker a Bosch-Rexroth. V České republice působí samostatní tuzemští výrobci kapalin pro automobilový průmysl a hydraulické tlakové systémy a dále výše uvedení výrobci prostřednictvím svých dceřiných společností, obchodních zástupců či dovozů zboží. Konkurence na území České republiky nebude realizací investičního projektu společnosti Eaton Industries s.r.o. ohrožena, a to také vzhledem k tomu, že téměř veškerá produkce je určena na vývoz mimo území České republiky.

Vzhledem k tomu, že skupina Eaton v roce 2001 zaměstnávala celosvětově 49 000 zaměstnanců a její obrat činil …………. mld. Kč, nejedná se v případě příjemce veřejné podpory o malého a středního podnikatele.

VI. Údaje o investici

Společnost Eaton Holding I B.V. má v úmyslu uskutečnit v České republice investici v částce ……… mil. Kč, z toho do technologií ………….. mil. Kč, a to do vybudování nového závodu na výrobu a montáž výrobků pro automobilová a hydraulická zařízení včetně montáží hadic, trubek a hydraulických produktů. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště (1. rok … mil. Kč)

  2. budovy (1. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč, 5. rok … mil. Kč)

  3. instalace, stroje (1. rok … mil. Kč, 2. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč, 5. rok … mil. Kč)

  4. nehmotná aktiva (1. rok … mil. Kč).

Společnost Eaton Holding I B.V. odhaduje, že po dokončení projektu dojde u výroby kapalin pro automobilový průmysl ke zvýšení podílu na evropském trhu o 3 až 4 %, u výroby kapalin pro hydraulické tlakové systémy se očekává mírný vzestup. Příjemce veřejné podpory hodlá dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu vytvořit v okrese Chomutov v letech 2003 až 2007 celkem 450 přímých pracovních míst.

VII. Druh a forma veřejné podpory

Veřejná podpora je poskytována formou slevy z kupní ceny pozemků parc. č. 4166/7, 4176/5 a 4175/3 v katastrálním území Chomutov II o celkové rozloze 20 013 m2 pro společnost Eaton Industries s.r.o. Podle údajů uvedených v Zásadách tvorby ceny pozemku v závislosti na tvorbě pracovních míst v lokalitě průmyslové zóny schválených Zastupitelstvem města Chomutova a dále ve Smlouvě o budoucí kupní smlouvě o převodu nemovitostí uzavřené mezi městem Chomutov a společností Eaton Industries s.r.o. činí celková kupní cena všech výše vyjmenovaných parcel ……….. Kč. Sleva bude poskytnuta podle Zásad tvorby ceny pozemku v závislosti na tvorbě pracovních míst v lokalitě průmyslové zóny schválených Zastupitelstvem města Chomutov, podle kupní smlouvy o převodu nemovitostí a smlouvy o slevě z kupní ceny, uzavřených mezi městem Chomutov a společností Eaton Industries s.r.o., až do výše 95 % z kupní ceny, a to v závislosti na počtu pracovních míst, které společnost Eaton Industries s.r.o. v rámci investičního záměru v okrese Chomutov vytvoří.

Sleva z kupní ceny bude poskytnuta podle následujících pravidel stanovených Zastupitel-stvem města Chomutov: při vytvoření 15-49 pracovních míst sleva 25 % kupní ceny, při vytvoření 50-99 pracovních míst sleva 50 % kupní ceny, 100-149 míst sleva 75 % a 150 a více pracovních míst sleva 95 % kupní ceny pozemků.

V souladu s Oznámením Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány, publikovaným v Official Journal C 209, 10.07.1997 bylo zjištěno, že tento plánovaný prodej zakládá veřejnou podporu, přičemž její výše činí až ……… Kč, což je rozdíl mezi cenou pozemků dle uvedených smluv a Zásad tvorby ceny pozemku, tj. …………. Kč a cenou …………. Kč, která bude v případě vytvoření slíbených pracovních míst skutečně zaplacena příjemcem veřejné podpory. Při výpočtu výše veřejné podpory byla použita cena za m2 předmětných pozemků stanovená v Zásadách tvorby ceny pozemku a ve smlouvách uzavřených mezi městem Chomutov a společností Eaton Industries s.r.o., která je cenou tržní, a to vzhledem k tomu, že tato je vyšší než cena stanovená ve znaleckém posudku o ceně pozemků v k. ú. Chomutov II.

VIII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o podporu poskytovanou městem Chomutov, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurenčních společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1.2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje příjemci podpory snížit náklady na plánovanou investici, s tím souvisí snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce podpory, resp. společnosti, jež příjemce podpory ovládá, na trhu automobilových dílů,

  • produkce z nového závodu bude z 92 % až 100 % exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, v tomto případě konkrétně s Pravidly pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla") a Oznámení Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány - publikované v Official Journal C 209, 10.07.1997.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Chomutov, tj. v regionu NUTS II Severozápad, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 55,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii.

Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Chomutov a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Chomutov míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí dosáhla v říjnu roku 2003 výše 18,2 %, tj. 183,84 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů vysoká, přičemž investice předpokládá vytvoření 450 přímých pracovních míst. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a vysoce pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož 92 % až 100 % produkce z nového výrobního závodu je určeno na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje výstavbu nového závodu na montáž, výrobu a prodej výrobků pro automobilová a hydraulická zařízení včetně montáží hadic, trubek a hydraulických produktů, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nesmí překročit 45,94 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let. Podle uvedeného článku lze hodnotu investice do výše uvedených nehmotných aktiv připočítat do výše maximálně 25 % hodnoty hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Z předložených podkladů vyplývá, že příjemce veřejné podpory splňuje podmínky stanovené v Pravidlech, aby hodnota nehmotných aktiv mohla být ve shora uvedené výši připočítána k hodnotě investice do nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 45,94 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

Úřad vydal dne 17.6.2003 rozhodnutí č.j. VP/S 44/03-160, které nabylo právní moci dne 3.7.2003. Tímto rozhodnutím Úřad povolil výjimku ze zákazu veřejné podpory poskytované Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu formou slevy na dani, hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců s tím, že celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, nepřekročí 45,94 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Dále dne 20.10.2003 vydal Úřad rozhodnutí č.j. VP/S 103/03-160, kterým povolil výjimku ze zákazu veřejné podpory poskytované městem Chomutov formou slevy z kupní ceny pozemků parc. č. 4176/6, 4175/4, 4166/8 a 4167/9 v katastrálním území Chomutov II, a ve kterém je taktéž stanoveno, že celková hodnota veřejné podpory nepřekročí 45,94 % skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Vzhledem k těmto rozhodnutím a vzhledem k čl. 4.18. Pravidel je nutné formulovat také výrok tohoto rozhodnutí tak, aby celková hodnota veřejné podpory formou slevy na dani, hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a zároveň formou slevy z kupní ceny pozemků nepřesáhla 45,94 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory.

IX.Závěr

Dne 11.12.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Město Chomutov

Zborovská 4602

430 28 Chomutov

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz