číslo jednací: VP/S077/03-160

Instance I.
Věc Národní program výzkumu
Účastníci
  1. MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ pracoviště Těšnov
  2. program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 22. 8. 2003
Dokumenty file icon pis13343.pdf 155 KB

Č. J.: VP/S 77/03 - 160 V Brně dne 19. srpna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 27.5.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva zemědělství ze dne 26.5.2003, č.j. 17 961/03-1000, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro "Národní program výzkumu (2004 - 2009)" podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst.1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory, která bude poskytnuta v rámci "Národního programu výzkumu (2004 - 2009)" pro resort zemědělství, a to priority č. 5 dílčího programu "Kvalitní a bezpečná výživa" (TP1 - DP2) a priorit č. 1, 2 a 6 dílčího programu "Využití přírodních zdrojů" (TP3 - DP6), ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků

s e p o v o l u j e

za těchto podmínek poskytování:

  1. Veřejná podpora, poskytnutá v rámci "Národního programu výzkumu (2004 - 2009)" pro resort zemědělství, a to priority č. 5 dílčího programu "Kvalitní a bezpečná výživa" (TP1 - DP2) a priorit č. 1, 2 a 6 dílčího programu "Využití přírodních zdrojů" (TP3 - DP6) (dále též "program podpory"), bude využita pouze na výzkum a vývoj stanovený v rámci těchto programů a za podmínek v něm uvedených.

  1. Míra veřejné podpory, tj. v procentech vyjádřený podíl výše účelové podpory na uznaných nákladech, v podobě přímého poskytnutí finančních prostředků bude činit v případě:

  1. projektů základního výzkumu nejvýše 100 %

  2. projektů průmyslového výzkumu nejvýše 50 %

  3. projektů vývoje (předkonkurenční vývojové činnosti) nejvýše 25 %.

Výše uvedené míry veřejné podpory je možno u projektů průmyslového výzkumu a projektů předkonkurenční vývojové činnosti navýšit o míry stanovené v ustanovení § 2 odst. 5 nařízení vlády č. 461/2002 Sb. o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji.

Celkový podíl veřejné podpory na uznaných nákladech po navýšení nesmí u průmyslového výzkumu přesáhnout 75 % a u vývoje (předkonkurenční vývojové činnosti) nesmí přesáhnout výši 50 %.

Uznané náklady pro stanovení výše veřejné podpory budou stanoveny na základě ustanovení § 4 nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoj:

3. Výzkumné projekty, jejichž náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory budou vyšší než 25 mil. EUR a pro něž bude navrhnuta veřejná podpora přesahující částku 5 mil. EUR, v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni poskytnutí veřejné podpory, musí být Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže oznámeny před poskytnutím této veřejné podpory.

4. Výše uvedené podmínky budou zapracovány do znění programu.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27.5.2003 návrh na zahájení správního řízení formou žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory dle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), ve věci poskytnutí veřejné podpory v rámci "Národního programu výzkumu (2004 - 2009)", spadající do resortu zemědělství. Tuto žádost podalo Ministerstvo zemědělství.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  • formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  • návrhu "Národního programu výzkumu (2004 - 2009)"

  • dopisu Ministerstva zemědělství (dále též "MZe" č.j. 17 961/03-1000 ze dne 26.5.2003,

  • zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků (dále jen "zákon o podpoře výzkumu a vývoje") a nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji (dále jen "nařízení vlády o účelové podpoře")

  • výsledky jednání se zástupci MZe, které se uskutečnilo dne 19.5.2003

  1. Vymezení základních pojmů

  1. Základním výzkumem (vymezeným v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) bodu 1 zákona o podpoře výzkumu a vývoje) se rozumí systematická tvůrčí práce rozšiřující poznání, včetně poznání člověka, kultury nebo společnosti, metodami umožňujícími potvrzení, doplnění či vyvrácení získaných poznatků, kde experimentální nebo teoretické práce jsou prováděné s cílem získat znalosti o základech či podstatě pozorovaných jevů, vysvětlení jejich příčin a možných dopadů při využití získaných poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli. Základní výzkum vymezuje Rámec Společenství pro státní podporu výzkumu a vývoje ze dne 17. února 1996 (396Y0217(01) ve znění sdělení Komise pozměňující Rámec Společenství pro státní podporu výzkumu a vývoje ze dne 13. února 1998 (398Y0213(01), (dále též "Rámec společenství") jako činnost zaměřenou na rozšíření vědeckých a technických poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli.

Za základní výzkum se pro potřeby tohoto rozhodnutí považuje i aplikovaný výzkum(vymezený v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) bodu 2, větě první zákona o podpoře výzkumu a vývoje), za podmínky, že nenaplňuje požadavky stanovené pro průmyslový výzkum - tj., že výsledky výzkumu nejsou určeny pro využívání v podnikání.

  1. Průmyslovým výzkumem (v souladu s ustanovením § 2 odst. 1 písm. a) bodem 2, větou druhou zákona o podpoře výzkumu a vývoje) se rozumí ta část aplikovaného výzkumu, jehož výsledky se prostřednictví vývoje využívají v nových výrobcích, technologiích a službách, které jsou určeny k podnikání. Průmyslovým výzkumem se dle Přílohy č. 1 Rámce společenství rozumí plánovaný výzkum nebo kritické zkoumání zaměřené na získávání nových poznatků, tyto poznatky mohou být užitečné při vývoji nových výrobků, postupů nebo služeb nebo mohou přinášet značné zlepšení stávajících výrobků, postupů nebo služeb.

  1. Vývojem (předkonkurenční vývojovou činností) - (v souladu s ustanovením § 2 odst. 1 písm. b) zákona o podpoře výzkumu a vývoje) se rozumí systematické tvůrčí využití poznatků výzkumu nebo jiných námětů k produkci nových nebo zlepšených materiálů, výrobků nebo zařízení anebo k zavedení nových či zlepšených technologií, systémů a služeb, včetně pořízení a ověření prototypů, poloprovozních nebo předváděcích zařízení. Předkonkurenční vývojovou činnost definuje Příloha č. 1 Rámce společenství jako formulaci výsledků průmyslového výzkumu do plánu, nástinu nebo nákresu pro nové, pozměněné nebo vylepšené výrobky, postupy nebo služby, jsou-li určeny k prodeji, včetně vytvoření základního prototypu, který nemůže být využit k obchodním účelům. Tato vývojová činnost může mimo jiné zahrnovat formulaci pojmů a nákres ostatních výrobků, postupů nebo služeb jakož i základní předváděcí nebo zkušební projekty za podmínky, že tyto projekty nemohou být změněny nebo využity k průmyslovému použití nebo obchodnímu využití. Nezahrnuje běžné nebo pravidelné změny prováděné na výrobcích, výrobních linkách, výrobních postupech, existujících službách a dalších operacích ve vývoji, a to i v případě, že tyto změny mohou představovat zlepšení.

  1. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  1. poskytovatelem veřejné podpory je MZe

  2. orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je MZe

  3. kontaktní osobou je Ing.Jiří Stehlík, ředitel odboru 2010 MZe

  4. název veřejné podpory je: "Národní program výzkumu (2004 - 2009)"

  5. právním základem je zákon o podpoře výzkumu a vývoje, nařízení vlády o účelové podpoře a usnesení vlády ČR č. 417 ze dne 28.4.2003

  6. jedná se o nový program podpory výzkumu a vývoje, jímž se částečně nahrazuje 4. Podprogram "Konkurenceschopnost" Programu výzkumu MZe 2003 - 2007

  7. jedná se o horizontální program podpory výzkumu a vývoje

  8. míra podpory bude závislá na charakteru jednotlivých k podpoře přijatých projektů, o její výši rozhodne Rada programu v souladu s platným právním řádem

  9. jedinými kritérii jsou platné právní předpisy pro oblast poskytování veřejné podpory výzkumu a vývoje a podmínky Národního programu výzkumu (dále též "NPV")

  10. veřejná podpora bude poskytnuta formu přímého poskytnutí finančních prostředků, dotace

  11. předpokládaná návratnost spočívá v naplnění cílů politiky státu a návazně v naplnění zemědělské politiky MZe. Záruky jsou dány celým procesem výběru projektů k veřejné podpoře a výběrem konkrétního příjemce veřejné podpory. Plnění smluv (rozhodnutí) je průběžně kontrolováno. Nedodržení podmínek uvedených ve smlouvách (rozhodnutích) je důvodem k sankcím a mohou vést až k navrácení dotací

  12. program podpory bude poskytován po dobu 6 let (od roku 2004 do roku 2009).

  13. náklady spojené s poskytnutím podpory pro část NPV spadající do resortu zemědělství se předpokládají v následující výši (údaje jsou uvedeny v mil. Kč):

Rok

Předpokládané výdaje na realizaci programu podpory

2004

100

2005

185

2006

185

2007

186

2008

145

2009

145

Celkem

946

* uvedené částky zahrnují část NPV spadající do zemědělství jako celek, včetně části, která nespadá do působnosti zákona o veřejné podpoře

Rozpočet pro financování programu podpory bude přijímán každoročně na základě schváleného státního rozpočtu. V roce 2003 bylo zahájeno řešení projektů v rámci resortního Programu výzkumu MZe 2003 - 2007, které po zahájení NPV v roce 2004 budou převedeny do NPV a jejichž náklady pro rok 2003 budou činit 32 mil. Kč

  1. program podpory nemá sektorový ani regionální charakter. V konečném důsledku realizace projektů povede k obecnému zvýšení konkurenceschopnosti zemědělských a potravinářských výrobků na domácím i mezinárodním trhu

  2. počet příjemců podpory, kteří v letech 2004 a 2005 vstoupí do programu, se bude pohybovat v řádu desítek (51 - 100)

  1. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je, v souladu s ustanovením § 3 písm. c) ve spojení s ustanovením § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, Ministerstvo zemědělství.

  1. Druh a forma veřejné podpory

Na základě programu podpory je poskytována veřejná podpora formou přímého poskytnutí finančních prostředků - dotace.

  1. Charakteristika programu podpory

Program podpory představují následující priority tématických programů NPV, které nespadají do oblasti zemědělství a proto se pro ně nepoužije ustanovení § 1 odst. 2, vylučující působnost zákona o veřejné podpoře.

I.TÉMATICKÝ PROGRAM 1 - KVALITA ŽIVOTA (TP 1)

I.1. Dílčí program - Kvalitní a bezpečná výživa (TP 1 - DP 2)

Priorita č. 5 - Fytofarmaka a potravní doplňky v prevenci a ochraně zdraví před chronickými chorobami.

  1. nové druhy fytofarmak a potravních doplňků, obsahujících extrakty z rostlin, vykazující chemicky potvrzený pozitivní fyziologický účinek,

  2. fotochemická analýza, charakterizace, testování biologických účinků,

  3. vypracování technologických postupů a nalezení vhodných galenických forem,

  4. geneticky modifikované léčivé rostliny obsahující vyšší koncentrace biologicky účinných komponent a pěstební technologie vyhovující klimatickým a geografickým podmínkám v České republice.

Hlavním cílem této priority je zavést nová fytofarmaka a potravní doplňky určené jak pro rizikové skupiny populace, tak pro zdravou populaci všech věkových skupin.

II. TÉMATICKÝ PROGRAM 3 - KONKURENCESCHOPNOST PŘI UDRŽITELNÉM ROZVOJI (TP 3)

Dílčí program Využití přírodních zdrojů (TP3 - DP6)

Charakteristikou je podpora projektů přinášejících poznatky a výstupy pro vývoj a inovaci technologií pro využívání přírodních zdrojů: zemědělských plodin a hospodářských zvířat, lesních dřevin, mikroorganismů pro produkci potravin a vody pro obyvatele, průmysl a v zájmu hospodaření s vodou v krajině. Nové poznatky přispějí ke konkurenceschopnosti českého zemědělství, k vyšší hodnotě produktů při současné podpoře multifunkční úlohy zemědělství.

Priority výzkumu:

  1. Posílení konkurenceschopnosti výzkumem vedoucím k vývoji výrobků s vyšší spotřebitelskou jakostí

  1. výzkum potravinářských produktů vyrobených s použitím konzervačních technik zabezpečujících zlepšení či zachování nutriční jakosti,

  2. výzkum potravinářských produktů s vyšším podílem vložené práce šetřících čas při přípravě pokrmů (výzkum strojních prvků a zařízení pro zpracování potravin s vyšší užitnou hodnotou, výzkum nových typů obalů zabezpečujících snadný přístup k zabalenému výrobku).

  1. Rozvoj technologií pro nepotravinářské užití zemědělských surovin s využitím produkčního potenciálu zemědělských plodin

  1. vyhledávání nových druhů a odrůd rostlin a vypracování technologií jejich pěstování, které budou poskytovat kvalitní a cenově přijatelné suroviny s požadovanými parametry pro nepotravinářské využití,

  2. využití vedlejších produktů potravinářských výrob pro nové typy produktů,

  3. využití sacharidů při výrobě paliv a využití rostlinných olejů při výrobě tenzidů,

  4. biodegradabilní obaly na bázi termicky upraveného škrobu,

  5. využití lnu k výrobě cementovláknitých desek, izolantů a náhrady azbestu,

  6. využití rostlin ve farmaceutickém a barvířském průmyslu.

Část priority č. 6. - Rozvoj technologií úpravy a čištění vod a racionalizace hospodaření s vodou v krajině

  1. inovace technologií úpravy a čištění vod zajišťujících vysokou jakost pitné vody v síti,

  2. využití dešťové vody v intravilánu.

Cílem uvedených priorit tématického programu je vývoj nových a inovace stávajících technologií zpracování potravin a vývoj nových výrobků s vysokou kvalitou pro spotřebitele, lépe skladovatelných a vývoj potravin s vyšší přidanou hodnotou, které budou konkurenceschopné na evropském a světovém trhu, využití surovin z rostlinné produkce pro nové typy výrobků s rozličným typem uplatnění v chemickém a textilním průmyslu, stavebnictví a dalších odvětvích.

  1. Část programu podpory vyloučená z působnosti zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře

Součástí žádosti o udělení výjimky ze zákazu veřejné podpory byly také následující dílčí programy a jejich priority, které byly posouzeny jako veřejné podpory poskytované do oblasti zemědělství. Dle ustanovení § 1 odst. 2 zákona o veřejné podpoře se tento zákon nevztahuje na veřejné podpory poskytované do oblasti zemědělství a rybolovu.

Jelikož se jedná o veřejnou podporu do oblasti zemědělství, Úřadu nepřísluší rozhodnout o těchto programech, neboť k jejich posouzení nemá věcnou působnost ani pravomoc. Ustanovení zákona o veřejné podpoře se tedy nepoužijí na následující programy a priority výzkumu:

I.TÉMATICKÝ PROGRAM 1 - KVALITA ŽIVOTA (TP 1)

I.1. Dílčí program - Kvalitní a bezpečná výživa (TP 1 - DP 2)

Priorita č. 1 - Diagnostika, terapie a prevence nemocí hospodářských zvířat, alimentárních infekcí a zoonóz

Priorita č. 2 - Vývoj metod pro hodnocení zemědělských surovin a potravin pro zajištění jejich jakosti a bezpečnosti

Priorita č. 3 - Geneticky modifikované organismy, jejich hodnocení a využití rizik

Priorita č. 4 - Zdraví rostlin

I.3. Dílčí program - Krajina a sídla budoucnosti (TP 1 - DP 3)

Priorita č. 1 - Člověk a krajina (včetně krajinotvorné funkce zemědělství)

III. TÉMATICKÝ PROGRAM 3 - KONKURENCESCHOPNOST PŘI UDRŽITELNÉM ROZVOJI (TP 3)

III.6. Dílčí program - Využití přírodních zdrojů (TP 3 - DP 6)

Priorita č. 3 - Genetické metody zlepšování biologického potenciálu produkčních organismů

Priorita č.4 - Konkurenceschopné produkční systémy pro trvale udržitelné a multifunkční zemědělství

Část priority č. 5 - Rozvoj technologií úpravy a čištění vod a racionalizace hospodaření s vodou v krajině

  1. návrhy opatření pro racionální hospodaření s vodou v krajině, pro ochranu vod a regulaci vodního režimu, včetně návrhů odvodňovacích a závlahových systémů

  2. opatření, která ovlivní srážkoodtokové poměry a přispějí k ochraně před rizikovými vlivy - erozí, znečištěním, devastací a která najdou využití při prevenci a zmirňování extrémních hydrologických jevů - povodní a sucha

  3. regulace vodního režimu krajiny a vývoj informačního systému o vodě

Priorita č. 8 - Trvale udržitelné obhospodařování lesů, produkční a mimoprodukční funkce lesnictví

  1. Charakteristika příjemců veřejné podpory

Příjemci podpory budou stanoveni na základě veřejných soutěží ve výzkumu a vývoji dle zákona č. 130/2002 Sb. a dle nařízení vlády č. 461/2002 Sb. o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji, na základě podmínek stanovených v těchto právních předpisech, tomto rozhodnutí, podmínek pro zařazení žádosti do výběru a hodnotících kritérií stanovených v NPV.

  1. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími (dále též "ES") a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o veřejné podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 , podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropským společenstvím a jejími členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o veřejné podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kriterií vyplývajících z uplatnění pravidel čl. 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle čl. 4 odst. 3 Prováděcích pravidel .

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je nutno postupovat v souladu s následujícím předpisem ES :

Rámec Společenství pro státní podporu výzkumu a vývoje ze dne 17. února 1996 (396Y0217(01) ve znění sdělení Komise pozměňující Rámec Společenství pro státní podporu výzkumu a vývoje ze dne 13. února 1998 (398Y0213(01).

Příloha 1 Rámce společenství definuje jednotlivá stadia výzkumu a vývoje :
  • základní výzkum znamená činnost zaměřenou na rozšíření vědeckých a technických poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli

  • průmyslový výzkum představuje plánovaný výzkum v rámci předmětu činnosti firmy zaměřený na získání nových poznatků, které mohou být prospěšné při vývoji nových produktů, procesů nebo služeb nebo mohou vést k výraznému vylepšení existujících produktů, procesů nebo služeb

  • předkonkurenční vývojovou činností se rozumí využívání výsledků firemního výzkumu při tvorbě plánu, designu pro nový, upravený nebo vylepšený produkt, proces nebo službu bez ohledu na to, zda mají být prodávány nebo používány, včetně tvorby počátečního prototypu, který by nemohl být využíván pro komerční účely, dále se jedná o koncepční tvorbu a design jiných výrobků, procesů nebo služeb, včetně prvotních projektů na jejich předvedení nebo pilotní projekty za předpokladu, že tyto projekty nemohou být předvedeny nebo použity pro komerční účely.

Čl. 5.2. Rámce společenství připouští pro základní výzkum možnost poskytnutí veřejné podpory

až do výše 100 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 5.3. Rámce společenství stanovuje, že pro průmyslový výzkum nesmí míra veřejné podpory obecně překročit 50 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 5.5. Rámce společenství stanovuje pro předkonkurenční vývojovou činnost maximální obecně přípustnou míru veřejné podpory 25 %.

Čl. 5.10.1. Rámce společenství umožňuje výše stanovené míry veřejné podpory navýšit o dalších 10 %, pokud příjemci podpory jsou "malé a střední podniky".

Čl. 5.10.3. a 5.10.4. Rámce společenství definují možnosti navýšení míry veřejné podpory v souvislosti s účastí v rámcových programech Evropského společenství či v souvislosti s přeshraniční spoluprací. Maximální možné zvýšení míry veřejné podpory - na 75 % pro průmyslový výzkum a na 50 % pro předkonkurenční vývojovou činnost stanovuje bod 5. 10.6. Rámce společenství. Úřad proto stanovil příslušnou podmínku ve výroku rozhodnutí.

Vzhledem k tomu, že

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem zemědělství, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • veřejná podpora může zvýhodnit určité podnikání, neboť poskytnutí podpory umožní příjemci snížit náklady, čímž mu vznikne výhoda oproti jiným soutěžitelům, kterým podpora nebyla poskytnuta,

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, zejména získáním konkurenční výhody selektivním využitím výsledků výzkumu a vývoje v podnikání a prostřednictvím snižování nákladů příjemců podpory, které by jinak museli nést sami,

  • může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neboť výsledky výzkumu a vývoje mohou být použity při produkci výrobků a technologií, které budou vyváženy i do členských států Evropské unie

jedná se o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázána, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo Úřad nepovolí výjimku.

  1. Posouzení slučitelnosti programu podpory

Program podpory byl s ohledem na poskytované formy podpory posouzen jako program, jenž je v souladu s příslušnými předpisy ES a závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody, při splnění podmínek stanovených v tomto rozhodnutí.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo zemědělství

Tišnov 17

117 05 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz