číslo jednací: VP/S137/03-160

Instance I.
Věc Daňová úleva - občanské sdružení
Účastníci
  1. Ministerstvo zemědělství
  2. podléhá mlčenlivosti
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok zastaveno
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 5. 12. 2003
Dokumenty file icon pis14743.pdf 86 KB

Č.j. VP/S 137/03-160

V Brně dne 19. listopadu 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 21.10. 2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva financí ČR, ze dne 10.10.2003, č.j. 543/81075/2003, podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory formou prominutí úroků na dani z příjmů právnických osob na základě ustanovení § 55a zákona č. 337/1992 Sb. ve výši …………… Kč pro daňový subjekt ………………………..……………………………… ………………………………………

se zastavuje

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 21.10. 2003 žádost o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podala Česká republika - Ministerstvo financí ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. žádosti o prominutí příslušenství daně z příjmů - ………………………………………… ………….. ze dne 30. června 2003,

  3. žádosti o prominutí příslušenství daně z příjmu právnických osob č.j.: FŘ-7467/12/03,

  4. postoupení žádosti o prominutí příslušenství daně č.j.: 215187/03/004512/8107 s přílohami,

  5. rozhodnutí ministerstva financí č.j.: 391/75019/1998 o povolení placení daně z příjmu formou splátek,

  6. rozhodnutí ministerstva financí č.j.: 391/92712 o prominutí penále,

  7. platební výměr na úrok Finančního úřadu pro Prahu 4 č.j.: 214459/03/004512/8107,

  8. Stanovy ……………………………………………………….., jako právnické osoby registrované u Ministerstva vnitra ČR pod č.j. ………………………………….

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem podpory je Česká republika - Ministerstvo financí ČR,

  • orgánem odpovědným za poskytnutí podpory je Ministerstvo financí ČR,

  • kontaktní osobou je Ing. František Janoud,

  • názvem veřejné podpory je "Daňová úleva pro …………….. ……………………..",

  • základem pro poskytování podpory je § 55a z. č. 337/1992 Sb.,

  • formou podpory je daňová úleva.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo financí ČR.

IV. Charakteristika veřejné podpory

……………………………………………………….., se sídlem …………………………… (dále jen ………………) požádalo Ministerstvo financí (dále jen MF) podáním ze dne 30.6.2003 o prominutí úroků na dani z příjmů právnických osob ve výši 6 946 659,- Kč, předepsaného v návaznosti na rozhodnutí MF ze dne 5. 2. 1999, č.j. 391/75019/1998, jímž bylo vyhověno žádosti …………… o povolení splátek daně z příjmu právnických osob za zdaňovací období roku 1997 ve výši ………………..,- Kč po dobu 8 let, v ročních splátkách ……………..,- Kč nejpozději však do 31. 12. 2005. Daňový subjekt podmínky povolení splátek dodržoval a dne 31. 5. 2003 v předstihu jednorázově doplatil správci daně zbývající částku ……………..,- Kč.

Důvodem povolení splátek byla daňová povinnost na dani z příjmu právnických osob za rok 1997 vzniklá …………………. v neobvyklé výši v důsledku neopakovatelného prodeje nemovitého a movitého majetku. Získané finanční prostředky byly použity na doplatek dluhu u Fondu národního majetku, takže daňový subjekt neměl na úhradu daně za rok 1997 dostatečné prostředky.

………………… již bylo rozhodnutím MF ze dne 22. 3. 2002 č.j. 391/92712/2000 prominuto penále na dani z příjmů právnických osob za rok 1999 v částce ………………,- Kč. Místně příslušný správce daně, Finanční úřad pro Prahu 4, vzhledem k účelu, za kterým byl daňový subjekt založen a skutečnostem uvedeným v žádosti navrhuje prominout úrok v plné výši. Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu s jeho návrhem souhlasí.

MF po zvážení důvodů uvedených v žádosti rovněž předběžně doporučuje poskytnutí daňové úlevy v maximální možné výši. Přitom vychází též z toho, že ………………… se i přes finanční potíže snaží zajistit svůj další rozvoj a až na drobné výjimky si plní své daňové povinnosti.

V. Charakteristika příjemce podpory

Příjemcem podpory je …………………………………………………………………, se sídlem ………………………….. zaregistrované Ministerstvem vnitra dne ……………….. Předmětem jeho činnosti je zejména vytváření podmínek pro ……………………………. Nejedná se o daňový subjekt založený za účelem podnikání. To vyplývá jak z cílů činnosti ………………. stanovených v článku III. Stanov ……………….., tak z právní subjektivity …………………, která neumožňuje podnikání.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel čl. 92 Smlouvy o založení ES, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státních fondů.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Zákaz poskytování veřejné podpory stanovený v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a povinnost poskytovatele nebo navrhovatele veřejné podpory podat žádost o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře se nevztahují na podpory malého rozsahu, vymezené v § 4 odst. 1 písm. a) zákona o veřejné podpoře. Jedná se o poskytování veřejných podpor, jejichž výše nepřekročí v období tří let ode dne prvního poskytnutí podpory malého rozsahu částku v Kč odpovídající 100 000 EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni prvního poskytnutí veřejné podpory malého rozsahu.

Pro posouzení, zda určité opatření zakládá veřejnou podporu, jejíž obecný zákaz je zakotven v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, je nutné, aby dané opatření naplňovalo kumulativně všechny znaky veřejné podpory v tomto ustanovení vymezené.

Vzhledem k tomu, že:

  1. se sice jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem financí České republiky, které může být poskytovatelem podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  2. tato podpora však nemůže zvýhodnit určité podnikání nebo odvětví výroby, neboť příjemcem podpory není subjekt založený přímo za účelem podnikání, ale za účelem sdružování subjektů podnikajících v daných oblastech,

  3. nehrozí také narušení hospodářské soutěže v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neboť činnost ……………… se nerealizuje v konkurenčním prostředí a případná výhoda, nepřímo poskytnutá subjektům, jež jsou členy ……………….., by byla tak malá, že by nemohlo dojít k narušení hospodářské soutěže,

nejde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná.

VII. Závěr

Dne 7. 11. 2003 byl Úřadu doručen dokument účastníka řízení ze dne 7. 11. 2003 ve věci seznámení se s podklady pro rozhodnutí, případně navržení jeho doplnění. Tohoto práva se účastník řízení vzdal.

Vzhledem k výše uvedenému bylo rozhodnuto o zastavení řízení z důvodu uvedeného v § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8, 651 56. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Ministerstvo financí ČR

Letenská 15

118 10 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz