číslo jednací: VP/S048/03-160

Instance I.
Věc Investiční pobídky pro spol. VIZA AUTOMOCION S.A.
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. VIZA AUTOMOCION S.A.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 22. 8. 2003
Dokumenty file icon pis13337.pdf 124 KB

Č.j. VP/S 48/03-160

V Brně dne 19. srpna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 2.4.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 28.3.2003, č.j. VP/S 48/03-160 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost VIZA AUTO CZ, s.r.o. založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti VIZA AUTOMOCION, S.A podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost VIZA AUTO CZ, s.r.o. založené za účelem realizace investičního projektu společnosti VIZA AUTOMOCION, S.A, a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory, nepřekročí 41 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 28.3.2003, č.j. 17498/03/3800/0660, pro posouzení záměru získat investiční pobídky pro společnost VIZA AUTO CZ, s.r.o. založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti VIZA AUTOMOCION, S.A a veřejná podpora zároveň nepřekročí částku … mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jichž se investiční pobídka týká.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 2.4.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost VIZA AUTO CZ, s.r.o. založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti VIZA AUTOMOCION, S.A, kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. základní charakteristiky a ekonomických ukazatelů firmy VIZA AUTOMOCION, S.A.,

  3. popisu investičního projektu,

  4. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách") a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"),

  5. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek,

  6. kontrolní tabulky k investičním pobídkám pro společnost VISA AUTOMOCION, S.A.

  7. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  8. specifikace dlouhodobého nehmotného majetku,

  9. popisu investičního záměru,

  10. čestného prohlášení žadatele, že nepořídí dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek v rámci investiční akce přede dnem předložení záměru získat investiční pobídky,

  11. čestného prohlášení žadatele o tom, že nemá žádné nesplněné závazky vůči státu

  12. výpisu společnosti VIZA AUTO CZ, s.r.o. z obchodního rejstříku

  13. kopie jmenování do funkcí a stanov společnosti TALLERES VIZA, S.A. ze dne 31.7.1991

  14. kopie zmocnění společností VIZA AUTOMOCION, S.A. ve prospěch pana Luise - Jorge Conde Colinu ze dne 20.9.2002

  15. kopie změny jména, změny sídla a jmenování auditorů společnosti VIZA AUTOMOCION, S.A. ze dne 25.1.2000

  16. zprávy z auditu, roční výkazy a výroční zprávy za účetní období roků 1999, 2000, 2001

Na základě výzvy k doplnění podkladů ze dne 12.5.2003, č.j. 882/03-160, byly dne 5.6.2003 dodány doplňující údaje, týkající se specifikace nehmotných aktiv.

Na základě výzvy k doplnění podkladů ze dne 11.6.2003, č.j. 1066/03-160, bylo dne 4.7.2003 doplněno vymezení konkurentů působících a vyrábějících v České republice a uvedení předpokládaného dopadu investice na trh a konkurenční prostředí v ČR.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost VIZA AUTOMOCION, S.A."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost VIZA AUTO CZ, s.r.o. (dále jen "společnost"), IČO: 26 35 40 63, se sídlem Plzeň, Dopravní 139/33, která byla zapsaná dne 29.1.2003 do obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Plzni. Předmětem podnikání společnosti jsou povrchové úpravy a svařování kovů.

Jediným společníkem je společnost VIZA AUTOMOCION, S.A. se sídlem Poligono Industrial Las Gándaras, Parcela 206-C, Autovia Porriňo-Tuy Salida 163, 364 00 Porriňo, Španělsko. Společnost VIZA AUTOMOCION, S.A. podniká v konstrukci autosedaček a příslušných komponentů pro automobily (…..)

Mezi nejvýznamnější konkurenty společnosti patří společnosti Faurecia, Lear, Johnson Control, Proma, Antolín a Heuliez.

V České republice působí a vyrábí následující konkurenční společnosti: Karsit, s.r.o. (Jaroměř, Královehradecký kraj), Mars Svratka, a.s. (Svratka, Kraj Vysočina), Westfalia Metal, s.r.o. (Hustopeče, Jihomoravský kraj) a Novak CV, s.r.o. (Chomutov, Ústecký kraj).

Značná část produkce bude exportována do zahraničí, a realizace investice přinese významné pracovní příležitosti do Plzeňského regionu.

Vzhledem k tomu, že společnost VIZA AUTOMOCION, S.A., která nenaplňuje znaky malého a středního podnikatele (v roce 2002 měla společnost 478 zaměstnanců a dosáhla obratu ve výši … mil. Kč, celková aktiva společnosti dosahovala k 31.12.2001 částku … Kč), vlastní 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech společnosti, nejedná se v případě příjemce veřejné podpory o malého nebo středního podnikatele.

VI. Údaje o investici

Společnost VIZA AUTOMOCION, S.A. hodlá v Plzni v České republice investovat částku … mil. Kč (vlastní finanční prostředky … mil. Kč, kapitálové vklady … mil. Kč, půjčky … mil. Kč), do vybudování nového závodu na výrobu autosedaček a souvisejících komponent. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště (1. rok … mil. Kč)

  2. budovy (1. rok … mil. Kč)

  3. instalace, stroje (1. rok … mil. Kč, 2. rok … mil. Kč)

  4. nářadí (1. rok … mil. Kč)

  5. nehmotná aktiva (1. rok … mil. Kč, 2. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč)

Společnost VIZA AUTO, s.r.o. plánuje v lokalitě Plzeň, okres Plzeň, výstavbu nového závodu na výrobu autosedaček a jejich příslušenství. Jedná se o výstavbu nového závodu k výrobě nového výrobku. Roční objem produkce nového závodu bude činit … tis. kusů rámů předních sedaček typu (…..) tis. kusů rámů předních sedaček typu (…..) tis. kusů zadních sedaček typu … . Celá produkce předních sedaček typu … je určena k vývozu. Přidaná hodnota v ČR bude činit 19,45 až 26,5 %. Po dokončení projektu se předpokládá zvýšení tržního podílu o … procentních bodů na trhu autosedaček ve Francii a Německu a zvýšení tržního podílu v ČR z 0 na … procent. Společnost má již zajištěn odbyt na autosedačky A08 se společností … a společností … . Perspektivními zákazníky jsou společnosti … a společnost … . Perspektivními dodavateli jsou společnosti (…..). Společnost neobdrží žádnou jinou veřejnou podporu vztahující se k nákladům tohoto investičního projektu z celostátní, regionální či místní úrovně. Zahájení prací na investičním projektu se předpokládá v březnu 2003, náběh nové výroby v lednu 2004. Plánovaného rozsahu výroby by mělo být dosaženo v září 2006.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okresu Plzeň během příštích tří let, tj. do konce roku 2005, 250 přímých pracovních míst, z toho 25 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 100 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 125 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním.

Provedením investice také, dle odhadů příjemce, dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,3 nepřímého pracovního místa.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory snížení nákladů na realizaci investice, po jejímž dokončení se očekává posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory, resp. společnosti, jež příjemce veřejné podpory ovládá, na trhu výroby a prodeje autosedaček a jejich komponent,

  • 100 % produkce rámů předních autosedaček … bude exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla")

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Plzeň, tj. v regionu NUTS II Jihozápad, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 59,3 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí na základě regionální mapy, kterou vláda České republiky vzala dne 10.12.2001 na vědomí usnesením č. 1315, přesáhnout 46 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Plzeň a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Plzeň míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v červenci roku 2003 výše 7,8 %, tj. 78,8 % průměru České republiky.

Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně nízká, přičemž investice předpokládá vytvoření 250 přímých pracovních míst, z toho 25 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 100 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 125 pracovních míst se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření až 0.3 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož část produkce z nového výrobního závodu je určena na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, na přímou či nepřímou zaměstnanost, který investice přinese a vzhledem k tomu, že maximální míra regionální podpory v případě regionu NUTS II Jihozápad činí 46 %, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 41 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje výstavbu nového závodu na výrobu automobilových součástí, a to zejména rámů předních a zadních autosedaček, jedná se tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25%. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 41 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let. Podle uvedeného článku lze hodnotu investice do výše uvedených nehmotných aktiv připočítat do výše maximálně 25 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Z předložených podkladů vyplývá, že příjemce veřejné podpory splňuje podmínky stanovené v Pravidlech, aby hodnota nehmotných aktiv mohla být ve shora uvedené výši připočítána k hodnotě investice do nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 41 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, v platném znění.

Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podpory se očekává ve výši: 1. rok ztráta … mil. Kč, 2. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč, 5. rok … mil. Kč. Předpokládaná výše daňové povinnosti příjemce veřejné podpory od předpokládaného zahájení investice po dobu následujících pěti let bude dle předložených podkladů činit: 1. rok … Kč, 2. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč, 5. rok … mil. Kč.

Slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona o daních z příjmů, lze uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona o daních z příjmů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a hmotné podpory vytváření pracovních míst se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podle předložených podkladů činí celková předpokládaná hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory (výše investice do hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory a výše investice do nehmotných aktiv) … mil. Kč, z toho:

  1. pozemky a příprava staveniště (… mil. Kč)

  2. budovy (… mil. Kč)

  3. instalace, stroje (… mil. Kč)

  4. nehmotná aktiva - software (… mil. Kč)

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", maximální povolená míra intenzity veřejné podpory formou slevy na dani činí v souladu s čl. 4.8. Pravidel 41 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory současně nesmí přesáhnout částku … mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 9.6.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil..

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz